Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav Alien » 2016-03-10 12:45:50

Carpe diem betyder att man ska njuta av stunden och leva här och nu. Inte grubbla över det förflutna. Inte oroa sig för morgondagen. Inte heller att se allt roligt som något som tillhör framtiden (till helgen, semestern, när jag gått i pension m m). Det är väl ingen som kan invända mot det?

Men här ifrågasätter pastor Thomas Sjöden uttrycket:

UNT skrev:Det populära uttrycket ”fånga dagen” värjer Tomas Sjödin sig mot, och framhåller istället värdet i att ifrågasätta nuet. Var vi befinner oss här och nu är inte oväsentligt, men det behöver ett sammanhang. Att lägga vikt vid en liten punkt på livslinjen räcker inte.

– Om man bara fokuserar på att fånga nuet blir man till slut fånge i det. Varifrån kommer jag? Vart är jag på väg? Det är viktiga frågor.
http://www.unt.se/leva/vi-maste-inte-fa ... 29687.aspx

I stället har han 6:1 metoden.

För några år sedan införde Tomas Sjödin och hans fru vad de kallar 6:1- metoden – att ha ett dygn i veckan då de varken använder mobil, dator eller pengar – annat än i nödfall. Han insåg att det är väldigt skönt att slippa trängas i köpcentrum på söndagar. När man inte konsumerar blir man dessutom mer uppfinningsrik och märker att man kan få ihop en middag av det som finns i frysen.


Han menar att vi måste sortera bort även bland roliga saker.

Det finns också mycket vi inte kan styra över. Smärta kan inte väljas bort. Däremot kan man komma fram till att nya möbler eller utlandsresor inte är så viktiga och på det sättet få utrymme för mycket gott. Ibland väljer livet åt en men i de flesta fall går det att välja själv, menar Tomas Sjödin.

– Om allt är lika viktigt blir ingenting viktigt.


Men att välja bort det man vill göra för att man måste prioritera är inte lätt.

Det gäller att ha kravlösa dagar för att orka med det betydelsefulla och krävande, menar Tomas Sjödin.

Tomas Sjödin har skrivit boken Det är mycket man inte måste (2015).

Den som har ont om tid måste välja bort. Men det finns också de som har för mycket tid, som är arbetslösa och längtar efter att göra något meningsfullt. Men även då är det viktigt att välja rätt. Kanske borde låna den. Själv tycker jag att jag har svårt att få tiden att räcka till och inte riktigt klarar att välja bort tillräckligt mycket.

Att skriva "bucket lists" tycker även jag låter konstigt. Det man verkligen längtar efter att göra behöver man inte skriva upp. Varför måste man absolut beta av vissa saker innan man dör, låter bara stressande. Som om hela livet är en "att göra"-lista.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-10 13:04:55

Gillar inte heller bucketlistor och tramsiga kylskåpsmagnetsbudskap som Carpe Diem.

Trams är vad det är.

Bara ett bevis för hur ihålig och tanketom den moderna människan är.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav supernova » 2016-03-10 15:45:50

Har inget att tillägga i hans tankar om carpe diem, äntligen någon som kan/vågar ifrågasätta.
Vad är det för meningslösa teorier och var har de sitt ursprung? :-)063
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav slackern » 2016-03-10 15:49:22

supernova skrev:Har inget att tillägga i hans tankar om carpe diem, äntligen någon som kan/vågar ifrågasätta.
Vad är det för meningslösa teorier och var har de sitt ursprung? :-)063


Säkerligen från filmen Döda Poeters Sällskap.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-10 15:51:18

Undrar om det inte är grekiskt och är utlyft från några rader hos nån gammal grek...och att det sedan urvattnats i ytliga kommersiella syften så det förlorat all eventuell klokhet.

Alltså, det här med att "leva i nuet".

Det är småbarn och hundar som lever i nuet.

Den färdigutvecklade människan kan skilja på då, nu och sen och förstår att vänta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-10 15:54:15

-Horatius.

Uttrycket återfinns i "Odes" av den romerske poeten Horatius: "Carpe diem quam minimum credula postero" (fånga dagen, lita ej på morgondagen).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carpe_diem
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-03-10 15:54:35, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-10 15:57:09

Mindfulness är en kommersiell, förenklad aspekt av zenbuddhismen ja.

Man återvänder gamla idéer, paketerar om dom och ger dom nytt namn.
Så man kan sälja dom.

Affärsidén är väl att nutidsmänniskan är för stressad och upptagen för att ge sig i kast med zenbuddhism eller annan buddhism på djupet och bara har tid för filosofier som ryms på en kylskåpsmagnet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav slackern » 2016-03-10 16:13:46

KrigarSjäl skrev:Mindfulness är en kommersiell, förenklad aspekt av zenbuddhismen ja.

Man återvänder gamla idéer, paketerar om dom och ger dom nytt namn.
Så man kan sälja dom.

Affärsidén är väl att nutidsmänniskan är för stressad och upptagen för att ge sig i kast med zenbuddhism eller annan buddhism på djupet och bara har tid för filosofier som ryms på en kylskåpsmagnet.


Jag tycker inte att du ska totalt förkasta idén med mindfulness, den verkar fungera bra ihop med DBT och borderline patienter.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav supernova » 2016-03-10 16:23:51

Ja jag tror att det kommer från buddhismen, allt är meningslöst så låt oss göra ingenting, typ
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav slackern » 2016-03-10 16:27:14

supernova skrev:Ja jag tror att det kommer från buddhismen, allt är meningslöst så låt oss göra ingenting, typ


Haha nu låter du som en haschtomte. Förlåt inte meningen att insinuera att just du skulle vara en.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav supernova » 2016-03-10 16:59:17

Ha ha, nej tvärt om :D
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav marxisten » 2016-03-10 17:05:55

Man kan ju alltid köra "Carpe Noctem" istället, dvs. "fånga natten". Var med i en gammal guild som hette just det. :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav geeko » 2016-03-10 17:14:47

Han låter jäkligt rik den där snubben... "inte behöver" utlandsresor eller nya möbler och "behöva välja av det som finns i frysen 1 dag i veckan"... Wow...


Om man bortser från det så tycker jag mer att fånga dagen står för att man ska ta vara på det som betyder något. Stanna och lukta på rosorna. Inte sitta där med en massa listor och planera ut livet utan att vara impulsiv ibland.
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-10 18:24:44

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Mindfulness är en kommersiell, förenklad aspekt av zenbuddhismen ja.

Man återvänder gamla idéer, paketerar om dom och ger dom nytt namn.
Så man kan sälja dom.

Affärsidén är väl att nutidsmänniskan är för stressad och upptagen för att ge sig i kast med zenbuddhism eller annan buddhism på djupet och bara har tid för filosofier som ryms på en kylskåpsmagnet.


Jag tycker inte att du ska totalt förkasta idén med mindfulness, den verkar fungera bra ihop med DBT och borderline patienter.

Det jag säger är att mindfulness inte är någon egen idé överhuvudtaget.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav slackern » 2016-03-10 18:44:12

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Mindfulness är en kommersiell, förenklad aspekt av zenbuddhismen ja.

Man återvänder gamla idéer, paketerar om dom och ger dom nytt namn.
Så man kan sälja dom.

Affärsidén är väl att nutidsmänniskan är för stressad och upptagen för att ge sig i kast med zenbuddhism eller annan buddhism på djupet och bara har tid för filosofier som ryms på en kylskåpsmagnet.


Jag tycker inte att du ska totalt förkasta idén med mindfulness, den verkar fungera bra ihop med DBT och borderline patienter.

Det jag säger är att mindfulness inte är någon egen idé överhuvudtaget.


Det håller jag med dig fullkomligt om, vad jag har förstått så har dom skallat bort allt det religiösa från meditationen inom zenbuddismen och skapat mindfulness.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav kvicksilver » 2016-03-10 19:54:38

Alien skrev:Att skriva "bucket lists" tycker även jag låter konstigt. Det man verkligen längtar efter att göra behöver man inte skriva upp. Varför måste man absolut beta av vissa saker innan man dör, låter bara stressande. Som om hela livet är en "att göra"-lista.


Bucket lists är egentligen bara en lista på mål, framför allt långsiktiga. Ett tillfälle att våga skriva ut sina drömmar och skapa ett steg mot att realisera dem.

Bucket lists går ju alltid att förändra om man inte länger brinner för något, handlar inte om en fast lista som man ska beta av. För mig, som har en, så handlar det snarare om mål jag vill åstadkomma, och en bucket list hjälper dels en att påminna, konkretisera det så man kan ex spara pengar inför det och tänka bortom den närmsta veckan eller månaden.

Finns ju mängder av "att göra-listor", formellt eller informellt skapade av våra normer. Med bucket lists får du kontroll över dem och kan skapa och radera som du känner för det (om du har det ex lagrat i ett Word-dokument).

KrigarSjäl skrev:Mindfulness är en kommersiell, förenklad aspekt av zenbuddhismen ja.

Man återvänder gamla idéer, paketerar om dom och ger dom nytt namn.
Så man kan sälja dom.

Affärsidén är väl att nutidsmänniskan är för stressad och upptagen för att ge sig i kast med zenbuddhism eller annan buddhism på djupet och bara har tid för filosofier som ryms på en kylskåpsmagnet.


Är inte det bästa alternativet? Finns en mängd filosofier och idéer som har bra budskap, men om man lever ett hektiskt liv så finns inte tiden. Jag ser det som bättre att man tar lite tid i en förenklad form än inte alls.

Det gäller generellt - jag har väldigt svårt för mindfulness och zenbuddhism personligen då jag tycker det mest uppmuntrar till stagnation.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav Dagobert » 2016-03-10 21:37:51

KrigarSjäl skrev:-Horatius.

Uttrycket återfinns i "Odes" av den romerske poeten Horatius: "Carpe diem quam minimum credula postero" (fånga dagen, lita ej på morgondagen).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carpe_diem

Påminner om det gamla uttrycket "En annan dag är en skälm".
Vet inte ursprunget men fanns 1845 https://books.google.se/books?id=5AkNAA ... 22&f=false
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav supernova » 2016-03-18 14:05:26

Jag var och lyssnade till Tomas Sjödin igår.
Känner mig helt avslappnad och kravfri idag.
Vilket fantastiskt budskap han har. Det är mycket man inte måste :-)049
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav Vaniljflickan » 2016-03-18 14:32:10

Låt dagen gå skulle jag säga.. inte ens dagen gillar att någon krampaktigt försöker klamra sig fast vid den.. behandla dagen som någon du är kär i typ : )
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav JCSweden » 2016-03-18 17:55:13

marxisten skrev:Man kan ju alltid köra "Carpe Noctem" istället, dvs. "fånga natten". Var med i en gammal guild som hette just det. :mrgreen:

En gammal kompis hade en tatuering där det stod just "Carpe Noctem" då hon föredrog att vara uppe på natten istället för dagen :)
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav IntroVoy » 2016-03-18 18:02:29

Blev så sporrad av inläggen att jag fick ändra/lägga till lite i min signatur. Ok på det? :D
IntroVoy
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2016-03-17

Du behöver inte fånga dagen (carpe diem)

Inläggav River » 2016-03-19 2:13:20

Alien skrev:Carpe diem betyder att man ska njuta av stunden och leva här och nu. Inte grubbla över det förflutna. Inte oroa sig för morgondagen.

Ja, men det blir nok bra, som om jeg fks. ikke skulle tenkt på at jeg i går begikk en stygg feil som jeg kan lære av, eller at jeg i dag soser bort pengene som skulle gått til husleie i morgen.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in