Elvanse och Medikinet tillsammans?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Elvanse och Medikinet tillsammans?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-03 18:08:38

Är det någon här som har erfarenhet om Elvanse och Medikinet? Förut åt jag Concerta 18 mg och Medikinet 10 mg. Medicinering hade lite effekt men när vi försökte höja Concerta fick jag så stark ångest att vi var tvungna att sänka tillbaka till 18 mg.

Därför tyckte min läkare att Elvanse kanske kunde fungera bättre. Jag träffade en sjuksköterska igår och sa att jag vill gärna prova, hon pratade med läkaren och ringde mig sedan och sa att recept finns på apotek och att jag ska sluta med båda Concerta och Medikinet när jag börjar med den nya medicinen. Tyvärr fick jag alltså inte prata med läkaren direkt. Jag började med Elvanse 20 mg idag och känner ingen effekt alls, är bara ofokuserad och rastlös; precis som det känns att vara utan medicin.

Likadant var det när jag åt bara Concerta, började känna någonting först efter jag började ta Medikinet samtidigt på morgonen; det känns som att jag behöver en "kickstart" på morgonen för att sätta igång mig, annars går hela dagen åt he**ete. Just så känns det nu, jättesvårt att fokusera mig på någonting eller få någonting gjort, gör slarvfel hela tiden mm. Jag har lite Medikinet kvar, undrar om jag vågar ta det samtidigt med Elvanse på morgonen? I princip kan jag ju vänta till måndag och ringa till mottagningen och fråga men det är tveksamt att jag klarar av att ringa samtal när jag mår så här (kan inte lyssna på andra så omöjligt att prata med folk) och tror inte att jag orkar en till sådan dag som idag...
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav slackern » 2016-12-03 18:32:24

Jag har erfarenhet utav bägge och enligt min erfarenhet så är Elvance att fördra utifrån biverkningar. Jag tycker absolut att du ska vänta ut helgen och ringa och prata med dom tills på måndag angående utav utebliven effekt. När jag började medicinera med Elvance så fick jag rätt fria händer med att höja i och med att jag hade haft Metamina innan. Men numer finns Attentin som är detsamma som Metamina att få utan licens så jag har bytt ut till den för det är lättare att reglera mängden själv.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elvanse och Medikinet?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-03 18:44:26

slackern skrev:Jag har erfarenhet utav bägge och enligt min erfarenhet så är Elvance att fördra utifrån biverkningar. Jag tycker absolut att du ska vänta ut helgen och ringa och prata med dom tills på måndag angående utav utebliven effekt. När jag började medicinera med Elvance så fick jag rätt fria händer med att höja i och med att jag hade haft Metamina innan. Men numer finns Atentin som är detsamma som Metamina att få utan licens så jag har bytt ut till den för det är lättare att reglera mängden själv.


Tack! Men vet du (eller någon annan) kan man ta Elvanse och Medikinet samtidigt? Det var min fråga, fast kanske dåligt formulerad. Tänkte prova imorgon bitti om det skulle funka bättre om jag tar både och, min erfarenhet är att jag behöver båda för att känna någon effekt...
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-03 18:46:08

OsynligtBarn skrev:
slackern skrev:Jag har erfarenhet utav bägge och enligt min erfarenhet så är Elvance att fördra utifrån biverkningar. Jag tycker absolut att du ska vänta ut helgen och ringa och prata med dom tills på måndag angående utav utebliven effekt. När jag började medicinera med Elvance så fick jag rätt fria händer med att höja i och med att jag hade haft Metamina innan. Men numer finns Atentin som är detsamma som Metamina att få utan licens så jag har bytt ut till den för det är lättare att reglera mängden själv.


Tack! Men vet du (eller någon annan) kan man ta Elvanse och Medikinet samtidigt? Det var min fråga, fast kanske dåligt formulerad. Tänkte prova imorgon bitti om det skulle funka bättre om jag tar både och, min erfarenhet är att jag behöver båda för att känna någon effekt...


Menar alltså att jag behöver både långtids- och snabbverkande för att känna någon effekt (Gud vad ofokuserad jag är) :-)006
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav Dagobert » 2016-12-03 18:53:59

OsynligtBarn skrev:Jag började med Elvanse 20 mg idag och känner ingen effekt alls,

Dina doser låter väldigt låga. Jag har 90 mg Elvanse sen ett år, funkar bra. Du kanske bara behöver mer än 20.
Hade 80 mg/dag Ritalin/Medikinet tabletter (inte kapslar) förut, som jag tog uppdelat på 2 ggr/dag.

Tabletter har en fördel, de verkar inte så länge, bara typ 4 timmar mot kapslarnas 12.
Får man ångest av dem så går det fortare över. Tror dock inte att Elvanse finns som tabletter.

Tror inte att läkaren blir glad om du talar om att du blandar eller höjer på eget bevåg. Men jag skulle hellre prova att höja Elvanse än att blanda med Medikinet.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Elvanse och Medikinet?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-03 19:10:28

Dagobert skrev:Tror inte att läkaren blir glad om du talar om att du blandar eller höjer på eget bevåg. Men jag skulle hellre prova att höja Elvanse än att blanda med Medikinet.


Nej jag brukar inte höja och ändra på egen hand, skulle göra det som undantag. Som sagt behöver jag båda långtids- och snabbverkande för att få någon effekt dvs. att jag får någonting gjort, som t.e. att ringa till mottagningen... Så jag undrar om jag kan ta både Elvanse och Medikinet bara för att kunna ringa och fråga, eller kan det vara farligt?
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav Dagobert » 2016-12-03 19:20:17

Det är nog ingen här kompetent att svara på. Jag tycker dock att Elvanse är snabbt. Tror att läkaren också skulle prova att höja framför att blanda, men jag vet förstås inte.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Elvanse och Medikinet?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-03 19:30:58

Dagobert skrev:Det är nog ingen här kompetent att svara på. Jag tycker dock att Elvanse är snabbt. Tror att läkaren också skulle prova att höja framför att blanda, men jag vet förstås inte.


Jag tänkte mest om det råkar vara någon här som äter båda och, exempelvis... Det är ganska vanligt att ta t.e. Concerta och Ritalin eller Concerta och Medikinet samtidigt som jag gjorde förut men just med Elvanse och Medikinet vet jag inte om man får/kan göra det. Skulle frågat läkaren om jag hade fått prata med honom direkt men tyvärr fick jag inte det, det var ju sjuksköterskan som ringde mig. Just nu lutar jag åt att ta bara Medikinet tills jag får prata med läkaren, den medicinen har bara fått positiv effekt av...
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav Dagobert » 2016-12-03 19:35:26

OsynligtBarn skrev:Det är ganska vanligt att ta t.e. Concerta och Ritalin eller Concerta och Medikinet samtidigt

Det är en sak att blanda Medikinet / Ritalin / Concerta som har samma verksamma beståndsdel, men Elvanse har inte samma.
Tror det är bättre att du gör som du tänker nu, bara tar Medikinet, än att du blandar.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Elvanse och Medikinet?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-03 19:38:05

Dagobert skrev:
OsynligtBarn skrev:Det är ganska vanligt att ta t.e. Concerta och Ritalin eller Concerta och Medikinet samtidigt

Det är en sak att blanda Medikinet / Ritalin / Concerta som har samma verksamma beståndsdel, men Elvanse har inte samma.


Det var exakt därför jag ställde den här frågan.
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav Dagobert » 2016-12-03 19:45:37

Då har vi uttömt mitt vetande i ämnet. Det gäller bara 1 morgon. Om Medikinet funkar så ta det.
Krångla inte i onödan med narkotikaklassade preparat.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Elvanse och Medikinet?

Inläggav slackern » 2016-12-03 19:56:31

Men hoppas för din skull att du kommer i ordning med din medicin och att den fungerar, sedan har du Atentin som är typ samma medicin som Elvance fast korttidsverkande.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elvanse och Medikinet?

Inläggav Dagobert » 2016-12-03 20:06:45

Ska bara säga att jag inte ska tjata om min åsikt mer, jag kan ju inte svara på din fråga.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Elvanse och Medikinet?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-03 20:14:42

slackern skrev:Men hoppas för din skull att du kommer i ordning med din medicin och att den fungerar, sedan har du Atentin som är typ samma medicin som Elvance fast korttidsverkande.

Tack, det är bra att veta att det finns alternativ!

Dagobert skrev:Ska bara säga att jag inte ska tjata om min åsikt mer, jag kan ju inte svara på din fråga.

Ingen fara, tack för att du försökte hjälpa till i alla fall!
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-03 23:02:25

En till fråga till er som äter/har ätit Elvanse, hur lång tid brukar det ta innan ni känner någon effekt efter att ni har tagit den?
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav slackern » 2016-12-03 23:09:08

Jag skulle nog säga cirka 1 timme.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elvanse och Medikinet?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-03 23:11:25

slackern skrev:Jag skulle nog säga cirka 1 timme.


OK, tack för svaret!
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav slackern » 2016-12-03 23:23:36

OsynligtBarn skrev:
slackern skrev:Jag skulle nog säga cirka 1 timme.


OK, tack för svaret!


Men jag tror precis som Dagobert att du har för låg dos. När jag började med Elvance fick jag 30 mg men psykiatrikern sa att jag skulle ta 2x30 mg om jag inte kände någon effekt vilket jag gjorde efter typ 2 eller 3 dagar. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elvanse och Medikinet?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-03 23:30:36

slackern skrev:
OsynligtBarn skrev:
slackern skrev:Jag skulle nog säga cirka 1 timme.


OK, tack för svaret!


Men jag tror precis som Dagobert att du har för låg dos. När jag började med Elvance fick jag 30 mg men psykiatrikern sa att jag skulle ta 2x30 mg om jag inte kände någon effekt vilket jag gjorde efter typ 2 eller 3 dagar. :)


Aha, OK. Ja, 20 mg är ju en bebisdos... En annan grej jag funderar på är vad som är skillnaden mellan Elvanse och Elvanse Vuxen? Jag fick vanlig Elvanse och undrar varför, jag är över 30...?
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav slackern » 2016-12-03 23:42:45

OsynligtBarn skrev:
slackern skrev:
OsynligtBarn skrev:
OK, tack för svaret!


Men jag tror precis som Dagobert att du har för låg dos. När jag började med Elvance fick jag 30 mg men psykiatrikern sa att jag skulle ta 2x30 mg om jag inte kände någon effekt vilket jag gjorde efter typ 2 eller 3 dagar. :)


Aha, OK. Ja, 20 mg är ju en bebisdos... En annan grej jag funderar på är vad som är skillnaden mellan Elvanse och Elvanse Vuxen? Jag fick vanlig Elvanse och undrar varför, jag är över 30...?


Jag fick också vanlig Elvance utskriven och en gång sa apotekaren till mig att jag skulle be min psykiatriker att skriva ut Elvance vuxen. Det är tydligen exakt samma medicin den enda skillnaden är vad som står på etiketten, alltså något byråkratiskt. :roll:
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elvanse och Medikinet?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-03 23:51:35

slackern skrev:
OsynligtBarn skrev:
slackern skrev:
Men jag tror precis som Dagobert att du har för låg dos. När jag började med Elvance fick jag 30 mg men psykiatrikern sa att jag skulle ta 2x30 mg om jag inte kände någon effekt vilket jag gjorde efter typ 2 eller 3 dagar. :)


Aha, OK. Ja, 20 mg är ju en bebisdos... En annan grej jag funderar på är vad som är skillnaden mellan Elvanse och Elvanse Vuxen? Jag fick vanlig Elvanse och undrar varför, jag är över 30...?


Jag fick också vanlig Elvance utskriven och en gång sa apotekaren till mig att jag skulle be min psykiatriker att skriva ut Elvance vuxen. Det är tydligen exakt samma medicin den enda skillnaden är vad som står på etiketten, alltså något byråkratiskt. :roll:


Hittade även en annan förklarning, den lägsta styrkan av Elvanse Vuxen är 30 mg, 20 mg finns alltså bara som vanlig Elvanse...
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav slackern » 2016-12-04 0:07:38

OsynligtBarn skrev:
slackern skrev:
OsynligtBarn skrev:
Aha, OK. Ja, 20 mg är ju en bebisdos... En annan grej jag funderar på är vad som är skillnaden mellan Elvanse och Elvanse Vuxen? Jag fick vanlig Elvanse och undrar varför, jag är över 30...?


Jag fick också vanlig Elvance utskriven och en gång sa apotekaren till mig att jag skulle be min psykiatriker att skriva ut Elvance vuxen. Det är tydligen exakt samma medicin den enda skillnaden är vad som står på etiketten, alltså något byråkratiskt. :roll:


Hittade även en annan förklarning, den lägsta styrkan av Elvanse Vuxen är 30 mg, 20 mg finns alltså bara som vanlig Elvanse...


Aha då är jag med. :) Väldigt skumt då att psykiatrikern skrev ut 20 mg som startdos, OK om du är väldigt petite då kanske det finns en anledning.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elvanse och Medikinet?

Inläggav OsynligtBarn » 2016-12-04 0:17:22

slackern skrev:
OsynligtBarn skrev:
slackern skrev:
Jag fick också vanlig Elvance utskriven och en gång sa apotekaren till mig att jag skulle be min psykiatriker att skriva ut Elvance vuxen. Det är tydligen exakt samma medicin den enda skillnaden är vad som står på etiketten, alltså något byråkratiskt. :roll:


Hittade även en annan förklarning, den lägsta styrkan av Elvanse Vuxen är 30 mg, 20 mg finns alltså bara som vanlig Elvanse...


Aha då är jag med. :) Väldigt skumt då att psykiatrikern skrev ut 20 mg som startdos, OK om du är väldigt petite då kanske det finns en anledning.


Nää jag är ingen tjockis men inte ovanligt liten heller, däremot har reagerat så starkt på mediciner förut att jag tror att läkaren vill ta det väldigt försiktigt för att undvika risker...
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Elvanse och Medikinet?

Inläggav slackern » 2016-12-04 0:22:19

OsynligtBarn skrev:
slackern skrev:
OsynligtBarn skrev:
Hittade även en annan förklarning, den lägsta styrkan av Elvanse Vuxen är 30 mg, 20 mg finns alltså bara som vanlig Elvanse...


Aha då är jag med. :) Väldigt skumt då att psykiatrikern skrev ut 20 mg som startdos, OK om du är väldigt petite då kanske det finns en anledning.


Nää jag är ingen tjockis men inte ovanligt liten heller, däremot har reagerat så starkt på mediciner förut att jag tror att läkaren vill ta det väldigt försiktigt för att undvika risker...


OK då förstår jag hur läkaren resonerar och det låter klokt. :)

Elvance och dom andra medicinerna som innehåller dexamfetamin upplever jag som mycket mildare inte alls lika skarpa som dom som innehåller metydlfendidat. Förut när jag tog metylfendidat så blev jag extremt känslig för intryck nästan så att det gjorde ont.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in