Detaljer och helheter

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Detaljer och helheter

Inläggav RSD555 » 2018-04-12 10:33:12

Något som verkar orsaka problem socialt är att jag inte kan se komplexa begrepp som helheter.

Ex:

Begåvning
Genialitet
Status
Demokrati
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Detaljer och helheter

Inläggav RSD555 » 2018-04-12 11:11:55

Andra exempel är musikstilar. Pop, rock, rap etc

Jag gillar många raplåtar och om jag berättar om det eller om någon ser mig lyssna på en raplåt så blir jag kategoriserad som rappare. Eller om jag har stora kläder eller kepsen bak och fram.

Då är jag låst och kan inte berätta om schlagerlåtar jag gillar. För då blir schlagerfansen fly förbannade och kallar mig ironisk, sarkastisk och troll. Om dom vet att jag gillar en raplåt eller har stor tröja på.

Ett annat exempel är hundar, katter och andra djur.

Jag kan inte svara på om jag gillar hundar då det för mig beror på vilken hund det är. Jag vill inte vara jobbig eller verka djup. Jag kan inte bedömma hundar som helhet då "hundar" är ett för komplext begrepp för mig för att det ska skapa någon känsla hos mig.

Jag ser hundar och katter som individer och det har inget med ironi att göra. Det kanske är ironiskt att jag fungerar så men jag är inte ironisk.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Detaljer och helheter

Inläggav Sisyfos » 2018-04-12 16:58:56

Jag tror att du har god analytisk förmåga men mindre bra kognitiv koherens. Det är vanligt förekommande bland personer med AS. Vi orienterar oss logiskt och försöker finna en utgångspunkt till att begrunda över saken, därefter tar vi oss vidare.

Vad jag har lärt mig göra är att sortera information i olika perspektiv sedan tar jag fram de systemen vid olika tillfällen. T.ex. om relativa begrepp:

Begåvning -- den fundamentala innebörden, begreppssomfång och sedan hur andra tolkar detta.
Genialitet -- relativt begrepp, utgår från personens intellekt och funderar över vad denne anser ordet innebära.
Status -- relativt begrepp, utgår från hur mycket personen framhäver sig och dennes ego
Demokrati -- den fundamentala innebörden, begreppssomfång och sedan hur andra tolkar detta.

T.ex. om bestämt sammanhang:

Låst identitet och tvång agera därefter. Desto klarare identitet du får, desto större frihet har du att uttrycka dig utan att bli missförståd. Det är en generell regel som gäller i alla sociala sammanhang.

T.ex. om typbegrepp:

Hund
Katt
Svenskar
Danskar

De här begreppen brukar jag alltid svara jakande besvara när någon frågar mig om jag gillar dem. Så mitt svar innebär en bekräftelse på att de fullklaras fullgoda och riktiga. En grup bör vara fullgod. Om de frågar mig vilken grupp jag gillar mest, brukar jag i regel besvara frågan med att båda grupperna tilltalar mig och att jag inte ogillar någon grupp.

Gilla -- Saob

anse l. förklara fullgod l. fullt riktig l. duglig o. d., godkänna, godtaga, vara tillfredsställd med, giva sitt bifall; oftast med sakligt, numera vanl. abstr. obj.; ss. vbalsbst. -ande ofta konkretare: erkännande, bifall.

vara gynnsamt stämd mot (ngn l. ngt), skänka (ngn l. ngt) sin bevågenhet, hylla (ngn), upptaga (ngt) med välbehag, uppskatta, värdera; numera bl. (starkt vard., med prägel av slangspr.): tycka bra om (ngt l. ngn), finna (ngt l. ngn) utmärkt l. förträfflig(t)
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Detaljer och helheter

Inläggav RSD555 » 2018-04-12 18:59:12

Kan något av det här vara en förklaring till att jag verkar ironisk? Att jag ger sken av att vara rappare ena dagen och sen säger att jag gillar en schlagerlåt nästa dag. Och att jag sen påstår att jag aldrig varit rappare och inte ens förstår grejen med det.

Låter det ironiskt?

Jag har noga läst igenom mina inlägg för att se var jag "trollat". Exempel liknande detta är det enda jag kan tänka mig kan se konstigt ut.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Detaljer och helheter

Inläggav Sisyfos » 2018-04-12 19:42:07

RSD555 skrev:Kan något av det här vara en förklaring till att jag verkar ironisk? Att jag ger sken av att vara rappare ena dagen och sen säger att jag gillar en schlagerlåt nästa dag. Och att jag sen påstår att jag aldrig varit rappare och inte ens förstår grejen med det.

Låter det ironiskt?

Jag har noga läst igenom mina inlägg för att se var jag "trollat". Exempel liknande detta är det enda jag kan tänka mig kan se konstigt ut.


Precis så är det, ömsom överdriver du saker ömsom är du mera reserverad. Jag antar att det beror på ditt humör men inte desto mindre kan det framstå som du trollar.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Detaljer och helheter

Inläggav blitzen » 2018-04-12 21:08:26

Är det ett problem för dig Lisa, att du tycker om både rap och schlager och det känns genant? Klär du dig som en rappare? Hur klär du dig? Stå för den du är!
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Detaljer och helheter

Inläggav RSD555 » 2018-04-12 22:14:11

blitzen skrev:Är det ett problem för dig Lisa, att du tycker om både rap och schlager och känns genant? Klär du dig som en rappare? Hur klär du dig? Stå för den du är!


Rap och schlager var bara ett ett exempel. Jag ger folk uppfattningar om mig som inte stämmer. Om folk tror att jag tillhör deras eller någon annans grupp så känner dom sig lurade när jag inte passar in i den mallen.

Jag har ingen speciell klädstil, försöker bara smälta in så gott det går. Försöker dölja vem jag är så mycket som möjligt. Svarar så svävande jag kan om jag blir tvungen ge någon synpunkt eller åsikt.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Detaljer och helheter

Inläggav Sisyfos » 2018-04-12 22:32:12

Om jag förstått RSD555 rätt så vill personen enbart utreda anledningen till problemens uppkomst. Jag har lärt mig att personer som inte klart och tydligt uttrycker sina åsikter riskerar att missuppfattas.

Min rekommendation till RSD555 är att ha en åsiktssamling vid varje tillfälle. Det är lämpligt att säga och tycka rätt tillsammans med främlingar, vilket även kallas tystnadsspiralen. Det är enbart att ansluta sig till den gällande förhärskande uppfattningen och stödja dessa; fastän du slipper missförstånd är det grått socialt umgänge.

Vad gäller ironi och sarkasm riskerar talförda personer oftare ut för sådana anklagelser då dessa i regel uttrycker sig mycket precist och avsteg därifrån torde innebära betydelsen en närmare granskning ger av yttrandet.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Detaljer och helheter

Inläggav RSD555 » 2018-04-12 23:22:04

Sisyfos skrev:Om jag förstått RSD555 rätt så vill personen enbart utreda anledningen till problemens uppkomst. Jag har lärt mig att personer som inte klart och tydligt uttrycker sina åsikter riskerar att missuppfattas.

Min rekommendation till RSD555 är att ha en åsiktssamling vid varje tillfälle. Det är lämpligt att säga och tycka rätt tillsammans med främlingar, vilket även kallas tystnadsspiralen. Det är enbart att ansluta sig till den gällande förhärskande uppfattningen och stödja dessa; fastän du slipper missförstånd är det grått socialt umgänge.

Vad gäller ironi och sarkasm riskerar talförda personer oftare ut för sådana anklagelser då dessa i regel uttrycker sig mycket precist och avsteg därifrån torde innebära betydelsen en närmare granskning ger av yttrandet.


Det är konstigt att ingen kan ge ett enda exempel på när jag varit ironisk eller sarkastisk.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Detaljer och helheter

Inläggav blitzen » 2018-04-13 8:54:44

RSD555 skrev:
blitzen skrev:Är det ett problem för dig Lisa, att du tycker om både rap och schlager och känns genant? Klär du dig som en rappare? Hur klär du dig? Stå för den du är!


Rap och schlager var bara ett ett exempel. Jag ger folk uppfattningar om mig som inte stämmer. Om folk tror att jag tillhör deras eller någon annans grupp så känner dom sig lurade när jag inte passar in i den mallen.

Jag har ingen speciell klädstil, försöker bara smälta in så gott det går. Försöker dölja vem jag är så mycket som möjligt. Svarar så svävande jag kan om jag blir tvungen ge någon synpunkt eller åsikt.


Varför bekymrar du dig så mycket över vad folk tycker om dig? Du är en udda fågel, varför inte acceptera det? Finns det inte en kärna av något äkta där inne? Eller är det bara tomhet?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Detaljer och helheter

Inläggav Furienna » 2018-05-25 21:17:36

Jag håller med Blitzen här. Du ska inte anstränga dig med att smälta in eller att dölja vem du är. Var i stället stolt över att du är du.

Sedan behöver du inte svara ja och nej på alla frågor. Du ska i stället säga sanningen: som att du tycker om vissa låtar från olika musikstilar, eller att du gillar vissa hundar. Och om andra vill placera dig i sina trånga mallar och blir arga om de misslyckas, så är det faktiskt deras problem och inte alls ditt.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Detaljer och helheter

Inläggav Mats » 2018-05-25 22:26:37

RSD555 skrev:Det är konstigt att ingen kan ge ett enda exempel på när jag varit ironisk eller sarkastisk.

Här skrev du "Kram" till mig, och jag kan inte för mitt liv räkna ut vad du menar med det.

1. Vill du träffa mig irl och ge mig en kram?

eller

2. Ville du skriva något vänligt utan att ha för avsikt att träffa mig irl och ge mig en kram? I så fall var det en vit lögn.

eller

3. Var du sarkastisk?

eller

4. Finns det någon annan förklaring? I så fall ligger den bortom min föreställningsförmåga.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Detaljer och helheter

Inläggav Micke » 2018-05-25 22:54:05

Mats förklaringen är med största sannolikhet att "kram" motsvarar en s k "cyberkram". En fin gest helt enkelt. Själv kan jag inte tolka det på ett annat sätt.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Detaljer och helheter

Inläggav Mats » 2018-05-25 23:08:34

Micke skrev:Mats förklaringen är med största sannolikhet att "kram" motsvarar en s k "cyberkram". En fin gest helt enkelt. Själv kan jag inte tolka det på ett annat sätt.

Det är vad jag också hade trott om det hade varit någon annan än RSD555 som hade skrivit det - en fin gest där man inte menar vad man skriver - men eftersom hon har bedyrat att hon ogillar vita lögner är jag osäker på vad hon menar.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Detaljer och helheter

Inläggav Micke » 2018-05-25 23:35:56

Mats skrev:Det är vad jag också hade trott om det hade varit någon annan än RSD555 som hade skrivit det - en fin gest där man inte menar vad man skriver - men eftersom hon har bedyrat att hon ogillar vita lögner är jag osäker på vad hon menar.

Du tolkar det alltså som en fin gest där man inte menar vad man skriver. Det är nog få som skulle göra den tolkningen gissar jag. En cyberkram är en cyberkram, även om man enbart skriver "kram". Och i regel när man skriver på det sättet så skickar man samtidigt en kram i tanken till mottagaren, en slags mental/känslomässig kram. Man kan med andra ord mena det i den betydelsen.

Och det kan ju samtidigt innebära att man gärna skulle ge mottagaren en fysisk kram om man vid tillfället hade möjlighet till det. Men det behöver inte vara fallet dock, en mental kram är ju trots allt inte riktigt detsamma som en fysisk dito.

Och även om man gärna skulle ge mottagaren en fysisk kram om man vid tillfället hade möjlighet till det, så behövde väl inte det betyda att man nödvändigtvis därför vore beredd att träffa personen irl med allt vad det skulle innebära, för att så småningom kunna ge den där kramen fysiskt? Men är man inte beredd på det när man skickar en cyberkram så ljuger man alltså enligt dig? :-)063
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Detaljer och helheter

Inläggav Mats » 2018-05-25 23:41:34

Micke skrev:Men är man inte beredd på det när man skickar en cyberkram så ljuger man alltså enligt dig? :-)063

Jag tycker det är konstigt att skriva "Kram" till någon man inte är beredd att krama på riktigt. Det skulle jag aldrig göra.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Detaljer och helheter

Inläggav Micke » 2018-05-25 23:50:04

Mats skrev:Jag tycker det är konstigt att skriva "Kram" till någon man inte är beredd att krama på riktigt. Det skulle jag aldrig göra.

Okej men då förstår jag bättre.

Men vill då inflika att själv kan jag nog tycka att en cyberkram, som verkar genuin, kan vara väl så mycket värd som en fysisk kram, som ju inte nödvändigtvis behöver betyda så mycket när det kommer till sympati och välvilja. Men det beror väl på hur man ser på det här med kramar, vad man tycker är det väsentliga med det hela.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Detaljer och helheter

Inläggav RSD555 » 2018-05-26 4:58:31

Mats skrev:
RSD555 skrev:Det är konstigt att ingen kan ge ett enda exempel på när jag varit ironisk eller sarkastisk.

Här skrev du "Kram" till mig, och jag kan inte för mitt liv räkna ut vad du menar med det.

1. Vill du träffa mig irl och ge mig en kram?

eller

2. Ville du skriva något vänligt utan att ha för avsikt att träffa mig irl och ge mig en kram? I så fall var det en vit lögn.

eller

3. Var du sarkastisk?

eller

4. Finns det någon annan förklaring? I så fall ligger den bortom min föreställningsförmåga.


"Kram" betyder för mig:

1. Det känns som att jag börjat lära känna dig och jag gillar dig
2. Min avsikt i just det här meddelandet är vänlig
3. Om vårat möte varit irl så hade jag viljat ge dig en kram när vi skljts åt
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Detaljer och helheter

Inläggav Mats » 2018-05-26 8:23:06

RSD555 skrev:"Kram" betyder för mig:

1. Det känns som att jag börjat lära känna dig och jag gillar dig
2. Min avsikt i just det här meddelandet är vänlig
3. Om vårat möte varit irl så hade jag viljat ge dig en kram när vi skljts åt

OK. Då undrar jag med tanke på vad du skriver under punkt 2:

Finns det tillfällen då du skriver "Kram" utan att din avsikt är vänlig?
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Detaljer och helheter

Inläggav RSD555 » 2018-05-26 9:13:19

Mats skrev:
RSD555 skrev:"Kram" betyder för mig:

1. Det känns som att jag börjat lära känna dig och jag gillar dig
2. Min avsikt i just det här meddelandet är vänlig
3. Om vårat möte varit irl så hade jag viljat ge dig en kram när vi skljts åt

OK. Då undrar jag med tanke på vad du skriver under punkt 2:

Finns det tillfällen då du skriver "Kram" utan att din avsikt är vänlig?


Jag skriver aldrig något till någon om min avsikt inte är vänlig. Om jag inte vill bli vän med någon skriver jag inte till dem. Det gäller alla ord.

Om jag t ex skriver att "Kram är ett ord med fyra bokstäver" så är avsikten i huvudsak informativ. Men avsikten med att dela med mig av informationen är vänlig.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Detaljer och helheter

Inläggav Mats » 2018-05-26 11:27:22

@RSD555:

Jag tolkar det du skriver som att du är vänligt inställd till mig, och om vi skulle träffas irl hade du velat ge mig en kram, men du har inte för avsikt att träffa mig irl.

Har jag tolkat dig rätt?
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Detaljer och helheter

Inläggav RSD555 » 2018-05-26 15:28:09

Mats skrev:@RSD555:

Jag tolkar det du skriver som att du är vänligt inställd till mig, och om vi skulle träffas irl hade du velat ge mig en kram, men du har inte för avsikt att träffa mig irl.

Har jag tolkat dig rätt?


Jag är vänligt inställd till dig men känner inte att det är besvarat. Om jag skulle vilja ge dig en kram irl beror på situationen.

Jag har ingen direkt avsikt att träffa någon just nu, känner mig inte särskilt uppskattad för tillfället. Min avsikt att träffa dig irl är ca 3 av 10 just nu. När jag skrev kram var den ca 6 av 10. Om du skrivit kram tillbaka hade avsikten varit 8 av 10.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Detaljer och helheter

Inläggav Mats » 2018-05-26 16:02:32

RSD555 skrev:Jag är vänligt inställd till dig men känner inte att det är besvarat. Om jag skulle vilja ge dig en kram irl beror på situationen.

Jag har ingen direkt avsikt att träffa någon just nu, känner mig inte särskilt uppskattad för tillfället. Min avsikt att träffa dig irl är ca 3 av 10 just nu. När jag skrev kram var den ca 6 av 10. Om du skrivit kram tillbaka hade avsikten varit 8 av 10.

OK. Då vet jag. För min del tycker jag det skulle vara intressant att träffa dig irl, så om din avsikt att träffa mig skulle stiga igen får du gärna höra av dig. När det gäller kramar har jag samma inställning som du, att det beror på situationen om jag vill kramas eller inte.

Med vänlig hälsning
Mats
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Detaljer och helheter

Inläggav Micke » 2018-05-26 16:57:44

Det uppstår nog ganska ofta missförstånd på forumet vilket sår splitt mellan individer helt i onödan. Därför är det trevligt när missförstånd klaras upp såsom skedde här nu, det leder ju inte bara till ökad förståelse utan samtidigt till bättre relationer mellan individer. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in