Dela ut tidningar - bra aspiejobb?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

[Delad] Dela ut tidningar - bra aspiejobb?

Inläggav barracuber » 2011-01-28 9:26:10

Barracuber:
Avdelat från post499747.html#499747
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett


Jag har anmält mig för mera tidningsjobb (nattarbete som tidningsbud) - om jag får det så innebär det en förbättring av ekonomin med 4000 per månad netto! (EDIT: pga att jag går in i Jobb- o Utvecklingsggarantin, se <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/post500420.html#500420">här</a>).

Nackdelar med tidningsjobb

* Man behöver lägga sig tidigt
* Man måste stiga upp mitt i natten fem/sex dagar i veckan
* När det regnar är det inte kul!
* Vissa dagar (oftast en dag per vecka) är det väldigt mycket att dela (exempel lokaltidning) och då tar det ofta lång tid att bli klar..
* Det finns alltid en deadline vid 06.00 (06.30-07.00 på helgerna) när man ska ha delat klart.

Fördelar med tidningsjobb

* Konditionen förbättras! (jag gick ned 5 kg mitt senaste vick!)
* Det är ett aspievänligt jobb
* Det är sällan ett jobb som förföljer en - man blir KLAR och kan släppa tankarna på jobbet.
* Man är ledig dagtid (om man inte har ett annat deltidsjobb) och kan exempelvis sova förmiddagen om man vill ta igen lite sömn.
* Man kan delvis anpassa tiden när man börjar och därmed lägga upp jobbet som man vill!
* Man jobbar ensam och när man kan distriktet utantill är själva jobbet en baggis! :)

Kan rekommendera tidningsjobb till aspisar! Känner till en annan här på forumet som också är tidningsbud!

I mitt fall kan jag bara ha detta jobbet i 450 dagar - sedan är jobb- och utvecklingsgarantin slut! Då är det den berömda "Fas 3" som återstår - vilket jag hoppas aldrig blir verklighet!
Senast redigerad av barracuber 2011-02-02 13:29:41, redigerad totalt 6 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Dela ut tidningar - bra aspiejobb?

Inläggav barracuber » 2011-01-29 21:07:19

Bror Duktig skrev:@barracuber: Är det inte extremt dåligt betalt att dela ut tidningar?

Barracuber:
Frågan utbruten härifrån: post500230.html#500230
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett


jo det är det. Märkligt med tanke på den obekväma arbetstiden. Man får ynkliga vikttillägg när det är mer att dela, som bokpaket, lokaltidning, specialtidningar m.m

Eftersom sex månader (som jag kommit upp i, jag har bara haft vick hittills) höjs lönen. Minns inte exakt vad den är just nu. Om man jobbar måndag-lördag blir arbetstiden 2 timmar / dag eller 12 timmar per vecka vilket blir 33 % av heltid.

Jag känner folk som förutom månd-lörd även tar söndagspassen (dvs de går upp ALLA nätter!) och då får de ihop en skaplig lön, tycker de. Men själv skulle jag inte palla det, jag måste få sova åtminstone EN hel natt!
Senast redigerad av barracuber 2011-02-01 11:55:21, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-29 21:35:48

Vad får du då i lön för ca 33 %?

Ett möjligt arbete för mig, men eftersom jag har sömnstörningar, vågar jag mig inte på sådant. Om jag får ökade problem, måste jag kunna få sova.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2011-01-30 13:11:52

Bror Duktig skrev:Vad får du då i lön för ca 33 %?


Jag jobbade bara tre veckor (18 dagar) i december och fick cirka 4360 brutto + vikttilläggen vilket blev cirka 3800 netto, vilket är 800 mer än vad a-kassan ger (jag har full a-kassa).

Om jag räknar till 24 dagar får jag det till runt 5800 brutto + vikttillägg. Gångar man det med knappt 3 blir heltidsveloppet cirka 17400 brutto + tillägg, ganska uruselt med andra ord för att gå upp sex nätter i veckan!

Ett möjligt arbete för mig, men eftersom jag har sömnstörningar, vågar jag mig inte på sådant. Om jag får ökade problem, måste jag kunna få sova.


Själv har jag sällan sömnstörningar och jag är ganska flexibel med sömn. Men visst sover man ryckigt i början innan man kommit in i tiderna.



EDIT: A-kassan räknas av när man jobbar deltid. Om man jobbar deltid exempelvis 50 % får man alltså bara stämpla a-kassa för de andra 50 %. Den regeln försvinner när man går in i Jobb- och utvecklingsgarantin (JOB) vilket jag snart gör. När man är med i JOB får man aktivitetsstöd från FK istället för a-kassa. Aktivitetsstödet beräknas på a-kassan och kommer i mitt fall bli samma belopp.

Det som skiljer är att man får jobba hur mycket deltid man vill utan att aktivitetsstödet sänks!! Allt man jobbar deltid är alltså ren förtjänst! :D :D Därför kommer min familjeekonomi att förbättas med över 4000 netto per månad om jag delar tidningar!! :D

Knappt man tror det är sant..

Detta kan dock bara pågå i 450 dagar. Sedan går man in i Fas 3 :roll:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2011-02-01 2:22:21

barracuber skrev:Nackdelar med tidningsjobb

* Man behöver lägga sig tidigt
* Man måste stiga upp mitt i natten fem/sex dagar i veckan

Nja, man kan förskjuta dygnet och avsluta "dagen" med att jobba, vilket innebär att man går och lägger sig framåt 6-7 på morgonen, sen sover man fram emot 2-3 på eftermiddagen och har därmed klarat av 8 timmars sömn.

Jag delade ut morgontidningar på söndagar en period och använde den tekniken, var inga som helst problem med den dygnsrytmen (som man ändå ofta har eftersom man sitter framför datorn långt inpå natten, eller hur).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav chibibotto » 2011-02-02 1:54:03

Innan jag flyttade jobbade jag som tidningsbud.
det var ett bra jobb, förutom att de på arbetsförmedlingen still insisterade på att jag skulle skaffa ett riktigt jobb och komma till deras möten klockan 8 på morgonen, No way!
och precis som du säger, extra bilagor utgjorde alltid extra arbete för alla tidningar inte fick plats i vagnen så man fick gå rundan två gånger.

Jag hade 72, 5 våningshus utan hiss, så jag fick riktigt bra kondition. Sov och tv-spelade bort hela dagarna, jobbade 7 dagar i veckan, men det som var bra med att jobba så mycket var att jag kunde ta en massa semester, precis när jag vill nästan.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Inläggav ford » 2011-02-02 12:07:49

Jag har också jobbat som tidningsbud. I början var det ett bra jobb (förutom dygnsrytmen och lönen), men tyvärr omorganiserade dom succesivt och gjorde distrikten allt större, tills det var omöjligt att hinna bli klar i tid, trots att man ansträngde sig till det yttersta.

Jag fick flera varningar pga detta och det hade antagligen slutat med att jag hade fått sparken, om det inte varit för att jag fick ett annat jobb och således sa upp mig självmant.
Det var även många andra (NTs) som inte pallade med och som valde att sluta i den vevan.

-Förhoppningsvis är tidningsbärarna en bättre arbetsgivare, där ni bor.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav barracuber » 2011-02-02 13:23:25

ford skrev:Jag har också jobbat som tidningsbud. I början var det ett bra jobb (förutom dygnsrytmen och lönen), men tyvärr omorganiserade dom succesivt och gjorde distrikten allt större, tills det var omöjligt att hinna bli klar i tid, trots att man ansträngde sig till det yttersta.

-Förhoppningsvis är tidningsbärarna en bättre arbetsgivare, där ni bor.


Det är inte säkert Ser samma trend där jag bor. De ändrar ständigt distrikten - slår ihop, utökar - snart är det dags igen.

De har dessutom sviktande ekonomi pga huvudtidningen i min landsända - Göteborgsposten - får allt färre prenumeranter. Då måste de skaffa nya inkomstkällor vilket man märker t ex på att bokpaket och posthantering/utdelning har börjat tillkomma på vissa distrikt och mer lär det bli.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Titti » 2011-02-02 14:29:49

Jag delade ut morgontidningar av och till under några år, mestadels sju nätter i veckan. Det var ett bra jobb på många sätt men uselt betalt, tror vi fick omkring 60 kr/timme (några kronor mer på söndagnätterna) i mitten av nittiotalet. Större distrikt än mitt fanns inte att få, det täckte hela tiden mellan det vi fick tidningarna och kl 6 då deadline var för utdelningen. Sju nätter i veckan gav omkring 6000 per månad före skatt och det var inte mycket ens då, även om det var bra som extraknäck och gjorde att jag till stor del hade dagarna lediga.

Jag hade ett bildistrikt på landsbygden och körde 10-12 mil per natt, lite mer på helgerna. Ungefär 250 lådor fördelade på ett okänt antal stopp, nånstans mellan 150 och 200 gissar jag. En morgontidning de flesta hade, därtill ett halvdussin andra morgontidningar som några hade därtill eller i stället för.

Arbetsuppgiften var iofs enkel och jag jobbade ensam, vilket gjorde det lätt för mig och innebar inte några sociala krav eller konflikter. Men de gånger det krånglade, tidningarna var sena eller bilen krånglade (jag körde en bil som budfirman leasat där service skulle ingå, den stod på en bilfirma när jag inte körde den) uppstod konflikter som var svåra att hantera för mig. Om tidningarna kom en timme för sent och jag faktiskt inte kunde jobba längre än till kl 6 eller bilen inte var tankad trots att den skulle vara det - då uppstod konflikter och det var de, i kombination med den dåliga lönen och att jag flyttade ett par mil och fick längre till jobbet (vilket gjorde att den faktiska timlönen blev ännu lägre), som till slut gjorde att jag slutade.

Jag brukade lägga mig tidigt på kvällen så jag hann sova några timmar innan jag åkte ut, sen sov jag några timmar på förmiddagen då barnen gått till skolan.

Att köra på natten och i gryningen var inte bara mörkt och besvärligt utan också en utmaning och därtill alldeles, alldeles... underbart!
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav barracuber » 2011-02-02 14:34:46

Titti skrev:--
Att köra på natten och i gryningen var inte bara mörkt och besvärligt utan också en utmaning och därtill alldeles, alldeles... underbart!


Fullmåne och stjärnklart is the shit! :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Titti » 2011-02-02 14:55:35

barracuber skrev:
Titti skrev:--
Att köra på natten och i gryningen var inte bara mörkt och besvärligt utan också en utmaning och därtill alldeles, alldeles... underbart!


Fullmåne och stjärnklart is the shit! :)


För att inte tala om en kort stopp med en kaffetermos på en höjd när solen går upp, eller ett nakendopp i en sjö en sensommarmorgon mitt ute i ingenstans när alla andra sover...
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Miche » 2011-02-02 16:44:30

Titti skrev:För att inte tala om en kort stopp med en kaffetermos på en höjd när solen går upp, eller ett nakendopp i en sjö en sensommarmorgon mitt ute i ingenstans när alla andra sover...

Oh yeah!

Halleluja ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Titti » 2011-02-02 19:06:12

Miche skrev:
Titti skrev:För att inte tala om en kort stopp med en kaffetermos på en höjd när solen går upp, eller ett nakendopp i en sjö en sensommarmorgon mitt ute i ingenstans när alla andra sover...

Oh yeah!

Halleluja ;)


Uppväger i alla fall en del av nackdelarna... ;)
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Miche » 2011-02-03 0:37:25

Titti skrev:Uppväger i alla fall en del av nackdelarna... ;)

Jag tog en del söndagsutdelning i en Stockholmsförort på hösten/vintern, inte riktigt läge för bad och fika då... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav snuggelhund » 2011-02-07 2:14:57

Jag har delat ut tidningar tre månader i början av 2000-talet och jag avskydde det.

Jag kände mig konstant trött under dagarna, som en zombie, helt borta.

Mitt distrikt var riktigt jobbigt, otroligt stort och utbrett. Förmodligen inga större problem om man hade bil, men jag cyklade. Jag tror det var väldigt sällan jag blev klar i tid.
En dag i mars snöade det ordentligt och då blev jag nog inte klar förrän säkert två timmar senare. Något extra betalt fick man ju inte för det, likadant de gångerna tidningarna blev försenade och man bara fick sitta och vänta på plats. :x icon

Något enstaka positivt var att det kändes bra när man väl var klar med skiftet och de fina majmorgnarna.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav lar66 » 2011-03-07 10:26:35

snuggelhund skrev:Jag har delat ut tidningar tre månader i början av 2000-talet och jag avskydde det.

Jag kände mig konstant trött under dagarna, som en zombie, helt borta.

Mitt distrikt var riktigt jobbigt, otroligt stort och utbrett. Förmodligen inga större problem om man hade bil, men jag cyklade. Jag tror det var väldigt sällan jag blev klar i tid.
En dag i mars snöade det ordentligt och då blev jag nog inte klar förrän säkert två timmar senare. Något extra betalt fick man ju inte för det, likadant de gångerna tidningarna blev försenade och man bara fick sitta och vänta på plats. :x icon

Något enstaka positivt var att det kändes bra när man väl var klar med skiftet och de fina majmorgnarna.
Jag delade ut tidningar under tidigt 80-tal, lönen (är den "lite" bättre nu?) var ganska värdelös med tanke på tiden som man fick cykla omkring.

Man kan ju tänka sig att man kunde lägga in en ljud-kurs på mobilen/mp3-spelaren och lära sig ex. språk medan man jobbar. Ett problem är bara att man samtidigt måste hålla koll i listan/boken över vilka tidningar som ska delas ut till vem...

Sedan gäller det ju att kunna sova en bra bit in på dagen! Annars blir man ganska snabbt en zombie.


Om man kan programmera på distans och hitta mindre kunder med mindre projekt så verkar det mycket roligare+bättre lön. Men det känns som att den "tiden" (typ data -Klondyke?) är över.
[mod]Delar av den här it-diskussionen hit:
http://www.aspergerforum.se/egen-it-fir ... 19494.html[/mod]
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2011-03-07 10:46:07

lar66 skrev:
snuggelhund skrev:Jag har delat ut tidningar tre månader i början av 2000-talet och jag avskydde det.

Jag kände mig konstant trött under dagarna, som en zombie, helt borta.

Mitt distrikt var riktigt jobbigt, otroligt stort och utbrett. Förmodligen inga större problem om man hade bil, men jag cyklade. Jag tror det var väldigt sällan jag blev klar i tid.
En dag i mars snöade det ordentligt och då blev jag nog inte klar förrän säkert två timmar senare. Något extra betalt fick man ju inte för det, likadant de gångerna tidningarna blev försenade och man bara fick sitta och vänta på plats. :x icon

Något enstaka positivt var att det kändes bra när man väl var klar med skiftet och de fina majmorgnarna.


Jag delade ut tidningar under tidigt 80-tal, lönen (är den "lite" bättre nu?) var ganska värdelös med tanke på tiden som man fick cykla omkring.


Lönen är fortfarande skandalöst rätt låg eftersom det handlar om nattjobb. I min region så höjs lönen något när man jobbat i sex månader vilket jag har gjort. Minns inte exakt var lönen ligger men det handlar om cirka 4500:- netto per månad (detta är deltid 33 %).

lar66 skrev:Man kan ju tänka sig att man kunde lägga in en ljud-kurs på mobilen/mp3-spelaren och lära sig ex. språk medan man jobbar. Ett problem är bara att man samtidigt måste hålla koll i listan/boken över vilka tidningar som ska delas ut till vem...


I början när man fått ett nytt distrikt då måste man hela tiden hålla koll på listan. Men efter några veckor har jag lärt mig distrikten utantill och behöver nästan aldrig använda listan (även andra jag pratat med har sagt samma sak). Då gör man jobbet med ena lillfingret, brukar jag säga, och då kan man gå och filosofera, fundera på andra saker eller lyssna på musik/radio. Har man tur slipper man byta distrikt :)

lar66 skrev:Sedan gäller det ju att kunna sova en bra bit in på dagen! Annars blir man ganska snabbt en zombie.


Ja det är viktigt. Antingen sova på förmiddan eller lägga sig tidigt på kvällen (senast kl 21 helst).
Senast redigerad av barracuber 2011-03-07 12:15:53, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav DIProgan » 2011-03-07 11:02:27

Som andra sagt. Jobbet passade rätt bra som sådant (och det trots att jag aldrig haft någon kondis) så länge man inte fick ett galet jobbigt distrikt men lönen var bortom all kritik. Oavsett tid som spenderades hade det satts ut en minimal tid som det skulle göras färdigt på och därefter fick man lön. Till det skulle man ta sig till utdelningsstället och såklart gå upp mitt i natten. Hade timlönen varit bätre så visst men nu var det totalt värdelöst. Mot slutet började min arbetsgivare bli gnällig för att jag inte tog på mig mer arbete och stora idiot distrikt så kände mig klar med dem då.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav lar66 » 2011-03-07 16:16:31

Att dela ut tidningar nuvarande vinter kan inte vara kul när det fryser på, och man cyklar. I mitt fall (80-tal ;-) ) spreds tidningarna, efter en vurpa, ut på en yta över 20 kvm...
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Inläggav JhP » 2011-03-07 21:32:25

barracuber skrev:I början när man fått ett nytt distrikt då måste man hela tiden hålla koll på listan. Men efter några veckor har jag lärt mig distrikten utantill och behöver nästan aldrig använda listan (även andra jag pratat med har sagt samma sak). Då gör man jobbet med ena lillfingret, brukar jag säga, och då kan man gå och filosofera, fundera på andra saker eller lyssna på musik/radio. Har man tur slipper man byta distrikt :)


Har jobbat varannan helg i ett par år, samma villadistrikt hela tiden förutom lite extrajobb här och där. Trivs riktigt bra, skönt att få gå ensam utan större tidspress och lyssna på diverse föreläsningar och poddradio såsom du säger :) Behöver dock hålla lite halvkoll på listan eftersom den hinner ändras en del. Konditionen är det inget fel på, blir alltid lika förvånad över hur lätt det går när jag måste kuta till bussen. :D Brukar väl bli ett par tusen i månaden och det är inget dåligt tillskott till CSN, även om man får en seg start på studieveckan sen... och man kan glömma att plugga under jobbhelgen. Men det är gött om sommaren, då tar jag längre vikariat. Smidigare att jobba många dar i sträck än bara helger, man slipper omställningen... Brukar alltid lägga mig efter passet, då somnar man tungt och bra.
JhP
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-03-02

Inläggav barracuber » 2011-03-07 21:54:34

JhP skrev:Har jobbat varannan helg i ett par år, samma villadistrikt hela tiden förutom lite extrajobb här och där. Trivs riktigt bra, skönt att få gå ensam utan större tidspress och lyssna på diverse föreläsningar och poddradio såsom du säger :)


Varannan helg? Rena lyxen! :) Skojar bara. Vem jobbar den andra helgen då? Är ni två som delar på helgerna?

Idag ringde jag och sa att jag kan jobba vardagar - mån-lörd i min del av riket. Det fanns ett distrikt ledigt som jag kan få tämligen omgående.

JhP skrev:Behöver dock hålla lite halvkoll på listan eftersom den hinner ändras en del.


Jo det är sant. Varje vecka händer det nånting.

Samtidigt märker jag att min aspiehjärna passar väldigt bra för det här jobbet. Jag är bra på att se gatorna visuellt i mitt huvud och bra på att kunna memorera avvikelser från ett mönster.

Exempelvis alla på en viss gata ska ha Göteborgsposten. Utom 2:an på vänster sida som dessutom ska ha Dagens Nyheter och 3:e på höger sida som dessutom ska ha Computer Sweden. Samt sista på vänster sida som inte ska ha nånting alls.

Jag är bra på att både memorera allt sånt. När det sker ändringar - någon tidning/abonnent tillkommer eller upphör - är jag väldigt bra på att memorera det också tack vara min visuella hjärna och förmågan att memorera avvikelser.

Den här förmågan till visualitet och avvikelser visade sig även på min npf-utredning.
Senast redigerad av barracuber 2011-03-07 22:12:26, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav slackern » 2011-03-07 22:02:23

Skulle inte brevbärare kunna vara något med?

Fast då kanske man måste sortera post på morgonen med en massa andra människor?

Fast delar man ut tidningar måste man väll packa sin vagn med massa andra?

Jag har en kompis som var tidningsutdelare ett tag och han tog 2 pass eller 2 distrikt för att tjäna mer pengar men det var för 5 år sen så det kanske inte funkar längre?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2011-03-07 22:11:09

slackern skrev:Skulle inte brevbärare kunna vara något med?


Vet inte.

Företaget i min region som delar ut morgontidningarna märker ju en klar nedgång på framför allt Göteborgsposten. Därför jagar de febrilt efter nya affärsområden. De har börjat offerera postutdelning och fått en del kontrakt, bland annat all post i Vänersborg! :) Ett sätt att slippa att företaget på sikt går under och alla blir arbetslösa!

slackern skrev:Fast då kanske man måste sortera post på morgonen med en massa andra människor?

Fast delar man ut tidningar måste man väll packa sin vagn med massa andra?


Tror inte det är något att oroa sig för. Jag känner inga brevbärare men de jag ser på gatan tycker jag verkar rätt aspiga :D Jag vet heller inte exakt vilka tider man jobbar. De som sorterar på nätterna är väl ofta ungdomar och då kan det ju lätt bli socialt och sån skit. Men har man tur kan man ju sortera på morgonen/förmiddag och dela ut mitt på dagen. Tycker det verkar vara ett coolt jobb! Om det finns kvar om 20 år det vete katten förstås! :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav JhP » 2011-03-07 22:50:24

barracuber skrev:Varannan helg? Rena lyxen! :) Skojar bara. Vem jobbar den andra helgen då? Är ni två som delar på helgerna?


Det är en och samma kille som jobbar alla andra dagar. Lite ovanligt arrangemang kanske, men det är vad som erbjöds och det passar ju perfekt. För övrigt aldrig fått ett jobb så snabbt (inte för att jag har fått många jobb), de ringde redan dagen efter jag skickade in ansökan!

barracuber skrev:Samtidigt märker jag att min aspiehjärna passar väldigt bra för det här jobbet. Jag är bra på att se gatorna visuellt i mitt huvud och bra på att kunna memorera avvikelser från ett mönster.


Jo, där känner jag igen mig :D
Ofta är jag helt säker på vilka tidningar som ska vart men tar ändå en något försinkande titt i listan. Man är ju mån om att allt ska hamna rätt, och det är skönt att inte stressa sig fram.

Sen tycker jag det är roligt när man upptäcker snabbare eller för en själv mer lämpade vägar att gå (om man t.ex. ska hem åt ett annat håll än ruttens), så att man får designa om lite smart.
JhP
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-03-02

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in