Elevassistent togs bort pga besparingar!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Elevassistent togs bort pga besparingar!

Inläggav lenasvn » 2012-08-26 11:52:07

Efter mycket bråk fick jag till med en elevassistent åt min son förra året i årskurs 7. Han har AS+ ADD. Han blir lätt deprimerad och stressad och måste ha en assistens för att hinna ikapp/ uppnå målen för läsåret. Han har haft anpassad skolgång. Mot slutet av 7:an började det arta sej med trivsel och mål.

Nu i 8:an har dom tagit bort denna assistent pga kkostnader. Nu börjar en ny ruljans, jag orkar inte med en till (har också AS) och sonen orkar def. inte. Han är på gränsen och behöver ständigt hjälp att orka gå till skolan alls med uppmuntran, peppning och (tomma?) löften om att man kommer att ge honom den hjälp han behöver för att orka med skolan.

Det känns hopplöst, vi gick ju just igenom den lååånga processen förra året, han fick under vårterminen en assistent som arbetade ut ett bra schema. Sen förlorade hon sin tjänst pga besparingar. :evil:

Vad ska jag göra? Gå till medierna? Skolinspektionen? Rektorn igen? Känns löjligt med rektorn, det var ju denne vi gick till när 7:an började.

Under tiden som dom sparar på sina förbannade pengar på fel ställen så förstörs min sons liv, känns det som. Hur tror dom det känns för en ung person att se att DOM är de första dom sparar in pengar på i en skola? Dom med speciella behov? :-)006

Är förbannad och utbränd av detta, gick igenom samma situation med dottern som nu går i 2:an. Hon har dock fått behålla sina assistenter (ja, flera, hon har en komplicerad problematik med sin AS+ADHD+ångest.

Hjälp, goda råd, förslag skulle uppskattas! :-)003
lenasvn
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2010-04-13
Ort: Göteborg

Re: Elevassistent togs bort pga besparingar!

Inläggav Miche » 2012-08-26 12:24:05

Ibland hjälper det att gå till pressen (det gjorde vi när vi inte fick logoped till barnen, det erbjöds bara ett besök per år och barn om inte problemen var extremt svåra, våra barn hade bara stora svårigheter så det räckte inte) och landstinget vaknade faktiskt, det tog bara några månader innan de hade tagit in en massa logopeder och kunde erbjuda många fler barn logoped.

Tyvärr ligger ju skolan under kommunens ansvar, men enligt skollagen så är skolan skyldig att se till att alla barn kan tillgodogöra sig undervisningen, så nu bryter de mot lagen.

Här är länken till skolverket där du kan läsa om det, vidarebefordra den informationen till rektorn så fort du kan!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in