Det finns en tråd för religion.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det finns en tråd för religion.

Inläggav elle » 2014-11-10 18:40:36

nescio skrev:
Wine skrev: jag har svårt att förstå den aversion som en del känner mot kristna och innehåll från Bibeln
Jag tål inte dumhet.

Så brukar säga man när man saknar ett vettigt argument .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alyana » 2014-11-10 20:36:55

Jag är ju övertygad i och med min upplevelse men var ateist innan det.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Kristofer » 2014-11-10 21:33:42

@Parvlon

Inte ens de präster som jag känner håller på och citerar bibeln så mycket som du gör i tid och otid. Det tycks inte handla om tro för dig, utan snarare om någon tankemässig loop.

Edit: Det här forumet är inte primärt ett forum för religiösa frågor. Att ständigt dra in religion i övriga diskussioner blir därför ett sätt att kapa trådar och hämma konstruktiv diskussion. Det beror på att religion är ett ämne som lätt tar över diskussioner.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Det finns en tråd för religion.

Inläggav mongoliet » 2014-11-11 0:22:49

Kyrkan gör mycket bra. De hjälper många människor och gör mycket av det jobb som socialtjänsten borde göra/missar och jag respekterar troende människor för allt gott de gör, men liksom politik så är religion känsligt för många människor och åsikterna kring ämnet skiljer stort mellan individer. Det är där som vissa troende och icke-troende också för den delen ständigt klampar över gränsen och därmed också trampar andra människor på tårna och provocerar.

Skulle en riktigt hardcore kommunist jämt och ständigt i alla diskussioner slänga in citat av Lenin och Karl Marx och, som Kristofer säger, kapa trådar som inte har ett skit med politik att göra skulle det vara lika störande för den icke-kommunistiska majoriteten som bibelcitaten är för den icke-troende majoriteten på forumet. Det handlar helt enkelt om att respektera att majoriteten inte är intresserad och kan bli provocerad. När folk känner sig provocerade, ja då kommer mothuggen. Att sen ha en uppfostrande ton gör bara saken ännu värre.
mongoliet
 
Inlägg: 121
Anslöt: 2013-06-13

Det finns en tråd för religion.

Inläggav plåtmonster » 2014-11-11 2:47:40

Problemet med trossystem och ideologier är att de oftast skapar en implicit förväntan om att alla skall passa in i ett visst system av uppfattningar och omvärldssyn. Oftast inkompatibelt med ifrågasättande, undersökande och nyfikenhet. Inte minst acceptans för de som avviker från den uppfattade mallen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alyana » 2014-11-11 9:36:17

mongoliet skrev:Kyrkan gör mycket bra. De hjälper många människor och gör mycket av det jobb som socialtjänsten borde göra/missar och jag respekterar troende människor för allt gott de gör, men liksom politik så är religion känsligt för många människor och åsikterna kring ämnet skiljer stort mellan individer. Det är där som vissa troende och icke-troende också för den delen ständigt klampar över gränsen och därmed också trampar andra människor på tårna och provocerar.

Skulle en riktigt hardcore kommunist jämt och ständigt i alla diskussioner slänga in citat av Lenin och Karl Marx och, som Kristofer säger, kapa trådar som inte har ett skit med politik att göra skulle det vara lika störande för den icke-kommunistiska majoriteten som bibelcitaten är för den icke-troende majoriteten på forumet. Det handlar helt enkelt om att respektera att majoriteten inte är intresserad och kan bli provocerad. När folk känner sig provocerade, ja då kommer mothuggen. Att sen ha en uppfostrande ton gör bara saken ännu värre.


Du har nog rätt i att det kan bli bara provocerande om någon pratar för mycket om en tro eller ideologi.
Jag gissar dock att P bara gör det han brinner för och vill sprida det till andra så vi får lugna oss. :-)005
Var tog du vägen Parvlon?

Var kan jag hitta den andra religionstråden?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Det finns en tråd för religion.

Inläggav River » 2014-11-11 15:17:44

Tråden er avsporet.( :shock: )
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Parvlon » 2014-11-11 23:38:42

Alyana skrev:Du har nog rätt i att det kan bli bara provocerande om någon pratar för mycket om en tro eller ideologi.Jag gissar dock att P bara gör det han brinner för och vill sprida det till andra så vi får lugna oss. Var tog du vägen Parvlon? Var kan jag hitta den andra religionstråden?
Ja det kan man säga. Spelar ingen roll vad jag skriver om, alltid stör det någon. :)

Vet inte vilken du syftar på men här är några trådar som är hyffsade;
ar-jesus-guds-son-t39890.html?hilit=jesus
bibelverser-traffsakra-t37771.html?hilit=jesus
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alyana » 2014-11-11 23:49:37

Parvlon skrev:
Alyana skrev:Du har nog rätt i att det kan bli bara provocerande om någon pratar för mycket om en tro eller ideologi.Jag gissar dock att P bara gör det han brinner för och vill sprida det till andra så vi får lugna oss. Var tog du vägen Parvlon? Var kan jag hitta den andra religionstråden?
Ja det kan man säga. Spelar ingen roll vad jag skriver om, alltid stör det någon. :)

Vet inte vilken du syftar på men här är några trådar som är hyffsade;
ar-jesus-guds-son-t39890.html?hilit=jesus
bibelverser-traffsakra-t37771.html?hilit=jesus

Tavk Parvlon min bror. :-)154
Trevligt att du är här.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alyana » 2014-11-11 23:50:32

Tack :wink:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Det finns en tråd för religion.

Inläggav habiti » 2014-11-12 3:16:47

Parvlon skrev:
plåtmonster skrev:Fungerar det utan större problem för issa på Facebook?
Funkar som i?

Han sprider väl sin tro där på Gud som han gör lite överallt, hans gud som han sagt är allt möjligt.. krishna.. "moder jord" och allah "gudmodern" och så givetvis Jesus HERREN.

Förhoppningsvis inte fler där som tror på allt han säger. Han ska till himlen ändå tror jag, om han inte redan är där? Märkligare människa får man leta efter. Och han håller fast vid Jesus trots alla(h) andar.

Jo han ska visst ha haft problem med inloggningen för någon månad sedan.


låter som en person man skulle kunna göra en komedi serie om.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Det finns en tråd för religion.

Inläggav LordNelson » 2014-11-12 14:14:15

Man får ta hänsyn till att dom flesta som beter sig underligt inte är friska.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Sadistic » 2014-11-12 16:59:31

River skrev:Tråden er avsporet.( :shock: )


Verkligen
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Det finns en tråd för religion.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-12 23:50:28

-Nu är han igång igen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alien » 2014-11-13 2:32:31

Sadistic skrev:Då föredrar jag faktis att du frågar mig om jag är intresserad, och att du berättar varför du känner igen det. Eller berättar om det med dina egna ord, förstår du vad jag menar?

att du kopierar rakt av visar inte mig vad du tycker påminner om det, för meningen med texten kan bli en helt annan sak. för vi som individer har olika perspektiv på saker.

Parvlon skrev:ursäkta, ska tänka på det nästa gång.



Moderator:
Betyder det att du tänker sluta posta inlägg med bibelcitat/mest bibelcitat i trådar som inte behandlar religion?

Det skulle också fungera att skriva ett inlägg med egna ord och låta bibelcitatet hållas inom spoiler, så slipper de som inte vill läsa det och de som vill kan läsa det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Parvlon » 2014-11-13 2:42:24

Alien skrev:Betyder det att du tänker sluta posta inlägg med bibelcitat/mest bibelcitat i trådar som inte behandlar religion?
det har jag svårt att tänka mig. Det du citerade är mellan mig och Sadistic.

ja, spoilerfunktionen funkar som den ska.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Dagobert » 2014-11-13 8:40:04

KrigarSjäl skrev:-Nu är han igång igen.

Han vill kanske bli martyr genom att predika sig till ett postförbud.

Alien skrev:Moderator:
Betyder det att du tänker sluta posta inlägg med bibelcitat/mest bibelcitat i trådar som inte behandlar religion?

Det skulle också fungera att skriva ett inlägg med egna ord och låta bibelcitatet hållas inom spoiler, så slipper de som inte vill läsa det och de som vill kan läsa det.

Är det enbart bibelcitat som är problemet, eller även annat missionerande?

Jag för min del hoppar över alla bibelcitat; det jobbiga är att missionerandet drar igång religionssnack i alla möjliga trådar, citat eller inte. Jag tror inte det blir nån större skillnad på det om citaten ligger i spoiler.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Det finns en tråd för religion.

Inläggav elle » 2014-11-13 9:25:19

Dagobert skrev:
KrigarSjäl skrev:-Nu är han igång igen.

Han vill kanske bli martyr genom att predika sig till ett postförbud..

:lol:
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det finns en tråd för religion.

Inläggav elle » 2014-11-13 9:29:30

Dagobert skrev:
Jag för min del hoppar över alla bibelcitat; .

ja, varför inte ? jag orkar inte med långa inlägg och detsamma gäller långa bibelcitat .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Dagobert » 2014-11-13 10:44:25

elle skrev:
Dagobert skrev:
Jag för min del hoppar över alla bibelcitat; .

ja, varför inte ? jag orkar inte med långa inlägg och detsamma gäller långa bibelcitat .

Det var inte poängen i inlägget.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alien » 2014-11-13 16:45:26

Moggy skrev:
Alien skrev:Moderator:
Men om den som ber om råd själv är troende kan ett sådant svar ju inte ses som off-topic för just denne, och då tas "predikandet" inte bort.


Jag är inte så road av att religiösa svarar varann med bibelcitat i en annars intressant tråd. Sånt kladdar ned tråden för alla.

Nu är inte jag totalt emot bibelcitat. Ibland kan det vara relevant. Men då ska det vara uppenbart relevant, lättolkat och inte för långa citat. Max ett stycke. En del saker Jesus sa är bra och fyndigt och kan passa väldigt bra som kommentar på nåt nutuda.

Nu postas det för många och för många bibelcitat lite här och där.


Men om den som startat tråden själv är religiös och inte har något emot svar med relligion/bibelcitat, så tycker jag inte det är spam. Ska inte TS själv få avgöra vad som är spam där? De som är allergiska mot allt religiöst prat får ju undvika trådar startade av religiösa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alien » 2014-11-13 17:18:50

Miche skrev:
Nefarious skrev:Men varför ska Parvlon censurera sig? Sätt honom på ignore om det inte passar, era gnällpottor.
Parvlon skriver mer än 10% inlägg som är bra och spammar sällan i IT-avdelningen (om ens någonsin).


Men då är det väl bara att klicka på Visa detta inlägg när han skriver i IT-avd.

Jag fattar inte varför ni som stör er så på vissa medlemmars inlägg inte helt enkelt lägger dem på Ignore? (Ja, jag vet att det inte går med moderatorers inlägg, så ni inte behöver tjata om det.) Det är väl bättre än att dessa medlemmar ska få postförbud. Om alla som irriterar andra skulle få postförbud, blir det många som försvinner.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alien » 2014-11-13 17:25:50

Parvlon skrev:
Alien skrev:Betyder det att du tänker sluta posta inlägg med bibelcitat/mest bibelcitat i trådar som inte behandlar religion?
det har jag svårt att tänka mig. Det du citerade är mellan mig och Sadistic.

ja, spoilerfunktionen funkar som den ska.


Så varför använder du inte spoilerfunktionen för bibelcitaten, när du vet att många irriteras av dem? Är det bara Sadistic som är värd hänsyn? Det tycker jag går emot Jesu ord om att om någon begär din mantel, ge honom också livklädnaden, om någon ber dig att gå en mil med honom, gå två. Finns det något i Jesu lära som handlar om att man ska reta upp folk?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Wine » 2014-11-13 18:20:35

Alien skrev:
Miche skrev:
Nefarious skrev:Men varför ska Parvlon censurera sig? Sätt honom på ignore om det inte passar, era gnällpottor.
Parvlon skriver mer än 10% inlägg som är bra och spammar sällan i IT-avdelningen (om ens någonsin).


Men då är det väl bara att klicka på Visa detta inlägg när han skriver i IT-avd.

Jag fattar inte varför ni som stör er så på vissa medlemmars inlägg inte helt enkelt lägger dem på Ignore? (Ja, jag vet att det inte går med moderatorers inlägg, så ni inte behöver tjata om det.) Det är väl bättre än att dessa medlemmar ska få postförbud. Om alla som irriterar andra skulle få postförbud, blir det många som försvinner.


Jag fattar inte heller varför det är ett sådant problem för vissa vad andra skriver, att sätta någon på ignore verkar ju vara ett så enkelt och smidigt sätt att undvika att störa sig och reta upp sig på vad någon skrivit eller för att helt enkelt slippa läsa vad de skriver som man känner att man stör sig på eller i de fall där personkemin inte stämmer. Det är ju så många här som har olika värderingar, uppfattningar och åsikter om olika företeelser att det naturligtvis inte går att kräva att någon skulle få postförbud enbart på grund av att man irriterar sig eller stör sig på personen eller vad denne skriver i olika inlägg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in