Egna alster

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, mnordgren

Inläggav Banzai » 2010-08-23 11:59:57

Återupplivar denna tråd med lite gamla och enkla alster:

En bild föreställande en alv och en dvärg (stereotyper):
Bild

En liten tvålälskande demon jag hittade på:
Bild

Bilden jag gav min väninna är hon tog körkort:
Bild

Den enda färdiga akrylmålning jag någonsin gjort och någonsin kommer att göra. Är värdelös på att måla:
[img]http://fc05.deviantart.net/fs17/f/2007/196/0/7/A_baby_dragon_by_PollyBoffin.jpg[/img]
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 10:34:36, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Miche » 2010-08-23 16:03:11

Banzai skrev:Är värdelös på att måla:

Det håller jag definitivt inte med om!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:34:36, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav geocache » 2010-08-23 17:40:43

Nä hallå där Banzai! "Värdelös"? Nehej, det håller jag inte med om, jag heller. Den håller definitivt världsklass, anser jag!
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 10:34:36, redigerad totalt 1 gång.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav LILITH_ » 2010-08-23 18:12:46

Väldigt skickligt, Banzai!
Är extra svag för teckningar dessutom så jag blir helt till mig.

Den där gröna draken ser så pillimarisk ut, som om den är full med skojsiga, busiga upptåg som den snart tänker ge sig ut på eller så drömmer den bara om något väldigt angenämt.
Har du illustrerad någon sagobok någon gång?
Man skulle kunna väva ihop en underbar liten historia kring dina fina drakar.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-04 10:34:36, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Zombie » 2010-08-23 18:14:29

Men kör hårt Banzai, du har det ju i dig!

Säger man något om en datoråtergivning så vet man väl aldrig riktigt vad som stämmer, men nog tycker jag också du ska fortsätta måla i akryl om du vill. Drakungens (?) hud kanske var en aning livlös i förhållande till den högklassiga tygåtergivningen, men inte ser det ut som mer än en träningssak.

För övrigt håller jag med LILITH_. Och körkortsgudinnan var rolig! (Inte visste jag att egyptierna hade en sån, men jag har hört att de behöver en...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 10:34:36, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bali » 2010-08-24 7:47:15

Wow, vad impad jag blir av dina teckningar, Banzai!

Jag instämmer med Zombies åsikt, men sänder den bara i en annan version. Bild

Keep up the good work, Banzai - you´ve got it in you! Bild
Senast redigerad av Bali 2011-05-04 10:34:37, redigerad totalt 1 gång.
Bali

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Banzai » 2010-08-24 18:48:05

Miche skrev:
Banzai skrev:Är värdelös på att måla:

Det håller jag definitivt inte med om!

geocache skrev:Nä hallå där Banzai! "Värdelös"? Nehej, det håller jag inte med om, jag heller. Den håller definitivt världsklass, anser jag!

Kul att ni tycker det, värmer hjärtat, men tyvärr så är jag själv av en annan åsikt. Jag är inte ute efter beröm utan tycker helt enkelt att jag inte är tillräckligt bra. Anledningen är för att jag vet vilken nivå jag vill ligga på och jag befinner mig inte i samma galax än...

LILITH_ skrev:Väldigt skickligt, Banzai!
Är extra svag för teckningar dessutom så jag blir helt till mig.

Den där gröna draken ser så pillimarisk ut, som om den är full med skojsiga, busiga upptåg som den snart tänker ge sig ut på eller så drömmer den bara om något väldigt angenämt.
Har du illustrerad någon sagobok någon gång?
Man skulle kunna väva ihop en underbar liten historia kring dina fina drakar.

Tack för det. :D Nope, har aldrig illustrerat någonting. Har inte gjort några drakungar på väldigt länge men jag har en idé till en saga om tre stycken. Antagligen så kommer det aldrig bli något av den, som med allt annat. :wink:

Zombie skrev:Men kör hårt Banzai, du har det ju i dig!

Säger man något om en datoråtergivning så vet man väl aldrig riktigt vad som stämmer, men nog tycker jag också du ska fortsätta måla i akryl om du vill. Drakungens (?) hud kanske var en aning livlös i förhållande till den högklassiga tygåtergivningen, men inte ser det ut som mer än en träningssak.

För övrigt håller jag med LILITH_. Och körkortsgudinnan var rolig! (Inte visste jag att egyptierna hade en sån, men jag har hört att de behöver en...)

Har lagt ner akryl och upptäckt ett media som passar mig bättre; Photoshop. Detta innebär att jag kan krångla precis hur länge jag vill med en bild utan att den blir "omålbar", d.v.s. så många lager färg att det inte går att göra ngt mer med den.

*host* "Körkortsgudinnan" föreställer att vara Anubis... Överdrev väl bröstmusklerna...:oops:

Bali skrev:Wow, vad impad jag blir av dina teckningar, Banzai!

Jag instämmer med Zombies åsikt, men sänder den bara i en annan version. Bild

Keep up the good work, Banzai - you´ve got it in you! Bild

Tack! :-)012
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 10:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Inläggav Maldita » 2010-08-24 19:46:11

Banzai, spelar du månntro rollspel? Dina bilder påminner mig verkligen om rollspelsillustrationer, och detta menar jag som en komplimang. Mysiga, snygga, och med glimten i ögat. Grymt bra!
Senast redigerad av Maldita 2011-05-04 10:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Maldita

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav LILITH_ » 2010-08-24 20:06:29

Banzai skrev:Tack för det. :D Nope, har aldrig illustrerat någonting. Har inte gjort några drakungar på väldigt länge men jag har en idé till en saga om tre stycken. Antagligen så kommer det aldrig bli något av den, som med allt annat. :wink:

Jag hoppas att du kommer dig för med den sagan. Kanske kan du få draghjälp av någon som kan sådant där?
Det är ont om vackra illustrationer i dagens sagoböcker.

För mig, när jag var barn, var de vackra bilderna mer än halva berättelsen. En sagobok med taskiga illustrationer förlorar hela sin charm, hur bra själva storyn än är.
Ta bara skillnaden mellan Disney's gamla tecknade klassiker och dagens dataanimerade...det går nästan inte jämföra, så illa är det.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-04 10:34:38, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Banzai » 2010-08-25 12:00:09

Maldita skrev:Banzai, spelar du månntro rollspel? Dina bilder påminner mig verkligen om rollspelsillustrationer, och detta menar jag som en komplimang. Mysiga, snygga, och med glimten i ögat. Grymt bra!

Tack, jag tog det som en komplimang.:wink: Jag spelar, men inte så mycket som jag skulle vilja. Man måste ju känna folk för att kunna spela oftare och då jag upptäckte det här med rollspel relativt sent (undrar ibland på vilken planet jag befunnit mig på under min uppväxt), så har jag inte lyckats träffa tillräckligt många rollspelare.

LILITH_ skrev:Jag hoppas att du kommer dig för med den sagan. Kanske kan du få draghjälp av någon som kan sådant där?
Det är ont om vackra illustrationer i dagens sagoböcker.

För mig, när jag var barn, var de vackra bilderna mer än halva berättelsen. En sagobok med taskiga illustrationer förlorar hela sin charm, hur bra själva storyn än är.
Ta bara skillnaden mellan Disney's gamla tecknade klassiker och dagens dataanimerade...det går nästan inte jämföra, så illa är det.

Älskade också sagoboksillustrationerna. Älskade sagor ö.h.t. när jag var liten, numera har jag bytt till Fantasy = sagor för vuxna (utan illustrationer dock). :D Jag lider av samma problem när det gäller serier - om en serie är för dåligt tecknad så kvittar det nästan hur bra storyn är, jag kan inte läsa den.

Nu ska jag förpesta den här tråden med fler s.k. verk. :-)012
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 10:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Inläggav Banzai » 2010-08-25 12:27:31

Här kommer lite nyare bilder:

Jag har "upptäckt" photoshop och hur man kan måla i det så jag har faktiskt börjat använda färg. Denna bild är den första jag målade, fast jag gjorde hela bilden i gråskala först och krånglade sedan en massa med masker, overlay och annat smått och gott innan jag "översatte" den till färg. Den är lite trist, men det var så bra jag kunde göra på den tiden. Originalbilden (en blyertsteckning) är från 2001 och den blev en färdig färgbild 2007.

Originalbilden är från min första "mangaperiod" och föreställer en vattendemon, detta är färgversionen:
Bild

Har gjort fler bilder med denna metod, men de blev inte så bra som jag ville (as perusual) så jag bytte metod nu vid årsskiftet och började måla med färg direkt. Jag blev inte nöjd då heller, förstod inte vad jag gjorde för fel, så jag frågade en person jag beundrar väldigt mycket och fick svar. Jag har insett hur otroligt mycket det är att tänka på när man använder färg och jag har en lång väg att gå för att komma upp i den klass jag vill. Ni som är duktiga med färg ska vara otroligt stolta över det, det är svårt.

Denna bild gjorde jag innan jag frågade om råd och det är en muränainspirerad tropisk havsdrake:
Bild

Denna bilden var halvfärdig när jag fick informationen jag frågat efter och jag hatar den. Det är tur att jag gjorde den på datorn för annars så hade något flugit ut genom fönstret. Det var med den här bilden som jag faktiskt insåg hur långt ifrån mitt ideal jag befinner mig, vilket är jobbigt. Jag har ju de teoretiska kunskaperna nu, men inte de praktiska och tyvärr inget tålamod för att vänta på att de senare ska komma ikapp. Blir trött på mig själv.

Bilden föreställer ett monster i en spegel (jag orkade inte måla dit fler reflektioner på spegeln) och en pojke:
Bild
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 10:34:41, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Inläggav Banzai » 2010-08-25 14:15:59

Jag pendlar mellan manga och försök till realism när jag tecknar/målar. Lite svårt att "ställa om" hjärnan mellan varven då proportioner och liknande inte är särskilt realistiska i manga.

Lite äldre manga:

Bild

Oj, jag ljög visst förut! Här har vi ju ytterligare en akrylbild. Hade visst förträngt honom:
Bild

En karaktär till en bok jag aldrig kommer skriva:
Bild

Nyare manga:
(denna dam ska målas)
Bild

Karaktärer till en framtida mangaserie:
Bild

Bild

Bild

Bild

Ledsen att jag spammar hela tråden med mitt. Ska ge mig snart, bara en post till.
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 10:34:48, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Inläggav Miche » 2010-08-25 14:29:53

Banzai skrev:Ledsen att jag spammar hela tråden med mitt. Ska ge mig snart, bara en post till.

Nej, var inte det, fortsätt att lägga upp dina alster, de är skitbra!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:34:48, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Inläggav Banzai » 2010-08-25 14:38:47

Jag gör en manga som jag pillar på ibland. Lägger upp några sidor från denna manga, som jag tycker är okej. Ni behöver inte läsa utan jag lägger endast upp dem för deras "konstnärliga" värde.

Jag tecknade hela första kapitlet på papper, sedan scannade jag in dem och tuschade, lade till raster, lade till text+pratbubblor i ett mangatecknarprogram (ngt mer användarovänligt får man leta efter, men jag gillar det). Det tar en evighet att göra en sida, särskilt då jag vägrar använda foton (som vissa gör) utan tecknar allt för hand. Jag jobbar med andra ord som, arkitekt, stadsplanerare och interiördesigner när jag gör den...

Jag har massor att lära när det gäller teckning, tuschning, raster och layout, detta är bara början.

På denna sida så började jag experimentera med med rasterna:

Bild

Sista sidan på kapitlet som jag lade ner mig extra mycket på:

Bild

Och sist så försökte jag mig på chibi vilket jag ska låta bli egentligen :? :

Bild
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 10:34:51, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Inläggav alfapetsmamma » 2010-08-25 15:41:28

Otroligt fina verk Banzai!! Djupt imponerad. Även om manga inte är min grej just. Men väldigt elegant och väl utfört. Wow.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:34:51, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bali » 2010-08-25 18:21:48

Kan bara säga WOW! Bild

Detta med tecknande är ju bara din "grej" alltså och jag hoppas verkligen att du kan finna ett yrke eller inkomstbringande sysselsättning där du verkligen får lite tillbaka för egen del också!

Säger det igen - you´ve got it, Banzai! Bild
Senast redigerad av Bali 2011-05-04 10:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Bali

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Banzai » 2010-08-25 19:19:15

Miche skrev:
Banzai skrev:Ledsen att jag spammar hela tråden med mitt. Ska ge mig snart, bara en post till.

Nej, var inte det, fortsätt att lägga upp dina alster, de är skitbra!

Tack! :-)012
Kommer lägga upp fler saker när jag har gjort några.

alfapetsmamma skrev:Otroligt fina verk Banzai!! Djupt imponerad. Även om manga inte är min grej just. Men väldigt elegant och väl utfört. Wow.

Tack. :) Manga är inte allas grej och det är helt okej för min del. Jag vill inte enbart ägna mig åt manga själv utan jag vill kunna göra (nästa) allt. Vill inte fastna i ngt fack. Tyvärr så tar allt en sådan otrolig tid (iaf för mig som ska pilla på detaljer i evighet).

Bali skrev:Kan bara säga WOW! Bild

Detta med tecknande är ju bara din "grej" alltså och jag hoppas verkligen att du kan finna ett yrke eller inkomstbringande sysselsättning där du verkligen får lite tillbaka för egen del också!

Säger det igen - you´ve got it, Banzai! Bild

Det hoppas jag också, men sitter man hemma och rullar tummarna så dyker det, mystiskt nog, aldrig upp sådana yrken. :wink:
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 10:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-25 19:21:15

Vore synd om den talangen slösades bort på manga...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:34:52, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2010-08-25 20:14:20

Det är bara roligt, du är otroligt begåvad och dina grejer är en njutning att se på, även om det inte är min stil av grejer somligt av det. Desto bättre kan man säga, för det är bra att jobba på att bredda sig lite... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:34:54, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Inläggav alfapetsmamma » 2010-08-25 20:22:14

Kommer inte ihåg om jag lagt upp den förut, men blir så inspirerad nu när jag såg Banzais drakfisk/fiskdrake...

Det här är visserligen inte MITT verk utan min yngstas, men det går väl bra? Det är hennes skapelse fiskkatten, först som teckning, med olika perspektiv och utveckling från fiskkattsyngel till vuxen. Sen Paint-ritade dito. :)

Bild

Bild
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:34:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Inläggav Banzai » 2010-08-26 7:54:17

KrigarSjäl skrev:Vore synd om den talangen slösades bort på manga...

Tack! :D
Det kommer inte att ske. Jag vill inte fastna i något fack utan vill kunna måla/teckna allt jag vill/är intresserad av. Min väninna var orolig förut att jag bara skulle ägna mig åt manga, men hon har insett nu att jag inte gör det. Är inne i en "realismperiod" just nu, men det märks inte på de bilder jag har lagt upp här. De lite mer "realistiska" bilderna befinner sig just nu endast på skisstadiet och är inte värda att få visas upp.

alfapetsmamma hur gammal är din yngsta, om man får fråga? Det är väldigt fina fiskkatter hon har gjort.
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 10:34:55, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Inläggav alfapetsmamma » 2010-08-26 18:57:54

Banzai skrev:
alfapetsmamma hur gammal är din yngsta, om man får fråga? Det är väldigt fina fiskkatter hon har gjort.

Hon blir tolv, och hon brås på mig, kan rita i timme efter timme... Monomant beteende sa den som gjorde hennes utedning. Själv är jag bara stolt och glad över det... Och visst är de fina, fiskkatterna. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:34:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Inläggav Banzai » 2010-08-28 20:12:38

Rita timme efter timme? Vem gör inte det? Jag trodde alla gjorde så. :wink:
Det tycker jag du har all rätt att vara, så får utredarna säga vad de vill.

Lägger upp två bilder till. Detta är sådant jag borde göra oftare för att lära mig hur saker ser ut. Tycker tyvärr det är himla tråkigt att rita av och inbillar mig att jag på något magiskt sätt kommer besitta dessa kunskaper ändå utan att anstränga mig.

När jag började teckna på min manga så insåg jag att jag var usel på att teckna händer så jag satte mig och ritade av några stycken:
Bild

Efter några misslyckade försök att måla ansikten så insåg jag att jag behöver träna på det också. Valde denna bilden http://models.com/work/slurp-magazine-slurp-fw-09-cover/12093 för att jag gillar ljuset i den, ytterligare en sak jag måste träna på.

Killen ser bra ut (förutom den patetiska skäggstubben) och jag valde en svartvit bild för att träna på själva formen på ansiktet utan en massa distraherande färger.

Bilden är gjord från scratch i photoshop med mitt lojala WACOM-ritbord. Jag har använt rutmönster för att få bilden så lik förlagan som möjligt (hade inte gått på fri hand), men inte använt några "specialeffekter" - endast olika penslar. Jag vet att det är en hel del som kan förbättras men jag orkar inte pilla något mer på den utan den får duga nu. Gjorde klart den idag. :D

Bild
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 10:34:57, redigerad totalt 1 gång.
Banzai

Inläggav Miche » 2010-08-28 22:39:17

alfapetsmamma skrev:Hon blir tolv, och hon brås på mig, kan rita i timme efter timme...

Och visst är de fina, fiskkatterna. :)

Min dotter (som blir 13) gillade fiskkatterna...

Jag ska kolla med henne om jag får lägga upp lite alster som hon skapat!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:34:57, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Återgå till Intressanta intressen

Logga in