Design fluency

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Design fluency

Inläggav Karl » 2008-04-21 21:19:02

Läste igenom mina journaler från utredningen och i testerna gällande "Exekutiv funktion och uppmärksamhet" fann jag "Ruff Design fluency". I mitt fall utmärkte det sig genom att jag hade 1 på Stanine-skalan, ett bottennapp alltså.

I slutsatsen står att jag fastnar i flödestesten, ignorerar instruktionerna och är mer intresserad av att bilda fina figurer än att producera många som var syftet.

Någon annan som har erfarenhet av detta test?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 13:57:21, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav MsTibbs » 2008-04-22 2:33:12

Vad går testet ut på? Jag har rätt kass koll på vad testerna jag gjorde heter?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:57:21, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Karl » 2008-04-22 12:11:14

Jag är lite osäker men jag har för mig att det var det testet där man skulle kombinera en geometrisk figur med en/flera prick(ar) och på så sätt skapa nya figurer.

Jag kommer ihåg att jag noterade psykologens upprepade instruktioner om att man skulle producera så många figurer som möjligt men jag tyckte att man skulle följa ett mönster i bildandet av figurer vilket gjorde att det gick långsamt.

Det är ett beteende som jag känner igen, jag kan inte förmå mig att göra saker efter instruktioner som jag inte ser meningen med. Jag måste först hitta ett syfte och först när jag själv har formulerat en mening kan jag agera. Detta har ställt till det för mig exempelvis i lumpen och på arbetsplatser när befäl eller chefer inte har kunnat förklara syftet med övningar eller arbetsuppgifter. :roll:
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 13:57:21, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav MsTibbs » 2008-04-22 18:42:03

Åhå! Nej den har jag inte gjort tror jag på utredningen. Däremot så gjorde jag på Jobblingen (Jobbcenters regi) där man med tändstickor skulle få en fyrkant att bli en trekant. Jag presenterade fyra (korrekta9 svar före jag listade ut svaret de var ute efter.... intressant att ingen av de (20?) andra hann före... *lite stolt*

Jag har nog också lite av detdär att jag måste se ett syfte med något, för att kunna göra saker. Varför städa så ofta när jag ändå inte märker att dte blir smutsigt emellan? Varför äta mat mer än en gång per dag, då jag "aldrig" är hungrig? Varför ville befälen att vi skulle hålla runt vår egen hndlev vid manöver, istället för hand i hand, som befälen gjorde? Jag stod givetvis med hand i hand ändå, jag fattade ju att befälens "utseendemässiga" bortförklaring var fel, numera vet jag varför... ;) Fasst de gillade inte att jag ifrågasatte saker o ting. Tillslt fick jag fråga då andra inte var närvarnade, syftet var ju att vi genom de tricken skulle lära oss lyda på reflex...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:57:21, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Design fluency

Inläggav Sabina » 2008-04-22 19:28:27

Karl skrev:Läste igenom mina journaler från utredningen och i testerna gällande "Exekutiv funktion och uppmärksamhet" fann jag "Ruff Design fluency". I mitt fall utmärkte det sig genom att jag hade 1 på Stanine-skalan, ett bottennapp alltså.

I slutsatsen står att jag fastnar i flödestesten, ignorerar instruktionerna och är mer intresserad av att bilda fina figurer än att producera många som var syftet.

Någon annan som har erfarenhet av detta test?


Slutsatsen skulle ju också kunna vara att du har ett självständigt tänk och ett estetiskt sinnelag. Vilket kan vara toppen, i många sammanhang.

Det kan ju ibland vara viktigare att skapa skönhet, än att skapa mängd.

Och att inte lyssna så mycket på vad andra - inklusive psykologer - tycker om sakerna man producerar . Utan mer fundera över vad man själv tycker.

(Fast jag förstår att en test-situation förstås är en test-situation.... )
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in