DSM-V, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: DSM-V

Inläggav segdeg » 2012-05-15 11:51:44

plåtmonster skrev:psychologytoday.com: Wonderful News: DSM 5 Finally Begins Its Belated and Necessary Retreat publicerad 2012-05-02

Man kommer nu att släppa dessa diagnoser och deportera de till appendixet:
* Psychosis Risk
* Mixed Anxiety Depression

Dock ger artikeln indikation på att DSM-5 kan användas för medicinera i stort sett allt som får folk att avvika från NT-normer eller bli en underdånig arbetsmyra som håller truten. Läkemedelsföretagen och arbetsgivarna på kort sikt verkar vara de som kan dra nytta av detta verk. Många "diagnoser" saknar vetenskaplig dokumentation.


@ plåtmonster Tack :-)Happy för intressant "Länk", som med sitt innehåll verkar vara :-)100
Dock är din kommentar oroande :? men lite "konspiratorisk" som jag själv är, så har jag själv aldrig trott annat om "Vetenskap och Hälsovård" :-)004 dvs än att man slänger med "diagnoser" för att i samhällets tjänst öka arbetsinsatsen/effektiviteten "totalt",och vad än sen "kritikerna till ökad diagnostik och förskrivning" sen säger om "humanitet" etc så är det kortsiktiga målet endast en "ökad tillväxt" av kapital. DSM- som jag minns det har aldrig varit något annat än ett beställningsverk från de mest besuttna av samhällets "planerare" "lagstiftare" och "ekonomiska makthavare", som med DSM-manualer i sin hand "pratar i hop sig".

För oss vanliga dödliga återstår det som alltid att med skeden i vacker hand ta seden dit vi kommer för att sen efter bästa förstånd försöka tolka hur vår plats i vår samtid sen kan förstås eller missförstås :? allteftersom konjunkturer, tillgångar, efterfrågan ... och svängningar i (ingen aning om vad som svänger kanske Makro, Mikro, Klimat, kvant-strängteorier :? ingen aning)... mitt öde är att när jag väl trott mig förstå ett sammanhang så är sen det sammanhanget redan ett annat ...

Hur länge ska vi nu vänta på DSM-VI, jag är allaredan så nyfiken :P
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: DSM-V

Inläggav Varg86 » 2012-05-15 13:02:39

Har ådragit mig en lätt huvudvärk efter att ha läst igenom hela tråden (plus att hela förmiddagen försvann, då det tog några timmar :roll: )

Jag tycker det hela låter väldigt oroande och min tveksamhet över att gå en eventuell utredning har ju inte precis dämpats. Jag hade precis (nästan) vant mig vid tanken på att kunna acceptera en eventuell asperger-diagnos, eftersom det känns "lättare" (eller vad man nu kan säga) än att få en autism-diagnos, men nu vete fan.

Men om man nu måste gå efter ICD i Sverige, så borde de sk. "underdiagnoserna" finnas kvar?
Men hur ofta ändras icd? Min egen utredning kommer nog inte bli på några år (om inte väntetiderna ändras), så vad är det som säger att inte icd kommer att ändras och anpassas efter DSM5 under den tiden?
Varg86
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-05-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in