Diagnos klar, vill bli deltidssjukskriven

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diagnos klar, vill bli deltidssjukskriven

Inläggav Solkatten » 2017-11-27 17:51:29

Hej hej

Imorgon blir min diagnos helt färdigställd efter utredningen och jag kommer få asperger på pappret.

För ca 2 månader sen kraschade jag fullständigt och sjukskrev mig själv från jobbet i en vecka. Därefter har jag fått gå ner i arbetstid och är "ledig"(utslagen) på onsdagar. Jag är oerhört glad för det stöd jag fått av min chef och kollegor, men däremot totalt lost när det kommer till den hjälp jag kan få av vården.

Det jag skulle önska är att kunna bli sjukskriven en dag i veckan. Att enbart jobba färre timmar per dag funkar varken för mig eller min arbetsplats, det skulle inte göra någon större skillnad. Det jag behöver är att få ett break mitt i veckan för att vila. Hittills har jag fungerat för jag har kunnat nalla lite av ett sparkonto men i längden har jag verkligen inte råd att bli av med 4 dagars lön varje månad. Att byta jobb kommer inte på fråga då jobbet i sig är som klippt och skuret för min asp-hjärna. Det som tröttar ut mig mest är pendlandet på 2,5 timme varje dag, och att det är en stor arbetsplats så varje gång man ska typ gå på toa så måste man stöta på en massa folk. Jobbet jag har finns ej heller någon annanstans än där jag är, så kan inte heller flytta till en annan stad för att få mindre pendlingsavstånd.

Jag har kontakt med psykologen som gjort min utredning samt en läkare på allmänpsyk som skrivit ut mediciner åt mig. Jag hade en tid hos läkaren för en månad sedan då det var tänkt att jag skulle prata om sjukskrivning eller att få nån slags intyg. Jag beskrev hur jag mått sista tiden och allt det, han ville då att jag skulle lämna en massa blodprover för att se så jag inte har nån brist. Jag fick dock ingen ny tid för uppföljning utan han hänvisade mig till min vårdcentral. Men min vårdcentral är ju inte ett dugg insatta i min problematik... Kan tillägga att läkaren på allmänpsyk var helt galet stressad och jag fick inte en syl i vädret.

Psykologen säger att jag ska kontakta F-kassan för att se vad som går att lösa med en sjukskrivning. Men jag kan ju inte kontakta dem utan ett läkarintyg?

Hur har ni andra som är deltidssjukskrivna här inne gått tillväga? Själv bor jag i Sthlm.
Solkatten
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2014-03-10

Diagnos klar, vill bli deltidssjukskriven

Inläggav ankhh » 2017-11-27 18:10:56

Du har rätt i att du behöver ett läkarintyg. FK vill ju normalt att man ska arbeta lika många timmar per dag, och alltså t.ex. arbeta 6 istället för 8 timmar måndag-fredag om man är 25% sjukskriven, men man kan få göra som du vill om det finns medicinska skäl till det.

Så: jag vet hur svårt det är att få kontakt med läkare, men det är lik förbaskat vad du behöver för det här. Och så se till att det står i intyget att det behövs en helt ledig dag mitt i veckan just av medicinska skäl. (På 25% sjukskrivning får du dessutom 2 timmar "över" eftersom det blir 10 timmar per vecka totalt. Kanske gå hem tidigare någon dag, förutom den lediga?)

När jag själv behövde vara ledig ibland från jobbsurret under deltidssjukskrivning kunde jag som tur var fixa det genom att få arbeta hemifrån vid behov. Det hänger förstås på att man har ett jobb där det är en möjlig lösning.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Aspergare och vården



Logga in