DVD-problem

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

DVD-problem

Inläggav Iridia » 2013-04-23 20:53:46

Problem igen.

Har en inspelningsbar DVD-spelare av märket Centrum, som jag köpte för typ 7 år sen. Har en del inspelat material som jag tänkte föra över till skiva och spara men det är tidsödande så jag har inte kommit så långt i den processen.

Och nu strejkar luckan! Den har krånglat en längre tid men har funkat så länge man har en skiva i. Tyvärr klantade jag mig och glömde lägga in en ny när jag tog ut den som var i, och nu går den inte att öppna. :-)Crying

Säljaren NetOnNet vill förstås ha en förmögenhet bara för att titta på den. Säljaren tyckte det vore lika bra att köpa en ny (surprise!) men då förlorar jag ju allt jag har sparat på den.

Någon som har tips på vad man kan göra?

Går det att föra över det inspelade från denna till t ex datorn om man skulle bestämma sig för hellre satsa på en ny? (Den har ingen usb-utgång.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

DVD-problem

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-23 20:59:50

Iridia skrev:Har en inspelningsbar DVD-spelare av märket Centrum, som jag köpte för typ 7 år sen. Och nu strejkar luckan!

Det är vanligt för centrumspelare. För mig fungerade det att öppna skivsläden manuellt och sedan starta om spelaren varje gång jag ville starta med en ny skiva i. De spelarna är ju inte så värdefulla så det är säkert billigare att köpa en ny än att reparera den. Ifall du vill spara det som finns lagrat kan du ju skruva ut hårddisken och koppla in den i din dator antingen direkt i intern hårddiskkontakt eller genom en hårddiskdocka till USB. De kostar inte så mycket. Jag vet dock inte vilket format filmerna lagras i men centrum brukar vara smidiga. Glöm inte att flytta jumpersarna ifall du ansluter hårddisken internt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

DVD-problem

Inläggav plåtmonster » 2013-04-24 0:39:38

Hårddisken kan vara låst med lösenord (via ATA kommando) samt innehållet krypterat. Men det kan vara värt att kika på innehållet. Tror det mest resoluta är att försöka få ordning på luckan med lite mekanisk påverkan eller byta just själva DVD-brännaren.

Skulle mao:
1) Försökt fixa luckan
2) Kopplat in disken i annan dator och försökt med NTFS, DOS, ufs etc. Kika med more etc vad det är.
3) Byt DVD-brännarenheten.

Nu vet du varför en vanlig PC med öppenkällkod är att föredra. Krånglar något byter man helt enkelt ut det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

DVD-problem

Inläggav Miche » 2013-04-24 9:46:15

Många luckor till CD/DVD-spelare (kanske även blueray) har ett litet hål på framsidan, det hålet är precis lagom att sätta in en uträtat metallgem i, skjut in gemet någon centimeter så trycker du på en spärr som frigör låsmekanismen, sen går det att öppna manuellt.

Hoppas tipset funkar för dig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

DVD-problem

Inläggav Iridia » 2013-04-26 20:09:33

Tack för tipsen!

Finns inget hål på framsidan att stoppa gem i.

Hur öppnar man släden manuellt? Är det inte risk att man har sönder den? Har försökt pilla lite med en nagelfil på sidan ifall den bara hade hakat upp sig men inget hjälper.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

DVD-problem

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-26 21:51:15

Iridia skrev:Hur öppnar man släden manuellt? Är det inte risk att man har sönder den? Har försökt pilla lite med en nagelfil på sidan ifall den bara hade hakat upp sig men inget hjälper.

Ja alltså den är väl redan ganska sönder? Centrumspelare brukar ha en plastlist över skivluckan som man kan plocka bort först. Den sitter bara dittryckt med typ snäppspärrar eller pluppar. För att sedan dra ut släden så kan man använda exempelvis en nagelfil som du har använt. Det kan vara bra att dra ut strömsladden först ifall du skulle råka mecka fel med nagelfilen. Det är även möjligt att brytare löser ut ifall du drar ut skivsläden när spelaren är strömsatt. Små plastspärrar kan också gå sönder beroende på konstruktion men det är ovanligt med såna. Moderna cd-slädar brukar tåla lite manuellt slit. En grej som du kan testa innan är dock att ha skivspelaren avstängd och starta den genom att trycka på eject-knappen på fjärrkontrollen. Då åker ibland skivsläden ut under uppstarten men det beror på vad problemet från början har varit.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

DVD-problem

Inläggav Iridia » 2013-04-27 1:31:02

Tack, Gripandekylig. Ja, den har som en plastlist där framme. Får prova lite imorgon då och se om jag lyckas få ut den. Bra att veta att man kan ta i lite mer än jag trodde.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

DVD-problem

Inläggav nano » 2013-04-27 4:32:02

Skulle inget funka så kan jag plocka isär den så du får ut skivan åtminståne :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

DVD-problem

Inläggav Iridia » 2013-04-27 16:09:09

Gulligt av dig. Det är dock ingen skiva i, det är det som är problemet. Det gick lättare att öppna så länge det alltid låg en skiva i. Skumt va?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

DVD-problem

Inläggav Iridia » 2013-04-27 16:11:37

WOHOO! Jag lyckades!! :D

Nu vågade jag bända lite försiktigt med nagelfilen och då kom den ut! :-)147
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

DVD-problem

Inläggav Iridia » 2013-04-27 16:12:19

Tack allihopa!

:-)154 :-)154 :-)154
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

DVD-problem

Inläggav nano » 2013-04-28 3:37:53

Bra gjort Iridia :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in