Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm 25/9 kl 13.00

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm 25/9 kl 13.00

Inläggav Paspektrum » 2015-09-16 15:55:35

Hej!

Jag vill starta en grupp som är intresserad av vuxenutbildningen i Stockholm

Vem är jag?
Mitt namn är Guled och jag är född och uppväxt i norra Stockholm. Jag har försökt klara av KomVux sedan 2012 men har stött på en del hinder på grund av bristande stöd i skolorna.

Jag skulle vilja diskutera med dem av er som studerar på komvux men som känner sig sakna stöd för att klara uppgifterna/kurserna eller som skulle vilja men som inte vet inte hur man kan klara av det.

Jag har pratat mycket om den här frågan med min syster Hibo som också kommer att vara med.

Jag och min syster bjuder på fika på Citykonditoriet.
Ni hittar oss genom en skylt på bordet där det står MÖTE.

Om man vill då kan man meddela att man kommer till guled871@gmail.com annars går det bra att dyka upp.

Mötesdag: Onsdagen den 23 september
Mötestid: Kl. 13:00
Mötesplats: Citykonditoriet
Adress: Våning 3 Adolf Fredriks kyrkogata 10.

Välkomna!

Hälsningar, Guled och Hibo

Moderator: Lade till datum och klockslag, enligt vad som senare framkommit tråden.
Paspektrum
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-09-12

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav Zima33 » 2015-09-16 16:23:33

Vilken vux skola har du gått? Det finns ju friskolor som kanske är bättre än de kommunala.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav Paspektrum » 2015-09-16 16:31:39

Zima33 skrev:Vilken vux skola har du gått? Det finns ju friskolor som kanske är bättre än de kommunala.


Hej!

Jag har bara pluggat på kommunala skolor, jag har sökt till en folkhögskola men fick ej en plats eftersom de ej kunde tillgodose mitt "stödbehov".

Har du pluggat på en bra Vux?
Paspektrum
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-09-12

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav Zima33 » 2015-09-16 16:52:43

2003-2004 pluggade jag på InfoKomp, vet inte hur de är nu men då var de bra, man kunde lägga upp studierna individuellt, de som behövde extra hjälp fick det och de som behövde mindre hjälp kunde plugga på egen hand. Har även gått på Åsö komvux men där trivdes jag inte, liknade en gammaldags skola, alla skulle vara i samma form.

Kolla med InfoKomp är mitt tips!
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav Paspektrum » 2015-09-16 18:12:44

Tack Zima33!

Jag ska söka information om InfoKomp. Har också plugga på Åsö och man försvinner verkligen i mängden där.
Paspektrum
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-09-12

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav bittin » 2015-09-16 19:13:15

Jag pluggar på Åsö nu dock matte 1 gång i veckan och tycker det funkar bra, dock håller jag med om att man försvinner i mängden
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav plåtmonster » 2015-09-17 8:30:10

Paspektrum skrev:men har stött på en del hinder på grund av bristande stöd i skolorna.
Vad slags hinder då? och vilket stöd saknar du?

Zima33 skrev:Har även gått på Åsö komvux men där trivdes jag inte, liknade en gammaldags skola, alla skulle vara i samma form.
Hur utövade Åsö komvux denna konformism?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav bittin » 2015-09-17 8:37:35

hade vart skoj att vara med men jobbar på utsatt tid
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav Hallonsaft » 2015-09-17 14:41:37

Vad är det för stödbehov du har och hur hur gammal är du? Sen undrar jag hur din syster är inblandad, är hon också student på Komvux och har samma problem, eller är hon bara som ett stöd för dig?
Hallonsaft
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2014-12-05

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav Paspektrum » 2015-09-17 16:20:16

bittin skrev:hade vart skoj att vara med men jobbar på utsatt tid

Du får jättegärna komma på nästa :)
Vad bra att det går bra på Åsö, har du läst på andra skolor?
Paspektrum
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-09-12

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav Paspektrum » 2015-09-17 16:22:06

plåtmonster skrev:
Paspektrum skrev:men har stött på en del hinder på grund av bristande stöd i skolorna.
Vad slags hinder då? och vilket stöd saknar du?


Jag tycker att det går väldigt fort, jag har svårt att styra upp vad som skall göras först och vad som kan vänta. Jag skulle egentligen vilja ha längre kurser så att man verkligen hinner med.
Paspektrum
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-09-12

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav Paspektrum » 2015-09-17 16:24:18

Hallonsaft skrev:Vad är det för stödbehov du har och hur hur gammal är du? Sen undrar jag hur din syster är inblandad, är hon också student på Komvux och har samma problem, eller är hon bara som ett stöd för dig?


Min syster är ett stort stöd för mig, vi gör mycket ihop och att försöka förbättra Vux är något vi båda önskar.
Jag är 27, mitt stödbehov har med struktur att göra. Jag tycker att kurserna är för korta, det går för fort och jag hinner nästan aldrig med alla uppgifter.
Paspektrum
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-09-12

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav Zima33 » 2015-09-17 20:54:48

plåtmonster skrev:
Zima33 skrev:Har även gått på Åsö komvux men där trivdes jag inte, liknade en gammaldags skola, alla skulle vara i samma form.
Hur utövade Åsö komvux denna konformism?


Åsö:

Klassrummen var låsta tills läraren kom och låste upp
Alla följde samma schema
Lektioner på bestämda tider, ingen extra lärarhjälp mellan de tiderna
Alla gör samma sak samtidigt (prov, övningar)
När jag sa att jag inte kunde en del av spanskaglosorna så sa läraren "det ska man kunna när man börjar på den här nivån" (ingen hänsyn till att jag gått steg ett på annan skola med andra läroböcker = andra glosor)
De (alla lärare utom en) koncentrerade sig på vad man inte kunde och påpekade gärna det
Närvaro prickades av

InfoKomp:

Alla dörrar var olåsta/öppna, även lärarrummet, personalen sa hej när man mötte dem i korridoren
Man fick vid kursstart fylla i vilka tider som passade en bäst, sen la de schemat efter majoritetens behov, samma lektion gavs 2-3 ggr i veckan för att folk som jobbade eller hade andra tider att passa skulle ha möjlighet att vara med
Lektioner på schemalagda tider, vissa andra tider fanns öppen "studiestuga" då en lärare kunde hjälpa till i flera ämnen
Man gick på lektioner när man tyckte man behövde det och fick skriva prov när man lärt sig tillräckligt mycket
När man inte förstod eller inte kunde en sak så sa de "jo du kan" eller "fundera på det ett tag", fattade man fortfarande inte efter någon vecka så förklarade de
De fokuserade på vad man kunde och byggde vidare på det
De hade ingen närvarolista, elevernas eget val om man ville komma på lektionerna eller plugga hemma (man fick ju säga till om man skulle plugga hemma mer än en vecka typ)
Man kunde ändra kursslut individuellt, läsa kurser parallellt eller läsa en kurs klart innan man började på nästa



Ja det var väl det jag kom ihåg nu.
Senast redigerad av Zima33 2015-09-17 21:07:06, redigerad totalt 1 gång.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav Zima33 » 2015-09-17 21:05:30

Paspektrum skrev:
Hallonsaft skrev:Vad är det för stödbehov du har och hur hur gammal är du? Sen undrar jag hur din syster är inblandad, är hon också student på Komvux och har samma problem, eller är hon bara som ett stöd för dig?


Min syster är ett stort stöd för mig, vi gör mycket ihop och att försöka förbättra Vux är något vi båda önskar.
Jag är 27, mitt stödbehov har med struktur att göra. Jag tycker att kurserna är för korta, det går för fort och jag hinner nästan aldrig med alla uppgifter.

Jag hann inte med ett par kurser på InfoKomp, då flyttade jag bara fram kursslutet några veckor/månader. Det gick att göra så om man inte uppnått Godkänt. Fast jag hade ju CSN så fick pussla ihop med andra kurser så det skulle bli 100% studietakt ändå.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Diskussionsgrupp om KomVux i Stockholm

Inläggav Paspektrum » 2015-09-21 12:39:16

Hej!

På grund av platsbrist och sjukdom måste vi tyvärr ändra datumet till diskussionsgruppen om Komvux.

NYTT DATUM är: Fredagen den 25 september
Mötestid: Kl. 13:00
Mötesplats: Citykonditoriet
Adress: Våning 3 Adolf Fredriks kyrkogata 10.

Vi ber hemskt mycket om ändringen, undrar ni något skicka gärna ett PM eller ett mail till guled871@gmail.com.

Vänligen,
Guled och Hibo
Paspektrum
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-09-12

Återgå till Träffar



Logga in