"Det är ju bara att skaffa vänner!"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav khi75 » 2011-01-26 0:23:37

Moggy skrev:Nu är det ju viss skillnad på vad folk anser att avsaknad av vänner innebär...

När en del säger att dom saknar vänner så innebär det att dom sitter ensamma större delen av sin tid och möjligtvis har nån enstaka dom umgås med.

Andra säger att dom saknar vänner när dom har ett kontaktnät på dussintals människor som dom går ut och festar med etc men känner att dom inte har nån att prata med.


Med vänner så menar jag förstås inte bekanta utan individer som ställer upp för en och som man inte behöver uppvisa någon slags fasad för. Jag har gott om personer i min vardag som jag träffar dagligen men som jag inte skulle komma på tanken att utlämna mig själv till eller ens ha en allvarlig konversation med. Jag har "säkra" ämnen som jag kan prata med de människorna om utan att vara direkt intresserad själv. Jag misstänker att de allra flesta "vänskapsförbindelser" som knyts i vuxen ålder är av den typen.
khi75
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2009-11-04

Inläggav Miche » 2011-01-26 0:28:51

khi75 skrev:Med vänner så menar jag förstås inte bekanta utan individer som ställer upp för en och som man inte behöver uppvisa någon slags fasad för.

Dvs nära vänner. Det finns inte många människor som är riktigt nära vänner med flera andra, däremot har så vitt jag vet syrran några sådana vänner med som hon känt i många år, men jag har ingen aning om de skulle ställa upp för henne om det skulle blir superkris... Jag tror inte att hon försöker ha någon fasad gentemot sina vänner (hon har inget att dölja och bjuder på sig själv rätt bra).

Själv har jag en vän som jag kan prata med det mesta om, ibland går det månader mellan att vi har kontakt, men han finns tillgänglig om jag behöver prata av mig. Han vet väldigt mycket om mig (dock inte de intimaste detaljerna).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Moggy » 2011-01-26 0:48:01

khi75 skrev:Med vänner så menar jag förstås inte bekanta utan individer som ställer upp för en och som man inte behöver uppvisa någon slags fasad för.



Finns det såna varelser egentligen?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav khi75 » 2011-01-26 0:59:37

Moggy skrev:Finns det såna varelser egentligen?


Jag hoppas det, det är ju därför jag är här...
khi75
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2009-11-04

Inläggav Banzai » 2011-01-26 1:11:28

Moggy skrev:
khi75 skrev:Med vänner så menar jag förstås inte bekanta utan individer som ställer upp för en och som man inte behöver uppvisa någon slags fasad för.


Finns det såna varelser egentligen?
Ja, men de är extremt sällsynta.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav prodge64 » 2011-01-26 6:11:08

Fenren skrev:nej, riktiga vänner är sådana som inte kräver ständig bekräftelse och som man kan strunta i i ett par år och allt känns helt naturligt när man ses igen!

Ett par år är väl att ta i, även fast inte jag heller tycker att man måste höras av precis hela tiden.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Trolsk » 2011-01-26 8:12:30

Man struntar nog inte i sådana vänner i flera år heller. I övrigt är det en enkel procedur att hitta dem även om det inte behöver vara lätt. Klarar man inte av att försöka upprätta kontakt med nytt folk så får man jobba på det. Inga konstigheter direkt.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Miche » 2011-01-26 14:16:34

Det är inte fråga om att strunta i vänner, ibland blir det bara inte av att kontakta, men när man väl gör det och det är en riktig vän så fortsätter kontakten som om inget har hänt (det blir visserligen en del statusuppdateringar, men det är inget som är nödvändigt för en sådan vänskap).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Burnerman » 2011-01-26 14:26:02

Jag har vänner. En del. Jag har ingen aning om hur jag skaffat dem, men jag har liksom inte blivit av med dem utan de har hängt med genom åren med fika, fest och rollspel. Nu har många av dem barn vilket gör umgänge lite svårare men vi träffas ibland och spelar och det räcker liksom för mig.
Riktiga vänner har jag också några, de som känner en men vill vara med en ändå, på något sätt. Konstigt tycker jag men så är det tydligen.
Burnerman
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-01-17
Ort: Uppsala

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in