Deep thinking

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 19:45:43

Apex2020 skrev:e är ingen idé att skriva med er mer.

Det där är en känslomässig reaktion hos dig, som du tar till när du inte har några bra svar.

Du som är så logisk kan väl ändå visa exakt VAR vi tänker med känslorna?

Var snäll åtminstone försök bemöt mitt resonemang om forskning och vetenskap. Annars är det verkligen ingen idé att skriva med dig.

Flashback till min syrra som varit på någon föreläsning och var djupt indignerad över att den stora människovännen Ryke Geerd Hamer, han som förstått hur cancer fungerar, på grund av detta miste sin läkarlegitimation och blev satt i fängelse - eftersom han som ickelegitimerad kvacksalvare såg till så patienter höll sig borta från den livsräddande behandlingen. Istället hävdade han att cancer beror på traumatiska upplevelser. Metastaser bildas vid det chockartade beskedet "du har cancer". För att rädda patienten ska dessa tas ur den onda läkarvetenskapens klor. Istället bör de sitta vid Hamers fötter, där de tyvärr dog eftersom Hamer inte hade någon verkningsfull behandling.

Att cancerceller kan färdas i blodet är bara lögn och myt, förklarade min syrra för mig. "Ingen har någonsin lyckats hitta en cancercell i blodet!" sade hon triumferande, för det hade hon läst och så sade hennes föreläsare. Nä, sa jag. Men man kan se på en metastas var modertumören sitter. Det är bara att ta ut dem, skiva dem och lägga dem i mikroskopet (förenklat men iaf). Om man i lungan hittar bröstcancertumörer, då sitter modertumören i bröstet. Det visste man inte när Hamer gick läkarutbildning. Då var cancerns gåta inte löst. Nu vet man hur det funkar.

Det här med tarmen är nu inte lika långsökt som Hamers teorier. En del ger magens nervsystem ett eget namn. Där pågår mycket som vi ännu inte förstår. Absolut att kosten har stor inverkan på hur vi mår, och kosten påverkar risken för många sjukdomar. Så grundtänket där är inte fel. Det är när det blir svartvitt (ALLT kan botas med kost, mediciner är ALLTID dåligt) som man inte har fötterna kvar på jorden. Om du får en livshotande lunginflammation, tackar du nej till penicillin då? nä du tror att du inte ska få någon ... ack, unge man. Även du är dödlig och kommer bli sjuk i något, helt oavsett hur du äter.

Apex2020 skrev:Så de är helt fel att köpa medeciner när alla sjukdomar börjar i tarmen. Men detta resonemang har jag redan fört men ni tjafsar vidare ändå.

Det är någon i den här tråden som tjafsar vidare utan att ha något som helst på fötterna, mer än ovetenskapliga påståenden som han inte kan skilja från vetenskaplig konsensus. Denna någon är inte jag. För nej, det är inte så att alla sjukdomar börjar i tarmen. Det är bara en alternativmedicinsk och just nu väldigt hajpad teori. Det finns dessutom en uppsjö rätt dyra alternativmedicinska preparat man kan köpa för sin tarms skull :roll: apropå det där med profitsugna industrier, dårå.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 19:47:54

Apex2020 skrev:en normal människa hade ju förstått logiken då och inte tjafsa vidare iallafall. Så då är de ingen idé att ha en diskussion längre.

Huvudet på spiken! Du kan ju inte ens förklara dina egna punkter, du bara påstår att vi är känslomässiga ...
Marjatta

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 20:05:28

Om alla sjukdomar börjar i tarmen, så betyder de att om tarmfloran är i rätt tillstånd, så skulle de flesta sjukdomar i våra kroppar inte existera på planeten. Då skulle vårat egna immunförsvar räcka. De berättar hon i dessa lectures jag bifogat. Hon menar ju på att alla sjukdomar börjar där nere. Så då är de logiskt att om vi har en bra tarmflora så blir vi inte heller sjuka och behöver inte köpa medeciner.
Apex2020
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-06-29

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 20:11:15

Tänk om hon i videon inte är Gud. Bara tänk tanken att hon kanske har fel, eller åtm överdriver grovt ...
Marjatta

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 20:13:47

De finns forskning som bevisar att de är så.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Micke » 2020-07-25 20:16:52

Apex2020, jag tror att du behöver vidga ditt perspektiv lite när det gäller GAPS-dieten inte minst.

Det verkar finnas både för- och nackdelar med denna diet, där en utav nackdelarna är att det inte finns så mycket forskning som visar att det ens är effektivt. Det verkar mest vara frågan om anekdotisk bevisföring.

Jag noterar att min egna kosthållning som vegetarian inte skiljer sig så värst mycket åt från den här dieten vilket möjligen kan förvåna Apex2020.

Här verkar vara en balanserad syn på saken:

https://www.verywellfit.com/the-gaps-diet-4773600
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 20:19:36

Micke
De är manipulativ information för att få människor att inte tro på detta. Eftersom läkemedelsindustrin vill tjäna pengar. Vi översköljs av vilseledande information. Så du bland annat blir lurad, från edgen.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 21:04:33

Jag har inte ens blivit förkyld de senaste 4 månaderna i denna pandemi, trotts att jag varit på stan mycket, åkt buss etc. För att jag har ett bättre immunförsvar (bättre tarmflora för att jag ätit probiotisk kost sedan pandemin börjat) men dom som har sämre immunförsvar dom har blivit förkylda/dåliga och dom som har ännu sämre immunförsvar dom dör. Men jag har ju inte optimalt läkt tarmen helt ännu, ska kör hela programmet. Och eftersom mitt immunförsvar klarade viruset så finns de absolut ingen anledning att vaccinera mig. Inte för dom andra heller, de är kosten och stärka tarmfloran och tarmens tillstånd som gäller. Så folket blir lurade, jag tror man släppte ut viruset för att tjäna pengar på nationella vaccinationer sen.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav XRgeneralen » 2020-07-25 21:28:54

https://youtu.be/NpOxxzOhZyg?t=10422

lägger denna här... titta... eller inte, fullt valbart ^^

intressanta resonemang som kan relateras till diskussionen om att "ha rätt".
:]
XRgeneralen

Anslöt: 2020-01-19

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 21:39:23

Sammanfatta essensen/poängen med klippet. (Dvs de du kom och tänka på som fick dig att lägga ut länken). De är så jobbigt att titta på så långt klipp.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Micke » 2020-07-25 21:48:04

Jag brukar ibland diskutera med personer som tror på konspirationsteorier på Vaken, och du Apex2020 låter ungefär som dom. Det finns troligtvis ett önsketänkande i grunden om att du sitter på den allena saliggörande metoden för en god framtida hälsa och tillåter dig därför inte att tvivla. Oavsett vad för argument som lägges fram så hittar den konspirationstroende alltid en utväg, ett sätt att behålla sin övertygelse med full styrka hur galet det än blir för utomstående.

Dessa människor är av förklarliga skäl allt annat än öppensinnade, till skillnad mot vad dom tror om sig själva. Resultatet blir att dom projicerar och ser trångsynthet hos alla andra som är av en annan uppfattning. Och inte sällan är det just läkemedelsindustrin som är den stora boven.

Man är medveten om vilka pengar läkemedelsindustrin tjänar, men verkar inte tänka på att det ofta är samma drivkraft hos "alternativarna". Dessa ses som dom goda som alltid talar sanning, till skillnad mot den onda läkemedelsindustrin med sina lögner och dolda agenda. Man har en förenklad svart-vit syn på tillvaron alltså.

Men jag hoppas förstås för din och andras skull att du har rätt om den här dieten, att den verkligen är så fantastisk.
Micke

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 21:56:09

Jag är väldigt insatt i hur marknaden fungerar och ser mönster hur världen fungerar. De är mycket som pekar åt att viruset är medvetet utsläppt. Så då är det de troligaste om ni frågar mig. Men sen är de ju inte säkert att jag har rätt, men troligtvis. Sen om de kallas för konspiration eller för foliehatt, de är inte de vesäntliga och de lägger jag ingen vikt vid. Jag analyserar mönster och fokuserar på det vesäntliga bara.
Senast redigerad av Apex2020 2020-07-25 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 21:56:50

Micke skrev:Men jag hoppas förstås för din och andras skull att du har rätt om den här dieten, att den verkligen är så fantastisk.

Märkligt nog finns det en uppsjö av dieter, alla lika saliggörande.

Fast alla bygger de på olika teorier.

Ändå har de alla sina anhängare. Att hitta vittnesmål från de som blivit frälsta = helade av dieten är i inget fall ett problem. Ändå bygger dessa dieter på helt olika åsikter om vad som är felet med vår kost, och vad som gör oss sjuka. Mao kan rimligen bara en vara rätt. (Teoretiskt skulle olika dieter kunna vara bra i olika fall, men det är ju inte så de framställer det, utan all sjukdom beror på vad-det-nu-är som deras diet fixar till ....

....... det är helt valfritt att läsa vad andra skriver, Apex. Helt valfritt. Jag bara väntar på förklaringen, det som visar att vi andra är så känslostyrda medan du är rationell?
Marjatta

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 22:00:20

Apex2020 skrev:Jag är väldigt insatt i hur marknaden fungerar och ser mönster hur världen fungerar. De är mycket som pekar åt att viruset är medvetet utsläppt. Så då är det de troligaste om ni frågar mig. Men sen är de ju inte säkert att jag har rätt, men troligtvis. Sen om de kallas för konspiration eller för foliehatt, de är inte de vesäntliga och de lägger jag ingen vikt vid. Jag analyserar mönster och fokuserar på det vesäntliga bara.

Åttonde kretsen i konspirationsteoriernas helvete.

Vad jag kan se analyserar du inte särskilt mycket. Du köper andras teorier, bara.

Nåååå, var är beviset för att vi andra är så känslostyrda medan du är rationell?
Marjatta

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 22:06:27

Micke

Jag vet att jag har rätt i de. Så kör kosten och sätt dig in i de så som jag gjort så kommer du också förstå.
Senast redigerad av Apex2020 2020-07-25 22:08:40, redigerad totalt 1 gång.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 22:07:18

Apex2020 skrev:Micke

Jag vet att jag har rätt i de. Så kör kosten!

Logik, analys?

Medge att du vet pga känslor. Fast du påstår ju detta om oss andra. Var har du beläggen för det?
Marjatta

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 22:10:29

Ha ha du är ju galen. Nu kommer diagnosen, Adhd!
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 22:26:52

Gissar jag på. Kram
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Micke » 2020-07-25 22:33:47

Apex2020 skrev:Micke

Jag vet att jag har rätt i de. Så kör kosten och sätt dig in i de så som jag gjort så kommer du också förstå.

Jag är en försiktig general så jag avvaktar nog och ser vad framtiden utvisar. Dessutom ska det vara lite knepigt när man är vegetarian vad jag förstod.
Micke

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 22:39:42

Ja då blir de svårt, men de är många rätter där i som är veganska dock, sen innehåller den mycket vetenskap så man blir utbildad i hur de fungerar, så den är intressant också.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 22:42:51

Apex2020 skrev:Ha ha du är ju galen. Nu kommer diagnosen, Adhd!

Snyggt försök att ducka frågan. Du har ju inget svar på den. Eller hur.

Försöker man bemöta det du säger har du faktiskt inga svar på nånting. Utom, tydligen, argument ad hominem eller på svenska personangrepp.

Således må det stå som klarlagt, att dina påståenden om att andra här resonerar styrda av sina känslor medan du är logisk och förnuftig, är 100 % blaj. QED.

Du förstår inte felen i dina resonemang fast man påpekar dem för dig. Förmodligen borde man tycka synd om dig.

--

För övrigt anser jag att Apex tydligt bevisat att han inte hajar logik.
Marjatta

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 22:46:43

Marjatta

Jag skojja bara, jag vet inte vad du har för diagnos. Men när du blir så intensivt uppeldad i kombination med att du fortsätter trots att man redan förklarat. Så de är stark indikation om Adhd.

Jag själv har Asperger, Adhd och dyslexi.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 22:59:28

Att jag vet att jag har rätt i de här med kosten, beror på att jag är väldigt påläst och av allt jag har upplevt genom livet (det inkluderar att jag själv äter kosten och märker att den fungerar). Sen har jag utvecklat en väldigt stark intuition som hjälper mig.
Senast redigerad av Apex2020 2020-07-25 23:08:39, redigerad totalt 1 gång.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 23:06:59

... intensivt uppeldad? Snälla du! Nu sitter du igen och påstår att du vet något om andras känslor. Fast du bara gissar vilt.

Du kan visst inte skriva nånting utan att man bums hittar dig med handen i kakburken. Förklarat är exakt vad du inte har gjort. Både jag och Fabela har bett dig förklara var nånstans vi resonerar känslomässigt. Du bara struntar i frågan, och pratar om annat - och kommer med fler exempel på såna slutsatser som du bara, tja, hittar på.

Om man faktiskt bemöter det du skriver bara struntar du i det, och pratar om annat ...

... du sitter på höga hästar med rumpan bar. Jag har tyckt att det varit roligt, men frågan är om det inte är mest sorgligt. Fortsätt du att påstå att du är på en annan högre nivå än oss här. Ge Rosinante en klapp på manen från mig.
Marjatta

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in