Dexter...

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Dexter...

Inläggav earlydayminer » 2011-09-18 7:42:49

Att bojkotta amerikanska serier på den tveksamma grunden att serierna är producerade i USA är minst sagt något löjligt. Men människor har väl deras principer och det ska man ändå respektera. Att det har med innehållet att göra är direkt uteslutet då variationen förmodligen är den bredaste i världen.

Ta t ex HBO som spottar ut serier med riktigt värde. Nya kärlkesbarnet "Game of Thrones" har seriöst värde (!) som fantasy-serie. "In Treatment" är ett härligt drama. "Six Feet Under" är även det ett värdefullt och annorlunda drama där bl a Michael C Hall (aka Dexter) hade en av huvudrollerna. "Bored to Death" är intressant drama-komedi, lite enkel och annorlunda komedi med bl a Jason Schwartzman, Ted Danson och Zach Galifianakis. "Eastbound & Down" om man tycker om den typen av löjlig och överdriven komedi. "Curb Your Enthusiasm" med Larry David! Underbar serie. Det finns de som även gillar "True Blood" - men inte jag. Nåväl, nåväl ... "Deadwood", "The Sopranos" och nyss avslutade "Entourage".

Självfallet är det min enkla åsikt som i det stora havet av åsikter har samma värde som era åsikter. Men det förefaller ändå viss avsaknad av inblick i den amerikanska TV-världen. Känns lite som man behöver ha sett väldigt mycket för att helt bojkotta amerikanska TV-serier för att det är amerikanska serier. Jag tycker man borde ha inblick i det man ogillar för att verkligen stå på säker mark om man ska lätta på trycket.

Alien: Tycker det verkar vara varken kvinnligt eller "NT" att motstå serien p g a det enkla skället att Dexter är en fiktionell mördare. Det är något vekt, men om det är obehagligt så ska du naturligtvis inte se det. Det är väldigt mänskligt att tycka om andra saker än att se på fiktionella mördare. :) Vi har tillräckligt många riktiga mördare vars existens kastas i ansiktet på oss.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Dexter...

Inläggav Miche » 2011-09-18 11:26:56

Det som jag tycker är lite synd med allt amerikanskt som visas här är att vi troligen missar en hel del annat som produceras runt om i världen för att inte tala om det som är producerat utanför de kommersiella intressena (därmed inte sagt att det produceras en hyfsad andel bra grejer "over there").

Youtube hjälper till lite grann och ger människor större möjligheter att hitta alternativ.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Dexter...

Inläggav atoms » 2011-09-18 17:14:56

Miche skrev:Det som jag tycker är lite synd med allt amerikanskt som visas här är att vi troligen missar en hel del annat som produceras runt om i världen för att inte tala om det som är producerat utanför de kommersiella intressena (därmed inte sagt att det produceras en hyfsad andel bra grejer "over there").

Youtube hjälper till lite grann och ger människor större möjligheter att hitta alternativ.


Du har alltså missat alla dessa matprogram som väller in från våra nordiska grannar?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Dexter...

Inläggav Miche » 2011-09-18 18:11:20

atoms skrev:Du har alltså missat alla dessa matprogram som väller in från våra nordiska grannar?

Nix, men just matprogram intresserar mig inte speciellt mycket, det förekommer även en del danska och norska serier, men det skulle vara intressant att se mer från Asien, Afrika och Sydamerika. Det prodocueras säkerligen en hel del där som aldrig når hit och som kan vara sevärt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Dexter...

Inläggav Moggy » 2011-09-18 18:12:56

Jag tvivlar på att det görs TV-serier nån annanstans i världen som kan mäta sig med de bästa amerikanska. Kanada, Australien och England kan det väl komma nåt skapligt från ibland. Svenska serier är mest skräp nu för tiden nån enstaka gång kommer det nåt från Danmark eller Norge. Så mycket mer finns nog inte som är av intresse och någorlunda kvalitet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Dexter...

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-21 18:21:51

earlydayminer skrev:Att bojkotta amerikanska serier på den tveksamma grunden att serierna är producerade i USA är minst sagt något löjligt.

Amerikanska serier verkar vara skrivna av samma manusförfattare, åt samma uppdragsgivare, åt samma enfaldiga målgrupp.
Jag kan slå på en serie, vilken som helst av de som råkar vara i ropet just nu, och avlyssna samma styltiga replikföring som jag hört i en annan serie för 10 år sen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Dexter...

Inläggav earlydayminer » 2011-09-22 1:12:47

Allt är inte som det verkar.

Jag förstår att det kan se så ut när man inte är inbiten, men det är inte så det faktiskt är gällande samtliga serier ifrån USA. Mitt exempel HBO är ett verkligt exempel på detta. Troligtvis den mest respekterade kanalen av industrins finaste. Kända för att ge sina anställda/anlitade en konstnärs frihet.

Och ett litet bevis på detta är Boardwalk Empire - producerad och med ett avsnitt regisserat av Martin Scorsese. En man som inte är känd för att "bullshita".

Känns som att jag bara behöver ett exempel för att döda myten om att alla amerikanska serier är exakt likadana. USA har producerat helt ofattbart mycket skit och en hel del bra - tillsammans alldeles för mycket för mig att veta. Jag upplever det som något oundvikligt när en del replikföring förefaller bekant.

Jag respekterar din åsikt. Om du inte stimuleras av någon amerikansk serie alls så ska du självklart inte titta på det. Jag vill bara berätta att det inte alls är så mörkt som det kanske ser ut att vara.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Dexter...

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-22 10:55:52

Men om alla serier har HBO som uppdragsgivare?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Dexter...

Inläggav Dandelo » 2011-09-23 2:17:56

Är det någon som vet om det här (Sjätte säsongen) är sista säsongen av Dexter?

Jag håller med, HBO har utsökta bra serier.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Dexter...

Inläggav earlydayminer » 2011-09-24 7:52:32

Krigarsjäl: Ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du syftar på med frågan.

Dandelo: Sista avsnittet (säsong 6) heter "Electric Chair" - om man ska tro IMDb. Jag hoppas inte det är sista avsnittet, men det är möjligt att det är det sista.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Dexter...

Inläggav earlydayminer » 2011-09-24 10:04:57

Första avsnittet av sjätte säsongen släpptes igår kväll.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Dexter...

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-24 10:58:27

earlydayminer skrev:Krigarsjäl: Ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du syftar på med frågan.

Om HBO har monopolställning vad gäller drama- och sci-fi-serier kan man tänka sig att också manuskripten är från bandet och gjorda av ungefär samma personer.

Kom igen, hör hur de låter på CSI, det är hela tiden korta meningar, ett enkelt ordval och en likadan småsarkastisk "smart" humor. Det är skrivet för att en 16-årig obildad neger i LA ska kunna hänga med, de vet att om inte han gör det så förlorar de stora målgrupper och därmed annonsörer, sponsorpengar och tittarsiffror.

Samma sak alla andra amerikanska serier.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Dexter...

Inläggav slackern » 2011-09-24 12:05:21

KrigarSjäl skrev:
earlydayminer skrev:Krigarsjäl: Ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du syftar på med frågan.

Om HBO har monopolställning vad gäller drama- och sci-fi-serier kan man tänka sig att också manuskripten är från bandet och gjorda av ungefär samma personer.

Kom igen, hör hur de låter på CSI, det är hela tiden korta meningar, ett enkelt ordval och en likadan småsarkastisk "smart" humor. Det är skrivet för att en 16-årig obildad neger i LA ska kunna hänga med, de vet att om inte han gör det så förlorar de stora målgrupper och därmed annonsörer, sponsorpengar och tittarsiffror.

Samma sak alla andra amerikanska serier.


HBO har som affärsplan att de finkammar marknaden efter bra manus. Som tex In treatment som är en otroligt populär tv-serie som handlar om en psykolog och hans patienter. Kommer ursprungligen från Israel där de 2 första säsongerna är nästan intill identiska. I den andra säsongen ska en utav patienternas bröder ha autism i den Amerikanska serien och i den Israeliska hade han bipolär.

I den Amerikanska versionen så dödade pilotens pappa sin pappa när han fick en hostattack när de gömde sej från en Ku Klux Klan pöbel och i den Israeliska så dör personen i fråga i ett koncentrationsläger. Den tredje säsongen som har gjorts utav HBO har ingen Israelisk förlaga utan är skapad utav dom.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Dexter...

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-24 12:08:14

-Snarare säljande manus.
Ingen skulle titta på en realistisk serie om forensiker där de talar som riktiga forensiker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Dexter...

Inläggav Moggy » 2011-09-24 12:45:16

KrigarSjäl skrev:Om HBO har monopolställning vad gäller drama- och sci-fi-serier kan man tänka sig att också manuskripten är från bandet och gjorda av ungefär samma personer.

Kom igen, hör hur de låter på CSI, det är hela tiden korta meningar,
Samma sak alla andra amerikanska serier.


HBO har inte monopolställning, dom är inte ens störst. Det finns massa andra producenter av TV-serier. HBO gör inte speciellt mycket Sci-fi.

CSI är en standardserie som riktar sig till en bred publik, det är inte nån djuplodande serie.

En viktig skillnad mellan olika serier är att vissa är oavsedda för reklamfinansierade kanaler och då ofta har en enklare och snällare story, allt som kan vara kontroversiellt är nedtonat (sex, våld, droger, omoraliskt beteende, starka händelser...).

Sen finns det kanaler som inte är reklamfinansierade utan har betalande kunder. En del av dessa gör sina egna produktioner som då t.ex HBO. Tror även Starz är med här, dom som gjorde Spartacus, men lite osäker. Det här är kanaler som är respekterade bland krävande kunder i USA. Det här serierna består ofta av ungefär 13 avsnitt per säsong. Det är här man hittar de originella serierna som kommer med nya idéer.

Att jämföra Dexter och Breaking Bad med serier som CSI och The Event är ungefär som att jämföra SVT med TV3.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Dexter...

Inläggav slackern » 2011-09-24 12:49:31

KrigarSjäl skrev:-Snarare säljande manus.
Ingen skulle titta på en realistisk serie om forensiker där de talar som riktiga forensiker.


Sant de tittar inte endast efter bra utan framför allt säljande manus. Men deras serier har ändå någon slags kvalitet över sej. Tror inte de skulle göra en serie som Dalas eller något liknade.

Men jag håller med allt som HBO är inte bra jag kan inte direkt påstå att True blod är i min smak.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Dexter...

Inläggav Moggy » 2011-09-24 13:43:56

earlydayminer skrev:Första avsnittet av sjätte säsongen släpptes igår kväll.


En preair med dålig kvalitet. Första avsnitten sänds Okt 02.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Dexter...

Inläggav earlydayminer » 2011-09-24 16:12:23

Moggy skrev:
earlydayminer skrev:Första avsnittet av sjätte säsongen släpptes igår kväll.


En preair med dålig kvalitet. Första avsnitten sänds Okt 02.


Duger. Kändes ganska standard som under tiden innan 720p var en möjlighet.

Krigarsjäl: Allt med HBO är definitivt inte bra, men HBO är det bästa man kan få - tycker jag. "Sex and the city" är ett skräckexempel, enligt min åsikt. Finns inte en enda kanal som har 100% bra program, tyvärr. Ska du sura på "CSI" får du gnälla på CBS. Men det är nog NBC, ABC och FOX det ska gnällas mest på. Just "Dexter" är på Showtime, som fungerar likt HBO och Starz.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Dexter...

Inläggav ragnevi » 2011-10-10 21:06:25

Jo jag hade för mig att det stod Showtime i början av serien.

Jag tycker att Dexter är väldigt underhållande. Det finns ganska mycket svart komik i serien och den är inte speciellt realistisk egentligen, karaktärerna och handlingen är lite för "skruvad" för att det ska bli ett realistiskt drama, så inom fiktionen så köper du att Dexter mördar de här människorna som han tycker har gjort fel och tycker t.o.m. att det är bra när han lyckas med det.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Dexter...

Inläggav storskojaren » 2011-10-17 11:50:15

Dexter är en av favoritserierna. Något ganska kul som hänt några gånger under seriens gång är att jag har sett ett antal skådisar vars glansdagar är över gästspela och göra riktigt bra skådespelarinsatser, välbekanta ansikten som man inte har sett i något vettigt på 10+ år.

Tänker då främst på Peter "Robocop" Weller i förra säsongen och nu senast Ronny Cox som jag mest förknippar med skurkroller i 80-talsfilmer bl.a Robocop och Total Recall.

Andra värda att nämna är: John Lithgow, Keith Carradine och Jimmy Smitts.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Re: Dexter...

Inläggav Richard » 2011-10-24 18:34:31

Fler än jag som följer sjätte säsongen? Den som går på söndagar i USA (alltså ligger den ute på måndagar). Fan vad jag diggar de där religösa tokarna!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Dexter...

Inläggav earlydayminer » 2011-10-26 2:08:37

Oja! Jag tycker bättre om Mos Defs karaktär! Ska bli intressant att se hur Dexters och Brother Sams relation följer ut.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Dexter...

Inläggav DIProgan » 2020-10-15 13:32:33

DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Dexter...

Inläggav verbatim » 2020-10-17 1:48:59



:-)226 :-)226 :-)050

Då blir det Dexter-maraton för att fräscha upp minnet. :D
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in