Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-10-12 12:28:23

Jag vet inte om det redan finns liknande trådar men jag försöker ändå.

Jag har alltid haft lätt för att lära mig och haft ganska bra betyg i de flesta ämnena i skolan. Trots det har det varit och är mycket svårt för mig att hitta passande arbete. Det är så oerhört frustrerande att veta att jag har arbetsförmåga och viljan att jobba men hittar ingen som vill anställa mig. Till och med Arbetsförmedlingen har förvånats över att jag har svårt att få jobb då jag har studerat på universitetet (hoppade dock av i slutet pga utbrändhet).
Kan det kanske bero på att de flesta arbetsgivarna även kräver social kompetens av den arbetsökande för att vilja anställa personen? Jag vet till exempel att jag inte fixar sociala arbeten, blir alldeles för nervös och osäker bland andra människor.

Vet inte jag ville ha sagt med detta inlägg mer än att öppna upp för diskussion kring ämnet samt om någon har tips och råd för hur en ska kunna lösa en sådan situation.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Marjatta » 2020-10-12 14:29:39

Har du diagnos?

Isåf har Arbetsförmedlingen nåt slags specialstöd till personer med funktionshinder. Minns inte vad det hette men kan, om det är intressant, leta upp.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Marjatta » 2020-10-12 14:43:53

Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-10-12 15:55:14

Ja, jag har officiell diagnos och har varit inskriven på AF flera gånger samt fått allehanda stödinsatser utan att direkt komma vidare i arbetslivet. SIUS har jag dock aldrig fått, kan fråga om det nästa gång jag blir inskriven på AF.

Spontant så känner jag att jag skulle behöva ett väldigt osocialt jobb men finns sådana ens kvar längre?
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-10-12 17:15:58

yumxi skrev:Jag vet inte om det redan finns liknande trådar men jag försöker ändå.

Jag har alltid haft lätt för att lära mig och haft ganska bra betyg i de flesta ämnena i skolan. Trots det har det varit och är mycket svårt för mig att hitta passande arbete. Det är så oerhört frustrerande att veta att jag har arbetsförmåga och viljan att jobba men hittar ingen som vill anställa mig. Till och med Arbetsförmedlingen har förvånats över att jag har svårt att få jobb då jag har studerat på universitetet (hoppade dock av i slutet pga utbrändhet).
Kan det kanske bero på att de flesta arbetsgivarna även kräver social kompetens av den arbetsökande för att vilja anställa personen? Jag vet till exempel att jag inte fixar sociala arbeten, blir alldeles för nervös och osäker bland andra människor.

Vet inte jag ville ha sagt med detta inlägg mer än att öppna upp för diskussion kring ämnet samt om någon har tips och råd för hur en ska kunna lösa en sådan situation.

Det är mycket riktigt så att många arbetsplatser sätter en stor vikt på "social kompetens".
Det kan till och med vara viktigare än att ha bra betyg eller vara duktig på arbetsuppgifterna.
En kompis till min syster inte fick ett jobb för att den andra sökande upplevdes som "trevligare".
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav antonius » 2020-10-12 17:39:34

Furienna skrev:
yumxi skrev:Jag vet inte om det redan finns liknande trådar men jag försöker ändå.

Jag har alltid haft lätt för att lära mig och haft ganska bra betyg i de flesta ämnena i skolan. Trots det har det varit och är mycket svårt för mig att hitta passande arbete. Det är så oerhört frustrerande att veta att jag har arbetsförmåga och viljan att jobba men hittar ingen som vill anställa mig. Till och med Arbetsförmedlingen har förvånats över att jag har svårt att få jobb då jag har studerat på universitetet (hoppade dock av i slutet pga utbrändhet).
Kan det kanske bero på att de flesta arbetsgivarna även kräver social kompetens av den arbetsökande för att vilja anställa personen? Jag vet till exempel att jag inte fixar sociala arbeten, blir alldeles för nervös och osäker bland andra människor.

Vet inte jag ville ha sagt med detta inlägg mer än att öppna upp för diskussion kring ämnet samt om någon har tips och råd för hur en ska kunna lösa en sådan situation.

Det är mycket riktigt så att många arbetsplatser sätter en stor vikt på "social kompetens".
Det kan till och med vara viktigare än att ha bra betyg eller vara duktig på arbetsuppgifterna.
En kompis till min syster inte fick ett jobb för att den andra sökande upplevdes som "trevligare".


Prof Dick Harrysson gjorde en enkät bland direktörer och finansmagnater, och samtliga som dessutom har en bakgrund av privatskolor typ Lundsberg osv, hävdade att deras skola och bildning inte hjälp dem i deras profession utan det var mycket bättre att hålla på samma hockeylag bland affärspartners. Ja vad säger man, aspisar not allowed... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Huggorm » 2020-10-12 18:45:33

Men det ÄR mycket viktigt med social kompetens ute i arbetslivet. I princip vad man än jobbar med så är det ett samarbete med andra, eller mot kunder. Jag har ju varit i bemanningsbranschen i många år och jag har sett många bli hemskickade för att de inte kunde samarbeta med andra. "Synd, för han jobbade bra," kan chefen säga med en axelryckning. Kanske kan en riktigt duktig, men socialt bristande, bli kvar ett tag medan det är bråttom och stressigt, men så fort det lugnar ner sig så blir han hemskickad.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Vildsvin » 2020-10-12 20:12:47

Huggorm skrev:Men det ÄR mycket viktigt med social kompetens ute i arbetslivet. I princip vad man än jobbar med så är det ett samarbete med andra, eller mot kunder. Jag har ju varit i bemanningsbranschen i många år och jag har sett många bli hemskickade för att de inte kunde samarbeta med andra. "Synd, för han jobbade bra," kan chefen säga med en axelryckning. Kanske kan en riktigt duktig, men socialt bristande, bli kvar ett tag medan det är bråttom och stressigt, men så fort det lugnar ner sig så blir han hemskickad.


Fast då antar jag att det är personer med ganska grava problem som har svårt att följa instruktioner och helst vill utföra jobbet på sitt speciella sätt? Tror du skrev om det tidigare. Eller personer som lätt hamnar i bråk.


yumxi skrev: Jag vet till exempel att jag inte fixar sociala arbeten, blir alldeles för nervös och osäker bland andra människor.


Hur menar du? Det är ganska stor skillnad mellan att vara lite nervös och att vara så osäker att saker går fel exempelvis för man inte vågar fråga.

Fick du göra arbetsprov under utredningen, och hur gick det i så fall?


Furienna skrev:Det kan till och med vara viktigare än att ha bra betyg eller vara duktig på arbetsuppgifterna.
En kompis till min syster inte fick ett jobb för att den andra sökande upplevdes som "trevligare".

Om det är ett arbete med kundkontakt så är det absolut viktigaste att personen är trevlig. Det är lättare för en trevlig person att lära sig de fakta som behövs än det är för en faktakunnig person att lära sig social kompetens.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-12 20:19:37

Att AMS blir förvånade för att det är svårt att få jobb utan utbildning låter konstigt :)
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-10-12 20:49:51

ShakeItOut skrev:Att AMS blir förvånade för att det är svårt att få jobb utan utbildning låter konstigt :)


Vad menar du? Jag har utbildning.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-10-12 20:55:36

Vildsvin skrev:

yumxi skrev: Jag vet till exempel att jag inte fixar sociala arbeten, blir alldeles för nervös och osäker bland andra människor.


Hur menar du? Det är ganska stor skillnad mellan att vara lite nervös och att vara så osäker att saker går fel exempelvis för man inte vågar fråga.

Fick du göra arbetsprov under utredningen, och hur gick det i så fall?



Jag menar att jag blir nervös av att vara observerad och att prestera inför andra som till exempel att hjälpa kunder. Är väl en slags social fobi, människor skrämmer mig helt enkelt.

Med arbetsprov, menar du då IQ-testet?
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-10-12 21:02:10

Huggorm skrev:Men det ÄR mycket viktigt med social kompetens ute i arbetslivet. I princip vad man än jobbar med så är det ett samarbete med andra, eller mot kunder. Jag har ju varit i bemanningsbranschen i många år och jag har sett många bli hemskickade för att de inte kunde samarbeta med andra. "Synd, för han jobbade bra," kan chefen säga med en axelryckning. Kanske kan en riktigt duktig, men socialt bristande, bli kvar ett tag medan det är bråttom och stressigt, men så fort det lugnar ner sig så blir han hemskickad.

Så vad gör den, som inte har någon social kompetens? Söker bidrag och blir förtidspensionär?
Senast redigerad av Furienna 2020-10-12 21:06:52, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-10-12 21:05:44

Vildsvin skrev:Om det är ett arbete med kundkontakt så är det absolut viktigaste att personen är trevlig. Det är lättare för en trevlig person att lära sig de fakta som behövs än det är för en faktakunnig person att lära sig social kompetens.

Hon som fick jobbet lärde sig tydligen inte hur hon skulle sköta det. Så då fick hon sluta.

Men hon var ju så trevlig! :roll:
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-10-12 21:17:35

Furienna skrev:Så vad gör den, som inte har någon social kompetens? Söker bidrag och blir förtidspensionär?


Det undrar jag med. Jag läste om en person som haft olika praktikplatser via Arbetsförmedligen i 10 år utan att bli anställd..
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-10-12 21:28:46

yumxi skrev:
Furienna skrev:Så vad gör den, som inte har någon social kompetens? Söker bidrag och blir förtidspensionär?


Det undrar jag med. Jag läste om en person som haft olika praktikplatser via Arbetsförmedligen i 10 år utan att bli anställd..

Vi får ju hoppas att den personen i alla fall fick betalt från något håll.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Leibniz » 2020-10-12 22:51:54

Det är så pass dyrt att anställa folk i Sverige så många arbetsgivare vill inte chansa, det är då bättre att anställa en person som inte har någon diagnos. Sedan är det förstås konkurrens om platserna och luckor i CV:t är också avskräckande. En arbetsgivare vill inte anställa någon som kanske sjukskriver sig.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav antonius » 2020-10-13 4:30:17

Man ska i första hand vara bra på att snacka, för då kan man fixa det mesta, har sett de som är i princip totalt inkompetent men klarar sig på ngt sätt ändå. Är man dessutom en kul kille/tjej att ha med sig på lunchen är chansen till avancemang dessutom stor, de brukar ofta bli chefens försteman/tjej.

De har alltid en bra story tillhands, kan sälja vad skit som helst och har nöjda kunder fast de sålt en skräpprodukt som kommer att fallera på kort tid. De har med sin svada en sådan där förmåga att få en att tro man har fått en kompis för livet på fem minuter, och med sådana förmågor kan man ta mig fan bli president utan att kunna någonting överhuvettaget... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-10-13 10:01:57

Leibniz skrev:Det är så pass dyrt att anställa folk i Sverige så många arbetsgivare vill inte chansa, det är då bättre att anställa en person som inte har någon diagnos. Sedan är det förstås konkurrens om platserna och luckor i CV:t är också avskräckande. En arbetsgivare vill inte anställa någon som kanske sjukskriver sig.
antonius skrev:Man ska i första hand vara bra på att snacka, för då kan man fixa det mesta, har sett de som är i princip totalt inkompetent men klarar sig på ngt sätt ändå. Är man dessutom en kul kille/tjej att ha med sig på lunchen är chansen till avancemang dessutom stor, de brukar ofta bli chefens försteman/tjej.

De har alltid en bra story tillhands, kan sälja vad skit som helst och har nöjda kunder fast de sålt en skräpprodukt som kommer att fallera på kort tid. De har med sin svada en sådan där förmåga att få en att tro man har fått en kompis för livet på fem minuter, och med sådana förmågor kan man ta mig fan bli president utan att kunna någonting överhuvettaget... :-)005


Okej, jag fattar att det är såhär men det måste ju finnas någon lösning för oss som inte är lika bra på det sociala? Känns ju som moment 22 det här.
Tyvärr är jag inte berättigad till vare sig sig aktivitetsersättning eller ekonomiskt bistånd och det är ändå inget jag vill leva på en längre period.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav antonius » 2020-10-13 11:23:50

yumxi skrev:Okej, jag fattar att det är såhär men det måste ju finnas någon lösning för oss som inte är lika bra på det sociala? Känns ju som moment 22 det här.
Tyvärr är jag inte berättigad till vare sig sig aktivitetsersättning eller ekonomiskt bistånd och det är ändå inget jag vill leva på en längre period.


alla yrken som sker utan IRL är ju tänkbara, helt eller åtm övervägande över nätet är ju möjliga, övervakningsprocesser, systemvetare, eller receptionister för kommunala tekniska förvaltningar och dyl... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Chrilleb » 2020-10-13 11:53:55

Hej, jag var sådär i skolan, fick inga höjdarbetyg haha, men...har efter gymnasiet fått testa på en hel del praktikplatser och arbetsplatser. Har genomgått en utbildning som Lagerbiträde, och jobbat flera år på lager tillsammans.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-13 12:42:58

yumxi skrev:
ShakeItOut skrev:Att AMS blir förvånade för att det är svårt att få jobb utan utbildning låter konstigt :)


Vad menar du? Jag har utbildning.

Du skrev att du hoppat av pga utbrändhet?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-10-13 13:16:09

ShakeItOut skrev:
yumxi skrev:
ShakeItOut skrev:Att AMS blir förvånade för att det är svårt att få jobb utan utbildning låter konstigt :)


Vad menar du? Jag har utbildning.

Du skrev att du hoppat av pga utbrändhet?


Universitetsstudierna ja, men jag blev utbränd pga annat i livet och inte pga universitetet. Gymnasieutbildning har jag och pluggar på komvux för tillfället.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-13 13:33:29

Så ja, ingen universitetsutbildning vilket t.om med det kan vara svårt att få jobb :) Så att AMS skulle vara förvånade över att du har svårt att få jobb för att du studerat lät underligt :-)Happy
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-10-13 13:39:09

ShakeItOut skrev:Så ja, ingen universitetsutbildning vilket t.om med det kan vara svårt att få jobb :) Så att AMS skulle vara förvånade över att du har svårt att få jobb för att du studerat lät underligt :-)Happy


Ja det tyckte jag också var konstigt. Har tänkt att de kanske tyckte att jag borde kunna få jobb eftersom jag har förmågan att klara av att studera men jag vet inte. Jag kanske läser in för mycket.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in