Dejtingserie om autister "Love on the spectrum"
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Den går på Netflix. En recension i DN.
Har någon av er sett den serien? Det känns som ett sådant program är mer behövligt för autister än NT, de kan ha ännu svårare att hitta varandra.
Jag misstänker att jag skulle tycka att det var "cringe" ibland. Nej, så där barnsligt öppen får man inte vara! Men det beror förstås på att jag är "NT-anpassad". Inget fel att vara öppen och rättfram när den andra är likadan.
https://www.netflix.com/se/title/81338328
http://www.dn.se/kultur/filippa-kindblo ... -spectrum/DN Kultur Film igår skrev:”Where have you been all my life?”
Den frågan ställer sig 26-åriga Connor från Atlanta upprepade gånger under sin andra dejt med Georgie. Han är så överväldigad att han måste lämna middagsbordet för att bearbeta sina känslor. Som tur är – och det är verkligen tur – är han myggad och kameran rullar, för scenen hör till det bästa i dejtningstv:ns rika historia.
Scenen förekommer i tredje säsongen av Netflix realityserie ”Love on the spectrum”. Samtliga deltagare befinner sig på autismspektrat. Flera av dem har aldrig varit kära, aldrig gått på en dejt. I programmet kastar de sig, med huvudet före, ut i det som tyvärr ofta kallas dejtningdjungeln.
---
Jag skriker rakt ut när Connor och Georgie till slut kysser varandra för första gången och han blir så tagen att han förlorar känseln i benen.
Eller när 27-åriga Madison öppnar andra dejten med orden ”Jag har inte kunnat sluta tänka på dig” och inom någon timme har blivit ihop med sin ”cowboyprins”.
Så där är det ju! Att vara kär. Ändå ser man det nästan aldrig, vare sig på tv eller i verkligheten. Folk lindar in sig i krångliga meningsbyggnader, vaga synonymer, håller tillbaka för att inte ”vara för mycket”. Missförstår varandra, misstänker varandra. Dejtandet – ett minfält där man riskerar att bli sårad och skyddar sig genom att inte släppa in.
Har någon av er sett den serien? Det känns som ett sådant program är mer behövligt för autister än NT, de kan ha ännu svårare att hitta varandra.
Jag misstänker att jag skulle tycka att det var "cringe" ibland. Nej, så där barnsligt öppen får man inte vara! Men det beror förstås på att jag är "NT-anpassad". Inget fel att vara öppen och rättfram när den andra är likadan.
https://www.netflix.com/se/title/81338328
Bara för att deltagarna är autister? Men vanliga dejtingprogram är ok?
Nej, jag tycker vanliga dejtingprogram också är en freak show.
Kan man inte hålla på att dejta för sig själv, utan känner att man måste visa upp hela processen i TV, så så är man nog lite histrionisk.
Kan man inte hålla på att dejta för sig själv, utan känner att man måste visa upp hela processen i TV, så så är man nog lite histrionisk.
Men är det för att visa upp sig man är med? Är det inte priset man betalar för att äntligen få träffa den rätta och leva lycklig i alla sina dagar? Just autister tror jag har störst chans att hålla ihop, eftersom de inte är så beroende av omväxling.
Deltagarna har ju försökt själva förut och det har inte lyckats.
Så får de ju stöd av psykolog och sexolog.
jag har sätt den och tyckte att den var väldigt bra
mera av detta

mera av detta

Alien skrev:Men är det för att visa upp sig man är med? Är det inte priset man betalar för att äntligen få träffa den rätta och leva lycklig i alla sina dagar? Just autister tror jag har störst chans att hålla ihop, eftersom de inte är så beroende av omväxling.
finns den kvar på netflix ? skulle vara bra om de gjorde en svensk version på detta

manne skrev:jag har sätt den och tyckte att den var väldigt bra![]()
![]()
![]()
mera av detta![]()
Har du sett alla tre säsongerna? Det kanske kommer en fjärde?
Alien skrev:manne skrev:jag har sätt den och tyckte att den var väldigt bra![]()
![]()
![]()
mera av detta![]()
Har du sett alla tre säsongerna? Det kanske kommer en fjärde?
jag har bara kollat sporadiskt igenom en del avsnitt och tyckte om tv serien

Ungefär lika finkultur som The Apprentis å liknade dokusåpor