Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Fabela » 2019-05-17 14:11:29

Ni får ursäkta ytterligare ett inlägg om hästar.
Men det här går bortom djuren, och jag bara önskar att ingen som kan ha glädje av det missar möjligheten.

https://www.svtplay.se/video/21886742/f ... cajsdotter

Det är en märkvärdig berättelse om svenska Emelie Cajsdotter, en "tjej från skogen" som kom att hamna i ett kungligt stall i Jordanien.
Hon är en s.k. djurkommunikatör, och arbetar sen 2003 med hästar som ägs av äldsta dottern till kung Hussein.
Den jordanska kungafamiljen sägs ska vara i rakt nedstigande led släkt med profeten Muhammed, och hästarna ättlingar till profetens hästar.
Det är inte en sån flummig flower power historia, som man kanske kan tro: stallchefen t.ex. är även major i pakistanska armén.

Programmet kan sägas handla mer om filosofiska observationer kring livet och existensen, än om hästar. Om man vill.

Hon beskriver bl.a. en händelse där en man stod med en aggressiv hingst, utan att röra en min, utan några tecken på rädsla. Efter en stund ställde sig hästen bredvid mannen och somnade.
Hon kände att hon blev avundsjuk, hennes västerländska hjärna förstod inte - varför var det så lätt för honom, och så svårt för henne?
Mannen funderade en stund, och svarade sen "Kanske för att jag säger Bismillah" (= i Guds namn).
Då insåg hon att det handlar inte om en teknik, utan ett tillstånd, baserad på tillit. Man lämnar över sin tillit till nånting större än en själv.

Hon berättar hur hon kommit att inse saker om hierarkier, dominans och skapade konfliktsituationer. Och om hur hon ser på ord som kommunikationsmedel, ungefär som om de är ett slags substitut (min formulering).

Hon pratar även om att vår värld håller på att förändras, djurs och människors roller kommer att förändras. (Vink vink, till några här.)

Jag ser mycket fantastiskt vackert i programmet.
Hon kallar Jordanien "en del av världen där drömmar och verklighet ligger närmare varandra".
Kanske vi skulle må bra av mer sånt, istället för den ständiga jakten på rationalitet och effektivitet. :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav atoms » 2019-05-17 14:40:22

Läs hennes bok, Zander och tiden.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Fabela » 2019-05-17 14:45:53

Tack för tipset! Känner inte till henne alls sen tidigare, men hon verkar ju vara värd en närmare bekantskap :D

https://www.adlibris.com/se/bok/zander- ... 9187553288
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Micke » 2019-05-25 11:03:50

Det var ett väldigt fint och sevärt program får jag medge. Och hästarna var ovanligt vackra, vilket väl avslöjar att jag inte var särskilt bekant med arabiska fullblod. Skulle man kunna säga att Emelie C är medial? Jag har sett medium som läser av hästar i Det Okända och det påminner ju om detta.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Maggi » 2019-05-25 11:36:03

Ja detta blir intressant! Tack för tips!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Fabela » 2019-05-25 14:10:51

Micke skrev:Det var ett väldigt fint och sevärt program får jag medge. Och hästarna var ovanligt vackra, vilket väl avslöjar att jag inte var särskilt bekant med arabiska fullblod. Skulle man kunna säga att Emelie C är medial? Jag har sett medium som läser av hästar i Det Okända och det påminner ju om detta.

Kul att du fick ut nåt av programmet.

Jag vet inte om hon räknas som ett medium. De där "titlarna" verkar ha börjat flyta i varann en del, så jag är inte säker på hur de används längre.
Uppdraget som programmet handlar om går nog under telepati, skulle jag säga. Jag känner inte till henne alls sen innan, vet inte om hon ev. även sysslar med andevärlen.
Baserat på programmet ser jag personligen henne som en ovanligt känslig horse whisperer, i det finns inget övernaturligt alls.
Ska inte fortsätta om det där, har en del teorier som lätt kan bli en halv roman. :oops:

Araber ja, de är speciella. Inte bara till utseendet utan även till sättet. Har aldrig haft med några att göra i verkligheten.
Däremot deras motsvarighet i hundvärlden. Ojojoj, det ska jag VERKLIGEN inte gå in på, för det slutar med flera romaner :lol:
Men kan inte låta bli att bara helt försiktigt smyga in en liten snutt om sånt:
traden-for-de-ofrivilligt-djurlosa-t54107-96.html#p1547701
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Fabela » 2019-05-25 14:25:00

Maggi skrev:Ja detta blir intressant! Tack för tips!

Hoppas du får nån glädje av tipset :-)Happy

Tycker att programmet är häftigt på flera sätt, som t.ex. att flera av dem som är med berättar hur de klivit över sina egna gränser, om man nu kan uttrycka det så.
Det är förstås också en väldigt speciell miljö, de där hästarna behandlas med silkesvantar och det märks.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Micke » 2019-05-26 0:01:30

Fabela skrev:Jag vet inte om hon räknas som ett medium. De där "titlarna" verkar ha börjat flyta i varann en del, så jag är inte säker på hur de används längre.
Uppdraget som programmet handlar om går nog under telepati, skulle jag säga. Jag känner inte till henne alls sen innan, vet inte om hon ev. även sysslar med andevärlen.
Baserat på progremmt ser jag personligen henne som en ovanligt känslig horse whisperer, i det finns inget övernaturligt alls.
Ska inte fortsätta om det där, har en del teorier som lätt kan bli en halv roman. :oops:

Ja jag kan tänka mig att det kan handla om telepati som du säger utan någon andevärld inblandad, och så kan nog vara fallet ibland även i Det Okända när dom läser av hästar där, även fast att dom är medium. I regel får dom information som direkt berör hästarna, som tex om hästarna har ont någonstans eller om det är något dom inte trivs med t ex.

Fast nog räknas väl telepati som något övernaturligt?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav atoms » 2019-05-26 0:35:25

Det Okända är ett kommersialiserat mischmasch, Cajsdotter känns däremot äkta.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Fabela » 2019-05-26 1:04:32

Nu ska vi se om jag lyckas förklara hur jag menar.

Jag har inte sett det andra programmet, så jag kan tyvärr inte jämföra dem.

Men jo visst, telepati brukar väl räknas som övernaturligt.
Och det är nog ungefär det, som är en del av Emelies uppdrag med de där hästarna.

Men jag personligen är inte säker på att det är telepati hon sysslar med. Nödvändigtvis.
Utan som jag skrev innan: hon kanske är en ovanligt känslig horse whisperer.
Ifall nån inte vet vad en horse whisperer är, så kan man väl kort säga att det är nån som är sällsynt duktig på att förstå hästars beteende, och ofta jobbar med att reda ut problembeteenden som vanliga instruktörer m.fl. går bet på.
Och då tänker jag att en del människor kanske är ett snäpp utöver det, att de har en unik förmåga att snappa upp signaler. Alltså särbegåvade på samma sätt som t.ex. mattegenier.
Jag vet att det inte förklarar allt, men kanske resten är lyckade "gissningar"?

Hur som helst får jag också intrycket att Emelie är på riktigt, vad det nu än är i hennes fall.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Micke » 2019-05-26 1:05:38

atoms skrev:Det Okända är ett kommersialiserat mischmasch, Cajsdotter känns däremot äkta.

De medium som jag sett medverka i Det Okända känns äkta för mig. Det andliga har varit ett stort intresse för mig och jag har lärt känna en del utav dessa medium även genom andra kanaler, såsom diskussionsforum bl a. Och inte enbart medium från programmet utan även andra som på något vis varit involverade i produktionen. Detta inkluderar min egna dotter och hennes mamma som dom spelade in ett program hos, vilket dock aldrig sändes då mamman ångrade sig och dom slarvigt nog hade glömt att skriva ett kontrakt.

Men jag respekterar förstås din och alla andras uppfattning om programmet, ett program som jag sällan ser på numera då formatet känns riktigt uttjatat efter alla år.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav atoms » 2019-05-26 1:45:49

Micke skrev:
atoms skrev:Det Okända är ett kommersialiserat mischmasch, Cajsdotter känns däremot äkta.

De medium som jag sett medverka i Det Okända känns äkta för mig. Det andliga har varit ett stort intresse för mig och jag har lärt känna en del utav dessa medium även genom andra kanaler, såsom diskussionsforum bl a. Och inte enbart medium från programmet utan även andra som på något vis varit involverade i produktionen.


Jag tyckte bara att den information de kunde ge verkade så generisk, och att de som hade problem var godtrogna. Den mediala förmågan kan jag inte se som något annat än extra sensorisk perception eller någon mer eller mindre svårdefinierbar form av synestesi, vare sig det gäller Cajsdotter eller medier generellt.

Sedan att produktionen är tillrättalagd för att accentuera det spöklika och mystiska drar ner graden av seriositet, och det blir i slutänden en produkt som ska sälja något.

But I want to believe.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Micke » 2019-05-26 15:36:24

atoms skrev:Jag tyckte bara att den information de kunde ge verkade så generisk, och att de som hade problem var godtrogna.

Ofta är det väl så, men sen finns det avsnitt med vissa medium där dom levererar en mängd träffsäker information om saker som ingen annan vet något om än den det berör, och där dom även får medverkande skeptiker att börja vackla i sin tro. (Nu är jag medveten om att s k hot- och coldreading kan förklara en hel del tillsammans med slumpen och eventuella andra mer jordnära metoder, men knappast allt som jag ser det, och då återstår väl enbart att deras förmågor är äkta eller att programmet är fejk i grund och botten).

Sedan att produktionen är tillrättalagd för att accentuera det spöklika och mystiska drar ner graden av seriositet, och det blir i slutänden en produkt som ska sälja något.

Där håller jag med. Jag vet att Caroline Giertz gärna vill vara så seriös som möjligt med programmet, men samtidigt så är det ju ett underhållningsprogram som måste dra en viss publik för att leva vidare och det måste hon förhålla sig till. Och därför tycker jag ändå att hon gör ett bra jobb i jämförelse med de amerikanska liknande program som jag sett, vilka i mina ögon är riktigt tramsiga där medverkande medium tydligen själva måste vara rädda för 'spöken' för att få vara med, i syfte att göra det mer spännande.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Fabela » 2019-05-26 16:07:34

Ja, det är ju just det: hur kan man veta att allt inte är skådespel, uppgjort på förhand?

Missförstå mig inte: jag har själv varit med om vissa saker som jag inte riktigt kan hitta nån naturlig förklaring till. Så jag säger inte tvärt nej till möjligheten till att t.o.m. övernaturliga fenomen kan finnas - även fast jag tänker mer så, att det som kallas övernaturligt nog är naturligt, vi begriper bara inte (ännu?) hur det fungerar.

Men jag är absolut övertygad om att många (de flesta?) inom den där branschen är bluff. Desto mer det handlar om pengar, desto misstänksammare blir jag.


Därför vill jag inte riktigt jämföra programmet om Emelie med den sorten ni pratar om, för det som tas upp i trådens program går att förhålla sig mer filosofiskt till. Man behöver inte tro på hennes "telepatiska" förmåga för att kunna ta till sig tankarna om större tolerans och respekt, vikten av att reflektera och omvärdera.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Micke » 2019-05-26 16:33:00

Fabela skrev:Fast... hur kan man veta att allt inte är skådespel, uppgjort på förhand?

Menar du att alla inklusive de privatpersoner som deltagit genom åren skulle ha skådespelat, eller enbart medium + produktionen?

Missförstå mig inte: jag har själv varit med om vissa saker som jag inte riktigt kan hitta nån naturlig förklaring till. Så jag säger inte tvärt nej till möjligheten till att t.o.m. övernaturliga fenomen kan finnas - även fast jag tänker mer så, att det som kallas övernaturligt nog är naturligt, vi begriper bara inte (ännu?) hur det fungerar.

De övernaturliga fenomen som eventuellt verkligen existerar är förstås helt naturliga egentligen, det har du rätt i. Men så länge dom anses vara övernaturliga så ingår dom ju bland det vi kallar för övernaturligt.

Men jag är absolut övertygad om att många (de flesta?) inom den där branschen är bluff. Desto mer det handlar om pengar, desto misstänksammare blir jag.

Bluffmakare förekommer förstås i viss omfattning, och likaså självbedrägeri skulle jag tro. Jag vill minnas att Det Okända testar sina medium innan dom får medverka för att försöka undvika att ha med sådana.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Fabela » 2019-05-26 20:24:26

Micke skrev:
Fabela skrev:Fast... hur kan man veta att allt inte är skådespel, uppgjort på förhand?

Menar du att alla inklusive de privatpersoner som deltagit genom åren skulle ha skådespelat, eller enbart medium + produktionen?

Det kan kanske bero, jag vet inte. Tänkte inte på nåt specifikt program.

Förresten, jag skrev förut att jag inte sett just det programmet. Det kanske jag visst har, men minns isf inte vilket det är av dem jag sett, det är många år sen sist.

Det finns förstås också fler sätt än att bluffa hela vägen. Det går att klippa ihop på olika sätt, ta med bara inslag som passar osv.
Det gäller inte bara den genren. Ett annat exempel nära trådens ämne är serierna med hundtränare, som t.ex. den jättekända Cesar Millan - jag är inte övertygad om att det är 100% framgång med hans metoder och de fall han åtagit sig. Man får bara inte veta hur det gått med alla.


De övernaturliga fenomen som eventuellt verkligen existerar är förstås helt naturliga egentligen, det har du rätt i. Men så länge dom anses vara övernaturliga så ingår dom ju bland det vi kallar för övernaturligt.

Aja, okej då. :-)Happy Folk använder de orden lite olika.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Micke » 2019-05-26 22:04:33

Fabela skrev:Det finns förstås också fler sätt än att bluffa hela vägen. Det går att klippa ihop på olika sätt, ta med bara inslag som passar osv.
Det gäller inte bara den genren. Ett annat exempel nära trådens ämne är serierna med hundtränare, som t.ex. den jättekända Cesar Millan - jag är inte övertygad om att det är 100% framgång med hans metoder och de fall han åtagit sig. Man får bara inte veta hur det gått med alla.

För att svara på din förra fråga, så nej man kan ju aldrig veta att allt gått rätt till närmast oavsett vad det är för program det är frågan om. Och angående vinklingar så är det ju närmast ofrånkomligt att ett program av det här slaget blir vinklat i någon mån åt något håll, medvetet eller omedvetet, såvida dom inte visar allt som utspelat sig. Men man kan ju skapa sig en uppfattning om ett program ändå, på mer eller mindre goda grunder. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Fabela » 2019-06-01 20:20:15

Hittade en artikel om Emelie från 2016:
https://humanismkunskap.org/2016/08/30/ ... kation-ii/

Där finns också länk till en intervju med henne från 2010, där hon berättar om sitt liv och hur det kommit sig att hon gjort sina ovanliga val.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=3677075
Mycket igenkänning där, även fast våra liv skiljer mycket.

Håller med om det som står i artikeln:
Emelie Cajsdotter utstrålar hög integritet och självdistans, absolut ingen flummighet. Hon formulerar sig vältaligt och snabbt samt med stor intelligens, rättframhet och humor. Det märks att hon har analyserat och arbetat mycket med sig själv.

En ovanlig människa :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Micke » 2019-06-02 18:45:03

Jag har inte sett intervjun ännu men läst artikeln. Ja hon är en fascinerande person och jag tycker det är en ovanligt viktig grej hon håller på med. Vi människor behöver verkligen bli bättre på att förstå djurens perspektiv.

Jag tror att människan så småningom kommer att komma bort från det här med hierarkier och istället tillämpa den strategi som hästarna tydligen gör - rätt man på rätt plats och där alla verkar för helhetens bästa. Detta kommer nog att falla sig naturligt i takt med att våran lust att konkurrera avtar. Men fortfarande så är ju det här med att tävla och vilja vinna, och att konkurrera i alla möjliga sammanhang något utav ett ideal för mänskligheten. Men när man betänker att en vinnare kräver sina förlorare, så ser man ju att en sådan strävan inte är något fullkomligt ur ett kärleksperspektiv och att det alltså kan vara frågan om ett övergående stadium. I vart fall om man tror att vi hela tiden utvecklas och går framåt i en human riktning.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav atoms » 2019-06-02 20:20:26

Stötte på Emilie Cajsdotter första gången i utställningen De Ovanliga med bilder av Åke Mokvist, som visades på en rad museer för omkring 20 år sedan. I boken med samma namn presenterades en rad personer som alla valt att leva utanför den gängse normen.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Fabela » 2019-06-03 12:59:27

Har reserverat Emelies "Kungens alla hästar" och "Zander och tiden" på biblan, får se hur lång tid det tar innan det blir min tur.
Mokvists båda finns lediga här i krokarna, får se om jag orkar och hinner dit idag.


Micke skrev:Jag har inte sett intervjun ännu men läst artikeln. Ja hon är en fascinerande person och jag tycker det är en ovanligt viktig grej hon håller på med. Vi människor behöver verkligen bli bättre på att förstå djurens perspektiv.

Intervjun är del av ett radioprogram, inget att se alltså. :-)Happy
Men hon berättar iaf bl.a. om psykiska problem i sin släkt, vilket inte kom som nån direkt överraskning. För jag är rätt övertygad om att olika känsligheter ofta går hand i hand, gäller inte bara "övernaturligt" utan även t.ex. konstnärer.
Man måste ha ett annat sätt att tänka, ha ett öppnare sinne, för att kunna hålla på med sånt. IMHO.

Ja, håller självklart helt med dig om det där med djurens perspektiv.
Man kommer långt bara genom att iaktta. Försöka nollställa hjärnan från sitt människotänk, och bara i lugn och ro betrakta. Gärna flera individer av en art tillsammans - särskilt om det handlar om flockdjur, naturligtvis.Ta sig tid.
Man behöver inga övernaturliga förmågor, bara ett genuint intresse som inte handlar om egen vinning (genom manipulation och utnyttjande). Grundläggande kunskap om arten underlättar, det säger sig självt.

Det har ju på senare tid blivit mer populärt bland forskare att göra just bara det, vilket är en positiv utveckling som jag ser det. Men vi har lång, lång väg kvar.
Och sen får man ju också komma ihåg att vi människor alltid har ett syfte med våra handlingar. Det är inte bara att vi lär oss, utan hur vi sen använder kunskapen, som är viktigt.
Jag är tyvärr inte lika optimistisk som du verkar vara, vad gäller de bitarna. Det kan iofs kanske bero på hur långt in i framtiden man pratar om.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav LordNelson » 2019-06-04 18:10:06

Jag tycker hon Emelie verkar aningens konstig. Ingen annan som gör det?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Fabela » 2019-06-13 5:35:25

LordNelson skrev:Jag tycker hon Emelie verkar aningens konstig. Ingen annan som gör det?

Påminner om mig :wink:

Hur menar du med konstig?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Emelie Cajsdotter och profeten Muhammeds hästar

Inläggav Fabela » 2019-06-13 16:19:01

Micke skrev: Ja hon är en fascinerande person och jag tycker det är en ovanligt viktig grej hon håller på med.

Är bara en bit in i hennes bok "Alla kungens hästar", men måste instämma.

Hon kan även en del om sjukvård, vilket jag inte riktigt greppat innan. Då förstår man hennes arbete på ett lite annat sätt: det finns mer för henne att gå på och förstå, än bara den speciella kommunikationen - vad det nu än är.

Jag funderar på om det ens spelar nån roll om hon pratar med hästarna, som hon säger.
Tydligen får hon positiva resultat, så hon måste ju snappa relevant information, och det är väl det som är det viktiga kan man tycka.

Hon skriver om så oerhört viktiga saker, som många djurägare inte har en tanke på. Särskilt viktigt med stora och potentiellt farliga djur, som just hästar eller stora hundar:
Man måste vara på det klara med vem man själv är. Djur, som inte kommunicerar genom ord, är ofta fantastiskt känsliga för våra minsta signaler, de läser oss som en öppen bok. Är vi fladdriga i vår självuppfattning märker de det direkt.
Och de är utelämnade till oss i vår människovärld, även om de märker att vi "inte stämmer" kan de inte göra annat än finna sig i att leva i en obalans - eller disharmoni, kanske är ett bättre ord.
(Och den obalansen lägger vi på djuren, människor försöker fixa det genom att avla djuren mer och mer lätthanterliga för oss, utifrån våra behov och nycker.)

Vi människor behöver verkligen bli bättre på att förstå djurens perspektiv.

Absolut.

Det jag funderar väldigt mycket på är hur vi ska kunna göra rätt, i en mer och mer urbaniserad och hetsig värld.
Att t.ex. leva med hund i en stad som Sthlm, med koppeltvång enl. lag, är inte naturligt på en endaste liten fläck.
Men man kan ju inte låta dem springa ut i gatan och orsaka trafikolyckor.
Det finns mycket sånt.

Miljoner tankar.
Jag förstår så väl hennes tankegångar, de är så nära mina egna, men jag har inga konkreta lösningar. Och har definitivt inte nått den harmoni jag önskat med mina djur. För jag om någon är splittrad - lagarna, samhället och min egentliga övertygelse krockar - och det har mina hundar mycket väl vetat.

Kan tänkas återkomma när jag läst mer.


Så här börjar boken, så vackert:

Godheten är inflätad
i hästarnas pannlugg,
till återuppståndelsens dag.
Och människorna som tar hand om dem
skall be för dem välsignade böner,
då de i sin tur
kommer att emottaga gudomlig hjälp.


- citat ur hadith, uttalande av profeten Mohammad
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in