Drömboendet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Drömboendet

Inläggav Huggorm » 2015-08-09 9:52:56

Gärna ensligt i Alaska, men vid kusten då. Älvar är bra men havet bättre.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Drömboendet

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 10:04:20

Angående alla timmerstugor så kommer jag ju att tänka på "Timber Kings", ett program om ett företag som gör fantastiska (ekonomist orealistiska) timmerhus. Kanske inte direkt något som jag skulle vilja bo i för jag skulle bli galen av allt trä men snyggt är det ju ändå.

Bild

stairs-a.jpg

(Tror inte det är samma hus men ändå).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Drömboendet

Inläggav Huggorm » 2015-08-09 10:10:06

Det där är inte någon timmerstuga, det är ett timmerpalats. Det här är en timmerstuga:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Drömboendet

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 10:19:40

Jag sa faktiskt timmerhus så det vet jag redan. Jag fick bara den logiska materialmässiga kopplingen i skallen. Tegelhus - tegelpalats, samma sak. :wink:

..Och det där är ingen riktigt timmerstuga, riktiga timmerstugor har grästak det vet väl alla? :P

4915859952_f87b3af73d_b.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Drömboendet

Inläggav Huggorm » 2015-08-09 10:23:52

Ja, det där är nog så nära en riktig timmerstuga man kan kan komma. Inte ens några fönster, enbart material man hämtat själv ur naturen.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Drömboendet

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 10:33:31

Huggorm skrev:Ja, det där är nog så nära en riktig timmerstuga man kan kan komma. Inte ens några fönster, enbart material man hämtat själv ur naturen.

Jajamen, och vill man kunna se någonting så måste man ha stearinljus eller fotogenlampor, inga nymodigheter som ficklampor eller smartphones inte. :wink:

Farsan har en sån mitt ute i skogen, var ett sjukt roligt ställe att ha pokerkvällar och fyllofester i.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Drömboendet

Inläggav snuggelhund » 2015-08-09 16:54:59

Huggorm skrev:Jag har alltid drömt om att bo någon gammal nedlagd kvarn. Det skall vara avsides och ingå en kvarndamm. Kanske som på bilden, men helst inte tre våningar högt.


Vilken vacker höstbild. :-)Happy
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Drömboendet

Inläggav tahlia » 2015-08-09 17:00:46

Vi har ett hus härutöver med tillhörande kvarn och kvarndamm som nyligen var till salu. Tokfint där med ett vackert litet vattenfall och allt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Drömboendet

Inläggav Huggorm » 2015-08-09 17:19:46

tahlia skrev:Vi har ett hus härutöver med tillhörande kvarn och kvarndamm som nyligen var till salu. Tokfint där med ett vackert litet vattenfall och allt.
Varför köpte du det inte till mig? :x icon
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Drömboendet

Inläggav tahlia » 2015-08-09 17:51:28

Huggorm skrev:
tahlia skrev:Vi har ett hus härutöver med tillhörande kvarn och kvarndamm som nyligen var till salu. Tokfint där med ett vackert litet vattenfall och allt.
Varför köpte du det inte till mig? :x icon

Jag kom fram till att jag var alldeles för klumpig för en lyckad karriär som bankrånare. :(
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Sv: Drömboendet

Inläggav slackern » 2015-08-09 18:10:20

Puzzle skrev:Angående alla timmerstugor så kommer jag ju att tänka på "Timber Kings", ett program om ett företag som gör fantastiska (ekonomist orealistiska) timmerhus. Kanske inte direkt något som jag skulle vilja bo i för jag skulle bli galen av allt trä men snyggt är det ju ändå.

Bild

stairs-a.jpg

(Tror inte det är samma hus men ändå).
Blir säkert en jättebra majbrasa. ;)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: Drömboendet

Inläggav slackern » 2015-08-09 18:12:12

Huggorm skrev:Det där är inte någon timmerstuga, det är ett timmerpalats. Det här är en timmerstuga:
Det där är en friggebod.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömboendet

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 18:16:23

slackern skrev:
Puzzle skrev:Angående alla timmerstugor så kommer jag ju att tänka på "Timber Kings", ett program om ett företag som gör fantastiska (ekonomist orealistiska) timmerhus. Kanske inte direkt något som jag skulle vilja bo i för jag skulle bli galen av allt trä men snyggt är det ju ändå.

Bild

stairs-a.jpg

(Tror inte det är samma hus men ändå).
Blir säkert en jättebra majbrasa. ;)

Mja... Blir nog mycket glas att plocka igen. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Re: Sv: Drömboendet

Inläggav slackern » 2015-08-09 18:16:50

tahlia skrev:
Huggorm skrev:
tahlia skrev:Vi har ett hus härutöver med tillhörande kvarn och kvarndamm som nyligen var till salu. Tokfint där med ett vackert litet vattenfall och allt.
Varför köpte du det inte till mig? :x icon

Jag kom fram till att jag var alldeles för klumpig för en lyckad karriär som bankrånare. :(
Tjänar säkert in pengarna snabbt om du installerar en vattenturbin och generator.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömboendet

Inläggav Dagobert » 2015-08-09 18:23:11

Puzzle skrev:Angående alla timmerstugor så kommer jag ju att tänka på "Timber Kings", ett program om ett företag som gör fantastiska (ekonomist orealistiska) timmerhus. Kanske inte direkt något som jag skulle vilja bo i för jag skulle bli galen av allt trä men snyggt är det ju ändå.

Bild

Timmerhus associerar jag med hantverksmässighet och enkla men funktionella metoder.
När expertisen exploaterar sånt för att tjäna pengar är det inte kul längre.
För min del kunde det där huset lika gärna ha varit gjutet i betong.
Dagobert
 
Inlägg: 14133
Anslöt: 2010-11-30

Drömboendet

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 18:55:16

Dagobert skrev:Timmerhus associerar jag med hantverksmässighet och enkla men funktionella metoder.
När expertisen exploaterar sånt för att tjäna pengar är det inte kul längre.
För min del kunde det där huset lika gärna ha varit gjutet i betong.

Tjah. Personligen så kan jag tycka att det fortfarande imponerande hantverk även om det kanske inte är i samma "klassiska" stil som man är van men jag förstår vad du menar.

Trappan hade jag gärna haft någonstans för jag gillade det där att den slingrar sig runt trädstammen men då måste resten av huset ha någon annan färg för det där riktigt svider i ögonen att kolla på för länge.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Drömboendet

Inläggav Huggorm » 2015-08-09 20:26:28

Puzzle skrev:Trappan hade jag gärna haft någonstans för jag gillade det där att den slingrar sig runt trädstammen men då måste resten av huset ha någon annan färg för det där riktigt svider i ögonen att kolla på för länge.
Troligtvis har de lackat träet just för att behålla den gula färgen. Man kan beställa utan lack och då får träet med tiden en vacker grå färg. Ja, exakt som på timmerstugan med grästaket som du visade bild på
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Drömboendet

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 20:43:12

Huggorm skrev:
Puzzle skrev:Trappan hade jag gärna haft någonstans för jag gillade det där att den slingrar sig runt trädstammen men då måste resten av huset ha någon annan färg för det där riktigt svider i ögonen att kolla på för länge.
Troligtvis har de lackat träet just för att behålla den gula färgen. Man kan beställa utan lack och då får träet med tiden en vacker grå färg. Ja, exakt som på timmerstugan med grästaket som du visade bild på

Tror du? Jag funderar över vad det är för träslag för dom det är ju ordentliga stockar det där. Visst är det säkert behandlat också men jag funderar över om träet i sig är skrikigare orange.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Drömboendet

Inläggav Huggorm » 2015-08-09 20:50:55

Puzzle skrev:Tror du? Jag funderar över vad det är för träslag för dom det är ju ordentliga stockar det där. Visst är det säkert behandlat också men jag funderar över om träet i sig är skrikigare orange.
Möjligtvis är det så. Jag gissar att stugan/palatset finns någonstans i nordvästra delarna av amerika, antingen British Columbia eller Alaska. Så det borde vara sitkagran, douglasgran eller vitgran. Jag vet inte om någon av dom förblir gul men jag tvivlar på det. Trä har en tendens att gråna, det gäller nästan alla träslag som utsätts för solljus
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Drömboendet

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 21:13:45

Huggorm skrev:
Puzzle skrev:Tror du? Jag funderar över vad det är för träslag för dom det är ju ordentliga stockar det där. Visst är det säkert behandlat också men jag funderar över om träet i sig är skrikigare orange.
Möjligtvis är det så. Jag gissar att stugan/palatset finns någonstans i nordvästra delarna av amerika, antingen British Columbia eller Alaska. Så det borde vara sitkagran, douglasgran eller vitgran. Jag vet inte om någon av dom förblir gul men jag tvivlar på det. Trä har en tendens att gråna, det gäller nästan alla träslag som utsätts för solljus

Ja jag är nog inte tillräckligt insatt för att försöka argumentera mot det, var mest en tanke. :P
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Re: Sv: Drömboendet

Inläggav slackern » 2015-08-10 0:26:07

Puzzle skrev:
Huggorm skrev:
Puzzle skrev:Tror du? Jag funderar över vad det är för träslag för dom det är ju ordentliga stockar det där. Visst är det säkert behandlat också men jag funderar över om träet i sig är skrikigare orange.
Möjligtvis är det så. Jag gissar att stugan/palatset finns någonstans i nordvästra delarna av amerika, antingen British Columbia eller Alaska. Så det borde vara sitkagran, douglasgran eller vitgran. Jag vet inte om någon av dom förblir gul men jag tvivlar på det. Trä har en tendens att gråna, det gäller nästan alla träslag som utsätts för solljus

Ja jag är nog inte tillräckligt insatt för att försöka argumentera mot det, var mest en tanke. :P
Finns ett gräsligt timmerhus till försäljning på en egen ö i Mälaren. Bara för läget skulle jag kunna köpa det men skulle riva huset som är nybyggt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömboendet

Inläggav plåtmonster » 2015-08-10 2:33:00

Puzzle skrev:Verkar inte det här lockande då? :wink:
Saknar rekreationsytor för att röra på sig annat i en cirkel ;)

Julianus skrev:Det här är ett fint hus :-)Happy :-)Happy
Och så ska det vara med garage, naturligtvis 8)
Källare? :P

Huggorm skrev:Jag har alltid drömt om att bo någon gammal nedlagd kvarn. Det skall vara avsides och ingå en kvarndamm. Kanske som på bilden, men helst inte tre våningar högt.
Gratis elenergi! Eller tänker man på fel saker då? :-)002

annorlunda skrev:Ett timmerhus i Alaskas eller Kanadas ödemarker.
Skulle det inte bli väääääldigt långt från det minsta sällskap man övh kan önska sig?

[url]Puzzle[/url] skrev:Angående alla timmerstugor så kommer jag ju att tänka på "Timber Kings", ett program om ett företag som gör fantastiska (ekonomist orealistiska) timmerhus. Kanske inte direkt något som jag skulle vilja bo i för jag skulle bli galen av allt trä men snyggt är det ju ändå.
Något iaf jag blir fundersam på är hur de skall värma upp det där huset mitt i ingenstans?

Puzzle skrev:..Och det där är ingen riktigt timmerstuga, riktiga timmerstugor har grästak det vet väl alla? :P
Hur hindras fukten från gräset att tränga in i bostaden?

slackern skrev:Blir säkert en jättebra majbrasa. ;)
Rätta tänket .. :D

Huggorm skrev:Troligtvis har de lackat träet just för att behålla den gula färgen. Man kan beställa utan lack och då får träet med tiden en vacker grå färg.
Stänger man inte in i fukt då och får problem med t.ex mögel?

slackern skrev:Finns ett gräsligt timmerhus till försäljning på en egen ö i Mälaren. Bara för läget skulle jag kunna köpa det men skulle riva huset som är nybyggt.
Vad kostar det?

(antar att det inte finns någon t-bana framdraget :D)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Drömboendet

Inläggav notwoodstock » 2015-08-10 2:35:34

Sökte lite snabbt efter ett examensarbeter om läkande miljöer, jag var nyfiken på speciellt psykiatrin, och är det fortfarande. Hittade i farten bara detta:

http://www.skanskan.se/article/20130629/MALMO/130629312/-/fick-bygglov--for-en-tradkoja
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Drömboendet

Inläggav notwoodstock » 2015-08-10 3:01:13

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in