Dejtar AS-kille!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dejtar AS-kille!

Inläggav Grisom » 2016-01-17 5:16:00

Pikachu skrev:Är väl bra om du tar initiativ då han inte verkar kunna, låter inte speciellt troligt att han inte vill ses mer för en kyss skull. Att gå på tre dejter visar ju onekligen på intresse.


Intresse kan finnas - om han fattar att han är på en dejt. Hade en tjej som var med mig när jag var kring 25-26 som var jättebra vän med mig - tyckte jag, hon berättade för mig senare att hon hade andra ideer, men då var det försent.

Är mer vaksam på sånt där nu när jag är vuxen :roll:
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Dejtar AS-kille!

Inläggav rdos » 2016-01-17 10:53:04

Grisom skrev:Tjejer som PRATAR istället för att hålla på med sociala lekar som vi måste sönderanalysera, det är något vi uppskattar.


Mmm, nej. Jag uppskattar neurodiversa tjejer som inte pratar en massa, och lekar är helt ok för mig, om de inte är sociala. Ett bra test är om de är villiga att sitta en halvtimma utan att säga någonting alls. Då vet man att de är kompatibla.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Dejtar AS-kille!

Inläggav Fenren » 2016-01-17 11:22:38

rdos skrev:
Grisom skrev:Tjejer som PRATAR istället för att hålla på med sociala lekar som vi måste sönderanalysera, det är något vi uppskattar.


Mmm, nej. Jag uppskattar neurodiversa tjejer som inte pratar en massa, och lekar är helt ok för mig, om de inte är sociala. Ett bra test är om de är villiga att sitta en halvtimma utan att säga någonting alls. Då vet man att de är kompatibla.


Jag tolkade grisom som att det menades att tjejen berättar vad hon känner och tycker och inte gör som många andra som förväntar att killen ska veta, inte att hon inte kan hålla tyst.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Dejtar AS-kille!

Inläggav rdos » 2016-01-17 11:31:31

Fenren skrev:
rdos skrev:
Grisom skrev:Tjejer som PRATAR istället för att hålla på med sociala lekar som vi måste sönderanalysera, det är något vi uppskattar.


Mmm, nej. Jag uppskattar neurodiversa tjejer som inte pratar en massa, och lekar är helt ok för mig, om de inte är sociala. Ett bra test är om de är villiga att sitta en halvtimma utan att säga någonting alls. Då vet man att de är kompatibla.


Jag tolkade grisom som att det menades att tjejen berättar vad hon känner och tycker och inte gör som många andra som förväntar att killen ska veta, inte att hon inte kan hålla tyst.


Fast jag menar nog att prat är överflödigt med neurodiversa tjejer. Vi förstår varandra naturligt och behöver inte bekräfta allting verbalt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Dejtar AS-kille!

Inläggav DIProgan » 2016-01-17 12:16:07

Om han är bokstavlig själv lär han inte ta illa upp av rättframma och/eller ärliga frågor tillbaka.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Dejtar AS-kille!

Inläggav Grisom » 2016-01-17 15:01:59

Fenren skrev:
rdos skrev:
Grisom skrev:Tjejer som PRATAR istället för att hålla på med sociala lekar som vi måste sönderanalysera, det är något vi uppskattar.


Mmm, nej. Jag uppskattar neurodiversa tjejer som inte pratar en massa, och lekar är helt ok för mig, om de inte är sociala. Ett bra test är om de är villiga att sitta en halvtimma utan att säga någonting alls. Då vet man att de är kompatibla.


Jag tolkade grisom som att det menades att tjejen berättar vad hon känner och tycker och inte gör som många andra som förväntar att killen ska veta, inte att hon inte kan hålla tyst.


Korrekt.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Dejtar AS-kille!

Inläggav nano » 2016-01-17 18:14:37

Om det hade varit jag som var killen så hade jag inte vetat hur jag skulle hantera situationen i rädsla av att göra fel och utsätta henne gör något mot hennes vilja eftersom jag inte kan läsa av henne förrän hon uttryckligen säger att hon vill kramas ofta, att jag får ta i henne om jag känner för det, jag skulle oroa mig för att jag läst henne fel och att hon kanske bara ville vara vänskaplig eller snäll.

Om jag inte ville kyssa tjejen hade jag inte gjort det, då hade jag backat med huvudet när hon försökte.
I vilket fall hade jag nog inte vetat hur jag skulle göra, om jag kysst tillbaka så för att inte förstöra något jag vill lyckas med så skulle jag vänta tills jag analyserat det hela och visste vad jag skulle göra härnäst, detta skulle kunna ta en evighet eller tills hon säger att hon vill kyssas mera eller tills jag kommer på att jag skulle kunna säga precis samma sak, fast då kommer oron att jag kan ha läst henne fel, moment 22 det där :(

Jag kan inte läsa av folk så bra, det går lättare om jag står bredvid och bara observerar två personer som pratar med varandra och ännu lättare om jag tittar på film och ska läsa av folk men inte irl om jag ingår i samtalet.

Skulle tjejen rakt ut säga att hon vill ha en kram så skulle jag med glädje ge henne en kram.

En bra sak man kan säga är "jag tycker om dig", om man nu gör det, för det är väldigt tydligt och det får känslan att växa innuti den som får höra det, störtmysigt :)
Kan ge en massa oro över att man inte vet vad man ska göra också men att veta att man får krama gör nog de flesta säkra på att de får krama och slipper oroa sig för att göra något som tjejen inte vill, man vill ju inte göra något som får henne att inte tordas säga ifrån och så plötsligt har man utsatt henne för något mot hennes vilja, det skulle ju vara ett allvarligt fel.

Vet man att man får krama henne så är det lätt och väldigt skönt att kramas :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Dejtar AS-kille!

Inläggav rdos » 2016-01-17 18:21:32

nano skrev:En bra sak man kan säga är "jag tycker om dig", om man nu gör det, för det är väldigt tydligt och det får känslan att växa innuti den som får höra det, störtmysigt :)


Håller med. Det är vår "standardfras". De andra mer "avancerade" grejerna som "älskar" o.d. känns inte så bra.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Dejtar AS-kille!

Inläggav Flia » 2016-01-17 20:23:33

rdos skrev:
nano skrev:En bra sak man kan säga är "jag tycker om dig", om man nu gör det, för det är väldigt tydligt och det får känslan att växa innuti den som får höra det, störtmysigt :)


Håller med. Det är vår "standardfras". De andra mer "avancerade" grejerna som "älskar" o.d. känns inte så bra.


Det där är väldigt individuellt.
Vi kan ju bli "för mycket" också.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Dejtar AS-kille!

Inläggav supernova » 2016-01-17 22:34:35

Jag tror att det är till hjälp att kunna prata igenom hur man har tänkt att göra när man ska börja vara med varandra, typ. I alla fall de första gångerna, prata en gång och öva en annan gång typ. Annars kan det lätt bli att man låser sig och det blir kortslutning och så blir det bara missförstånd varandra emellan. (Som många var inne på redan)
Men blir man bara trygg med sin partner och med det som ska göra så tror inte jag att man har mindre känslor utan det är bara det att när man har As är det svårare att improvisera. :-)063
Ett tips är att ge det tid....
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Dejtar AS-kille!

Inläggav Nasheim » 2016-01-18 20:34:32

Jag känner inte så många AS-själv, så jag vet inte hur andra AS-människor är. Men en NT frågade en gång om jag var blyg. Jag visste inte då att jag har en diagnos för utredningen var inte påbörjad.

Men många AS är mycket intelligenta eftersom vi läser mycket och en del detaljgranskar vad de läst i tidningen eller sett på TV. Så gör jag iaf. Om jag sett ett inslag eller läst en nyhet om ett ämne jag blir intresserad av så kan hela kvällen gå åt för att läsa mer.

Många AS saknar ju social interaktion, eller nedsatt, så risken att du måste ta alla initiativ är nog stor. Inte för han är blyg, utan för han vill nog, men kan inte. Och de har också svårt att prata känslor.

Jag minns en tjej jag var ihop med när jag var omkring 20, dels var det mina första förälskelse men jag berättade inte vad jag kände, inte heller berömde henne för vackra ögon och sådan som i NT-världen anses normal.

För att upprepa det som tidigare har skrivits, så kan det vara att han ogillar fysiskt beröring.
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in