Diskussionstråd om ironi/skämt.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Jossie94 » 2020-11-10 1:03:39

På tal om just sociala svårigheter, jag har svårt med skämt ironi osv, men har blivit bättre på det genom åren, hade mer svårigheter med det som yngre. Men om personer driver/ skämtar/ ironi (Finns det ens någon skillnad?) så kan det vara svårt att tyda det hela om personen har ett väldigt seriöst tonläge. Man kan iaf inte jag höra tonläget eftersom det låter seriöst och inte som att personen skulle skoja. För vi säger som i exemplet jag syftar på i detta fallet, så var det svårt pga att jag hörde ett seriöst tonläge på att personen faktiskt skulle kunna köpa det där plagget, men nu skulle jag förstå att personen bara drev.

Visserligen var ju detta kanske 1-2 gången jag var med dessa tjejkompisar som egentligen inte var några riktiga kompisar. Dels för jag inte kände de så bra och att jag har ingen aning om varför vi ens umgicks, kanske bara för att det var lättare i gymnasiet att bara haka på folk om de skulle till någonstans och det var inge konstigheter för oftast så kände man alltid någon/visste vem någon var.

Så pga den infon så kunde jag omöjligt ha förstått att hon skulle driva om det där plagget. Hon lät väldigt seriös om det hela plus att det finns en sk regel att man kan inte bara skoja med vem som helst när som helst, för vi kände ju inte varandra så bra. Detta lär man sig i typ 2-3an i grundskolan.

Jag har fått höra att man kan se om någon skojar om man man kan utgå från vad personen har i vanliga fall eller för klädstil, men tänk om personen bara får en flipp och vill utforska lite? Testa olika stilar.

Så det är ju väldigt otydligt att veta eftersom det inte finns en standard. Personen som skojade skulle lika gärna kunnat vilja ha den där tröjan. Jag menar, hon kollade på den och sa att hon tänkte köpa den och lät väldigt seriös, vem skulle då bara ha fattat om hon drev? Fattar om hennes andra kompisar förstod det eller låtsades fatta det, men jag som inte kände de så bra, hur skulle jag förstå det?

Detta är ju ett väldigt skevt exempel så vad jag förstått det som så är det ibland lite otydligt och att man kan tolka det på olika sätt. Men enligt den där mallen så är detta ett skämt och det ska man förstå.
Jossie94

Anslöt: 2019-06-25

Inläggav Alien » 2020-11-10 1:17:02

Detta har diskuterats förut här. Ingenting är nytt under solen.

Ett tillämpligt citat från denna tråd svart-att-forsta-ironi-t15175.html.
Kvasir skrev:Går man till folk i allmänhet så tycker jag mig kunna konstatera att ironi bara fungerar mellan människor som har tillräckligt lika referensramar och kunskaper, och inte skiljer alltför mycket i intelligens. Skiljer det för mycket på dessa punkter så uppstår osäkerhet om huruvida det sagda kan vara sant eller inte, och då fungerar det inte. Förutsättningen för att ironi ska fungera är att mottagaren inser det uppenbart osanna.

Att du inte förstod hennes ironi berodde ju på att du inte kände henne. Men det är ju inte som att någon avstår från ironi för att en av personerna är ny. En annan orsak är att du inte avläste små saker som minspel el speciell röst. Detta är ju svårt med personer man inte känner väl och dessutom allmänt svårt för aspergare.

Alltså räkna med att du kommer att ha svårt att förstå ironi av dem du inte känner.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Jossie94 » 2020-11-10 4:50:24

Det var ju också det jag skrev i texten. Men jag menade mer hur man kan lära sig ironi och hur man kan se dels ironi och andra sociala signaler. Jag kan ju standard ansiktsuttryck glad ledsen arg osv. Men när det kommer till mer avancerade sociala signaler så är det lite oklart. Jag trodde ju att hon ville köpa tröjan eller vad det var eftersom hon lät så himla seriös och hon kunde lika gärna ha velat ha den där tröjan också, så det är därför det blir svårt. Jag hör inte riktigt tonläget om det låter seriöst, men jag hör ju absolut tonläget om det är väldigt tydligt. Eller om man kanske säger något och sen skrattar. Det är rätt enkla signaler att förstå att någon är oseriös skulle jag säga.

Sedan är det ju lätt att sitta hemma och kunna de sociala signalerna men när man väl är mitt i, så kanske man har svårt att tyda dem. I efterhand så har jag kunnat resonera kring sådana saker och då är man oftast efterklok. Sådär skulle jag ha gjort, varför föll polletten ner nu?

Tex så var det en grej som jag och min sambo fick höra och vi båda fattade inte denna saken direkt men eftre en stund så fattade vi, för mig tog det lite längre tid. Det roliga var ju att vi båda tänkte samma sak och det var lite därför också vi inte riktigt fattade från första början.

Just den här grejen var ju ett exempel på hur man kan tolka en sak på olika sätt. Säger man något i stil med jag ska bli som en brandman tex, så kanske personens pappa är en brandman och då ska man ju förstå att brandmannen som är en pappa är en pappa. Alltså så menar personen på att den ska bli en förälder.

Sedan ska man ju också lägga till att miljön och sammanhanget spelar in också, dvs om det har varit en stressig dag på jobbet eller liknande, då kanske man inte kan tänka helt klart på en slags gåta...
Jossie94

Anslöt: 2019-06-25

Inläggav Alien » 2020-11-11 15:36:22

Min poäng är att det inte går att veta om personer man inte känner är skämtsamma, ironiska el sarkastiska. Såvida inte det de säger är helt orimligt, då kan man räkna ut det rent logiskt. Typ när man klantat sig och någon säger "Det där gjorde du riktigt bra!", då fattar man ju att det är sarkasm.

Alltså du får finna dig i att du kommer att missförstå vissa gånger. När du levt tillräckligt länge kommer du att fatta bättre. Men vad jag vet finns det inga kurser i detta.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in