Deep thinking

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Deep thinking

Inläggav HouseAspie » 2018-10-04 11:25:18

Här kommer en tråd där du kan dela med dig av dina djupa tankar om vad som helst.

För mig är djupa tankar ett sätt att meditera.
HouseAspie
Inaktiv

Anslöt: 2018-09-18

Deep thinking

Inläggav HouseAspie » 2018-10-04 12:35:52

Fraktaler..

Som jag ser det härstammar det från gott och ont, som också är kontraster av sig själv.
Med det menar jag att något kan inte uppfattas som gott om inte ont (sämre) existerar. Om bara gott fans så skulle de inte uppfattas som gott. De är just kontrasten till något sämre som får gott att uppfattas som gott (likt ett spektrum). Egentligen är gott och ont ett men uppfattas i kontraster precis som en fraktal. Fraktalen har olika dimensioner (kontraster av sig själv/samma struktur i olika dimensioner) skillnaden mellan det lilla och det stora ( eller gott och ont).

Kärleken kommer alltid representera det goda. Som jag ser det så existerar fraktaler just av den anledningen att universum har ingen start eller slut, och är en evig förändrlig existerande process. Fraktaler existerar därför överallt i universum.

The sign of infinity
HouseAspie
Inaktiv

Deep thinking

Inläggav Micke » 2018-10-06 11:26:56

Ja allt som har att göra med vår upplevelse av hur något är kräver nog kontraster. Det som är ljust kan enbart vara ljust om man kan jämföra med något som är mörkare, direkt eller indirekt. Medans det som var mörkare kan upplevas som ljust jämfört med något ännu mörkare. Allt är relativt brukar man ju säga (fast det gäller kanske inte ljusets hastighet märkligt nog?).

Det här medför att vår upplevelseförmåga är ytterst subjektiv, kanske mer än man normalt inser. Det man upplever relaterar man till något, och det kan vara saker i ens sinne såsom tidigare erfarenheter och förväntningar på det man upplever, vilket i sin tur då påverkar upplevelsen. Om man inte inser detta, så är det nog en effektiv 'tröskelns väktare' i ens eget sinne, ett hinder mot nya insikter och mot en djupare förståelse av verkligheten tänker jag.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2018-10-06 12:35:33

Micke skrev:Det här medför att vår upplevelseförmåga är ytterst subjektiv, kanske mer än man normalt inser. Det man upplever relaterar man till något, och det kan vara saker i ens sinne såsom tidigare erfarenheter och förväntningar på det man upplever, vilket i sin tur då påverkar upplevelsen. Om man inte inser detta, så är det nog en effektiv 'tröskelns väktare' i ens eget sinne, ett hinder mot nya insikter och mot en djupare förståelse av verkligheten tänker jag.

Inklusive andra människor.
Här hoppar jag iväg till en annan tanke, förvisso. Men det kanske är tillåtet i den här tråden.

Hur kan man öht bemöta nånting nån annan säger, utan att känna till vad det egentligen byggs på? Hur kan man veta vad nån annan menar, eftersom allting är relativt och subjektivt?

Vad menar nån med blått? Eller lätt? Eller subjektivt, för den delen?
Hur långt kan man gå, utan att gå för långt, och för långt för vad?

Jag befinner mig just nu på en "mental plattform" där jag inte kan bemöta människor mer än ytligt, därför att allt annat går för långt för att vara hanterbart i tid och engagemang. För varje människa, ibland t.o.m. varje mening, ser jag en inre bild, liknande natthimlen med oändligt antal stjärnor i ett oändligt universum.
Den yttersta frågan kanske är om man måste dela insikten om hur komplexa vi är, för att kunna kommunicera. Eller kanske inse att det är orsaken till vi inte kan kommunicera.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Deep thinking

Inläggav HouseAspie » 2018-10-06 15:02:08

Intressanta tankar ni har Micke och Fabela.

Är helt övertygad om att många fler autister sitter på massor av intressanta djupa tankar. Gäller bara att våga och vilja öppna sig. Inget är rätt eller fel i den här tråden. En mysig filosofisk soffa, ute under en underbart vacker stjärnhimmel. Där man kan sätta sig och tänka, kanske får man ett svar.

Eftersom denna tråden är en djuping, så får man vara beredd på att det kan kanske ta lite tid.

Har någon av läsarna varit med om att ni går och lägger er och precis somnat, så får ni en enorm electrisk smäll som är så kraftig att det kan liknas med en blixt eller elecktrisk stöt. Den upplevs bara inne i hjärnan?
HouseAspie
Inaktiv

Deep thinking

Inläggav AutisticFocus » 2018-10-31 14:06:30

Jag tror man har missuppfattat Einstein att rummet kröker sig. Jag har i min fantasi försökt föreställa mig hur yttersta kanten av universum ser ut. Det jag kommer fram till är att det finns ingen kant, rummet är oändligt. Om du tänker dig en rymdfarkost som ska åka ut i rymden, så är det inte rummet som kröks så att månen roterar runt vår planet, vi kan åka med våran rymdfarkost i alla riktningar utanför jorden och inga väggar eller begränsningar finns där. Samma princip i det tänkta yttersta universum.
AutisticFocus
Inaktiv

Anslöt: 2018-10-31

Deep thinking

Inläggav nomemorytoday » 2018-11-01 3:39:47

Arten människan, har inte tillräcklig intelligens än, för att förstå hur det vi kallar universum är "konstruerat". Aningens analogiskt, har inte en mask som som kryper runt en apelsin tillräcklig intelligens för att förstå varför denne efter ett tag kommer fram till samma ställe igen. Analogin är menad att belysa förstånd, inte konstruktion.
nomemorytoday

Anslöt: 2018-01-13

Deep thinking

Inläggav AutisticArt » 2018-11-01 15:06:35

Om man går runt och tänker att något är för svårt att förstå, finns risken att man tappar passionen att utveckla sig.
AutisticArt

Anslöt: 2018-11-01

Deep thinking

Inläggav Micke » 2018-11-03 12:58:37

HouseAspie skrev:
Har någon av läsarna varit med om att ni går och lägger er och precis somnat, så får ni en enorm electrisk smäll som är så kraftig att det kan liknas med en blixt eller elecktrisk stöt. Den upplevs bara inne i hjärnan?

Om jag minns rätt så har jag varit med om det ett antal gånger, men det ligger rätt långt bak i tiden nu. Tyckte iaf det var obehagligt för man visste ju inte vad det berodde på.
Micke

Deep thinking

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-11-03 13:12:41

Det djupaste jag kan tänka är nog att jag har en ganska klar bild hur mitt liv och framtid skall se ut rent subjektivt och objektivt. För mig handlar djupa tankar mycket om att man får kontakt med själen och sina innersta önskningar och försöker göra något av det. Finns väl ingenting så fint och fantastiskt som när man får vägledning av sitt inre.
CoMpLiCaTeD_X

Anslöt: 2018-10-30

Deep thinking

Inläggav nomemorytoday » 2018-11-03 21:43:33

HouseAspie skrev:Har någon av läsarna varit med om att ni går och lägger er och precis somnat, så får ni en enorm electrisk smäll som är så kraftig att det kan liknas med en blixt eller elecktrisk stöt. Den upplevs bara inne i hjärnan?

Jo, ett antal gånger.

Även att jag precis innan sömnen kommer dras/rasar ner igenom sängen på ett obehagligt sätt och även fast jag är "vaken" inte kan göra något emot.
nomemorytoday

Anslöt: 2018-01-13

Deep thinking

Inläggav AutisticArt » 2018-12-08 20:07:46

Vilken av dessa 2 alternativ beskriver händelsen ackurat?

1. Vad tänker du på innan du läste detta inlägg?
2. Vad tänkte du på innan du läste detta inlägg?
AutisticArt

Deep thinking

Inläggav Batte » 2018-12-08 20:40:55

AutisticArt skrev:Vilken av dessa 2 alternativ beskriver händelsen ackurat?

1. Vad tänker du på innan du läste detta inlägg?
2. Vad tänkte du på innan du läste detta inlägg?
Ingen av alternativene er beskrivelser av hendelser.
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Deep thinking

Inläggav AutisticArt » 2018-12-08 22:15:36

Att få en fråga är en händelse.
AutisticArt

Deep thinking

Inläggav AutisticArt » 2018-12-09 22:58:13

Efter att man läst inlägget börjar man isåfall tänka på vad man tänkte på innan man läste inlägget. Sen tittar man sannolikt på alternativen igen och flyttar då medvetandet till alternativen och skriver då alternativ 2 och trycker sedan på skicka.
AutisticArt

Deep thinking

Inläggav Trinus » 2019-01-06 13:55:22

Hur skulle din definition beskriva vad tid är? Om du gör en egen analys och inte Googlar?
Trinus
Ny medlem

Anslöt: 2018-12-12

Deep thinking

Inläggav Trinus » 2019-01-07 0:08:31

Det är vårat medvetande. Utan ett medvetande skulle vi inte kunna uppfatta tid. Vårat medvetande uppfattar sedan rörelser som vi kallar tid. Men rörelserna är bara vad vi vet i vårat medvetande.
Trinus
Ny medlem

Anslöt: 2018-12-12

Deep thinking

Inläggav Jiwuja » 2019-01-07 19:26:24

Har alltid haft problem med det, börjar tänka för mycket tills jag inte längre fattar va jag tror... Kan handla om vad som helst. Har alltid haft problem med det faktiskt.
Jiwuja
Ny medlem

Anslöt: 2019-01-07

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-01-09 10:51:29

Det enda man fattar, är att man tror.
Bounce
Ny medlem

Anslöt: 2019-01-09

Deep thinking

Inläggav Trefjorton » 2019-01-18 22:36:19

Hmm..

Jag tror inte på "djupa" tankar. Det blir bara meningslöst babbel där man använder svåra ord.

Egentligen är livets mening simpelt. Tänk er en myra som kryper runt. Hur vet myran vad den gör? Det vet den inte, men varför kryper den? Den följer bara sin biologi/protokoll.

Likaså människor. Vi följer bara vår biologiska mekanism. Sex, mat, lust etc. För NT människor, det sociala med.

Alltså för att ha det som bäst bör man förstå din biologi, och förstå vad man är lite bättre på, för att sedan maximera glädje(ekonomiska) i livet.
Trefjorton

Anslöt: 2018-07-14

Deep thinking

Inläggav ajemen » 2019-01-18 23:14:35

Bounce skrev:Det enda man fattar, är att man tror.

Alltså tror man endast att man förstår, om det är sant. Det är ett påstående som jag, med säkerhet, tror är sant.
ajemen

Anslöt: 2013-04-03

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-01-20 16:27:37

Trinus skrev:Det är vårat medvetande. Utan ett medvetande skulle vi inte kunna uppfatta tid. Vårat medvetande uppfattar sedan rörelser som vi kallar tid. Men rörelserna är bara vad vi vet i vårat medvetande.

Det vi vet är att man behöver ett medvetande för att kunna uppleva tid ja. Men tid kan väl kanske också existera oberoende utav medvetande/medvetanden som upplever den?

Min analys är iaf snarlik din, att tiden hänger tätt samman med att allt är satt i rörelse i förhållande till varandra. Hur mycket som hinner ske mellan två specifika händelser utgör en viss tidsrymd. Tiden är därmed blott en måttstock på förändringar.

Då kanske man vill hävda att utan tiden så skulle allt stå stilla. Fast det vore ju isåfall som att påstå att utan förändringar eller rörelser så skulle allt stå stilla. Och det är väl ganska intetsägande. Att vara stillastående är ju dessutom heller inte något som kroppar i universum strävar efter, tvärtom så upprätthåller de ju sin rörelse om ingen kraft påverkar den (vilket ligger till grund för tröghetslagen). Stillastånde kan ju bara finnas som en uppfattning om något som har samma rörelse (relativt universum) som något annat. Möjligen kunde man definiera ett stillastående läge i universum motsvarande summan av all materians rörelser, men detta tycks ju inte en specifik kropp självt sträva efter som sagt.

Men jag vill inte gå så långt (numera) att jag påstår att tiden är en illusion. Tidens gång är ju ändå ett faktum. Däremot hur man ser på tiden kan ju möjligen vara felaktigt.

Angående upplevelse utav tidens gång;
En viss händelse bakåt i tiden kan kännas som mycket avlägsen. En annan som att det hände igår. Det här tror jag beror mycket på vad man fokuserar på. Tänker man tillbaka på själva händelsen så kan det nog kännas som att det skedde alldeles nyss. Om man däremot fokuserar på allt som skett sedan händelsen, ja då tenderar den antagligen att kännas avlägsen. Detta är väl ett tecken på att tiden är en måttstock på förändringar?
Micke

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in