Ekonomi och besparingstips

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Fighterbabe » 2008-06-10 12:12:24

tahlia skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Man kanske försöker upprätthålla sin värdighet om just det känns viktigt för en. Jag har ännu inte kommit så långt att jag tvingats handla på Liedl.


Och jag har inte satt min fot i en Konsum eller Ica-butik på 10 år. Jag överlever tack vare Lidl och Willys.


Vissa saker är faktiskt bliigare på Ica än på Willys. Jag kollar reklambladen och handlar där det är billigast. Även om det innebär att jag får handla olika varor i olika butiker.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav tahlia » 2008-06-10 15:41:15

Fighterbabe skrev:
tahlia skrev:
Och jag har inte satt min fot i en Konsum eller Ica-butik på 10 år. Jag överlever tack vare Lidl och Willys.


Vissa saker är faktiskt billigare på Ica än på Willys. Jag kollar reklambladen och handlar där det är billigast. Även om det innebär att jag får handla olika varor i olika butiker.


Jag har inte råd att kuska runt på flera olika butiker. Jag har dem inte allihop på samma ställe här.
Om jag åker 2 mil extra för att toapappret kostade 3 kronor mindre på ICA så skulle jag kvala in i katergorin "korkad".
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:16:39, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Inger » 2008-06-10 17:20:28

Jag handlar i närmsta butik som har det jag vill ha och acceptabel belysning. Billighetsbutiker brukar ha lite för ryslig belysning för att jag ska sätta min fot där.

Lidl bör man, om man har råd, bojkotta pga de dåliga arbetsförhållandena. Fast lever man på existensminimum så kanske det kan vara en förmildrande omständighet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2008-06-10 18:00:16

Bjäbbmonstret skrev:Jag har en egen princip. Jag undviker att handla matvaror som kostar mer än 60 kr/kg.


Det tycker jag låter som en ganska dum princip. Själv köper jag t.ex. hellre en mindre mängd kött av bra kvalitet än en större mängd billigt kött av dålig kvalitet med mycket fett. Falukorv och liknande köper jag inte alls, för det är nog garanterat mindre nyttigheter för pengarna än rent kött. I de fall det gäller mat som på något sätt är tillredd så kan man nog utgå från att lägre kilopris innebär mera konstiga tillsatser och mindre äkta vara.

Bättre är nog då att sätta en gräns för kilopriser för en komplett måltid, eller något sådant. Det är knappast några problem att komma under 60 kr/kg för en måltid bestående av en bra köttbit eller laxfilé och så t.ex. ris och grönsaker till det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-10 18:52:37

Kvasir skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag har en egen princip. Jag undviker att handla matvaror som kostar mer än 60 kr/kg.


Det tycker jag låter som en ganska dum princip. .


Jo det är nog en ganska dum princip. Till exempel har jag köpt kyckling trots att jag tycker ganska illa om kyckling så nu finns det kyckling i frysen. Men jag räknar med att metoden kommer att dra ner mina matkostnader vilket är en av de få jag har kvar att spara på. Kommer att få minskade inkomster snart samtidigt som jag har flera viktiga saker att finansiera.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Fighterbabe » 2008-06-10 19:39:44

Inger skrev:
Lidl bör man, om man har råd, bojkotta pga de dåliga arbetsförhållandena.


Det finns fler kedjor som har lika dåliga... Eller iaf vissa utvalda butiker... Stod om en butik i Borlänge i DD ganska nyligen...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Kvasir » 2008-06-10 20:20:10

Bjäbbmonstret skrev:
Kvasir skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag har en egen princip. Jag undviker att handla matvaror som kostar mer än 60 kr/kg.


Det tycker jag låter som en ganska dum princip. .


Jo det är nog en ganska dum princip. Till exempel har jag köpt kyckling trots att jag tycker ganska illa om kyckling så nu finns det kyckling i frysen. Men jag räknar med att metoden kommer att dra ner mina matkostnader vilket är en av de få jag har kvar att spara på. Kommer att få minskade inkomster snart samtidigt som jag har flera viktiga saker att finansiera.


Du skulle ju kunna ha din princip som en grovsållning, på så sätt att du inte automatiskt undviker saker som kostar mera, men om de kostar mera så funderar du en extra gång om det är ett bra köp eller inte. Å andra sidan bör man nog göra sådana funderingar på alla varor, även de billiga.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Ekonomi och besparingstips

Inläggav Skogkatt » 2022-03-13 22:18:04

Jag är lite nervös för att inte ha tillräckligt med pengar för mat, el och bränsle i sommar, när priserna ökar med 150%. Nu behöver vi besparingstips mer än någonsin tidigare, livsmedelspriserna i Finland fördubblas och det händer nog här också. Har någon några tips? Nu bör man spara så gott man kan.

Jag ser i tidningarna att stölden av bränsle från bilar ökar mycket nu. Det är ju inte konstigt när 10 liter är värt 250 kronor. Det är ett sätt att spara pengar, stjäla bensin från dina grannars bilar. Men jag vill inte rekommendera det.
Skogkatt
 
Inlägg: 6103
Anslöt: 2021-10-02

Ekonomi och besparingstips

Inläggav Paladinen » 2022-03-14 11:41:22

Spartips

Där jag bor kostar ett månadskort för buss 850 kronor.

Säg att du pendlar till och från jobbet samt tar bilen så fort du skall någonstans så att du måste fylla bilens tank en gång i veckan det är 23 kronor litern för bensin (här är literpriset 23 kronor) * 60 liter i en biltank så 1380 kronor i veckan.

Då tjänar man på att köpa ett månadskort för 850 kronor.


Vill man spara ännu mer pengar och har möjligheten så köp en cykel och cykla dit man skall , har man inte möjlighet att cykla så köp en moped dom är ganska bränslesnåla och drar ungefär 0,2 liter milen
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Ekonomi och besparingstips

Inläggav Chrilleb » 2022-03-14 12:41:51

Jag handlar lågpriser, och väljer de butiker som har d... Ibland. Tex har Matkanonen billig pasta (T.ex 4 påsar för 25 kr). Lidl billig risgrynsgröt (stor rullpack, 18 kr.)


Oftast går jag till Ica, som har bra sortiment. Tex billiga chokladkakor (2 st stora för 40 kr, om jag minns rätt). Även bryggkaffe billigt (2 fp för under 100 kr)


Frukt och grönt=Matkanonen och Ica
Chrilleb
 
Inlägg: 6390
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in