Deep thinking

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Deep thinking

Inläggav Micke » 2020-03-13 17:36:26

Jag vet inte om det är mig du syftar på då jag skrivit en del om reinkarnation och lite annat relaterat till detta tidigare.

Lite om reinkarnation:

post1541390.html#p1541390

post1542225.html#p1542225

Lite om det här med att känna sig som både man och kvinna, eller inget utav det (dubbelpolighet).

post1548887.html#p1548887
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Manipura » 2020-03-13 17:45:47

Aha nej jag syftade på han jag just nu har som Avatar. Att han finns överallt och att det är till honom man måste vända sig om man vill ha svar på såna frågor

Jag vet att ett plus ett blir två men har ingen aning om hur tvåan ser ut eller vilket teckensnitt den har. Gissar den är i fet stil eller kursiverad men har egentligen ingen aning om jag ska vara ärlig, vilket jag alltid vill
Manipura
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-01-26

Deep thinking

Inläggav Manipura » 2020-03-13 17:52:52

Micke skrev:Jag vet inte om det är mig du syftar på då jag skrivit en del om reinkarnation och lite annat relaterat till detta tidigare.

Lite om reinkarnation:

Lite om det här med att känna sig som både man och kvinna, eller inget utav det (dubbelpolighet).

Den där sista länken låter ju väldigt bra för mig.
Att jag är typ Gud eller nåt är ju något man gärna vill tro på. Men det är väl alla religioners mål, att utmåla alla som Gud? Om man vill ha följare.

Beskrivningen eller definitionen av ”Gud” lät exakt som jag. Men så känner väl alla eller dom flesta. Vem vill inte vara ”Gud”?
Manipura
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Manipura » 2020-03-13 18:04:41

Jag har blodgrupp noll och om jag googlar hittar jag ”info” som denna:

https://illvet.se/manniskan/kroppen/cir ... -din-halsa

Blodgrupp 0 är kungen står det. Vanliga svenskar är svaga bönder. Vilken blodgrupp har han som skrivit det tror du?
Manipura
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Manipura » 2020-03-13 18:18:17

På IQ-test förstår jag inte vad problemet är. Svaret står ju i frågan klart och tydligt svart på vitt.

Ska jag då få stämpel med hög intelligens för att jag inte förstår problemet? Det är ju absurt och jag har visat det orimliga i IQ-test för ledande personer i Mensa. Manliga personer med kunskaper inom avancerad kvantfysik är definitionen för mensa IQ.

Hur lik Manipura är du? Borde iq-test kallas. Är ingen IQ vara som mig. Jag har en ”genomgripande störning i utvecklingen”. Jag förstår inte problem människor har med test och sånt. Att inte förstå är inte IQ. Det faller ju på sin egen stjärna.
Manipura
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2020-03-13 18:41:17

Manipura skrev:
Micke skrev:Jag vet inte om det är mig du syftar på då jag skrivit en del om reinkarnation och lite annat relaterat till detta tidigare.

Lite om reinkarnation:

Att jag är typ Gud eller nåt är ju något man gärna vill tro på. Men det är väl alla religioners mål, att utmåla alla som Gud? Om man vill ha följare.

Beskrivningen eller definitionen av ”Gud” lät exakt som jag. Men så känner väl alla eller dom flesta. Vem vill inte vara ”Gud”?

Mm, Micke är så bra.
Sista länken var nog precis vad jag behövde läsa just idag - inte för att allt stämmer på just mig, men tolerans och öppenhet i tanken är vad jag behöver få se i vår art.

Micke, tack för att du finns. :-)154

Manipura, varför skulle du vilja vara Gud?
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Deep thinking

Inläggav Micke » 2020-03-13 18:50:23

Manipura skrev:Aha nej jag syftade på han jag just nu har som Avatar. Att han finns överallt och att det är till honom man måste vända sig om man vill ha svar på såna frågor

Haha okej. :lol:

Jag tycker väl snarare att religioner utmålar oss som närmast icke värda något jämfört med Gud eller deras upplysta mästare. Men jag vill också tillägga att man inte bör ta något för sanning bara för att det låter bra.

Och den beskrivning av Gud jag gav där var väl enbart gällande det dubbelpoliga, och jag tror ju inte att någon utav oss här är färdigskapade till "Guds avbild" enbart för att man känner sig lika mycket manlig som kvinnlig. Däremot så tror jag det kan ge en viss indikation på hur långt kommen man är i sin resa mot detta mål. Och syftet med det jag skrev är förstås inte att få någon att felaktigt tro att hen är mer värd än någon annan människa, eller att på annat sätt stärka dess ego och skapa sig en felaktig självbild.

Inte heller vill jag framställa mig själv som märkvärdig (vilket ju ändå skulle tolkas som att man har en felaktig och uppblåst självbild), men kan inte låta den risken hindra mig från att tala klarspråk angående det jag är övertygad om.
Micke

Deep thinking

Inläggav Micke » 2020-03-13 19:12:55

Fabela skrev:Sista länken var nog precis vad jag behövde läsa just idag - inte för att allt stämmer på just mig, men tolerans och öppenhet i tanken är vad jag behöver få se i vår art.

Det var ju bra, då postade jag inte det i onödan då.

Tack själv för att du finns. Många av oss känner oss inte hemma i den här världen och upplever svårigheter av olika slag, en del mer än andra, men vi får göra det bästa av situationen så länge vi är här tänker jag. Jag är övertygad om att vi inte är här av misstag. :-)Happy
Micke

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2020-03-13 20:11:35

Fabela skrev:Sista länken var nog precis vad jag behövde läsa just idag - inte för att allt stämmer på just mig, men tolerans och öppenhet i tanken är vad jag behöver få se i vår art.

Kanske behöver precisera det där.

Micke skrev:att vi accepterar tanken på att man inte behöver vara varken man eller kvinna, utan att man kan vara bra som man är utan en tydlig könsidentitet. Eller att man kan vara manlig med en kvinnlig kropp eller omvänt, utan att det är något fel med det.

Jag själv har inget behov av könskorrigering el.dyl, utan är "hemma i mig själv" på just den punkten. Faller inom ramen för det normala tillräckligt, så att omgivningen inte heller reagerar på mig.
Men tänker på andra.

Det är oerhört sorgligt, att människan är så fix i tänket kring kön.
Idag går en del igenom behandlingar som innebär stora hälsorisker, de kan förkorta livet med årtionden om det vill sig illa.
Ingen borde behöva utsätta sig för det. Människa ska kunna bättre vad gäller tolerans och vidsyn - både inom sig själv gentemot sig själv, och gentemot andra.
Med "inom sig själv, gentemot sig själv" menar jag inte att "lägga skulden" eller ställa överkrav på den som vill göra en könskorrigering. Utan jag menar att atmosfären borde vara så tillåtande, att det borde vara lätt för var och en att acceptera sig själv som den man är.

Det finns saker som det finns anledning för andra att lägga sig i.
Ens könstillhörighet är inte en av dem. För den skadar ingen.

Men jag antar att det bottnar i nånting primitivt i oss. Instinkt som har med artens överlevnad att göra. Det kan förstås vara svårt att argumentera emot, beroende på ens ev. övriga övertygelser.

Det här hör strikt taget inte hemma i den här tråden, för det är inte "djupt".
Utan det är väl här det djupa skulle kunna börja.
Fabela

Deep thinking

Inläggav Micke » 2020-03-13 22:46:14

Fabela skrev:
Men jag antar att det bottnar i nånting primitivt i oss. Instinkt som har med artens överlevnad att göra.

Jag tror att du är rätt ute där. Och instinkterna tror jag är något vi överger ju mer vi växer oss ur djurriket.
Micke

Deep thinking

Inläggav Manipura » 2020-03-14 1:01:18

Fabela skrev:

Kanske behöver precisera det där.

Micke skrev:att vi accepterar tanken på att man inte behöver vara varken man eller kvinna, utan att man kan vara bra som man är utan en tydlig könsidentitet. Eller att man kan vara manlig med en kvinnlig kropp eller omvänt, utan att det är något fel med det.

Jag själv har inget behov av könskorrigering el.dyl, utan är "hemma i mig själv" på just den punkten. Faller inom ramen för det normala tillräckligt, så att omgivningen inte heller reagerar på mig.
Men tänker på andra.

Det är oerhört sorgligt, att människan är så fix i tänket kring kön.
Idag går en del igenom behandlingar som innebär stora hälsorisker, de kan förkorta livet med årtionden om det vill sig illa.
Ingen borde behöva utsätta sig för det. Människa ska kunna bättre vad gäller tolerans och vidsyn - både inom sig själv gentemot sig själv, och gentemot andra.
Med "inom sig själv, gentemot sig själv" menar jag inte att "lägga skulden" eller ställa överkrav på den som vill göra en könskorrigering. Utan jag menar att atmosfären borde vara så tillåtande, att det borde vara lätt för var och en att acceptera sig själv som den man är.

Det finns saker som det finns anledning för andra att lägga sig i.
Ens könstillhörighet är inte en av dem. För den skadar ingen.

Men jag antar att det bottnar i nånting primitivt i oss. Instinkt som har med artens överlevnad att göra. Det kan förstås vara svårt att argumentera emot, beroende på ens ev. övriga övertygelser.

Det här hör strikt taget inte hemma i den här tråden, för det är inte "djupt".
Utan det är väl här det djupa skulle kunna börja.

Du skriver upprepande att människan ska kunna bättre. Säger du samma sak om blommor eller deras krukor? Ska fiskar sluta sätta sina käkar på kroken?

Tycker du är negativ mot människor och deras möjligheter och förmågor. Dom gör så bra dom kan. Säg inget illa om min mamma 72 år. :D
Manipura
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Manipura » 2020-03-14 1:20:00

Micke skrev:
Fabela skrev:
Men jag antar att det bottnar i nånting primitivt i oss. Instinkt som har med artens överlevnad att göra.

Jag tror att du är rätt ute där. Och instinkterna tror jag är något vi överger ju mer vi växer oss ur djurriket.

Jag tycker instinkter är det roligaste som finns, om jag skrivit annat förut sä har jag haft fel.

En arg människa som beter sig som en apa, kan det bli roligare? För många är nog en arg uppretad auktoritär man attraktiv. Men jag skrattar ihjäl mig när jag ser såna. Dom flesta skrattar nog åt det här inlägget och det bjuder jag i så fall på! :-)173
Manipura
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Manipura » 2020-03-14 2:59:11

Fabela skrev:
Manipura skrev:

Lite om reinkarnation:

Mm, Micke är så bra.
Sista länken var nog precis vad jag behövde läsa just idag - inte för att allt stämmer på just mig, men tolerans och öppenhet i tanken är vad jag behöver få se i vår art.

Manipura, varför skulle du vilja vara Gud?

Fabela, tack för att du finns

Jag skulle inte vilja vara Gud, för mycket ansvar och så. Förlåt om jag antytt det. ❤️
Manipura
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Manipura » 2020-03-14 3:12:19

Jag har skrivit att ”man” vill vara Gud och det betyder såklart normalt att ”jag” vill vara Gud :roll:

Jag var trött. Jag har inget med ”man” att göra men du tolkade rätt. ”Man” betyder väl i 110 fall av 100 ”jag”. Jag var trött och tänkte inte så långt att jag var en del av massan.
Manipura
Förhandsgranskad

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2020-03-14 3:30:03

Manipura skrev:Du skriver upprepande att människan ska kunna bättre. Säger du samma sak om blommor eller deras krukor? Ska fiskar sluta sätta sina käkar på kroken?

Tycker du är negativ mot människor och deras möjligheter och förmågor. Dom gör så bra dom kan. Säg inget illa om min mamma 72 år.

Jaså minsann, så du har satt dig in i mina upprepningar på den korta tid du varit medlem. :P

Skojar.
Jo, jag säger saker åt det hållet då och då.
Men det ska ju inte tolkas för bokstavligt. Det kan lika gärna uttrycka önskan, som krav eller förväntan.

Men för att svara dig:

Blommor, krukor och fiskar går inte att jämföra med människan i det här sammanhanget.
De har till att börja med inget språk som räcker till att förmedla komplicerad information, så som vi har.

Människan lägger ned mycket tid och resurser på t.ex. vapen och diverse pinaler vi inte behöver. Vi kallar det utveckling.
Jag tycker att det vore bättre om vi lade den energin på att utvecklas inombords istället.
Då skulle vi inte behöva vapnen, och säkerligen inte alla de där pinalerna heller.

Känner inte din mamma, kan alltså inte uttala mig om henne, vare sig positivt eller negativt.
Jag är heller inte intresserad av vilka individer som gör vad, utan pratar om vår art. Vi har ett kollektivt ansvar, iom att vi kan påverka varandra med idéer och kunskap.

Självklart är mitt tänk inte felfritt. Människan har sin natur, och mitt tänk går emot den naturen.
Men jag önskar iaf att mänskligheten skärper till sig, tänker till och slutar skapa så mycket elände omkring sig.
Fabela

Deep thinking

Inläggav Manipura » 2020-03-14 3:47:49

Fabela skrev:
Manipura skrev:Du skriver upprepande att människan ska kunna bättre. Säger du samma sak om blommor eller deras krukor? Ska fiskar sluta sätta sina käkar på kroken?

Tycker du är negativ mot människor och deras möjligheter och förmågor. Dom gör så bra dom kan. Säg inget illa om min mamma 72 år.

Jaså minsann, så du har satt dig in i mina upprepningar på den korta tid du varit medlem. :P

Skojar.
Men det ska ju inte tolkas för bokstavligt. Det kan lika gärna uttrycka önskan, som krav eller förväntan.

Men för att svara dig:

Blommor, krukor och fiskar går inte att jämföra med människan i det här sammanhanget.
De har till att börja med inget språk som räcker till att förmedla komplicerad information, så som vi har.

Människan lägger ned mycket tid och resurser på t.ex. vapen och diverse pinaler vi inte behöver. Vi kallar det utveckling.
Jag tycker att det vore bättre om vi lade den energin på att utvecklas inombords istället.
Då skulle vi inte behöva vapnen, och säkerligen inte alla de där pinalerna heller.

Känner inte din mamma, kan alltså inte uttala mig om henne, vare sig positivt eller negativt.
Jag är heller inte intresserad av vilka individer som gör vad, utan pratar om vår art. Vi har ett kollektivt ansvar, iom att vi kan påverka varandra med idéer och kunskap.

Självklart är mitt tänk inte felfritt. Människan har sin natur, och mitt tänk går emot den naturen.
Men jag önskar iaf att mänskligheten skärper till sig, tänker till och slutar skapa så mycket elände omkring sig.
Fabela skrev:

Skojar.

Men för att svara dig:

Hmm jag fick uppfattningen att du upphöjde människan och menade att folk kan bättre. Det kan dom inte skulle jag säga

Är trött nu och var ännu tröttare när jag skrev det förra. Har fått SSRI-kick nu efter långt uppehåll så är väldigt sällskapssjuk. Kan ha skrivit slarvigt för att få svar eller nåt. Du är bäst i alla fall, det är säkert
Manipura
Förhandsgranskad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in