Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Dandelo » 2019-02-24 17:28:37

Skinny skrev:
Dandelo skrev:Läkare vet väl en del, men inte allt. Har också fått bekräftat av flera läkare att långtids användning av ADHD-mediciner, inte finns tillräckligt med vetskap/forskning kring. Det fokuseras mest på att vad medicinen gör här och nu för patienten.



Det är ju dock en rätt rejäl skillnad mellan att läkare inte har en aning om hur adhd-medicin fungerar till att läkare vet väl en del men inte allt.


Ja, det håller jag med om.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Toblerone » 2019-02-24 18:28:25

Bounce skrev:Doktorerna som skriver ut dessa preparat har ingen aning om vad medicinen gör med våra neuroner i våra hjärnor. Att känslorna sänks är en nackdel när det kommer till kreativitet & intelligens. Rekommenderar bara köpa medicin för att öka koncentrationen av supergeniet Ray Kurzweil ***Censurerat***


Och det där ska vara bättre? Där är det ju ingen som vet något, för att det i regel inte ens finns seriösa studier på det. Förutom att det finns just en seriös studie för fettsyrorna.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Toblerone » 2019-02-24 18:33:36

Skinny skrev:
Toblerone skrev:
Skinny skrev:
Jag vet inte om en främmande människas allmänbildning direkt är nåt att luta sej mot. Du kanske också har nån länk till nåt mirakelmedel mot adhd?


Om man inte har skaffat sig den allmänbildningen än, så kan man ju alltid läsa på. Vad jag däremot tycker är märkligt är att du bara utgår ifrån att man vet en massa saker, som man inte ännu vet. Innan jag började med ADHD-mediciner har jag inte bara läst en del om ämnet, utan jag frågade förstås också läkaren. Och hon sa också att hon/man inte vet vad medicinerna gör.

Det finns en sorts bra fungerande medicin för ADHD och det är centralstimulerande mediciner - Elvanse är bara ett av flera preparat. Vilket preparat som hjälper bäst, är helt individuellt olika.


Om nu läkare inte skulle veta hur adhd-medicin fungerar skulle dom ju lika gärna kunna ge sina patienter kanelbullar. Men du menar dessutom att du vet mer än läkarna?


Jag har inte sagt något av dessa saker! Varken att de inte skulle veta något om det alls, eller att jag skulle veta det bättre. Jag säger bara de vet inte än i detalj, och de vet inte än exakt varför det fungerar.

Men de vet ATT det fungerar - det finns det hundratals studier om. Så då är det självklart INTE bättre att ge patienterna kanelbullar. Och det finns också tillräckligt med forskning om att det inte gör någon skada - så det kan man känna sig hyfsat säker på. Även om det kommer då och då nån studie som påstår att det skulle finnas faror. Hittills har inget sånt bekräftats.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Toblerone » 2019-02-24 18:35:56

Dandelo skrev:
Skinny skrev:
Dandelo skrev:Läkare vet väl en del, men inte allt. Har också fått bekräftat av flera läkare att långtids användning av ADHD-mediciner, inte finns tillräckligt med vetskap/forskning kring. Det fokuseras mest på att vad medicinen gör här och nu för patienten.



Det är ju dock en rätt rejäl skillnad mellan att läkare inte har en aning om hur adhd-medicin fungerar till att läkare vet väl en del men inte allt.


Ja, det håller jag med om.


Visst, och även om Bounce i grunden har rätt om att man inte vet vad medicinen gör med neuronerna, så vet man att den inte verkar göra något farligt med dem i alla fall. Och det är ju huvudsaken. Om det någonsin kommer att vara möjligt att veta allt i alla detaljer, är ju inte heller säkert.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Bounce » 2019-05-18 11:40:50

Elvanse gör att du bli narcesistisk och kan ge er enorma konsikvenser. Sluta ta elvanse omedelbart, är mitt råd. Läs mina tankar också om narcesism i deep thinking tråden.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav slackern » 2019-05-18 17:28:27

Bounce skrev:Elvanse gör att du bli narcesistisk och kan ge er enorma konsikvenser. Sluta ta elvanse omedelbart, är mitt råd. Läs mina tankar också om narcesism i deep thinking tråden.


Bara för att du har dom erfarenheterna utav den medicinen så behöver det inte bli så för andra, det har varken hänt mig eller min son att vi blev narcesistiska utav Elvanse.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Bounce » 2019-05-18 18:48:06

Den ökar ju dopamin och boostar ens självkänsla rejält, så ja.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav slackern » 2019-05-18 19:31:01

Bounce skrev:Den ökar ju dopamin och boostar ens självkänsla rejält, så ja.


Tog du högre dos än vad du skulle ta? Kan väl hålla med om att man kanske känner så vid igångsättning men inte fan blir man narcesist utav det.

https://www.youtube.com/user/samvaknin/videos
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Bounce » 2019-05-18 20:52:58

Om du har en högre självkänsla än vad som är din naturliga så att säga, då har du pressats högre upp i det narcissistiska spektrumet. Det betyder inte att du nödvändigtvis är som det allra värsta narcissisterna, men du får samma psykologiska effekt som triggar narcissismen. Det är en stor business dessa droger och man ska undvika dessa. Dom som skapar drogerna vill bara tjäna pengar.


Är du ledsen och sårbar, (förutsatt att du inte förnekar den och växlar ut i aggressivitet exempelvis) är din empati större dvs andra sidan av spektrumet. Är du för ledsen, längst bort i kanten av spektrumet ja då är du extremt inne i din egna känslor och blockerar empatin och tar ditt liv.


Båda dessa extrem ändar i spektrumet, är i det narcissistiska spektrumet.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Bounce » 2019-05-18 21:11:26

Detta är min egna modell av det mänskliga psyket, men tänkvärt!
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Bounce » 2019-05-18 21:13:34

Att du upplever effekten initialt är för att sen vänjer du dig (berusas/förblindas) men den finns där. Således är kontrasten som störst initialt. De är då många vill höja ytterligare. Det kan leda till katastrof.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav slackern » 2019-05-18 21:25:17

Bounce skrev:Att du upplever effekten initialt är för att sen vänjer du dig (berusas/förblindas) men den finns där. Således är kontrasten som störst initialt. De är då många vill höja ytterligare. Det kan leda till katastrof.


Men du min son har haft en otrolig nytta utav Elvanse har höjt sina betyg otroligt mycket och fått inspiration att studera eller ork skulle jag väl säga. Så du menar att han ska inte få den här medicinen som har gjort underverk för hans del?
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Bounce » 2019-05-18 21:41:00

Ja det menar jag. Han är hyperkänslig. Se till att han får sitta ensam i ett kalt rum med så lite sensorisk imput som möjligt som distraherar han. Låt han få en speciallärare som undervisar han i detta rum. Samma tänk hemma. Du förstör din son, rent krasst (på sikt).
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Skinny » 2019-05-24 12:03:53

Din son ska givetvis ta medicin från "supergeniet Ray Kurzweil".
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Dina långsiktiga erfarenheter (minst 1 år) med Elvanse?

Inläggav Zima33 » 2019-06-15 12:55:23

Bounce skrev:Elvanse gör att du bli narcesistisk och kan ge er enorma konsikvenser. Sluta ta elvanse omedelbart, är mitt råd. Läs mina tankar också om narcesism i deep thinking tråden.

Är du på riktigt?
Min personlighet har inte förändrats av dexamfetamin, däremot har jag fått en normal dygnsrytm och lättare att sköta hushållet bättre.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in