Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Neutrino » 2012-11-18 18:31:01

Jag vet faktiskt inte om detta är Aspigt (vad tror ni?) men:

... du undermedvetet delat in allt man kan gå på utomhus i kategorierna "ojämnt" och "jämnt". Att trampa på något ur kategorin "ojämnt" får dig att känna dig just ojämn och då måste du jämna ut det genom att trampa på något ojämnt med den andra foten också. Om du inte jämnar ut det så får du inte ångest men saker och ting känns fel. Exempel på ojämna saker: trottoarkanter, brunnar, gatstenar som avviker från det övriga mönstret av gatstenar, vissa pinnar och stenar, vissa "springor"/avvikande mönster i asfalten osv.

... du måste gå samma väg till ställen. Annars känns det fel.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Mymlan » 2012-11-18 21:33:41

elle skrev:
Zima33 skrev:
Neutrino skrev:
Alt. du är 22 och du har fortfarande inte börjat sminka dig.

Alt. du är 35 och du har fortfarande inte börjat sminka dig.


alt. du tycker det är kul med blå ögonskugga men inte kul att ha läppstift för du ser ut som en docka när du har läppstift på dig.


Är jag den enda aspie här som gillar att sminka sig? :P Dock bara mascara än så länge(och ögonskugga ibland). Hemma är jag oftast utan smink, men jag känner mig naken om jag är ute bland folk och jag inte har mascara på mig.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-18 22:05:45

..någon säger "titta där" och pekar, varpå alla vänder blicken ditåt utan du, eftersom du är fullt upptagen med att titta på något mycket intressantare, nämligen ett roligt löv som ligger på marken.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Gafsan » 2012-11-18 23:37:12

Mymlan skrev:Är jag den enda aspie här som gillar att sminka sig? Dock bara mascara än så länge(och ögonskugga ibland). Hemma är jag oftast utan smink, men jag känner mig naken om jag är ute bland folk och jag inte har mascara på mig.


Näpp, samma här. Med tanke på min "vackra nordiska färgskala" (som en hudterapeut i min närmaste omgivning uttrycker det) behöver jag all hjälp jag kan få för att inte se likblek ut.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-11-19 0:04:42

Mymlan skrev:
Är jag den enda aspie här som gillar att sminka sig? :P Dock bara mascara än så länge(och ögonskugga ibland). Hemma är jag oftast utan smink, men jag känner mig naken om jag är ute bland folk och jag inte har mascara på mig.


Nä, absolut inte. Som jag skrev tidigare i tråden så ser jag dödssjuk ut utan smink... en skrämmande, blek uppenbarelse. :)
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Abbreviation » 2012-11-19 0:30:01

Jag har haft smink som specialintresse men använder det inte alls längre. Tycker de flesta är fula i smink, det är tidskrävande och man åldras snabbare. Plus politiska skäl.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Flinta » 2012-11-19 11:49:52

Abbreviation skrev:Jag har haft smink som specialintresse men använder det inte alls längre. Tycker de flesta är fula i smink, det är tidskrävande och man åldras snabbare. Plus politiska skäl.


Lite OT men apropå att åldras snabbare.. Hur sjutton ska man välja rätt produkt av alla dessa schampon, ansikts-och kroppskrämer, deodoranter, tandkrämer, smink osv? Hur som verkar man ju bli mer el mindre förgiftad av alla. Jag brukar leta billiga produkter men ibland unnar jag mig ngt dyrare. Och ja, jag är nog lättlurad och går lätt på produktens utsida, d v s design o förpackning.

Fast än viktigare är d nog VAD man väljer o stoppa i sig..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kullan » 2012-11-19 12:42:37

... hela dagen blir förstörd av att tvättiden blir stulen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Flinta » 2012-11-19 13:18:29

..du går långt med att ifrågasätta rådande normer..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav SgtArdbeg » 2012-11-19 21:06:16

... frun säger: Nu ser du så där arg ut igen! fast man bara sitter helt lugnt och dricker kaffe!
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tahlia » 2012-11-19 21:42:49

SgtArdbeg skrev:... frun säger: Nu ser du så där arg ut igen! fast man bara sitter helt lugnt och dricker kaffe!


:D Det där skulle min dotter känna igen sig i med skillnaden att hon alltid fått frågan "men är du ledsen?" så fort hon är avslappnad.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav plåtmonster » 2012-11-19 21:58:26

Tja NT har bevisligen svårt att tolka ansiktsuttryck. Kanske de skulle behöva lite terapi? :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-11-20 1:11:53

SgtArdbeg skrev:... frun säger: Nu ser du så där arg ut igen! fast man bara sitter helt lugnt och dricker kaffe!


Haha. Min mamma brukade säga till mig när jag var liten att jag skulle tänka på att inte "se så sur ut hela tiden", som tips när jag klagade över att jag inte hade några vänner... jag var inte sur, jag kunde vara jätteglad! Försökte förklara, men tydligen syntes inte det? Idag har jag insett att övre delen av mitt ansikte är ganska stelt, så länge jag inte medvetet tänker på att t.ex. rynka pannan eller göra övriga uttryck med den delen.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-11-20 1:36:38

biologic skrev: Idag har jag insett att övre delen av mitt ansikte är ganska stelt, så länge jag inte medvetet tänker på att t.ex. rynka pannan eller göra övriga uttryck med den delen.

Samma här...
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-11-20 1:44:50

Zima33 skrev:
biologic skrev: Idag har jag insett att övre delen av mitt ansikte är ganska stelt, så länge jag inte medvetet tänker på att t.ex. rynka pannan eller göra övriga uttryck med den delen.

Samma här...


Har du blivit bättre på det med åren? Det tycker jag att jag har blivit. Tränat upp mig, liksom. :) Fast visst kan jag se på vissa bilder att mitt leende ser lite udda ut, då pannan och ögonen är stela och inte "hänger med", så det ser falskt ut...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-11-20 2:03:38

biologic skrev:
Zima33 skrev:
biologic skrev: Idag har jag insett att övre delen av mitt ansikte är ganska stelt, så länge jag inte medvetet tänker på att t.ex. rynka pannan eller göra övriga uttryck med den delen.

Samma här...


Har du blivit bättre på det med åren? Det tycker jag att jag har blivit. Tränat upp mig, liksom. :) Fast visst kan jag se på vissa bilder att mitt leende ser lite udda ut, då pannan och ögonen är stela och inte "hänger med", så det ser falskt ut...

Snarare tvärtom. :D Har inte tänkt på det förrän jag fick as-diagnos och läste att folk med as kan ha svårt med ansiktsuttryck.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-11-20 2:11:14

Zima33 skrev:
biologic skrev:
Zima33 skrev:Samma här...


Har du blivit bättre på det med åren? Det tycker jag att jag har blivit. Tränat upp mig, liksom. :) Fast visst kan jag se på vissa bilder att mitt leende ser lite udda ut, då pannan och ögonen är stela och inte "hänger med", så det ser falskt ut...

Snarare tvärtom. :D Har inte tänkt på det förrän jag fick as-diagnos och läste att folk med as kan ha svårt med ansiktsuttryck.


Haha, jag hade heller inte tänkt på det förrän jag fick min diagnos (då blev mammas kommentarer plötsligt glasklara). Samtidigt verkar jag ha kompenserat för det omedvetet... Jag tror i varje fall att jag är bättre. Tänker mer på det nu, speciellt i situationer där det är viktigt att visa ordentliga känslor. :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Draconian » 2012-11-20 9:54:25

Du vet att du är en Aspie när... Jag på torsdag får svaret på min utredning :)
Ser så mycket fram emot svaret. Kan inte riktigt förklara varför, men jag tror och hoppas det kommer ge klarhet i så många frågor.
Jag tror att jag får AS och ADD som resultat. Om det visar sig att jag inte har det, vad ska man göra då? Jag upplever mig själv till 95% stämma in på AS och ADD. Tänk om det bara är jag som fått för mig att jag är lite annorlunda fungerande?
Kanske har med min sociala miljö och erfarenheter däri som avtrubbat mig. Ja ja, på torsdag vet jag kanske... :)
Draconian
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2012-05-07
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav earlydayminer » 2012-11-21 11:40:02

...När du lämnar tillbaka böcker efter åtta år och får höra att den ansvariga aldrig varit med om någon haft kvar böckerna efter så lång tid. :lol:

Mitt svar var "jag är exceptionell ur det perspektivet".

Den ansvariga kanske finns här på forumet, mycket mycket aspig.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Sheyen » 2012-11-21 11:43:27

...du köper en refill-tvål (för att tvålen där hemma har tagit slut) och väljer att hälla över innehållet från refillen till den tomma originalförpackningen. När du inser ditt misstag vill du givetvis rätta till detta; det gör du genom att hälla tillbaka tvålen till refillförpackningen. :D
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Fortytwo » 2012-11-21 12:08:18

Sheyen skrev:...du köper en refill-tvål (för att tvålen där hemma har tagit slut) och väljer att hälla över innehållet från refillen till den tomma originalförpackningen. När du inser ditt misstag vill du givetvis rätta till detta; det gör du genom att hälla tillbaka tvålen till refillförpackningen. :D

Vari ligger misstaget?
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Sheyen » 2012-11-21 16:17:13

Fortytwo skrev:
Sheyen skrev:...du köper en refill-tvål (för att tvålen där hemma har tagit slut) och väljer att hälla över innehållet från refillen till den tomma originalförpackningen. När du inser ditt misstag vill du givetvis rätta till detta; det gör du genom att hälla tillbaka tvålen till refillförpackningen. :D

Vari ligger misstaget?

Misstaget är att jag inte tänkte till ordentligt, vilket ledde till att jag hällde över refill-tvålen till originalförpackningen, då jag såg de två burkarna som 2 helt olika saker (har svårt för att se helheter). Sedan blev det ju ännu värre när jag än en gång hällde över tvålen (tillbaka till refillen). Jag insåg inte hur dumt det var förrän det var gjort.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Fortytwo » 2012-11-21 16:24:39

Sheyen skrev:
Fortytwo skrev:
Sheyen skrev:...du köper en refill-tvål (för att tvålen där hemma har tagit slut) och väljer att hälla över innehållet från refillen till den tomma originalförpackningen. När du inser ditt misstag vill du givetvis rätta till detta; det gör du genom att hälla tillbaka tvålen till refillförpackningen. :D

Vari ligger misstaget?

Misstaget är att jag inte tänkte till ordentligt, vilket ledde till att jag hällde över refill-tvålen till originalförpackningen, då jag såg de två burkarna som 2 helt olika saker (har svårt för att se helheter). Sedan blev det ju ännu värre när jag än en gång hällde över tvålen (tillbaka till refillen). Jag insåg inte hur dumt det var förrän det var gjort.


Nu förstår jag. Jag missuppfattade och trodde du menade att du hällde över tvålen från refillförpackningen till den förpackning som tvålen skulle vara i och förstod därför inte vad du gjort fel. :-)005 Missade att originalförpackningen var orignalförpackningen för refilltvålen så att säga.

OnT: ...du blir irritead för att någon vänt skrivbordslampan så den pekar åt fel håll. Du tycker att den alltid ska stå i samma position, även fast den går att vrida tillbaka jätteenkelt (ja, jag har lite att jobba med där...).
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Joakoni » 2012-11-21 18:18:34

...du istället för att skriva en bokrecension på engelska (som du ligger långt efter med), lär dig "Подмосковные вечера" utantill, för att du bara måste...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in