Drömmen om att bo på landet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Drömmen om att bo på landet

Inläggav slackern » 2022-02-14 17:59:57

Skogkatt skrev:
slackern skrev:För hus på landet behöver du väl åtminstone ett gäng hundratusen för att köpa? Antar att det går att hyra men kanske är dyrt?


Jag betalade 800 000 för en stor egendom med hus och stort garage. Om jag skulle köpa något i staden jag bodde i, skulle jag behöva betala minst 2 miljoner för en lägenhet som är mycket mindre än mitt garage. Så man får mycket för pengarna på landet.


Det har du alldeles rätt i att du får mycket mer ute på landet än i en storstad. Som tex för vad en etta inne i stan kostar får du en herrgård i Värmland men det var säkert 15 år sedan jag läste om det i lokaltidningen men jag antar att det fortfarande stämmer.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-02-14 18:08:44

slackern skrev:Det har du alldeles rätt i att du får mycket mer ute på landet än i en storstad. Som tex för vad en etta inne i stan kostar får du en herrgård i Värmland men det var säkert 15 år sedan jag läste om det i lokaltidningen men jag antar att det fortfarande stämmer.


En herrgård i Värmland, det låter så trevligt. Jag vill ha en av dem. :) Men det finns en sak att komma ihåg om man flyttar till ett hus på landet. Mycket mer underhållskostnader än en lägenhet. Det finns alltid något att fixa.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Drömmen om att bo på landet

Inläggav slackern » 2022-02-14 18:16:01

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Det har du alldeles rätt i att du får mycket mer ute på landet än i en storstad. Som tex för vad en etta inne i stan kostar får du en herrgård i Värmland men det var säkert 15 år sedan jag läste om det i lokaltidningen men jag antar att det fortfarande stämmer.


En herrgård i Värmland, det låter så trevligt. Jag vill ha en av dem. :) Men det finns en sak att komma ihåg om man flyttar till ett hus på landet. Mycket mer underhållskostnader än en lägenhet. Det finns alltid något att fixa.


Sant det eller vilket trähus som helst egentligen, om det är ett stenhus måste du underhålla taket, sköta om dräneringen och lite sådär.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-02-14 18:27:50

slackern skrev:Sant det eller vilket trähus som helst egentligen, om det är ett stenhus måste du underhålla taket, sköta om dräneringen och lite sådär.


Ja, det är nog stenhus man bör satsa på. Danskarna är bra på det, de bygger hus av sten. I området jag bor finns trähus överallt, det finns få stenhus här.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Viskositet » 2022-02-15 21:55:21

Min familj ägde en sommarstuga i Halland när jag var yngre så dit skulle jag gärna vilja flytta. Men då ska det vara ett litet hus och ingen bondgård för jag tror inte jag klarar av att ta hand om för mycket.
Viskositet
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2022-02-09

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Alien » 2022-07-27 1:29:37

Livet på landet tycker jag kräver bil. Kollektivtrafiken kanske fungerar till och från arbetet men annars...

Bussen går en gång i timmen och är den full åker den bara förbi. Det blir till att vänta en timme till och hoppas att inte den bussen är full också.

När bussarna på linje 804 enbart går en gång i timmen under sommarhelgerna blir de snabbt fullsatta.
https://unt.se/nyheter/kollektivtrafik/ ... a/r43ve99j

Spoiler: visa
Det är bussen mellan Uppsala och Enköping.


För dem som bor i mitten av linjens gång innebär detta att bussen inte längre kan stanna för att plocka upp nya åkande. Börge Jansson i Säva har blivit förbikörd av fulla bussar på sin hållplats flera helger.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Dagobert » 2022-07-27 17:16:59

Alien skrev:Livet på landet tycker jag kräver bil. Kollektivtrafiken kanske fungerar till och från arbetet men annars...

Bussen går en gång i timmen och är den full åker den bara förbi. Det blir till att vänta en timme till och hoppas att inte den bussen är full också.

Det förutsätter att man har sitt lantställe mellan 2 större orter med tät busstrafik emellan, och nära till hållplatsen.

Bor man mer avsides kan man ha 1 buss till stan på morgonen och 1 tillbaka på kvällen.
Kan ha flera kilometer till hållplatsen. Är det för långt att gå får man låsa cykeln vid ett träd tills man kommer tillbaka.
Då behöver man bil (eller mopedbil).
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-07-27 17:22:32

Dagobert skrev:Det förutsätter att man har sitt lantställe mellan 2 större orter med tät busstrafik emellan, och nära till hållplatsen.

Jag bor mellan två mindre orter och det går en busslinje förbi mitt hus. Om jag använder bilen för att handla mat tar det en halvtimme totalt. Tar jag bussen tar det flera timmar eftersom jag måste vänta på en buss som går tillbaka. Så folk har bilar i det här området. Så länge man har bil är det fint att bo på landet. :-)Happy
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Drömmen om att bo på landet

Inläggav antonius » 2022-07-27 17:26:44

Buss!? man kan lifta med grisbilen, på torsdagar jämna veckor.

Eller ta enpetaren.

strut.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Flinta » 2022-07-27 22:57:57

Skogkatt skrev:
Dagobert skrev:Det förutsätter att man har sitt lantställe mellan 2 större orter med tät busstrafik emellan, och nära till hållplatsen.

Jag bor mellan två mindre orter och det går en busslinje förbi mitt hus. Om jag använder bilen för att handla mat tar det en halvtimme totalt. Tar jag bussen tar det flera timmar eftersom jag måste vänta på en buss som går tillbaka. Så folk har bilar i det här området. Så länge man har bil är det fint att bo på landet. :-)Happy

Det kan gå att bo ute på vischan nära ngt mindre samhälle som har en tågstation där tåget passerar i vardera riktningen en gång/h och där restiden till närmaste stad är 15-30 min. I bästa fall går det att ta med sin cykel också.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-07-27 23:05:45

Flinta skrev:Det kan gå att bo ute på vischan nära ngt mindre samhälle som har en tågstation där tåget passerar i vardera riktningen en gång/h och där restiden till närmaste stad är 15-30 min.

Tåget stannade här tidigare, men det slutade med det. De tog bort tågstationen. Det fanns tidigare små tågstationer på alla små ställen men de har stängt de flesta av dem. Idiotiskt. Jag bor 7 minuter från en mataffär och 45 minuter från två städer, det funkar bra. Jag tycker det är trevligt här men jag ville komma ut ur stan, jag gillar inte staden. Undviker att resa dit.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Paladinen » 2022-07-29 8:42:42

Problemet med att bo på landet

Dåliga kollektivförbindelser

Svårt att få jobb, kan behöva åka flera mil för att jobba

Avsaknad av serviceutbud som läkare, vårdcentral , apotek , systembolag , bank , arbetsförmedlingen, affärer, postkontor, försäkringskassa mm mm .

Inget Nöjesutbud så som bio , krogar mm mm

Svårt att skaffa vänner om man inte är född och uppvuxen på orten så risken finns att man blir väldigt ensam och uppskattar man inte det kan det nog kännas jobbigt.

Träffar man en partner som inte är ifrån landet så kan det vara svårt att få sen att vilja flytta ut på vischan
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Någon » 2022-07-29 14:38:53

Jag jobbar i en väldigt välbärgad förort till Stockholm. Villorna och trädgårdarna är enorma. De flesta träd är jättelika och det är påfallande lugnt och tyst för det mesta.
Det verkar nästan vara lugnare och grönare att bo så, än att bo ute på riktiga landet.
Där kan skogsägare plötsligt kalhugga all mark omkring ditt hus, så blev det för en bekant som köpte hus i Småland.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-07-29 14:49:02

Paladinen skrev:Problemet med att bo på landet

Dåliga kollektivförbindelser

Svårt att få jobb, kan behöva åka flera mil för att jobba

Avsaknad av serviceutbud som läkare, vårdcentral , apotek , systembolag , bank , arbetsförmedlingen, affärer, postkontor, försäkringskassa mm mm .

Inget Nöjesutbud så som bio , krogar mm mm

Svårt att skaffa vänner om man inte är född och uppvuxen på orten så risken finns att man blir väldigt ensam och uppskattar man inte det kan det nog kännas jobbigt.

Träffar man en partner som inte är ifrån landet så kan det vara svårt att få sen att vilja flytta ut på vischan


Ja allt det där är sant. Jag har lite tur, jag har läkare, apotek, systembolag, bank, arbetsförmedlingen, affärer, en krog och postkontor ganska nära. Och det är inte så långt till det svenska systembolaget och affärer. :-)005 Heja Sverige. Nu har man ju nätet också, nästan allt kan ordnas online och beställas och få det levererat. Lyxigt.

Men att träffa människor kan vara lite knepigt ja. När jag flyttade hit hade jag avslutat ett dåligt förhållande. Så jag tänkte inte på att träffa någon, jag ville vara ensam. Men efter att ha bott här ett tag insåg jag att det kan vara lite värre att träffa någon på landet. Längs vägen jag bor är jag den enda som är singel. :shock: Jag känner inte till några singel folk här just nu. Så jag tror att jag har målat in mig lite i ett hörn. :-)051
Senast redigerad av Skogkatt 2022-07-29 14:53:39, redigerad totalt 1 gång.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-07-29 14:52:22

Någon skrev:Där kan skogsägare plötsligt kalhugga all mark omkring ditt hus, så blev det för en bekant som köpte hus i Småland.

Då måste man nog plantera lite gran, gödsla lite och vänta ett tag. De växer snabbt, upp till en halv meter om året. Då får man tillbaka träd ganska snabbt. :-)005 Och de är gröna året runt, det är ju bra. Björk ser så trist ut på vintern.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Paladinen » 2022-07-29 15:32:15

Skogkatt skrev:
Paladinen skrev:Problemet med att bo på landet

Dåliga kollektivförbindelser

Svårt att få jobb, kan behöva åka flera mil för att jobba

Avsaknad av serviceutbud som läkare, vårdcentral , apotek , systembolag , bank , arbetsförmedlingen, affärer, postkontor, försäkringskassa mm mm .

Inget Nöjesutbud så som bio , krogar mm mm

Svårt att skaffa vänner om man inte är född och uppvuxen på orten så risken finns att man blir väldigt ensam och uppskattar man inte det kan det nog kännas jobbigt.

Träffar man en partner som inte är ifrån landet så kan det vara svårt att få sen att vilja flytta ut på vischan


Ja allt det där är sant. Jag har lite tur, jag har läkare, apotek, systembolag, bank, arbetsförmedlingen, affärer, en krog och postkontor ganska nära. Och det är inte så långt till det svenska systembolaget och affärer. :-)005 Heja Sverige. Nu har man ju nätet också, nästan allt kan ordnas online och beställas och få det levererat. Lyxigt.

Men att träffa människor kan vara lite knepigt ja. När jag flyttade hit hade jag avslutat ett dåligt förhållande. Så jag tänkte inte på att träffa någon, jag ville vara ensam. Men efter att ha bott här ett tag insåg jag att det kan vara lite värre att träffa någon på landet. Längs vägen jag bor är jag den enda som är singel. :shock: Jag känner inte till några singel folk här just nu. Så jag tror att jag har målat in mig lite i ett hörn. :-)051


Där jag har min sommarstuga ute på landet finns det en lanthandel som inte har allting man behöver och det är dessutom dyrt som attan att handla där jämfört med att handla på en affär i en stad. Det är 3,5 mil enkel väg till närmsta stad om du skall besöka vårdcentralen eller banken eller Systembolaget eller apoteket eller skall storhandla. Vill du ha en pizza eller thaimat eller en hamburgare så är det 3,5 mil enkel väg

Sista bussen hem från staden går 15:00 på vardagar och helger så har du ett jobb som slutar efter 15:00 och inte har bil eller nått annat fordon så är du körd då kommer du inte hem om du inte vill gå 3,5 mil tillbaka eller beställa en svindyr taxi.

Dessutom är det en liten stad så det finns ett begränsat utbud av vad som finns att tillgå i staden när det kommer till klädaffärer, mataffärer , restauranger och vissa affärer som elektronikaffärer, vitvaruaffärer osv har dom inte ens.

Sedan kan man ju iofs som du säger få nästan allt levererat idag men Coop och Ica osv kör inte ut till den orten så då måste man ända åka 3,5 mil enkel väg och att köpa en pizza på fredag är bara att glömma det är ingen pizzagubbe som kör 7 mil tur och retur för att leverera en pizza som kostar 100 svenska kronor. Dom krogar som finns är pizzerian i staden och stadens thaikök som stänger klockan 23:00 på helger så att gå ut och ta en öl är ju bara att glömma och dessutom går sista bussen hem 15:00

Turligt nog så kan man beställa sprit och öl till lanthandeln ifrån systemet.


Jag skulle aldrig någonsin vilja bo så permanent
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-07-29 18:37:27

Paladinen skrev:Där jag har min sommarstuga ute på landet finns det en lanthandel som inte har allting man behöver och det är dessutom dyrt som attan att handla där jämfört med att handla på en affär i en stad. Det är 3,5 mil enkel väg till närmsta stad om du skall besöka vårdcentralen eller banken eller Systembolaget eller apoteket eller skall storhandla. Vill du ha en pizza eller thaimat eller en hamburgare så är det 3,5 mil enkel väg

Sista bussen hem från staden går 15:00 på vardagar och helger så har du ett jobb som slutar efter 15:00 och inte har bil eller nått annat fordon så är du körd då kommer du inte hem om du inte vill gå 3,5 mil tillbaka eller beställa en svindyr taxi.

Dessutom är det en liten stad så det finns ett begränsat utbud av vad som finns att tillgå i staden när det kommer till klädaffärer, mataffärer , restauranger och vissa affärer som elektronikaffärer, vitvaruaffärer osv har dom inte ens.

Sedan kan man ju iofs som du säger få nästan allt levererat idag men Coop och Ica osv kör inte ut till den orten så då måste man ända åka 3,5 mil enkel väg och att köpa en pizza på fredag är bara att glömma det är ingen pizzagubbe som kör 7 mil tur och retur för att leverera en pizza som kostar 100 svenska kronor. Dom krogar som finns är pizzerian i staden och stadens thaikök som stänger klockan 23:00 på helger så att gå ut och ta en öl är ju bara att glömma och dessutom går sista bussen hem 15:00

Turligt nog så kan man beställa sprit och öl till lanthandeln ifrån systemet.


Jag skulle aldrig någonsin vilja bo så permanent

Svenska sommarstugor är bra oavsett var de är. 8) Men om man bor på en sådan plats är det nog viktigt att se till att man har allt man behöver hemma. Man måste nog planera mer och tänka framåt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Paladinen » 2022-07-30 6:05:28

Skogkatt skrev:
Paladinen skrev:Där jag har min sommarstuga ute på landet finns det en lanthandel som inte har allting man behöver och det är dessutom dyrt som attan att handla där jämfört med att handla på en affär i en stad. Det är 3,5 mil enkel väg till närmsta stad om du skall besöka vårdcentralen eller banken eller Systembolaget eller apoteket eller skall storhandla. Vill du ha en pizza eller thaimat eller en hamburgare så är det 3,5 mil enkel väg

Sista bussen hem från staden går 15:00 på vardagar och helger så har du ett jobb som slutar efter 15:00 och inte har bil eller nått annat fordon så är du körd då kommer du inte hem om du inte vill gå 3,5 mil tillbaka eller beställa en svindyr taxi.

Dessutom är det en liten stad så det finns ett begränsat utbud av vad som finns att tillgå i staden när det kommer till klädaffärer, mataffärer , restauranger och vissa affärer som elektronikaffärer, vitvaruaffärer osv har dom inte ens.

Sedan kan man ju iofs som du säger få nästan allt levererat idag men Coop och Ica osv kör inte ut till den orten så då måste man ända åka 3,5 mil enkel väg och att köpa en pizza på fredag är bara att glömma det är ingen pizzagubbe som kör 7 mil tur och retur för att leverera en pizza som kostar 100 svenska kronor. Dom krogar som finns är pizzerian i staden och stadens thaikök som stänger klockan 23:00 på helger så att gå ut och ta en öl är ju bara att glömma och dessutom går sista bussen hem 15:00

Turligt nog så kan man beställa sprit och öl till lanthandeln ifrån systemet.


Jag skulle aldrig någonsin vilja bo så permanent

Svenska sommarstugor är bra oavsett var de är. 8) Men om man bor på en sådan plats är det nog viktigt att se till att man har allt man behöver hemma. Man måste nog planera mer och tänka framåt.


Planering är viktigt men jag skulle nog ändå säga att det är i princip omöjligt att bo så permanent om du inte har bil och körkort. Jag skulle inte vilja åka och veckohandla och sedan ta bussen hem med 3-4 matkassar

Säg att du får en läkartid klockan 15:30 och det tar en timme innan du är färdig , hur skall du komma hem sen om du inte har bil iom att bussen hem slutar gå 15:00.varje dag.

Har du inte bil så är det i princip omöjligt att ha ett jobb och försörja sig iom att det är 3,5 mil till närmaste stad med arbetsmöjligheter så om du inte har passiv inkomst genom pension , sjukpenning/aktivitetsstöd eller Soc så är det i princip omöjligt att bo så och även om du skulle ha den typen av inkomst kan dom ändå kräva att du skall arbetsträna eller ha praktik och då måste du ändå in till stan vilket blir jobbigt om du inte har bil.

Det finns ju iofs cykel och moped men jag skulle inte vilja cykla 7 mil tur och retur om dagen och att cykla eller köra moppe i regn och blåst och på vintern är ingen höjdare så bil är ett måste om man skall bo så permanent.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-07-30 11:59:45

Paladinen skrev:Planering är viktigt men jag skulle nog ändå säga att det är i princip omöjligt att bo så permanent om du inte har bil och körkort. Jag skulle inte vilja åka och veckohandla och sedan ta bussen hem med 3-4 matkassar

Säg att du får en läkartid klockan 15:30 och det tar en timme innan du är färdig , hur skall du komma hem sen om du inte har bil iom att bussen hem slutar gå 15:00.varje dag.

Har du inte bil så är det i princip omöjligt att ha ett jobb och försörja sig iom att det är 3,5 mil till närmaste stad med arbetsmöjligheter så om du inte har passiv inkomst genom pension , sjukpenning/aktivitetsstöd eller Soc så är det i princip omöjligt att bo så och även om du skulle ha den typen av inkomst kan dom ändå kräva att du skall arbetsträna eller ha praktik och då måste du ändå in till stan vilket blir jobbigt om du inte har bil.

Det finns ju iofs cykel och moped men jag skulle inte vilja cykla 7 mil tur och retur om dagen och att cykla eller köra moppe i regn och blåst och på vintern är ingen höjdare så bil är ett måste om man skall bo så permanent.

Nej, det är sant. Utan bil eller annat transportmedel blir det mycket svårare. Man måste spendera mycket tid på att vänta på bussar. Och att cykla 7 mil i snön i januari låter inte frestande. Snö, is, -15 grader och cykel. :shock:


cykel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Drömmen om att bo på landet

Inläggav antonius » 2022-07-30 12:38:16

Summan är nog konstant, en bil i hyggligt skick kostar en hel del den ska ha däck, bensin, besiktigas, repas, service, m.m. Men man tjänar en del tid så man kan sitta i soffan och uppdatera sitt fejsbokkonto, och kolla in meningslösa serier. Åker man kollektivt, kostar det mindre men man får såklart vänta på bussar, tåg, spårvagnar, Ubertaxis, eller cykla, gå, osv.

Men man glömmer lätt hur jävligt det är då man i snålblåsten och regnet står och byter till vinterdäck, ringer bärgare för man har kört av vägen, får betala en skyhög bilverkstad räkning, eller står i ett taskigt sken från en sladdlampa som svajar i vinden och försöker laga bilen själv, då kan det vara ganska enkelt att stå och vänta på bussen.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Paladinen » 2022-07-30 13:32:11

antonius skrev:Summan är nog konstant, en bil i hyggligt skick kostar en hel del den ska ha däck, bensin, besiktigas, repas, service, m.m. Men man tjänar en del tid så man kan sitta i soffan och uppdatera sitt fejsbokkonto, och kolla in meningslösa serier. Åker man kollektivt, kostar det mindre men man får såklart vänta på bussar, tåg, spårvagnar, Ubertaxis, eller cykla, gå, osv.

Men man glömmer lätt hur jävligt det är då man i snålblåsten och regnet står och byter till vinterdäck, ringer bärgare för man har kört av vägen, får betala en skyhög bilverkstad räkning, eller står i ett taskigt sken från en sladdlampa som svajar i vinden och försöker laga bilen själv, då kan det vara ganska enkelt att stå och vänta på bussen.


Förutsatt att det finns en busslinje som trafikerar orten där man bor.


Vissa ställen går det inte ens buss till eller så slutar bussen gå tidigt under dagen och då måste man ha bil oavsett.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-07-30 13:47:08

Bil är väl också symbolen för frihet. När man är liten skaffar man en cykel och upptäcker friheten. Sen uppgraderar man till en liten moped och upptäcker mer frihet. Så fyller man 18 år och börjar köra bil. Och man är friare än man någonsin varit förut. :-)005 Man kliver in i Volvon, tar på sig solglasögon 8) vrider upp stereon till 11 och spinner iväg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in