dino på forumet - BESLUTET HÄVT

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms

dino på forumet - BESLUTET HÄVT

Inläggav Titti » 2010-10-15 1:13:36

Admin

dino får inte vidare posta på forumet. Orsaken är att han fått en tillsägelse för flera långa citat, som jag kortade in, samt två varningar de senaste dagarna. För en stund sedan postade han ytterligare ett alltför långt citat, vilket jag kortade in och gav en tillsägelse för. Jag påminde om vikten av att citera sparsamt och med urskillning och sa att fortsatte han skulle han få en varning, vilket för hans del skulle medföra ett postförbud.

Modereringen gjordes tio minuter efter att inlägget skrivits och då jag nyss tittade i tråden igen såg jag att han ändrat sitt inlägg och även tagit bort min röda modruta.

Allmänt gäller att det inte är tillåtet att ändra i ett viktigt dokument. Detta kallas för urkundsförfalskning, vilket är straffbart enligt svensk lag och kan ge fängelse i högst två år. Att han hade möjlighet att ändra sitt inlägg inom redigeringstiden ger honom ändå inte rätt att göra som här och genom att ta bort min röda modruta har han otillåtet förvanskat detta. Rätten att editera sitt inlägg omfattar inte rätten att ta bort noteringar av någon i forumledningen. Däremot har vi enligt registreringsavtalet rätt att gå in i hans text och ändra eller kommentera den, och gör vi det lämnar vi alltid en notering om detta.

För denna uppenbara brist på respekt för forumet och för mitt uppdrag som admin här är dino inte längre välkommen på Aspergerforum.

Inlägget det gäller finns här.
Titti
Admin

Anslöt: 2007-09-16

Re: dino är inte välkommen på forumet längre

Inläggav Danne » 2010-10-15 1:26:57

Jag har inga problem med modereringen egentligen, däremot ser jag ett litet hål i regelverket som behöver tydliggöras.
Titti skrev:Rätten att editera sitt inlägg omfattar inte rätten att ta bort noteringar av någon i forumledningen.

Detta kanske är självklart för dom flesta, men samtidigt kan man inte förutsätta att aspergare ser sådana här saker som självklara.

Av enbart den anledningen tycker jag en tidsbegränsad avstängning vore bättre, och att denna sak skrevs in i regelverkat lite tydligare.

Men men, det är ju bara min åsikt.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav nitro2k01 » 2010-10-15 1:44:30

Titti skrev:Modereringen gjordes tio minuter efter att inlägget skrivits och då jag nyss tittade i tråden igen såg jag att han ändrat sitt inlägg och även tagit bort min röda modruta.
Notera dock att det är tekniskt omöjligt för en vanlig medlem att redigera inlägget och samtidigt behålla mod-rutan. För att kunna spara redigeringen måste man som vanlig medlem ta bort rutan, annars får man ett felmeddelande. Han kan alltså hlt enkelt ha tagit bort rutan enbart för att kunna spara redigeringen. Ha detta i åtanke.
Titti skrev:Allmänt gäller att det inte är tillåtet att ändra i ett viktigt dokument. Detta kallas för urkundsförfalskning, vilket är straffbart enligt svensk lag och kan ge fängelse i högst två år.
Öh, nej. Urkundsförfalskning innebär, i lagens mening, att man förfalskar ett signerat dokument. Att redigera bort rutan må vara dumt, men det är inte urkundsförfalskning ens på långa vägar. Om han hade lyckats redigera innehållet i rutan så att den hade sagt något annat, så hade det kunnat ses som urkundsförfalskning i överförd mening men knappast i lagens mening.

På tal om detta, jag fick tidigare ikväll en notis om att min signatur (numera ändrad) var för lång, av en moderator här på forumet.

Nu gissar jag att det inte egentligen handlar om att långa citat och signaturer är ett superstort problem på forumet, utan en slags pennalism för att vi har uttryckt politiskt inkorrekta åsikter på sistone. Vilket i sådant fall självklart inte kommer erkännas öppet.
nitro2k01

Anslöt: 2007-10-29

Inläggav nitro2k01 » 2010-10-15 2:00:09

Fick följande från dino via PM: (Edit: Detta är vad han försökte posta i denna tråd, men uppenbarligen inte kunde.)
dino skrev:Vet inte om jag kan skriva här. Men det stämmer inte som du skriver. Jag tog inte bort din röda ruta. Jag postade inlägget och insåg direkt att det var för långt, då klickade jag redigera, men det tog ett tag att välja ut vad som skulle vara med, och under den tiden måste du ha gått in och modererat det."

Det stämmer alltså inte som hon skriver. Du kanske kan kopiera in texten i tråden.
nitro2k01

Inläggav Danne » 2010-10-15 2:01:44

nitro2k01 skrev:
Titti skrev:Modereringen gjordes tio minuter efter att inlägget skrivits och då jag nyss tittade i tråden igen såg jag att han ändrat sitt inlägg och även tagit bort min röda modruta.

Notera dock att det är tekniskt omöjligt för en vanlig medlem att redigera inlägget och samtidigt behålla mod-rutan. För att kunna spara redigeringen måste man som vanlig medlem ta bort rutan, annars får man ett felmeddelande. Han kan alltså hlt enkelt ha tagit bort rutan enbart för att kunna spara redigeringen. Ha detta i åtanke.

Ja, detta gör ju att han i princip permanentbannas för att han kanske försökte korrigera de fel han gjort i inlägget. (?) Jag vet förståss inte om det var det han gjorde, men dessa omständigheter bör nog tas i beaktande innan man bannlyser någon permanent från forumet.

Eftersom det inte står tydligt i reglerna, så kanske inte moderatorerna bör gå in och moderera inom den 15-minutersperiod användarna har på sig att ändra sina inlägg heller. Den där kvarten finns ju för att man ska kunna rätta till sina misstag, och den möjligheten bör ju inte fråntas av en moderator i sådana här fall.

Nä, det här beslutet tycker jag allt bör omprövas med tanke på omständigheterna, och nya rutiner/regler bör skrivas in. Avstängning är en sak, men permanent bör den inte bli p.g.a. detta.

Edit: Ser nu Dinos svar här ovan, som jag ser som fullt rimlig. Dino bör inte straffas såhär hårt, för att moderatorerna är inne och joxar samtidigt som honom under hans 15-minutersperiod. Det här kan omöjligen vara helt hans förskyllan, här var nog moderatorerna lite väl snabba.
Danne

Inläggav manne » 2010-10-15 3:12:57

började tröttna på M;assiv spamade om SD och rasist åsikter..

ok att skriva korta inlägg + lite och kort fakta men att citera över 1000 ord är bara onödigt och jobbigt för läsaren
manne
Förhandsgranskad

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alien » 2010-10-15 3:16:51

nitro2k01 skrev: På tal om detta, jag fick tidigare ikväll en notis om att min signatur (numera ändrad) var för lång, av en moderator här på forumet.

Nu gissar jag att det inte egentligen handlar om att långa citat och signaturer är ett superstort problem på forumet, utan en slags pennalism för att vi har uttryckt politiskt inkorrekta åsikter på sistone. Vilket i sådant fall självklart inte kommer erkännas öppet.

Moderator: Betr för långa texter el störande avatarer så är det väldigt vanligt att medlemmar får pm med önskemål om ändringar.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav nitro2k01 » 2010-10-15 3:39:03

Alien skrev:Moderator: Betr för långa texter el störande avatarer så är det väldigt vanligt att medlemmar får pm med önskemål om ändringar.
Visst. Men jag kan säkert tänka mig att vissa är mer benägna att rapportera (om det var en medlem som rapporterade) eller agera (om det var moderatorn agerade på egen hand) "gränsfall" om jag säger saker som inte faller personen i smaken. Jag har haft signaturen i den dåvarande utformningen i säkert ett halvår, utan att någon har reagerat. Jag anser inte att den var iögonväckande stor.
Den intresserade kan mäta själv:
http://img838.imageshack.us/img838/7660 ... 4at105.png

För övrigt kan man notera att en av moderatorerna har en signatur som är högre än min gamla, mätt i pixlar.
nitro2k01

Inläggav matterik » 2010-10-15 5:09:36

dino skrev:Vet inte om jag kan skriva här. Men det stämmer inte som du skriver. Jag tog inte bort din röda ruta. Jag postade inlägget och insåg direkt att det var för långt, då klickade jag redigera, men det tog ett tag att välja ut vad som skulle vara med, och under den tiden måste du ha gått in och modererat det."

Det stämmer alltså inte som hon skriver. Du kanske kan kopiera in texten i tråden.

Det låter alltså som ett admin beslut har tagits på felaktiga grunder.
matterik

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav rdos » 2010-10-15 6:39:22

För mig är det uppenbart att han bannats för sina åsikter, och sin utmärkta förmåga att hitta citat för att motbevisa PK-maffians syn på islam. De var uppenbart trängda i tråden. :roll:
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Titti » 2010-10-15 8:19:23

Admin

Efter att ha läst både vad dino skriver direkt till mig i PM och vad ni skriver i tråden inser jag att det finns en teknisk möjlighet att det kan ha varit så att han själv redigerade inlägget oberoende av mig och att min röda modruta därvid försvann, oavsett om det var medvetet från hans sida eller ej. Jag såg inlägget och noterade inte att redigeringstiden inte löpt ut, vilket jag borde ha kontrollerat innan jag modererade det och skrev i det.

För en avstängning krävs att det inte finns skuggan av en möjlighet att något tekniskt fel kan ha begåtts. Avstängningen upphävs därför.
Titti
Admin

Inläggav Titti » 2010-10-15 8:37:08

nitro2k01 skrev:På tal om detta, jag fick tidigare ikväll en notis om att min signatur (numera ändrad) var för lång, av en moderator här på forumet.

nitro2k01 skrev:
Alien skrev:Moderator: Betr för långa texter el störande avatarer så är det väldigt vanligt att medlemmar får pm med önskemål om ändringar.

Visst. Men jag kan säkert tänka mig att vissa är mer benägna att rapportera (om det var en medlem som rapporterade) eller agera (om det var moderatorn agerade på egen hand) "gränsfall" om jag säger saker som inte faller personen i smaken. Jag har haft signaturen i den dåvarande utformningen i säkert ett halvår, utan att någon har reagerat. Jag anser inte att den var iögonväckande stor.
Den intresserade kan mäta själv:
http://img838.imageshack.us/img838/7660 ... 4at105.png

För övrigt kan man notera att en av moderatorerna har en signatur som är högre än min gamla, mätt i pixlar.

Admin

Nej, det är inget stort problem på forumet eftersom de flesta håller sig till reglerna. Självfallet har det inget med åsikter i olika frågor att göra, faktum är att jag inte har en aning om dina åsikter i många frågor och det gäller de flesta forumisters.

Moderatorer kan ha längre signaturer om jag godkänner det. När det gäller vad vi modererar, såväl signaturer som inlägg, är det ofta vi inte lägger märke till felaktigheter och/eller regelbrott innan vi får en anmälan om det. Det är fullt möjligt att ha en signatur som bryter mot reglerna länge, om ingen gör oss uppmärksam på det, men likväl är det inte tillåtet.
Titti
Admin

Inläggav Titti » 2010-10-15 8:47:54

rdos skrev:För mig är det uppenbart att han bannats för sina åsikter, och sin utmärkta förmåga att hitta citat för att motbevisa PK-maffians syn på islam. De var uppenbart trängda i tråden. :roll:

Admin

Jag hoppas du inte tror det. Trots att jag, framförallt tidigare, haft anledning att ingripa när det gäller dig så har jag ändå uppfattat det som att du har respekt för mitt arbete som admin här. Jag har inte ingripit mot dinos (alltför långa) citeringar pga hans åsikter utan just för att de varit för långa.

Jag brukar vara mån om att försöka se längre än till min personliga uppfattning i de sakfrågor som diskuteras när jag fattar beslut. Jag har inte utsatts för några påtryckningar när det gäller frågan om islam, som diskuterades i tråden, och skulle naturligtvis inte heller böja mig för det.
Titti
Admin

Inläggav Danne » 2010-10-15 10:56:42

Snyggt Titti. Jag hör inte till dom som ser alla såna här modereringar som åsiktsförtryck, utan ser detta som ett ännu ett fall där du sköter din roll på bästa sätt. Både din och Dinos uppfattning är fullt rimliga, och det är skönt att du inte lockas in i någon prestigekamp över det hela.

Detta var ju bara en ganska speciell situation som jag inte tror har inträffat förut. Nu vet vi att den möjligheten finns och kan ha med det i beräkningarna till nästa gång, både som användare och som moderatorer. Snyggt skött tycker jag iallafall.

Sen kan jag säga att jag hoppas att Dino lugnar ner sig lite i sina diskussioner, så han inte åker ut av andra skäl. Folk skulle nog bättre höra hans idéer om han undvek dessa bombmatteliknande inlägg. Själv har jag inte orkat plöja mig igenom dom. 8)
Danne

Inläggav Inger » 2010-10-15 14:56:24

+1
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2010-10-15 19:00:11

Titti skrev:Jag hoppas du inte tror det. Trots att jag, framförallt tidigare, haft anledning att ingripa när det gäller dig så har jag ändå uppfattat det som att du har respekt för mitt arbete som admin här. Jag har inte ingripit mot dinos (alltför långa) citeringar pga hans åsikter utan just för att de varit för långa.

Det har jag (alltså respekt för ditt arbete som admin). Bra att du hävde beslutet. Då tar jag tillbaka att dino bannades för sina åsikter.
rdos

Re: dino på forumet - BESLUTET HÄVT

Inläggav manne » 2010-10-16 0:54:36

Titti skrev:Admin

dino får inte vidare posta på forumet. Orsaken är att han fått en tillsägelse för flera långa citat, som jag kortade in, samt två varningar de senaste dagarna. För en stund sedan postade han ytterligare ett alltför långt citat, vilket jag kortade in och gav en tillsägelse för. Jag påminde om vikten av att citera sparsamt och med urskillning och sa att fortsatte han skulle han få en varning, vilket för hans del skulle medföra ett postförbud.

Modereringen gjordes tio minuter efter att inlägget skrivits och då jag nyss tittade i tråden igen såg jag att han ändrat sitt inlägg och även tagit bort min röda modruta.

Allmänt gäller att det inte är tillåtet att ändra i ett viktigt dokument. Detta kallas för urkundsförfalskning, vilket är straffbart enligt svensk lag och kan ge fängelse i högst två år. Att han hade möjlighet att ändra sitt inlägg inom redigeringstiden ger honom ändå inte rätt att göra som här och genom att ta bort min röda modruta har han otillåtet förvanskat detta. Rätten att editera sitt inlägg omfattar inte rätten att ta bort noteringar av någon i forumledningen. Däremot har vi enligt registreringsavtalet rätt att gå in i hans text och ändra eller kommentera den, och gör vi det lämnar vi alltid en notering om detta.

För denna uppenbara brist på respekt för forumet och för mitt uppdrag som admin här är dino inte längre välkommen på Aspergerforum.

Inlägget det gäller finns här.

Men han är ju tillbaka och postar på som aldrig förr här igen ju..
hur mycket ska han få hålla på med sina vidriga åsikter.?
börjar att tröttna lite nu funderar på att säga upp m9ig hör för gott.
vissa trådar är hel ok om islam osv men en del av dem går på tok för långt.
Vissa av dem är farligt nära
http://4.bp.blogspot.com/_1KlS4MCb8wo/S ... ungmen.jpg

Islam kan man väl få debattera men en del är ju långt i från det
manne
Förhandsgranskad

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Funderaren » 2010-10-16 8:24:29

Fast att banna någon från ett fritt diskussionsforum bara för hans åsikter är åsiktsförtryck. Han har lika stor rätt som alla andra att uttrycka sin åsikt. Och faktum är att censurerar man någon av den anledningen kommer han att använda det emot en, för att visa att han har rätt. Hur tror ni SD vann röster? Inte enbart för att alla tyckte som dom utan för att SD inte fick berätta vad de tyckte.
Funderaren

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav rdos » 2010-10-16 10:11:15

manne skrev:Men han är ju tillbaka och postar på som aldrig förr här igen ju..

Jag och flera andra kanske tycker att andras (mer rumsrena) åsikter är vidriga men vi vill inte nödvändigtvis att de ska förbjudas och att personerna som har dem ska slängas ut.
rdos

Inläggav Miche » 2010-10-16 11:48:06

Ett alternativ kan vara att begränsa vilka trådar som diskussioner kring begränsning och effekter av invandring får ske (ungefär som rdos har en begränsning kring sina teorier).

Trots allt så bor vi i en demokrati med yttrandefrihet där vi ska försvara människors rätt till att ha och uttrycka en åsikt, oavsett hur illa vi tycker om den åsikten. Än så länge har vi inte infört förbud mot att propagera för ex.vis nazism som de gjort i Tyskland.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav matterik » 2010-10-16 12:12:39

Jag känner ingen irritation för sverige demokrater för jag har ingen tv/radio/tidning och har därför inte exponerats så att säga. Allt jag vet om dem är vad jag har läst på denna sida :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigedemokraterna
matterik

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav sugrövmanövern » 2010-10-16 13:02:11

matterik skrev:Jag känner ingen irritation för sverige demokrater för jag har ingen tv/radio/tidning och har därför inte exponerats så att säga. Allt jag vet om dem är vad jag har läst på denna sida :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigedemokraterna
Du är klok. Media innehåller bara skräckpropaganda om sjukdomar, hur dålig all politik är, hur farligt allting är och att alla kommer att få cancer och dö inom kort och sådant eländes elände. Resten är sex, sex, sex. Hur man onanerar, hur man suger kuk, hur man smörjer röven för att kunna ta kuk där och så vidare. Haram jag säger!
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav nallen » 2010-10-16 14:16:13

Miche skrev:Trots allt så bor vi i en demokrati med yttrandefrihet där vi ska försvara människors rätt till att ha och uttrycka en åsikt, oavsett hur illa vi tycker om den åsikten. Än så länge har vi inte infört förbud mot att propagera för ex.vis nazism som de gjort i Tyskland.

Det har vid ett flertal tillfällen gjorts klart att yttrandefriheten inte gäller här på forumet. Här finns både ut- och godtryckliga förbud mot både åsikter och, än värre, uttryckssätt.

Jag tycker det är skit.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Danne » 2010-10-16 14:30:38

manne skrev:Men han är ju tillbaka och postar på som aldrig förr här igen ju..

Om du uppskattar riktig demokrati så borde du också uppskatta åsiktsfrihet. Men det låter på dig som att åsiktsfrihet för dig innebär att man får enbart uttrycka sina åsikter om saker som DU gillar.

Sen kan väl jag tycka att du knappast är rätt person att snacka om vad andra skriver för vidrigheter, med tanke på vad för trådar du själv gillar att skapa.
http://www.aspergerforum.se/lista-pa-perverterade-sex-saker-t17371.html

Gillar du inte nåt ämne, så är det bara att du ger fan i att läsa dom trådarna. Den sållningen är jag övertygad om att dom flesta gör på forumet, inte minst vad gäller dina pervo-trådar. Själv fattar jag inte att du ens orkar läsa hans inlägg öht.
Danne

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in