Deep thinking

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-14 19:25:29

I förskolan får man inte de stöd man behöver inte i skolan heller, lärarna har ju knappt tid att under visa längre. De leder till utanförskap.
Föräldrarna får inte de stöd dom behöver så dom mår dåligt, så projicerar dom de på sina barn som redan själva mår dåligt. Fritidsgårdar stängs etc etc De blir negativa svallvågor över hela Sverige. Vi går mer och mer åt fel håll ju mer folk naivt röstar på högra sidan som egentligen bara gynnas om du är riktigt rik, så du kan bekosta allt privat och få en fördel mot resten av befolkningen som måste leva med ineffektiv, vård skola och omsorg, men knappt då heller eftersom deras barn ska ju växa upp med eländet i deras land.
Aspigare

Anslöt: 2019-09-25

Deep thinking

Inläggav Alyana » 2019-12-14 20:35:52

Allt är inte så svart eller vitt.
Det är inte Vänster eller Höger!
Det är inte bara det det handlar om...
Det håller ju inte!
Alyana

Anslöt: 2009-08-01

Deep thinking

Inläggav snurrikolan » 2019-12-14 20:41:09

de vill ju inte ha naturläkemedel skulle jag tro ?
snurrikolan

Anslöt: 2019-11-13

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-14 21:38:08

De är ju detta som är den största delen av problemet och de är ju där man måste angripa problemet, för att komma tillrätta med problematiken till störst del, tror jag.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Alyana » 2019-12-14 22:04:07

Det måste ske en Förändring i Grunden.
Och det är inget politiskt eller ekonomiskt.
Det är något djupare än det.
Alyana

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-14 22:05:14

Ja de är ju politiken vi har som redskap för att påverka samhället hur vi ska använda pengarna för att påverka människor. Sen stör jag mig på den där frasen, allting är inte så svart vitt, de är neurotypiskt tänkande du har i ditt huvud. Kom ur de där, på en gång!

De är klart om vi skulle kunna få ett spirituellt uppvaknande i hela mänskligheten så skulle de bli bättre. De kommer bli bättre de tror jag också men de kommer bli värre i samhället innan de blir bättre, tror jag eftersom folk flyr över till högra sidan där man reducerar insatser för att sänka skatten till dom rikaste.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-14 22:34:47

Jag tror de kommer bli värre innan de blir bättre i och med att högra sidan kommer stärkas framöver förmodligen, höger dominansen avspeglas ju i hela västvärlden, men sen tror jag de kommer en harmonisk långsiktig sättning, tråkigheterna kommer ju nå en peak. Frågan är bara är den harmonin om 30 år eller 60år? En sak är säker i alla fall, vi har inte en höger dominans i politiken då.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Alyana » 2019-12-14 23:34:16

Aspigare skrev:Ja de är ju politiken vi har som redskap för att påverka samhället hur vi ska använda pengarna för att påverka människor. Sen stör jag mig på den där frasen, allting är inte så svart vitt, de är neurotypiskt tänkande du har i ditt huvud. Kom ur de där, på en gång!

De är klart om vi skulle kunna få ett spirituellt uppvaknande i hela mänskligheten så skulle de bli bättre. De kommer bli bättre de tror jag också men de kommer bli värre i samhället innan de blir bättre, tror jag eftersom folk flyr över till högra sidan där man reducerar insatser för att sänka skatten till dom rikaste.

Vadå neurotypiskt tänkande för att jag säger att det inte är svart och vitt - inte vänster eller höger - nej det handlar inte om politik.
Jag säger vad jag vill!
Det ska du inte säga till mig vad jag ska göra!
Nej skit i din trånga vänster - höger bild istället du och SE lite Högre.
Alyana

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-15 0:31:48

Hur ska du få resten av befolkningen att göra de då? Om du förstår min poäng?
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Alyana » 2019-12-15 10:15:04

Det praktiska...
Jag ser ju bara en enda väg.
Att Gå.
Att gå in till dessa människor och Ge dem Hoppet!
Det är Enda sättet.
Men det är livsfarligt.
Och Alla Behöver det.
De rika och världsfrånvända i sina bubblor.
Medelklassen i sina bekväma liv.
Men mest de fattiga och de utanför.
Den kriminella och drogmissbrukaren.
Horan och den förtryckta kvinnan.
Mannen som utövar makt över familjen behöver bli Fri.

Jesus.
Alyana

Deep thinking

Inläggav kiddie » 2019-12-15 10:32:52

Tror också att människan skulle behöva bli andligare, men Jesus tror jag är Lucifer, står ju t o m i bibeln, finns bara två som kallats morgonstjärnan, kan knappast vara en slump. Tror att många sk kristna är lurade och att det ev kan finnas onda makter som kastar in saker som verkar snälla och goda så att folk ska få känna sig sådär varma och goa.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Deep thinking

Inläggav Alyana » 2019-12-15 11:30:54

Har du nån annan orsak till att du tror att Jesus är ond Kiddie?

Vilken slags andlighet tror du är lösningen?

Jag kan bara tala för mig själv med mina erfarenheter (och jag var verkligen inte troende eller god förut) och vad jag sett hos andra som förvandlats helt efter att de började tro på Jesus.
Har sett och läst om terrorister, mördare, drogmissbrukare, självmordsnära, självhatare, nazister med flera, som inte kan förstå hur de kunde hata så mycket förr efter att de förvandlats av Jesus.
Jag vet att det är provocerande, vet precis hur det sticker till i kroppen när folk börjar "tjata om Jesus"!
Tro mig jag föraktar dig inte för det.

Men för mig som varit i den lägsta av de lägsta sas
Att se hur Han har förvandlat mig - för bara Han har gjort det i grunden! - är ett mirakel om något.
Alyana

Deep thinking

Inläggav kiddie » 2019-12-15 14:06:56

Alyana skrev:Har sett och läst om terrorister, mördare, drogmissbrukare, självmordsnära, självhatare, nazister med flera, som inte kan förstå hur de kunde hata så mycket förr efter att de förvandlats av Jesus.

Mm, stämmer. Jävligt läskigt.
kiddie
Inaktiv

Deep thinking

Inläggav Alyana » 2019-12-15 14:13:13

Kiddie skrev:
men Jesus tror jag är Lucifer, står ju t o m i bibeln, finns bara två som kallats morgonstjärnan, kan knappast vara en slump

Det är mycket förvirrande ja,
och tror inte heller att det är en slump.
Men liksom KopparOrmen Mose satte upp som Räddade Dem när de tittade på den så har allt sin motsats.
Alyana

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-12-15 14:50:27

Enligt min tro så var både Jesus och Lucifer s k "världsåterlösare", båda med en gudomlig mission. Jesus mission var dock att föra fram ljuset till världen medans Lucifers betydligt äldre mission var att få mörkret att kulminera här.

Detta låter säkert märkligt för dom flesta, men vi behövde tydligen hjälp med att leva ut vår djuriska dräpande sida till ytterligheter och få dessa erfarenheter innan vi kunde börja vår krokiga resa mot ljuset och mot det humana, mot osjälviskheten och den ovillkorliga kärleken.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-15 17:59:29

Bra Micke att du kommer in och för lite tankar i positivt ljus över Jesus, tycker jag. Kanske vi alla har en del av Jesus tänk, i någon mening i oss.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-12-15 23:35:00

Aspigare skrev:Bra Micke att du kommer in och för lite tankar i positivt ljus över Jesus, tycker jag. Kanske vi alla har en del av Jesus tänk, i någon mening i oss.

Jag tror att i samma mån som vi tänker i linje med verkliga förhållanden så tänker vi likt Jesus.

Jag har enbart positivt att skriva om Jesus. Så som jag ser det då, traditionellt kristna personer kan säkert se det på ett annat sätt. Mitt syfte är dock inte att provocera om jag skulle råka göra detta. Jag tror att mänskligheten i långsamt mak behöver komma bort från dom traditionella religionernas dogmer och föreställningar, och istället börja skåda saker och ting ur ett mer holistiskt perspektiv fritt från missuppfattningar och motsägelser. Det kommer att leda till en mer gemensam syn på andliga ting och därmed till färre motsättningar på jorden. Bland annat.

Jag tror t ex inte att Jesus är Guds ende son. Jag ser det som att vi alla är "gudasöner/gudadöttar". Och jag tror att Gud älskar alla lika mycket oavsett vilka vi är och vad vi gör. Gud är inte partisk och favoriserar vissa framför andra. Därmed så tror jag ju att hen älskar Lucifer lika mycket som Jesus. Det är inte där skillnaden mellan dessa båda väsen ligger, utan istället var dom befinner sig i utvecklingen. Jesus ingår i Guds primära medvetande, medans Lucifer ingår i Guds sekundära ofullkomliga medvetande (där även vi befinner oss ett tag till). Eller åtminstone ingick i detta, jag vet inte var hen befinner sig idag.

Och alla skall vi befinna oss omväxlande i Guds primära och sekundära medvetande, i kunskapen och i okunskapen, i ljuset och i mörkret, i kärleken och i det själviska, genom vår resa genom evigheten. Och vi skall alla ha varit (och kommer att vara) både Jesusgestalter och Lucifergestalter och en oändlig mängd andra sorters väsen. Det är våra mänskliga föreställningar som har begränsningar, inte universum.

Vi är alla individualiseringar av Gud, med rätt att utvecklas i den riktning vi önskar och detta i all evighet. Vi är alltså lyckligt "lottade", även om vi kanske inte upplever det så just idag pga vår okunskap och det mörker detta tenderar att medföra. Gud överger oss aldrig, däremot så kan vi ju själva distansera oss från "honom" genom t ex okunskap eller genom att vi beter oss illa mot våra medväsen.

Men Gud förstår såklart allt och respekterar alla våra val och kommer alltid att välkomna oss tillbaka. Sin "karma" kommer man dock inte ifrån, den är ju inte för att straffa oss utan för vår egna utvecklings skull och samtidigt en effekt av den universella rättvisan. Undantaget är just om man inte behöver möta en viss karma för sin utvecklings skull, då kan man bli förlåten denna.

Viktigare än att tro på Gud (eller Jesus för den delen) är förstås hur man är mot sina medväsen. Och vad religionerna beträffar så behöver förstås inte kristendomen nödvändigtvis vara den religion som för en närmast Gud relationsmässigt, eller vara den religion som är bäst lämpad för att hjälpa en mot att bli ett mer humant väsen.

(Nu orkar jag inte skriva att detta är vad jag tror i varje mening, men man förstår nog att jag inte tror mig veta hur det verkligen ligger till när det gäller sådana här djupa saker.)
Micke

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-16 16:03:56

Positivt tänkande! De får sätta tonen tycker jag! Annars blir de ju så negativt.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav kiddie » 2019-12-16 17:05:08

Micke skrev:Vi är alla individualiseringar av Gud

Så du är egentligen av någon asiatisk religion och bara projicerar detta på kristendomen?
kiddie
Inaktiv

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-12-16 18:09:42

kiddie skrev:Så du är egentligen av någon asiatisk religion och bara projicerar detta på kristendomen?

Nejdå, jag tror på Martinus Kosmologi och dess s k "andliga vetenskap". Det är ett omfattande verk på ca 9000 sidor där mycket utav det troligtvis är nytt för mänskligheten, men där också en hel del går att känna igen från t ex världsreligionerna. Dom asiatiska religionerna (i synnerhet buddhismen) är nog dom religioner som är närmast sanningen när det gäller att beskriva dom riktigt djupa sakerna.

Martinus skall ha varit en "kosmiskt medveten" person vilket också kan beskrivas som att han var besjälad utav den helige anden. Jag tror att han var den av Jesus utlovade "hjälparen, den helige anden" som skulle komma i framtiden och förklara saker och ting närmare för mänskligheten när vi hade blivit mottagliga för detta (Martinus påstod förresten själv att han var det). Jag misstänker också att han var den av buddhisterna omtalade "Maitreya" som skulle vara en framtida "Buddha", d v s en kosmiskt medveten eller "upplyst" person.

Att jag tror detta är ju för att jag funnit hans lära övertygande. Jag har aldrig varit speciellt religiöst lagd men det här är något annat. Läran ger logiska förklaringar på saker och ting där allt hänger samman och där många svåra frågor får sina svar. Den är i dagsläget inte särskilt känd bland allmänheten, men så skall den också vara skriven för framtidens människor i första hand och kommer säkerligen att sprida sig i den takt som det är tänkt.
Micke

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-17 17:36:25

De här är ju olika uppfattat för alla, men här kommer min uppfattning.

Man kan se de som att neurotypiskas sätt att tänka innehåller många fel i koden och när vi går över i neurotypisk kod i vårat tänk, så får vi fel kod som leder till problem många gånger, eftersom vi då får en kod med massa buggar i vårt sätt att tänka. Så upplever jag de.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-17 17:57:41

De handlar inte om att hålla känslor borta, de handlar om att hålla känslorna så avslapptat som möjligt för att tänka bäst.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-18 12:04:18

Här kommer lite tankar om att tänka i boxen.

Boxen utgör ju så att säga flocken, gruppen, de som är de som uppfattas som de normala.
Här inne föds inga originella, briljanta tankar. Dom föds utanför boxen. Men går man utanför boxen kan man uppfattas som weerd. De är ju för att man avviker så mycket från gruppens tänk, som bygger på att tänka någorlunda lika.

Som jag tror så är de viktigt att man bygger upp en empatisk god förståelse när man tänker utanför boxen. Sen tror jag också att de är viktigt att behålla kontakten med boxen och utsätta sig regelbundet för boxen, genom interaktion i den sociala kontakten. För någonstans mår vi ju bra av att träffa andra också. Att dela glädje exempelvis.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-18 12:36:05

Men att vara väldigt glad och uppvarvad kan också boosta väldigt bra kreativa idéer och tankar. Men sen för att ta hand om dom och bearbeta dom, gäller de att komma ner i avslappnat djupt tänk, tror jag. Så att bara tänka avslappnat och stilla, är egentligen inte att tänka bäst. För när du är glad kan du få tankar som du bara kommer åt genom de emotionella tillståndet. Jag tror också de är viktig att vara optimistisk och försöka se de positiva.
Aspigare

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in