Deep thinking

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-27 10:43:05

.
Aspigare

Anslöt: 2019-09-25

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-27 11:04:31

Jag tror att ni finns, då jag upplever en massa medvetanden, medvetandet är verkligheten, alltså finns ni. De enda sättet man kan uppleva andra medvetande, är som nu. Att man upplever en massa andra medvetanden, i sitt enda medvetande.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-27 11:34:14

Det enda sättet att bli medveten och veta att andra medvetanden existerar är som nu.. Dvs ett medvetande med en massa andra medvetanden i. När du sitter i rummet så använder du ditt medvetanden för att observera andra andra medvetande.

För skulle de gå att bevisa att ett annat medvetande existerar på det andra sättet, dvs att två medvetanden blir ett medvetande, då kan man inte bevisa de, för då är det ett medvetande.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-27 12:40:12

Aspigare

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-11-27 12:54:49

Aspigare skrev:Beträffande Jesus, hur vet han att han är guds son? Hur vet du att din pappa är så att säga din pappa? Det vet inte du, du tror de, de ser ju uppenbart ut som det troligaste, men vi vet inte. De enda sättet att veta om något annat medvetande existerar är om två medvetanden kan bli samma medvetande och då är de rent krasst ett medvetande. Så Nej, de kommer aldrig gå att veta om något annat medvetande existerar. Vi får bara tro att så är fallet. Vad vi tror, är ju i någon mening, din sanning.

Jo skillnaden mellan tro och vetande är ju graden utav upplevd sannolikhet. För mig förefaller det så pass sannolikt att det existerar fler medvetanden än mitt egna i den här världen att jag inte känner anledning att tvivla på detta, och kan därför säga att jag "vet" att det inte enbart är jag som kan uppleva något här. Samtidigt som jag på en filosofisk nivå är medveten om att man knappt kan vara helt säker på någonting alls egentligen.

I min egna strävan efter en ökad förståelse och personlig inre utveckling så har jag kommit att dela upp allt i tre övergripande punkter:

1. Försöka bättre förstå sin omvärld på ett djupare plan
2. Försöka bättre förstå sig själv på ett djupare plan
3. Försöka bättre förstå samspelet mellan en själv och omvärlden (kommunikation).

När det gäller samspelet med omvärlden så tänker jag att det oftast inte är eftersträvansvärt eller konstruktivt att vara alltför djup. Därför säger jag hellre till någon annan person att jag vet att hen också existerar, än att jag säger att hen med största sannolikhet också existerar. Och då jag ju inte tvivlar på att hen existerar så säger jag hellre att jag vet än att jag tror att hen existerar, då det senare skulle spegla ett tvivel som inte riktigt finns där och då det dessutom kanske vore taskigt att inte bekräfta dennes existens.

Men på en filosofisk nivå kan ifrågasättandet och tvivlet vara av godo, även gällande sådant man vanligtvis inte tvivlar på. Tvivlet är vad som kan lösa upp invanda ej helt korrekta föreställningar och öppna upp för nya tankegångar, vilka möjligen kan föra en närmare "sanningen".
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-27 13:15:14

Ja eller bara så enkelt som att vårt medvetandet är definitionen av vår verklighet. Utan ens medvetande, skulle man inte kunna uppleva verkligheten. Jag håller med dig om att tänkandet, är som ett herrarktiskt system och för att nå sitt medvetande som högst, så krävs empati, dvs kärleken till andra.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-27 14:04:54

Det ska vara genuint, att bry sig om omgivningen för att alla ska leva tillsammans och ha det så bra som möjligt.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-11-27 19:08:40

Ja egot fungerar nog som en tröskelns väktare mot att erhålla en högre medvetenhet eller att bli mer klarsynt. Egot står då för alla tendenser, inre som yttre, vilka inte ligger i linje med "kärlekslagen" vilket jag tror är en naturlag ännu relativt okänd hos mänskligheten. Och motsatsen till egot är ju då ett kärleksfullt/konstruktivt förhållningssätt till omvärlden alltså empati.

Den mänskliga hjärnan verkar fungera likt en mottagare vilken verkar i ett visst frekvensområde. Genier som kommit upp med briljanta saker är ju sällan eller aldrig särskilt fientligt lagda. I vart fall knappast när dom fick sin briljanta idé (vilken jag alltså tror att dom mottog pga att dom var just mottagliga för det), men sen kan ju detta ibland ändra sig i ett senare skede. Att sitta inne med en idé till något icke ännu existerande kan säkert göra sitt till. Det finns nog mycket som kan återuppväcka eller stärka egot hos dom flesta utav oss tror jag, och kanske utan att man själv är medveten om det.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-27 20:30:55

Här kommer min favorit dokumentär. Rekommenderas för er som är intresserade av djupa tankar!
https://www.youtube.com/watch?v=rKPv8zApee0&t=29s
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-01 22:22:08

Vi hjärntvättas av att anamma sociala skills och vara som gruppen. Vi sänker vår intelligens då. Kapitalismen som styr flocken vill sänka gruppen och flockens intelligens så dom kan ha en fördel. Sociala skills ändrar ju sig, nu är de mycket att man ska ljuga, vinkla, tänka på sig själv mycket, prata fort utan att reflektera på djupet och vara ytlig. Dessa principer sänker intelligens rejält.

Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-02 14:24:55

The focus, shall not be on the ego, yourself, that you are so good, or you are specially selected. The focus shall not be on yourself. The focus, shall be so deep, on your art or science, to help others get a better world, for so menny as possible, with your empathy. The narcissists have not felt love, so they create a self-love. But love, in its definition, is to feel from your hart, that you care about someone else, more than oneself. Or that the narcissists felt love earlier in life, but gained focus on himself so much, by denying his poor self-esteem. Or that they have too much focus on themselves, despite the good self-esteem from childhood. Self-love is a rush too, which we have to be careful about, so that we not be seduced by it. It will lower your intelligence.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-03 14:02:56

Pröva analysera själv hur du tänker när du tänker logiskt eller hur du tänker när du är kreativ och löser problem i vardagen. Ju mer du kan förstå ditt egna tänkande, desto bättre förståelse får du, genom att du kan tänka så detaljerat förstått (Deep thinking).
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-04 0:49:25

Varför blir man i någon mening som dom man umgås med?

Varför blir man lik dom man umgås med? De har att göra mycket med projicering. Om jag är kall mot någon, då projicerar ju jag min kyla in i någon och då blir de en sorg, så den personen skjutsas in i kylan också. Lika så om jag är glad och trevlig då får ju dom känna en glädje som gör att dom blir glada, så dom i din tur är glada tillbaka. De blir en spegling. Är jag nervös så känner den andre de och då kan stämningen bli stel och nervös hos dom också. Men dom som har låg empati som definieras som förståelse, kan då bli nedlåtande när den ena är osäker. De betyder bara att dom inte förstår lika mycket. Så då är de bara att se till att inte titta på deras ansikte och fokusera bara på orden du ska säga, andas sakta och vara avslappnad, du förstår mer än dom och behöver inte känna dig osäker. Men va ödmjuk och behåll lugnet, annars kommer du avspegla dom.

https://www.google.com/search?q=Mirror+wallpaper&newwindow=1&sxsrf=ACYBGNRX28vPkjELJWvV3PQ5MnbuAUsXXg:1575413158090&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj_-qWtx5rmAhVCtIsKHfTmA5AQ_AUoAXoECAkQAw&biw=2327&bih=850&dpr=1.1#imgrc=dNBQ5BGixdTxQM:
Aspigare

Deep thinking

Inläggav nomemorytoday » 2019-12-04 15:47:48

Tack för fakta, behövs ej egentligen.

Har inga andra - kloka - ord än att jag förstår.

Man får hitta - åtminsone för mig - runt skiten. Iböand lära sig ord. ibland göra saler med kroppen för att vara accepterad, typ. Har ett helt bibliotek inspelat, som jag kör utan att gemene förstår, bara det gör att man vill sdicka igen.

Aja
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Anslöt: 2018-01-13

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-04 19:56:35

Låter bra!
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-05 12:36:17

De är samma med dig, du som läser kan inte allt de jag skrivit, samma sak med mig, jag kan inte allt de ni skriver. Vi alla bär i någon mening på delar av unik kunskap.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav snurrikolan » 2019-12-06 12:34:11

nomemorytoday skrev:Tack för fakta, behövs ej egentligen.

Har inga andra - kloka - ord än att jag förstår.

Man får hitta - åtminsone för mig - runt skiten. Iböand lära sig ord. ibland göra saler med kroppen för att vara accepterad, typ. Har ett helt bibliotek inspelat, som jag kör utan att gemene förstår, bara det gör att man vill sdicka igen.

Aja
hmm är det lika för dig att du i princip kan hoppa till ett minne och se det ? inte bara minnas samtalet utan minnas situationen ?
snurrikolan

Anslöt: 2019-11-13

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-07 1:46:36

När man gör ett misstag, ska man direkt analysera vad exakt de var som gjorde att man tänkte fel. Då kan man utveckla tänkandet rejält om man så att säga identifierar och definierar tankefelet. Uteblir den korrekta identifieringen av problemet, så utvecklas man inte lika effektivt. men om man sätter de som rutin så expanderar man sitt neurala nätverk och täpper igen hål så att säga. Här gäller de att vara ödmjuk och inse att man har fel ibland, de är ok. De är när man kan se sina brister man kan utveckla sig bäst.
Senast redigerad av Aspigare 2019-12-07 1:49:47, redigerad totalt 1 gång.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav RSD555 » 2019-12-07 1:48:54

Aspigare skrev:När man gör ett misstag, ska man direkt analysera vad exakt de var som gjorde att man tänkte fel. Då kan man utveckla tänkandet rejält om man så att säga identifierar och definierar tankefelet. Uteblir den korrekta identifieringen av problemet så utvecklas man inte lika effektivt. Då expanderar man sitt neurala nätverk och täpper igen hål så att säga. Här gäller de att vara ödmjuk och inse att man har fel ibland. De är när man kan se sina brister man kan utveckla sig bäst.

Kan du gr exempel på misstag?
RSD555

Anslöt: 2017-12-02

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-07 1:53:21

Ja de kan ju vara allt möjligt, relationsproblem, skrivproblem, tal problem, varför man var klumpig, varför man hamnade i tjaffs, varför man kom försent, varför man räknade fel, varför man läste fel etc. Det är ju subjektivt, så man måste ju vara ödmjuk och inse att de är viktigt, annars ser man kanske inga fel? :-)Happy
Aspigare

Deep thinking

Inläggav RSD555 » 2019-12-07 2:08:25

Aspigare skrev:Ja de kan ju vara allt möjligt, relationsproblem, skrivproblem, tal problem, varför man var klumpig, varför man hamnade i tjaffs, varför man kom försent, varför man räknade fel, varför man läste fel etc. Det är ju subjektivt, så man måste ju vara ödmjuk och inse att de är viktigt, annars ser man kanske inga fel? :-)Happy

Kan du ge konkret exempel?
RSD555

Anslöt: 2017-12-02

Deep thinking

Inläggav snurrikolan » 2019-12-07 15:31:43

RSD555 skrev:
Aspigare skrev:Ja de kan ju vara allt möjligt, relationsproblem, skrivproblem, tal problem, varför man var klumpig, varför man hamnade i tjaffs, varför man kom försent, varför man räknade fel, varför man läste fel etc. Det är ju subjektivt, så man måste ju vara ödmjuk och inse att de är viktigt, annars ser man kanske inga fel? :-)Happy

Kan du ge konkret exempel?
Du gick fram till en Person , slog denne helt oprovocerat i magen . hur vart den personen att känna sig ? Troligen undrade han varför Du gjorde så, När han låg där med andnöd ? Varpå du ska tänka på varför du gjorde så och om du kunde låtit bli det istället? just för att det var fullständigt idiotiskt (true story) ångrar Det , sorry pleffen
snurrikolan

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-12-07 22:50:43

Ett konkret exempel är ju att jag inser att jag tänkt mycket att jag vet. De är ett fel tror jag.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav snurrikolan » 2019-12-07 23:03:05

Aspigare skrev:Ett konkret exempel är ju att jag inser att jag tänkt mycket att jag vet. De är ett fel tror jag.
fel är det ju inte ? du funderar ju på det ? och då kan man ju skratta åt det och sig själv , för ett gott skratt förlänger ju livet ? och att bädda in sig i självkritiskhet gör det ju värre ? Det är ju otroligt/omöjligt svårt att veta allt ? som du själv säger . fastna inte i loopen nu :-)154
snurrikolan

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in