Deep thinking

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-07 23:10:08

:-)Happy
Aspigare

Anslöt: 2019-09-25

Deep thinking

Inläggav snurrikolan » 2019-12-07 23:34:46

och så snurrade det vidare till mig igen som gjorde att det vart att snurra för andra :lol: så nu är vi i limbo då ? då vart ju jag den onde helt plötsligt :-)018 eller den gode ? vem vet ? och hur ska man veta ? :lol:
snurrikolan

Anslöt: 2019-11-13

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-08 13:50:40

Många med Adhd har briljanta tankar, men kan få svårt att förklara dom så tydligt och distinkt att andra inte förstår dom, är min uppfattning.
Senast redigerad av Aspigare 2019-12-08 13:56:36, redigerad totalt 1 gång.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-08 13:53:35

Lägger man sig ner så att säga och ser världen ur ett deppigt perspektiv och blir bitter då är de nog svårt att resa sig upp. Jag tror att de enda sättet att resa sig upp är att kavla upp ärmarna och försöka se de positiva och kämpa sig upp igen. De blir lite som vi väljer att se de.

Det är svårt, men de är den enda vägen tror jag. Världen blir ju som vi väljer att se den, i någon mening. Vi har ju alltid ett val hur vi ska tänka. Law of attraction principer. Som bygger på att vi får lite vad vi tänker och sänder ut. Enkelt kan man säga att fokuserar man mycket på de negativa ja då blir världen negativ i vårt sätt att uppleva den. Motsatsen gäller ju också, tvingar man sig att försöka se de positiva istället och ha fokusen på de, så märker ju omgivningen av din energi och speglar den tillbaka till dig i större utsträckning, mot om du är deppig och bitter, då speglar omgivningen tillbaka den energin som vi sänder ut, tror jag.

Du får vad du sänder ut.

Är jag glad och trevlig med en härlig energi, ja då blir ju den andra lättare glad och min energi smittas av då, eller speglas. Motsatsen gäller ju också. Trixet är nog att man får tvinga sig fokusera på det positiva och göra en karta och se hur man ska ta sig förbi eller inte ha fokusen på de som gör att man mår dåligt och sen göra en karta med de som är positivt och kan bli positivt, en strategisk ritad karta. Har man inte de, är de nog svårare att välja att fokusera på de positiva. Men givetvis ska de vara en karta som tar i beaktning för ens funktionsskillnad. Så man vårdar sig själv lixom. Exempelvis målet är att jag vill bli … men att jag riktar i mig på att kanske jobba som de bara halvtid. För annars kommer de negativa effekter som får mig att må dåligt, kan de ju vara.

Jag tror många blir så blockerade av sorgen eller bitterheten att de flyttar fokusen i från de positiva. Därför måste man tror jag tvinga sig att se de positiva. För de finns alltid positivt att fokusera på, annars får vi skapa de själva med vår tanke.
Senast redigerad av Aspigare 2019-12-08 14:06:36, redigerad totalt 1 gång.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav snurrikolan » 2019-12-08 13:56:36

Word
snurrikolan

Deep thinking

Inläggav snurrikolan » 2019-12-08 14:03:39

Det är inte lätt att höra i vimlet , eller känna i vimlet
snurrikolan

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-08 18:18:25

Jag tror också att de är viktigt att ha en fas av sorgearbete, där man öppnar upp sig totalt och är ärlig mot sig själv för att kunna gråta ut sorgen så den reduceras. Men sen tror jag det är viktigt att börja jobba på kartan och de tänket för att ta sig upp igen.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-08 21:55:37

The essence of Adhd/Add?

Adhd och Add skulle man kunna förklara i perspektivet att om du tänker dig medvetandet, nu när du läser denna text, titta runt i rummet, allt du hör, ser, känner och tänker i nuet, är uppbyggt av små små detaljer, och de är alla små små detaljer som vi bygger upp en förståelse med. Men dom med Adhd eller Add har sådan stress och emotionellt påslag att dom kan inte tänka så sakta och fokuserat så de ser alla detaljerna och når inte en djupare förståelse lika lätt, mot vad dom skulle kunna göra. Men om man tränar på att tänka djupt och sakta kan man sänka de snabba tänket och börja se, känna, höra, tänka och förstå allt i högre och högre och detaljrikedom.

Detaljrikedomen är ju inte nådd till max i ditt medvetande, den fortsätter ju mer du tränar på fokusen och tänka väldigt avslappnat, sakta och djupt, samt hittar strategier för att skydda sina sinnen.

Men tack vare att dom upplever världen så snabbt så utvecklar vi ett extremt bra tänk i liknelser. Eftersom världen går så fort.

När man översköljs av för mycket sensorisk input då? Ja då missar man detaljer eftersom att översköljas med för mycket sensorisk input får dig att tappa fokusen och tänka för för snabbt och ej avslappnat.

Att identifiera likheter via detaljerna, minnas dom och gör förutsägelser tror jag är logiskt tänkande.

Att tänka i liknelser tror jag är kreativitet.

Om du tränar på att bli totalt avslappnad, tänka sakta och djupt så mins du bättre allt eftersom stress reduceras ju bättre du blir på din hyperfokus. Mycket av vår dåliga minnes kapacitet beror på att vi väljer att vara rädd för att glömma, som ger stress påslag och reducerar minnesfunktion.

Man får då svårare att tänka i långa serier i ens neurala nätverk på grund av att man tappar fokus. Som leder till impulsivitet exempelvis. Man måste lära sig också att försöka förstå också att känslomässig påverkan kan förkorta serierna i ens tankegångar. Men lär man sig tänka totalt avslappnat sakta och djupt kan du tänka i längre serier också samt höja detaljrikedom men i din förståelse.

De gör vi bäst när vi är totalt avslappnade med djup, sakta, stilla hyperfokus.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav LordNelson » 2019-12-08 22:26:41

Aspigare skrev:The essence of Adhd/Add?

Adhd och Add skulle man kunna förklara i perspektivet att om du tänker dig medvetandet, nu när du läser denna text, titta runt i rummet, allt du hör, ser, känner och tänker i nuet, är uppbyggt av små små detaljer, och de är alla små små detaljer som vi bygger upp en förståelse med. Men dom med Adhd eller Add har sådan stress och emotionellt påslag att dom kan inte tänka så sakta och fokuserat så de ser alla detaljerna och når inte en djupare förståelse lika lätt, mot vad dom skulle kunna göra. Men om man tränar på att tänka djupt och sakta kan man sänka de snabba tänket och börja se, känna, höra, tänka och förstå allt i högre och högre och detaljrikedom.

Detaljrikedomen är ju inte nådd till max i ditt medvetande, den fortsätter ju mer du tränar på fokusen och tänka väldigt avslappnat, sakta och djupt, samt hittar strategier för att skydda sina sinnen.

Men tack vare att dom upplever världen så snabbt så utvecklar vi ett extremt bra tänk i liknelser. Eftersom världen går så fort.

När man översköljs av för mycket sensorisk input då? Ja då missar man detaljer eftersom att översköljas med för mycket sensorisk input får dig att tappa fokusen och tänka för för snabbt och ej avslappnat.

Att identifiera likheter via detaljerna, minnas dom och gör förutsägelser tror jag är logiskt tänkande.

Om du tränar på att bli totalt avslappnad, tänka sakta och djupt så mins du bättre allt eftersom stress reduceras ju bättre du blir på din hyperfokus. Mycket av vår dåliga minnes kapacitet beror på att vi väljer att vara rädd för att glömma, som ger stress påslag och reducerar minnesfunktion.

Man får då svårare att tänka i långa serier i ens neurala nätverk på grund av att man tappar fokus. Som leder till impulsivitet exempelvis. Man måste lära sig också att försöka förstå också att känslomässig påverkan kan förkorta serierna i ens tankegångar. Men lär man sig tänka totalt avslappnat sakta och djupt kan du tänka i längre serier också samt höja detaljrikedom men i din förståelse.

Eller så tar man ett piller. Precis som du knaprar olanzapin.
LordNelson

Anslöt: 2010-06-25

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-08 22:38:52

Enligt en av världens främsta forskare med inriktning på hjärnor, Henry Markam, så ska vi i spektrumet inte ta några mediciner alls för adhd/ add, depression, psykoser. Då psykiatrikerna som skriver ut dessa vet inte vad som händer med våra neuroner. Han skulle inte säga så om han inte han hade substans i påståendet. Dessa mediciner förstör våra hjärnor.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-09 4:44:41

Här kommer den rättstavad.

The essence of Adhd/Add?

Adhd och Add skulle man kunna förklara i perspektivet att om du tänker dig medvetandet, nu när du läser denna text, titta runt i rummet, allt du hör, ser, känner och tänker i nuet, är uppbyggt av små, små detaljer och de är alla små, små detaljer som vi bygger upp en förståelse med. Men dom med Adhd eller Add har sådan stress och emotionellt påslag att dom kan inte tänka så sakta och fokuserat, så de ser alla detaljerna och når inte en djupare förståelse lika lätt, mot vad dom skulle kunna göra. Men om man tränar på att tänka djupt, sakta och avslappnat, kan man sänka de snabba tänket och börja se, känna, höra, tänka och förstå allt i högre och högre detaljrikedom.

Detaljrikedomen är ju inte nådd till max i ditt medvetande, den fortsätter ju mer du tränar på fokusen, tänka väldigt avslappnat, sakta och djupt, samt hittar strategier för att skydda dina sinnen.

Men tack vare att dom med adhd/add upplever världen så snabbt i tanken så utvecklar vi ett extremt bra tänk i liknelser. Eftersom världen går så fort.
När man översköljs av för mycket sensorisk input då? Ja då missar man detaljer eftersom att översköljas med för mycket sensorisk input får dig att tappa fokusen och tänka för snabbt och ej avslappnat.

Om du tränar på att bli totalt avslappnad, tänka sakta och djupt så mins du bättre, eftersom stress reduceras ju bättre du blir på din avslappnade hyperfokus. Mycket av vår dåliga minnes kapacitet, beror på att vi väljer att vara rädd för att glömma, som ger stress påslag och reducerar minnesfunktion.

Man får då svårare att tänka i långa serier i ens neurala nätverk på grund av att man tappar fokus. Som leder till impulsivitet exempelvis. Man måste lära sig också att försöka förstå också att känslomässig påverkan kan förkorta serierna i ens tankegångar. Men lär man sig tänka totalt avslappnat, sakta och djupt, kan du tänka i längre serier också samt höja detaljrikedomen i din förståelse.

Aspigare

Deep thinking

Inläggav snurrikolan » 2019-12-09 8:23:37

Som när man lärde sig att meditera (djup fokus) (för min del) och insåg att man hade stressat i onödan menar du :-)018 för det gick inte snabbare för att jag stressade , nu skrattar jag åt mig själv , pryglad och ärrad, snart stabiliserad . ha det fint
snurrikolan

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-09 20:06:40

Ja de blir ju som en meditation, men att man tänker väldigt mycket.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-12-09 21:51:13

Aspigare skrev:Ja de blir ju som en meditation, men att man tänker väldigt mycket.

Man kontemplerar kan man väl säga då. Det är väl en typ utav meditation, men samtidigt finns det ju meditationstekniker såsom stillhetsmeditation där man ju strävar efter att helt stilla tankeflödet.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-10 19:32:45

Micke ja så är de säkert. De jag vill tipsa om bygger ju på tänkandet dock.

Vi med Adhd och Add har superkänsliga sinnen men att vi trubbar av vissa av dom eftersom vi har sådan stress så dämpas sinnena. Men om vi börjar träna på att ta fram dom autistiska strategierna, som att inte titta i ansiktet. Bara fokusera på ordens betydelse, snarare än hur dom låter, då kan vi inse hur enormt känsliga sinnen vi har och lättare navigera fram och inte få lika stort funktionshinder, man får träna fram detta beteende i början, säga till sig själv i sitt huvud, jag måste göra så här för att jag ska fungera bättre. Vi ser för djupt in i andra människor och förstår för mycket och de blir otroligt känsloladdat, så då är de viktigt att titta bort, då ökar du din kognitiva förmåga.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-12-11 0:19:03

Aspigare skrev:Micke ja så är de säkert. De jag vill tipsa om bygger ju på tänkandet dock.

Jo min poäng är den att om man då säger "kontemplerar" så blir det mer preciserat vad som åsyftas. Meditation associerar i vart fall jag med icke-tänkande i första hand. Fast kontemplation involverar ju ett meditativt tillstånd det också så det är ju inte frågan om några motsatser till varandra, annat än vad gäller själva tankeaspekten då.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-11 14:01:08

Jo men de går emot tänket, vi ska ju sluta med att inte tänka, vi måste börja tänka för att låsa upp fragmenten, dvs lägga pusslet och täppa igen hålen och utveckla vår potential.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-14 0:44:16

Skottlossningar, gängkriminalitet och oroligheter, beror på att högra sidan reducerar allt som har med de som kostar, dvs insatser i skolan, insatser inom vården, insatser inom omsorg, ex insatser i socialtjänsten etc. De som ska göra att samhället ska mår bra i stort, direkt och indirekt.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-14 13:14:52

Ju fler som röstar på högra sidan, desto större inflytande får dom och de kommer leda till ännu mer reducerande kostnader för insatser inom vård skola och omsorg, som i sin tur kommer leda till ännu mer utanförskap som leder till ännu mer skottlossningar, gängkriminalitet och oroligheter.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Alyana » 2019-12-14 15:29:28

Aspigare skrev:Skottlossningar, gängkriminalitet och oroligheter, beror på att högra sidan reducerar allt som har med de som kostar, dvs insatser i skolan, insatser inom vården, insatser inom omsorg, ex insatser i socialtjänsten etc. De som ska göra att samhället ska mår bra i stort, direkt och indirekt.

Nej.
Det beror inte på det.
Alyana

Anslöt: 2009-08-01

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-14 17:41:47

Vad beror de på tror du?
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-14 17:44:36

Jag har själv erfarenhet av ungdomskriminalitet och bott på ungdomsanstalter, jag har ju levt i de livet själv som ung och kanske får ett annat perspektiv än dig. Sen måste man också förstå hela den kapitalistiska strukturen, de innefattar de ekonomiska, politiska och sociala systemet. De har jag haft som specialintresse i över 10 år.

Så de ska bli spännande att höra vad du tror de beror på.

De är ju bara kolla statistiskt, på politiken, budgetarna och kriminaliteten och andra oroligheter över tid. Så går de att se statistiskt. Men sen är de psykologi som också är mitt specialintresse.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Alyana » 2019-12-14 18:57:09

Aspigare skrev:Jag har själv erfarenhet av ungdomskriminalitet och bott på ungdomsanstalter, jag har ju levt i de livet själv som ung och kanske får ett annat perspektiv än dig. Sen måste man också förstå hela den kapitalistiska strukturen, de innefattar de ekonomiska, politiska och sociala systemet. De har jag haft som specialintresse i över 10 år.

Så de ska bli spännande att höra vad du tror de beror på.

De är ju bara kolla statistiskt, på politiken, budgetarna och kriminaliteten och andra oroligheter över tid. Så går de att se statistiskt. Men sen är de psykologi som också är mitt specialintresse.

Jadu, jag har också bott på ungdomshem och haft problem i ungdomsåren, dock aldrig kriminalitet eller droger, utan pga andra orsaker.
Så vi har nog lite samma erfarenheter.
Men jag inser att det går inte att "hjälpa" alla i den situation som Sveriges politiker satt landet i.
Det är för stora problem, allvarligt och dessutom handlar det tyvärr också om världssyn som delas med en majoritet där de bor och detta komplicerar det hela Enormt och får en helt annan effekt än "enbart ungdomsproblem"....
Det är Mord, Grovt Våld, Dödshot, Terror, Bomber, Droger, Våldtäkter, Skrämseltaktik, Övertagande och Maffia som Pågår!

"Politik" kan ni lägga ner.
Det har ingen effekt på detta.

Det Människor Behöver Här är Sanning -
och Kärlek sen.
Och då säger jag "Tough Love"!
För att Vakna behöver man Skakas om.
Sen Steadfastness!
Så ska Sanning "bankas" in,
med Kärlek givetvis.
Sen ska de Älskas.

Men Brott?!
Glöm det.
Det ska straffas Hårt Direkt.
Därför att det är vad både Människorna omkring och de själva Behöver!

Jag blev Fri och Uppvaknad när jag togs bort från Situationen och fick "Tough Love".
Så jag vet att det funkar.
Men givetvis krävs det insatser, problemet är att det blir för DYRT för "välfärds"-samhället!!
Alyana

Anslöt: 2009-08-01

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-14 19:05:47

Ja då tänker du ju som många Svensson gör och de är inte kärnan till problemet. Då kommer den högra sidan göra att de bara blir värre och värre ju fler som röstar på dom. Eftersom dom inte vill lägga pengar på förbyggande och stöttande åtgärder i den offentliga sektorns alla områden och istället reducera kostnader. Här där jag bor finns ingen polis närvarande knappt, de är bara gäng som driver runt och gör vad dom vill, Soc är helt borta, där får man ingen hjälp med diverse insatser. Dom finns där på pappret i lagen, men så mycket mer än så är de inte.

Min pappa är kontaktperson till en, för 8 år sedan hade han 8 timmar i veckan, nu är dom nere på 1 timme i veckan. Bara för att göra min poäng.

Den högra sidan vill slå ut de svaga eller som med stöd behov bara genom att reducera kostnader, de är där kärnan till problemet ligger. Vi måste ha större budgetar och jobba förebyggande och stöttande i hela ledet samt med anpassning. Psykiatrin i dagens Sverige är ju ett skämt. Allt dras ju in mer och mer. De är ju samma med vår situation, vi når ju inte våra rättigheter, då har socialtjänsten och LSS jurister som sitter och vrider och manipulerar bort oss rättigheterna. Uteliggare ökar ju helatiden, folk får inte bostäder längre. De leder ju till bara mer och mer skit. Doger, kriminalitet, skottlossningar och andra oroligheter.
Aspigare

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in