Deep thinking

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Deep thinking

Inläggav Oneandlonely » 2019-04-08 11:41:23

Batte skrev:
Oneandlonely skrev:Har tiden något slut eller är universum evigt?
Tid på hvilket nivå, tid med hvilken definisjon?

Jag menar tid som i existens, universums existens, finns det ett slut tror ni?
Oneandlonely
Ny medlem

Anslöt: 2019-04-07

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-04-08 18:25:23

Oneandlonely skrev:
Batte skrev:
Oneandlonely skrev:Har tiden något slut eller är universum evigt?
Tid på hvilket nivå, tid med hvilken definisjon?

Jag menar tid som i existens, universums existens, finns det ett slut tror ni?

Der naturlovene er gyldige finnes ingen slutt på eksistens. :wink: Bare om det finnes noe utenfor det vi definerer som eksistens, universets eksistens, og som griper inn med regler fra et system overordnet det univers og den eksistens som omfattes av naturlovene, kan tid og eksistens opphøre.
Termodynamikkens første hovedsetning eller lov sier at energi kan aldri oppstå eller tilintetgjøres, men kun kan gå over i andre former. Denne fundamentale naturloven omtales også som energiprinsippet eller loven om energiens bevarelse.
https://no.wikipedia.org/wiki/Termodynamikkens_første_hovedsetning
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-04-12 8:42:55

Måste bara flika in och säga, - wow till den första bilden på ett svart hål i galaxens centrum. Jag tror då att Loop quantum gravity teorin är korrekt som beskrivning i singulariteten inne i svarta hålets centrum och att vi kommer ut i antingen i en annan plats i universum eller en ny big bang och till ett annat universum.
Bounce

Anslöt: 2019-01-09

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-04-12 19:11:52

Bounce skrev:Måste bara flika in och säga, - wow till den första bilden på ett svart hål i galaxens centrum. Jag tror då att Loop quantum gravity teorin är korrekt som beskrivning i singulariteten inne i svarta hålets centrum och att vi kommer ut i antingen i en annan plats i universum eller en ny big bang och till ett annat universum.
Så om du tror på simuleringsteorin... Menar du då att "vi" kommer ut i en annan simulering, på en annan plats, i en annan tid? :-)063
Batte

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-04-16 18:23:49

Tid är ju relativ, men absolut lär tiden påverkas i dessa svarta hål. När det gäller simuleringsteorin så är ju allting en simulering inne i från ditt medvetande.
Bounce

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-04-16 22:20:49

Bounce skrev:Tid är ju relativ, men absolut lär tiden påverkas i dessa svarta hål. När det gäller simuleringsteorin så är ju allting en simulering inne i från ditt medvetande.
Gillar att du reflekterar och svarar rakt även om jag drillar lite. :D

Låt oss utgå från att tid är relativ och påverkas i svarta hål. Kan du utesluta att man tittar in i framtiden, förtiden eller ut av tid, när man ser in i et sort hål?

Låt oss nu utgå från att din verkhelighet är simulerad, kan du utesluta möjligheten för att at simuleringen har annat design än ”från ditt eget medvetande”? Hur kan du utesluta det? Kan du utesluta möjligheten för at man i en simulering kan erfara (fragment av) förtid, framtid eller utanför tid, i samtid?

Låt oss utgå från att existens är en fraktal. Låt oss utgå från att man känner till en fraktals grundläggande egenskaper och kännetecken. Låt oss utgå från att man är del av fraktalen och har en riktigt god mental modell grundad i fakta, observation och ständigt ifrågasättande. Kan man, på en abstraherat nivå, säga något om en annan, för en själv okänd, del av fraktalen? Tror du tid är fraktal och kan den då vara enbart lineär?
Batte

Deep thinking

Inläggav nomemorytoday » 2019-04-17 0:00:41

Batte skrev:Så om du tror på simuleringsteorin... Menar du då att "vi" kommer ut i en annan simulering, på en annan plats, i en annan tid? :-)063

Det kan vara så att vi lever i en simulering. Och när den "tid" vi har tar "slut" och vad som händer då - kan kanske jämföras med fall jag ställer frågan, hur hade du det t.ex. år 1873?

När det gäller den tid vi har i dag så skiljer den redan relativt på sig i vår "värld". Ju högre upp du kommer, desto snabbare går tiden. Detta "fenomen" används redan idag i formler för att beräkna data från gps-satelliterna så att resultatet blir mest korrekt. Höjdens tidsutvidgning.

Ungefär samma fenomen när det gäller hastighetens.
nomemorytoday

Anslöt: 2018-01-13

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-04-17 0:20:04

nomemorytoday skrev:hur hade du det t.ex. år 1873?
Haha. Jeg hadde en gang en "dagdrøm" om at jeg var i noe som ble kalt "Tre kronors stad" (har dog ikke funnet noe som heter det :roll: ). Jeg husker ikke om det var 1873, men det er ikke umulig. Det skal jeg sjekke når jeg finner boka, for jeg har tegnet og skrevet det ned for noen år siden. I så fall var jeg langs vannet ved en elv ved noen gamle murbygninger med 3 etg.(?) og tenkte på den velkledde mannen som gikk der med sin skreddersydde frakk og ekstra høye hatt. :lol:

---
Interessant det du skriver forøvrig. Skal se på det igjen når jeg er uthvilt. :-)Happy
Batte

Deep thinking

Inläggav Vildsvin » 2019-04-17 3:41:41

När jag var yngre hade jag många "djupa tankar". När jag ser tillbaka på detta förstår jag att det är verklighetsflykt. Himlen är runt hörnet men inte åtkomlig för alla.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-04-17 12:23:38

Vildsvin skrev:När jag var yngre hade jag många "djupa tankar". När jag ser tillbaka på detta förstår jag att det är verklighetsflykt. Himlen är runt hörnet men inte åtkomlig för alla.

Man hamnar ju dock i djupa tankar om man försöker att förstå verkligheten på djupet. Och att försöka förstå verkligheten på djupet är ju motsatsen till att försöka fly den. Så om det är frågan om verklighetsflykt eller inte, det hänger väl rimligen då på om ens uppfattningar ligger i linje med verkliga förhållanden eller ej.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Vildsvin » 2019-04-17 13:57:28

Micke skrev:
Vildsvin skrev:När jag var yngre hade jag många "djupa tankar". När jag ser tillbaka på detta förstår jag att det är verklighetsflykt. Himlen är runt hörnet men inte åtkomlig för alla.

Man hamnar ju dock i djupa tankar om man försöker att förstå verkligheten på djupet. Och att försöka förstå verkligheten på djupet är ju motsatsen till att försöka fly den. Så om det är frågan om verklighetsflykt eller inte, det hänger väl rimligen då på om ens uppfattningar ligger i linje med verkliga förhållanden eller ej.

Intellektualliserng och förskjutning är vanliga försvarsmekanismer hos aspergare.

Man kan inte hantera en företeelse praktiskt och dyker istället ned i teorin bakom som är lättare att hantera.
Vildsvin

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-04-17 15:50:12

Vildsvin skrev:Intellektualliserng och förskjutning är vanliga försvarsmekanismer hos aspergare.

Man kan inte hantera en företeelse praktiskt och dyker istället ned i teorin bakom som är lättare att hantera.

Du har säkert rätt i det. Dock upplever jag själv att mitt arbete med att förstå verkligheten bättre (än tidigare) har gjort att det är lättare att hantera den och att orientera mig i den. Och det är väl rimligt att om något är jobbigt (verkligheten i det här fallet) att man försöker förstå bättre, för att öka chansen att man kommer till rätta med det. Och att verkligheten är jobbig i vissa avsenden är ju ett krav mer eller mindre för att man skall få en aspergerdiagnos, så då blir det ju för oss automatiskt en "försvarsmekanism" om man intellektualiserar den, om man nu väljer att tolka det så. Sen tror jag själv att många utav oss har en fallenhet för att grubbla över saker och ting, och finner detta intressant att göra och att det alltså kan ske utan att det måste grunda sig i att ämnet känns praktiskt ohanterbart.

Jag får fortfarande inte ihop varför djupa tankar om något nödvändigtvis skulle ha med verklighetsflykt att göra.
Micke

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-04-17 17:40:49

nomemorytoday skrev:
Batte skrev:Så om du tror på simuleringsteorin... Menar du då att "vi" kommer ut i en annan simulering, på en annan plats, i en annan tid? :-)063

Det kan vara så att vi lever i en simulering. Och när den "tid" vi har tar "slut" och vad som händer då - kan kanske jämföras med fall jag ställer frågan, hur hade du det t.ex. år 1873?

När det gäller den tid vi har i dag så skiljer den redan relativt på sig i vår "värld". Ju högre upp du kommer, desto snabbare går tiden. Detta "fenomen" används redan idag i formler för att beräkna data från gps-satelliterna så att resultatet blir mest korrekt. Höjdens tidsutvidgning.

Ungefär samma fenomen när det gäller hastighetens.

Dessverre er jeg ganske dårlig på begreper, så det er vanskelig for meg å forstå det som står i Wikipedia-artiklene. Jeg forstår oftere ting i praksis enn teori. Eller også er jeg ikke intelligent nok til å diskutere det på ditt begrepstette teoretiske nivå. Det er er jo også en mulighet. :oops:

Men til spørsmålet ditt ang. 1873, er den nedtegnede dagdrømmen min det nærmeste jeg kommer et svar. :lol: Tror dog muligens det skal være 4 etg. bygg, egentlig, men at jeg ikke fikk plass til det:
Spoiler: visa
mannen1.jpg
Neida, jeg påstår ikke at jeg eksisterte i 1873. :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Batte

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-04-17 17:42:28

Jo, men jeg bruker ikke dagdrømme meg bort til noe annet, om det er det du sikter til. Det har nok ikke skjedd mer enn den ene gangen som jeg husker nå. :wink:
Batte

Deep thinking

Inläggav Vildsvin » 2019-04-18 11:14:05

Jag menade att de frågor som diskuterats i denna tråd är alltför abstrakta för ha någon praktisk betydelse för ens liv.

Kanske någon tycker att det är existensiella frågor vi diskuterar, jag håller inte med då det inte finns något större känslomässigt djup. Kan inte se att det finns något större logiskt djup heller. Lösryckta citat från fysiken är egentligen "telefonbokskunskap".

Dvs jag ser tråden som dagdrömmerier, motsatsen till djupa tankar.
Vildsvin

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-04-18 11:33:16

Hva vil du diskutere i denne tråden Vildsvin? Hva er fasit? :-)Happy
Batte

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2019-04-18 11:41:18

Jag kan förstå vad du menar, Vildsvin, på det sättet att man kan behöva definiera vad man menar med djupa tankar. Man behöver liksom tänka djupa tankar om djupa tankar :wink:

Med det sagt - personligen köper jag olika sorter, och tycker att den här tråden är rätt kul att läsa för alltid får man nån tanke av det som skrivs.
Har dock inget att bidra med själv, eftersom jag är mer av en vardagsfilosof bara, och fokuserar på det fantastiska i det enkla.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Deep thinking

Inläggav danielcheer » 2019-04-18 12:13:16

Deep thinking is not good for health
danielcheer
Ny medlem

Anslöt: 2019-04-17

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2019-04-18 13:08:37

Tillägg till det förra jag skrev:

Jag tror nog att det finns mycket mer att hämta hos dem som skriver här, än det vi hittills sett. Det tar tid att diskutera såna här ämnen, några inlägg på forum kan inte annat än på sin höjd visa toppen av ett isberg.
Så jag tror helt enkelt att vi inte ännu fått se hur djupt tankarna går, vad vi nu än menar med djupt :-)Happy

Personligen är jag upptagen av att tänka på den här planeten och andra livsformers perspektiv.
Har människan rätten att agera som vi gör, med fokus bara på vad vi vill och vad som gagnar oss?
Vår ökade kunskap verkar alltid leda till en enda sak: att manipulera alla andra livsformer på sätt som gör det lättare för oss att exploatera dem.
Varför anstränga sig att behandla djur väl, när man kan genmodifiera dem till att inte känna fysisk smärta eller andra former av lidande, typ.
Vad ger oss den rätten?
Eller rättare sagt: varför tar vi oss den rätten?

Svaret brukar bli olika varianter av "För att det är människans natur."

Min nyupptäckta idéförälskelse Yuval Noah Harari säger att det enda verkliga är det som kan lida, dvs människor och djur.
Allt annat är berättelser vi hittar på (han använder ordet stories på engelska).
Dvs: skär du upp en människa kommer du inte att hitta några mänskliga rättigheter, inga religioner, inga valutakurser inuti. Allt det finns bara i vår tankevärld, som berättelser vi väljer att enas om att tro på.

Jag tror inte på berättelsen om att människan har den rätten till förstörelse och exploatering, som vi tar oss.
För mig framstår den som om en femåring kommit på en perfekt ursäkt till att få härja fritt i en leksaksbutik.
Alltså måste den mänskliga naturen kunna tro på en annan sorts berättelser också, som bygger på respektfull samexistens.

Varför tror inte fler på den sistnämnda sortens berättelser?

För mig personligen är det den enda frågan som är värd att fundera på, den definierar vår art och avgör vår och hela planetens framtid.
Allt annat är lite som dagdrömmar i jämförelse, om jag nu ska backa tillbaka till att jag kan hålla med Vildsvin.

Varför jag skriver det här vet jag inte, för jag har egentligen ingen lust att diskutera det. Kanske är det bara som en förklaring på vad jag menade med det innan.
Fabela

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-04-18 19:49:59

Jag älskar att tänka djupt och lugnt. Många yngre tror att prata och tänka snabbt är tecken på en intelligent person. Som jag ser det ökar du bara sannolikheten att råka säga något ogenomtänkt då. För mig är djupt tänkande en form av meditation. Även någon form av dagdrömmeri. Jag mår bra av de och tycker det är givande att fundera.
Bounce

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-04-19 0:24:51

Vildsvin skrev:Dvs jag ser tråden som dagdrömmerier, motsatsen till djupa tankar.

Okej du ser alltså inte några djupa tankar som återspeglar sig här. Men finns det inte skäl att antaga att det ligger mer eller mindre djupa funderingar bakom det som skrivs här, iaf om man jämför med ett mer vardagligt tänk? Och det är ju djupare funderingar av alla de slag som tråden uppmuntrar till (se första inlägget). Och inget är rätt eller fel enligt trådstartaren, så då finns det väl ingen anledning att kritisera den upplevda nivån på inläggen?... :-)063
Micke

Deep thinking

Inläggav Vildsvin » 2019-04-19 8:20:46

Batte skrev:Hva vil du diskutere i denne tråden Vildsvin? Hva er fasit? :-)Happy

Micke skrev:Okej du ser alltså inte några djupa tankar som återspeglar sig här. Men finns det inte skäl att antaga att det ligger mer eller mindre djupa funderingar bakom det som skrivs här, iaf om man jämför med ett mer vardagligt tänk?

Jag menar att de verkligt djupa resonemangen är de som faktiskt berör ens liv. Det kräver mycket mer ansträngning att sköta sitt vardagsliv än att diskutera religion och populärvetenskap där det bara är att plocka ett "färdigt paket" av åsikter.

För att återvända till Yuval Noah Harari:

One-on-one, even ten-on-ten, we humans are embarrassingly similar to chimpanzees. Any attempt to understand our unique role in the world by studying our brains, our bodies, or our family relations, is doomed to failure. The real difference between us and chimpanzees is the mysterious glue that enables millions of humans to cooperate effectively.

This mysterious glue is made of stories, not genes. We cooperate effectively with strangers because we believe in things like gods, nations, money and human rights. Yet none of these things exists outside the stories that people invent and tell one another. There are no gods in the universe, no nations, no money and no human rights—except in the common imagination of human beings. You can never convince a chimpanzee to give you a banana by promising him that after he dies, he will get limitless bananas in chimpanzee Heaven. Only Sapiens can believe such stories. This is why we rule the world, and chimpanzees are locked up in zoos and research laboratories.

https://www.ynharari.com/topic/power-and-imagination/

Man kan diskutera fram och tillbaka vilka av våra gemensamma föreställningar som är sanna. Men då missar man att poängen med föreställningarna är att hålla samman människor. En "bra" berättelse är inte en "sann" berättelse utan en berättelse många tror på.
Vildsvin

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-04-19 11:42:50

Vildsvin skrev:Jag menar att de verkligt djupa resonemangen är de som faktiskt berör ens liv. Det kräver mycket mer ansträngning att sköta sitt vardagsliv än att diskutera religion och populärvetenskap där det bara är att plocka ett "färdigt paket" av åsikter.

Med tanke på vad du skrev tidigare så framstår det som att du här relativiserar. "Tankarna i tråden är inte djupa eftersom det finns andra områden i livet där tankarna är djupare." Och så menar du att det bara är att plocka ett färdigt paket av åsikter när man diskuterar religion och populärvetenskap. Och visst kan man göra så, men om du menar att detta varit fallet genom denna tråd så tycker jag nog att du förminskar oss skribenter här och våran tankeverksamhet.

Man kan diskutera fram och tillbaka vilka av våra gemensamma föreställningar som är sanna. Men då missar man att poängen med föreställningarna är att hålla samman människor. En "bra" berättelse är inte en "sann" berättelse utan en berättelse många tror på.

Fast man kan väl vara sanningssökare (intresserad utav vad som är sannning respektive vad som är osannning) utan att man för den sakens skull inte skulle förstå olika föreställningars betydelse för människor? Hela vetenskapen bygger väl på ett sanningssökande, så man kan ju inte heller säga att något sådant skulle vara poänglöst för mänskligheten. Och inte har väl vetenskapens alla föreställningar som syfte att hålla samman människor? Sen kan man väl diskutera meningsfullheten kanske med att lekmän som jag själv försöker gallra bort osanning i den djungel utav föreställningar vi lever med här på jorden, eller med att försöka få en djupare förståelse för saker och ting. Men finner man det meningsfullt själv så gör man ju det oavsett vad någon annan tycker.

Trots alla stenar jag snubblar på så tycker jag ändå det är intressant det du skriver.
Micke

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2019-04-19 15:40:40

Vildsvin skrev:
/.../

Jag menar att de verkligt djupa resonemangen är de som faktiskt berör ens liv. Det kräver mycket mer ansträngning att sköta sitt vardagsliv än att diskutera religion och populärvetenskap där det bara är att plocka ett "färdigt paket" av åsikter.

För att återvända till Yuval Noah Harari:
/.../

Hmm. Du kanske gör en förenkling här, baserad på subjektiv upplevelse eller uppfattning?
Religion t.ex. är en konkret del av många människors vardagsliv, så det ena behöver inte utesluta det andra.
Eller så förstår jag kanske inte vad du menar med att sköta sitt vardagsliv.

Vad gäller färdiga åsiktspaket verkar du dra en förhastad slutsats åtminstone gällande Harari och mig själv.
Jag har inte plockat ett färdigt åsiktspaket, utan han bara sätter ord på och "organiserar" tankar jag redan haft i många år, kring det här med att människor skapar en falsk verklighet med våra idéer.
Det påverkar mig i allra högsta grad i min vardag - det går åt en helsikes massa energi och tankemöda att öht orka fortsätta leva, tillhörande en art jag inte känner mig i fas med och vars destruktiva agerande jag inte kan stå för.

Slutligen det här med "bra" berättelser: jag förstår hur du menar, men är inte helt ense med dig om formuleringen.
För att en berättelse ska vara bra bör den rimligtvis leda till nånting bra.
Dvs vi kan enas om att tro även på sånt som kan leda till utplåning av hela mänskligheten. Vilket iofs kunde bara bra för alla andra arter, men inte vår egen :wink:
Fabela

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in