Deep thinking

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 15:42:33

Men då förstår du inte tillräckligt. Micke beter sig inte illa jämt men när han går in och vilseleder människor i från viktig information som hjälper människor då beter han sig illa. Eftersom han påverkar vissa läsare. De var därför jag rättade och tog fram pekpinne.
Apex2020
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-06-29

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2020-07-25 16:03:52

Apex2020 skrev:Jag ser världen intellektuellt och ni tolkar världen för mycket utifrån vad era känslor säger er. De är därför vi inte är på samma nivå.

Intellekt/intelligens utan känslor/känslomässig förståelse är inte värt ett skit, för att nu vara lika svart-vit som du.

Så här då:

Du anser dig sitta på en absolut sanning. Vi ska göra som du säger, därför att du vet bäst.
Vet inte vad och vem du refererade till, när du skrev att du inte är så korkad att du säger emot nån som har bevis. Oavsett är det ett märkligt påstående, mtp att det ofta finns bevis för helt motsatta slutsatser. Och du säger emot det mesta, mest hela tiden.
Säger man emot dig är det bara pga emotionell projektion eller att man är dig underlägsen intellektuellt.

Låt mig ta en jämförelse.
Jag är vegetarian sen ca 25-30 år, numera snudd på vegan.
Det är verkligen en absolut sanning, att däggdjur känner fysisk smärta, upplever rädsla mm på i princip samma sätt som vi människor. Det är bevisat t.o.m. bortom allt orimligt tvivel. Det är allmänt känt att tamdjur far illa inte bara inom köttindustrin, utan t.o.m. även av aveln av sällskapsdjur.
Jag kan mycket mer om det här än du, jag har varit djurintresserad i hela mitt liv och periodvis satt mig in i och följt olika såna delar av "djureriet".
Nu vill jag att du gör som jag anser vara det enda rätta och rimliga: blir vegetarian, och på sikt vegan. Jag skiter fullkomligt i individuella skillnader gällande hälsa/samsjuklighet, preferenser, vad allt du nu kan komma på. Jag har fakta på det jag säger, och vill att du, liksom alla andra, nu gör det som helt uppenbart är det enda rätta.
Jag vill ju bara hjälpa människor att bli sitt bättre jag, och göra världen till en bättre plats.
Lyder du?

Låt mig påminna om vad du skrev tidigare:
Apex2020 skrev:/.../ Men känslor boostar också intellektuella aktiviteter och kreativitet. Exempelvis genom djup passion och nyfikenhet. Känslor ger också en förståelse och en extra dimension i vår intelligens. Jag kände en annan människas känslor för första gången för något år sedan (som jag minns). De var jätte cool känsla, jag tror att jag har känt de förut, men inte förstått att de är den andre människans känslor jag känner. Här tror jag dom med Adhd kan hjälpa en som inte känner sina känslor så starkt. Genom att plötsligt gripa tag i dennes arm och så att säga spruta in känslorna in i den andre. Så att dessa områden i hjärnan vaknar till liv igen.

deep-thinking-t54049-480.html#p1605189

Utifrån det du skriver här bedömer jag dig vara intellektuellt bristfällig. Du saknar förmågan att göra korrekta analyser, sett ur ett vitt nog perspektiv för att täcka in människan som helhet.

Ytterligare en av mina sanningar, utifrån min personliga tolkning utifrån information du själv ger mig.

Förstår du vad jag försöker säga dig?
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 16:06:49

Jag har också känslor när jag analyserar, men jag förvränger inte verkligheten med dom som ni gör. Men läs mina tips istället så kan ni förstå bättre.
Nu får ni tjafsa vidare på egen hand.
Senast redigerad av Apex2020 2020-07-25 16:10:10, redigerad totalt 1 gång.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Micke » 2020-07-25 16:09:54

Så här skrev du för ett par år sedan Apex2020, under annat namn dock:

HouseAspie skrev:Är helt övertygad om att många fler autister sitter på massor av intressanta djupa tankar. Gäller bara att våga och vilja öppna sig. Inget är rätt eller fel i den här tråden. En mysig filosofisk soffa, ute under en underbart vacker stjärnhimmel. Där man kan sätta sig och tänka, kanske får man ett svar.

Det har tydligen ändrat sig sedan dess, för nu verkar du inte längre vilja att andra också skall dela med sig utav sina mer eller mindre djupa funderingar. Eller tycker att svar (kommentarer) på det man skriver är välkommet. Och sen skrev du att inget är rätt eller fel i den här tråden, det kanske du får uppdatera till att det enbart är du som har rätt här medans andra per automatik har fel.

Vad hände med den mysiga filosofiska soffan? :-)063

Och som Marjatta skrev så kan du ju alltid anmäla mina inlägg om du tycker att jag beter mig illa.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 16:11:50

Ja nu är de annorlunda när jag märkt vad de är för typ av människor här. De tar ju ett tag att förstå de. Men du ser ju inte dina egna brister Micke. De är ju bara mig de är fel på. Så vi lägger ner de här.
Senast redigerad av Apex2020 2020-07-25 16:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Micke » 2020-07-25 16:20:44

Apex2020 skrev:Ja nu är de annorlunda när jag märkt vad de är för typ av människor här. De tar ju ett tag att förstå de.

Ja vill man hitta folk som litar blint på vad man säger utan att ifrågasätta så är nog inte ett aspergerforum rätt plats nej.
Micke

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 16:21:32

Precis, du ser inte dina egna brister.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 16:24:33

Min mätare för oavsedd ironi slog just i taket och gick sönder. Känner någon till någon som kan laga den?
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Deep thinking

Inläggav Micke » 2020-07-25 16:25:25

Apex2020 skrev:Precis, du ser inte dina egna brister.

Du menar att jag borde förstå att blint lita på vad du säger? Eller vad är det för brister du syftar på? Jag blir gärna mera medveten om mina brister.
Senast redigerad av Micke 2020-07-25 16:28:09, redigerad totalt 1 gång.
Micke

Deep thinking

Inläggav Micke » 2020-07-25 16:26:58

felpost
Micke

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2020-07-25 16:30:27

Apex2020 skrev:De är ju bara mig de är fel på.

Tar mig friheten att svara på det här, fast det inte var riktat till mig.

Det är inte bara dig det är fel på.
Jag är i själva verket överens med dig om en hel del.
Och jag anser att det är fel på mig själv liksom alla andar här. Helt enkelt därför att ingen är perfekt eller allvetande.

Det jag opponerar mig mot är att du tror dig sitta på en universell sanning, och tycker att alla som inte delar din uppfattning är dummare än du.

Självklart får du tycka det, eller precis vad annat du vill.
Men andra har exakt samma rätt till sin åsikt. Även om din åsikt.
Fabela

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 16:31:22

Men om någon lägger ut viktigt information för att hjälpa andra och lägger även ut källa till doktorer som berättar om den korrupta kriminella vården, då är de ju inte så genom tänkta att i fråga sätta de. De är så verkligheten ser ut.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2020-07-25 16:35:34

Det är bland annat så verkligheten ser ut, Apex.

Kom igen. Du fattar mycket väl det här. Du är inte korkad.
Fabela

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 16:44:56

Läs hela den boken så du förstår vad du skriver om. Vi har ingen aning om dom har i skit i vaccinet så de skadar en. När vi har en vård som styrs av organiserad brottslighet och som säljer på människor läkemedel som är farliga, då riskerar man inte att ta medeciner från dom, då är de bättre att läka sjukdomar som man ska behandla sjukdomar, genom att läka tarmen. Då får du ett super immunförsvar och behöver inte köpa deras skit som kan vara skadligt. Där har jag också refereat till Gaps boken som bygger på forskning. Stora delar av samhället är lurade för att man är godtrogen och har inte förstått hur samhället fungerar samt inte heller förstått hur avgörande tarmen är för alla sjukdomar (även psykiska). Skulle vården vara rätt och riktig, då skulle dom förmodligen inte kunna sälja på en medeciner över huvudtaget.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 17:04:25

Då är de bara ekologisk matindustrin som kan tjäna pengar.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 17:05:41

Apex2020 skrev:Läs hela den boken så du förstår vad du skriver om. Vi har ingen aning om dom har i skit i vaccinet så de skadar en. När vi har en vård som styrs av organiserad brottslighet och som säljer på människor läkemedel som är farliga, då riskerar man inte att ta medeciner från dom, då är de bättre att läka sjukdomar som man ska behandla sjukdomar, genom att läka tarmen. Då får du ett super immunförsvar och behöver inte köpa deras skit som kan vara skadligt. Där har jag också refereat till Gaps boken som bygger på forskning. Stora delar av samhället är lurade för att man är godtrogen och har inte förstått hur samhället fungerar samt inte heller förstått hur avgörande tarmen är för alla sjukdomar (även psykiska).

Lär dig
a) vetenskaplig metod
b) medicin
exv genom att doktorera på medicinsk fakultet, så du förstår vad du skriver om.

See? It works both ways.

Den medicinska forskningen har rejäla problem och läkemedelsindustrin, tja. Den drivs av sitt vinstinstresse, ungefär som oljeföretagen gör. Men det evangelium du predikar har inte så mycket på fötterna som du tror - och ja, det är ett evangelium ... när någon hädar för mycket måste du ju fort förklara denne för kättare samt försöka omvända den. Om detta inte är religion vet jag inte vad som är det.
Marjatta

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2020-07-25 17:40:32

Apex2020 skrev:Läs hela den boken så du förstår vad du skriver om.

Jag har fattat de sakerna för länge, länge sen.

Så länge sen, att jag hunnit ta mig ut ur den tankekokongen igen, sett mig omkring, och förstått att en del människor faktiskt behöver medicineras, av olika skäl.

Betyder det att jag är positivt inställd till läkemedelsindustrin mm?
Absolut inte.
Jag är helt omedicinerad, och hoppas förbli det resten av mitt liv.

Men alla har det inte så förspänt att de kan välja så som jag gjort: mina problem är (idag) så pass lindriga, att jag kan välja att må lite taskigt istället för att äta piller, och försöka hitta andra lösningar.

Det är den verkligheten du inte verkar ta in alls. Utan det är bara den sanningen du valt att ta in och godkänna, som gäller.

För din kännedom, apropå ekologisk mat: jag har även egen erfarenhet av att gå på en alternativ, strikt diet. Bara så du inte slösar tid på att försöka slå mig skallen med att jag inte vet nånting om det heller. :wink:
Fabela

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 18:42:47

Jag tror ni har fel, om vården skulle vara rätt och riktig så skulle vi inte behöva köpa medeciner, då skulle vårat immunförsvar vara så bra att vi har ett så bra skydd att vår kropp klarade av de via immunförsvaret och kosten. Jag har forskning som jag baserar de jag skriver om och ni bygger erat resonemang på känslor.

Ni kan ju lyssna igenom denna

https://youtu.be/ekI4Y2OBRuw
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 18:56:21

Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 19:16:55

Apex2020 skrev:Jag tror ni har fel, om vården skulle vara rätt och riktig så skulle vi inte behöva köpa medeciner, då skulle vårat immunförsvar vara så bra att vi har ett så bra skydd att vår kropp klarade av de via immunförsvaret och kosten. Jag har forskning som jag baserar de jag skriver om och

Ni kan ju lyssna igenom denna

https://youtu.be/ekI4Y2OBRuw

Jag är ledsen, men du förstår inte riktigt vad du säger här.

Den medicinska vetenskapen och de läkemedel som används bygger på forskning. Helt och hållet. Det är evidensbaserat. Det förmodar jag att du dissar. Okej, det kan du göra. Men om du dissar den stora mängden forskning kan du inte själv stödja dig på "jag har forskning som stödjer mig"! Det blir ju helt åt skogen ologiskt.

Vetenskapen och forskningen bedömer ett helt fält. Det kräver kunskap (av ett annat slag än dem man får via youtube-filmer) och överblick. Väljer man ut enskilda studier kan man komma fram till ungefär vad som helst.

Vilken forskning litar du på? Den som dina hittillsvarande erfarenheter och inte minst dina känslor säger åt dig att lita på. Inget annat.

Genom cherrypicking kan man bevisa ungefär vad som helst. Det är inte vetenskap, liksom. Vassego och cherrypicka men ta då inte ordet "forskning" i din mun för då luktar det illa.

ni bygger erat resonemang på känslor.

Det hittar du ju bara på. Finns ingen logik eller resonemang bakom det påståendet. Jag hävdar att du är minst lika känslostyrd som jag, förmodligen mer ... eftersom du inom detta fält inte förmår tänka logiskt, med ett sånt skitargument som "jag har forskning som stödjer mig" fast det man säger går helt emot forskarvärldens allmänna uppfattning.

Känsloresonemang, var ordet. Fast han tror han är rationell.
Senast redigerad av Marjatta 2020-07-25 19:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Marjatta

Deep thinking

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 19:17:55

Apex2020 skrev:Ni kan ju lyssna igenom denna

Om du läser igenom mina gamla kursböcker - jag kan välja ut en fem sex stycken - på svenska och på engelska. När du är färdig med dem, då kikar jag på dina youtubevideos.

Deal?
Marjatta

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2020-07-25 19:19:02

Apex2020 skrev:ni bygger erat resonemang på känslor.

Berätta gärna vad du anser vara känslogrundat i mitt förra inlägg.
Motivera det.
Fabela

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 19:24:09

De är ingen idé att skriva med er mer. Man kan ju ge Adhd patienter elvance och sen mäta i studier att vissa kognitiva funktioner blev bättre och sen gå ut med att säga att dom fungerar. Men sen att dom successivt förstör hjärnan permanent och du tappar andra delar av din begåvning och tillslut kanske även tappar empati, fokus etc och mår tillslut mycket sämre av medecinerna något år senare som leder till att dom kommer bli sjukskriven resten av livet. De är ju helt fel sätt , när den korrekta behandlingen är att få bort Adhd med kosten. Då får dom extremt mycket bättre kognitiva funktioner och förstör inte hjärnan. Så de är helt fel att köpa medeciner när alla sjukdomar börjar i tarmen. De här resonemanget gäller massor av andra medeciner. Man får i sig skit som leder till försämrad hälsa. Men detta resonemang har jag redan fört men ni tjafsar vidare ändå.
Apex2020
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Apex2020 » 2020-07-25 19:44:26

Med redan fört, menar jag då även de länkarna jag bifogat, där pratar hon om detta. Så en normal människa hade ju förstått logiken då och inte tjafsat vidare iallafall. Så då är de ingen idé att ha en diskussion längre.
Senast redigerad av Apex2020 2020-07-25 19:54:27, redigerad totalt 3 gånger.
Apex2020
Förhandsgranskad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in