Drömboendet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Drömboendet

Inläggav notwoodstock » 2019-07-12 21:00:19

Lite off-topic så blev jag intresserad av passiva hus och täta hus, det nutidstänkandet kanske ger ett drömhus, jag vet inte riktigt än...
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Drömboendet

Inläggav Huggorm » 2019-07-12 21:38:29

notwoodstock skrev:Lite off-topic så blev jag intresserad av passiva hus och täta hus, det nutidstänkandet kanske ger ett drömhus, jag vet inte riktigt än...
Bara i teorin, i verkligheten är hus som andas bättre.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Drömboendet

Inläggav slackern » 2019-07-13 11:16:17

Huggorm skrev:
notwoodstock skrev:Lite off-topic så blev jag intresserad av passiva hus och täta hus, det nutidstänkandet kanske ger ett drömhus, jag vet inte riktigt än...

Fast alla nybyggda hus som byggs i Sverige bör väll uppnå lågenergihus standard i dagsläget?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Drömboendet

Inläggav Huggorm » 2019-07-13 12:11:56

slackern skrev:
Huggorm skrev:

Fast alla nybyggda hus som byggs i Sverige bör väll uppnå lågenergihus standard i dagsläget?
Jo, men inte helt passiva. Lägenheter byggs ju ofta så men de flesta villor byggs fortfarande konventionellt.
Huggorm

Drömboendet

Inläggav slackern » 2019-07-13 12:59:52

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Bara i teorin, i verkligheten är hus som andas bättre.

Jo, men inte helt passiva. Lägenheter byggs ju ofta så men de flesta villor byggs fortfarande konventionellt.

Det bör ju vara extremt riskabelt i och med att det ingår i byggnadsnormerna att dom ska vara det, det lär ju bli dyrt för byggherrarna att åtgärda "felen" i efterhand.

Jag förstår ju att det kanske inte behövs när man renoverar ett gammalt hus med vid nybygge tror jag inte att det förkommer om det inte är någon hemmafixare som bygger ett lösvirkeshus.
slackern

Drömboendet

Inläggav Huggorm » 2019-07-13 13:15:29

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:

Det bör ju vara extremt riskabelt i och med att det ingår i byggnadsnormerna att dom ska vara det, det lär ju bli dyrt för byggherrarna att åtgärda "felen" i efterhand.

Jag förstår ju att det kanske inte behövs när man renoverar ett gammalt hus med vid nybygge tror jag inte att det förkommer om det inte är någon hemmafixare som bygger ett lösvirkeshus.
Det finns ett visst energibehov man inte får överskrida men det är fortfarande en bit ifrån passivhus.
Huggorm

Drömboendet

Inläggav slackern » 2019-07-13 14:00:36

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Jo, men inte helt passiva. Lägenheter byggs ju ofta så men de flesta villor byggs fortfarande konventionellt.

Det finns ett visst energibehov man inte får överskrida men det är fortfarande en bit ifrån passivhus.

Det har jag heller aldrig motsagt. :)
slackern

Drömboendet

Inläggav slackern » 2019-08-19 10:42:40

slackern

Drömboendet

Inläggav Huggorm » 2019-08-19 11:30:05

Såg ut som en bunker, det går väl inte ens att spränga bort åbäket
Huggorm