Disneyprinsessor

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Disneyprinsessor

Inläggav Alien » 2015-02-21 18:54:03

Det kunde jag frossa i när jag hade en liten dotter så jag hade ett alibi. :-)005

Det finns ju klassiska från Bröderna Grimms sagor:
Askungen, Snövit, Törnrosa (Aurora i Disneyfilmen), Rapunzel, Tiana (Grodprinsen)
Sedan från andra sagor: Belle (Skönheten och odjuret), Ariel (Den lilla sjöjungfrun), Jasmine (Aladdin), Mulan
Och en som faktiskt bygger på en historisk person: Pocahontas.

Alla hårfärger och etniciteter finns representerade: http://www.disney.se/prinsessa/prinsessa/Merida.jsp

En del av dessa prinsessor verkar rätt passiva och behöver räddas av Prinsen (Askungen, Snövit, Törnrosa). Men senare har det kommet en del mer handlingskraftiga prinsessor. Merida utmärker sig genom att mer se ut som en vanlig tjej. Att hon är aktiv ser man på pilbågen.

Disney Prinsessor skrev:Merida är en envis tonåring med ett passionerat och eldigt humör. Hon har uppfostrats som prinsessa men kämpar för att ta kontroll över sitt eget öde. Hon längtar efter att få vara utomhus, träna bågskytte och svärd, och galoppera över de vackra högländerna med sin trogna häst, Angus.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Disneyprinsessor

Inläggav Kevlarsoul » 2015-02-22 1:57:14

Känner att jag växt ifrån det där för längesen..
Men borde inte Elsa från Frozen vara med? Eller har jag missuppfattat något?
Inte ens sett filmen i fråga.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Disneyprinsessor

Inläggav Alien » 2015-02-22 3:10:22

Vet inte vad som kvalificerar en disneyhjältinna till att bli prinsessa. På Disney-sidan jag länkat till fanns iaf inte Elsa med. Har läst att Frozen är inspirerad av Snödrottningen av H.C. Andersen.

När Merida skulle införlivas i prinsess-samlingen så förskönades hon något. Hon ser vuxnare ut, sötare i ansiktet, djupare urringning, smalare midja, glittrigare kläder och pilbågen försvann. Disney ansåg väl att det skulle bli mer säljande. Men föräldrar som sett Merida som en bra förebild protesterade.

LA Times skrev:The version causing the outrage envisions the cartoon character with a much more tamed mane of red curls, a plunging neckline, a narrowed waistline and an angled face. She's also sporting eyeliner and not showing off her trademark bow and arrow.
http://www.latimes.com/entertainment/mo ... story.html

Storyn till filmen Modig (Brave) med Merida som hjältinnan hade skapats av Brenda Chapman. Brenda Chapman gillade inte förändringen.

It sparked "Brave" creator Brenda Chapman to take to the Internet, voicing her displeasure with the modifications.

She told the Marin Independent Journal: "When little girls say they like it because it's more sparkly, that's all fine and good but, subconsciously, they are soaking in the sexy 'come hither' look and the skinny aspect of the new version. It's horrible! Merida was created to break that mold — to give young girls a better, stronger role model, a more attainable role model, something of substance, not just a pretty face that waits around for romance."
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Disneyprinsessor

Inläggav k4Kaey » 2015-02-22 3:43:43

Mulan bygger också på en historisk person.
Edit: whoops, my bad! Hade missat att det var en saga. #besvikelse.
k4Kaey
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-03-25

Disneyprinsessor

Inläggav Sadistic » 2015-02-22 11:54:28

om jag inte minns fel så blir man bara prinsessa om man är prinsessa, samt att man måste gå igenom nån skum cermoni för att kunna läggas till med dom andra prinsessorna i disney.

Mulan är inte med då hon inte är en royal alls.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Disneyprinsessor

Inläggav k4Kaey » 2015-02-22 12:12:50

Sadistic skrev:om jag inte minns fel så blir man bara prinsessa om man är prinsessa, samt att man måste gå igenom nån skum cermoni för att kunna läggas till med dom andra prinsessorna i disney.

Mulan är inte med då hon inte är en royal alls.


Mulan är med i Disney Princess-franchisen, jo. Kida från Atlantis är däremot inte det (trots att hon är royal), eftersom filmen inte var populär nog.
k4Kaey
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-03-25

Disneyprinsessor

Inläggav Sadistic » 2015-02-22 12:25:16

k4Kaey skrev:
Sadistic skrev:om jag inte minns fel så blir man bara prinsessa om man är prinsessa, samt att man måste gå igenom nån skum cermoni för att kunna läggas till med dom andra prinsessorna i disney.

Mulan är inte med då hon inte är en royal alls.


Mulan är med i Disney Princess-franchisen, jo. Kida från Atlantis är däremot inte det (trots att hon är royal), eftersom filmen inte var populär nog.


kollade upp det, dock så är hon den enda som inte är en 'äkta' iochmed att hon inte har några royal föräldrar eller är ingift i adeln.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Disneyprinsessor

Inläggav RainBowChild » 2015-08-03 2:11:53

Min favorit Disneyprincessa är nog lite okänd, från The Black Cauldron.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Disneyprinsessor

Inläggav Elize » 2015-08-03 2:28:25

FROZEN MUSICAL PRINCESS - I don´t need a man:

https://m.youtube.com/watch?v=lAhM0tsGsBY
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Disneyprinsessor

Inläggav filmfreaken » 2016-06-12 19:50:00

Elize skrev:FROZEN MUSICAL PRINCESS - I don´t need a man

https://m.youtube.com/watch?v=lAhM0tsGsBY


SNOW WHITE vs ELSA: Princess Rap Battle (Whitney Avalon ft. Katja Glieson):
https://www.youtube.com/watch?v=gcrQvoCzs80

Denna är rolig
filmfreaken
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2012-09-08

Återgå till Intressanta intressen



Logga in