Deep thinking

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-10-31 13:48:40

Föreställ dig att vårat medvetande är som ett stort pussel, (hjärnan) men de fattas en massa pusselbitar på vissa ställen. Under livet kan vi som är i spektrumet lägga dit pusselbitar som fattas, genom tänkandet (hjärnans plasticitet/bilda nya celler och kopplingar). Dom på planeten med högst begåvning föds med de största pusslet av hela mänskligheten. Dom har så känsliga sinnen att dom inte börjar prata alls.Sen kommer dom som är försenade att börjar prata. Dom föds med näst största lagda pusslet. Sen blir pusslen successivt mindre och mindre i spektrumet.

Vi autistiska pusslar sedan under livet igen hål som fattas, samt expanderar pusslet med nya bitar. Om vi visualiserar detta så får vi en otroligt många olika pussel och inte ett enda pussel är någon annan lik. Föreställ dig en autistiska som inte pratar alls, han kan ju genom livet exempelvis pussla iväg en otroligt lång sträcka utåt snett uppåt höger. Den slingan av pusselbitar sträcker sig så långt bort att inte ett enda annat pussel är ända där ute, men andra delar av pusslet kanske har en del tomrum. Så det bildas öar av områden med bitar som är borta.

Sen kan de komma en annan autistisk som är någonstans i mitten av spektrumet sett till hur känsliga sinnen man har. Den personen kanske har lite mindre öar av pusselbitar som fattas, men den personen har ändå ett mindre pussel sett till antalet lagda bitar, då den personen fick börja med ett mindre pussel från födseln. Den personen är ju också lika unik som den autistiska personen som drog iväg så långt utåt höger dit ingen annan lagt pusslet. Men samhället ser inte att -jäklar vad långt utåt du byggt ditt pussel där, för han kan inte prata och bor på institution och blir behandlad som en 5 åring fast han snart fyller 20. Men den där andra autistiska som är i mitten av spektrumet som har färre och annorlunda formade öar och ändå hälften i antal lagda pusselbitar, uppfattas denne som otroligt begåvad och skriver bäst säljande böcker, ljust som bara han kan, för även om hans pussel är hälften i antalet lagda pusselbitar så har han också en slinga av pusselbitar som drar iväg nordväst långt ut i ingenmansland.

Sen har vi en med ex adhd eller add, hon har också öar men på lite andra ställen. Men hennes pussel har dragit iväg med en svans till slinga rakt söderut, detta gör den personen lika unik. Men hon mår så dåligt att hon är bara hemma om dagarna.

Det är därför alla i spektrumet har det geniala i sig.

De är lätt att man använder samhällets fyrkantiga/bestämda ram och utgår ifrån den vad intelligens och begåvning är. De blir en form av indoktrinering.
Aspigare

Anslöt: 2019-09-25

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 3:11:12

Jag tror Bibeln är skriven av Gud genom autistiska.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 5:55:47

Jag har lärt mig hur jag ska tänka för att inte få psykotiska symtom eller psykos.

För 4-5 år sedan hade jag episoder där jag fick psykoser och var tvungen att lägga in mig i någon vecka. Sammanlagt har jag legat inne 4-5 tillfällen.

De här var tiden innan jag fick min Asperger och Adhd diagnos. Jag fick då min bipolära diagnos.

Anledningen till att jag fick psykoser var att jag fick så enorma känslorus när jag var inne i djupa tankar. Känslorna blev så starka på grund av att de fanns logik i tanken initialt och då blev jag så euforisk eller rädd att de sen skymde logiken. Varav jag kunde inte navigera utan full logisk kontroll. Känslorna blev så starka att de slog ut logiken och då blir man psykotisk.

Men dom senaste 4 åren har jag utvecklat mitt tänkande och tränat på att inte frambringa starka euforiska känslorus och att säga till mig själv att jag har bara varit rädd för att jag är galen,för att jag blev aldrig identifierad att jag var autistisk när jag var liten och växte upp och försökte därför vara som en neurotypisk. Men eftersom jag var annorlunda och lyckades aldrig vara som neurotypiska, trotts att jag försökte passa in och då blir smärtan av de så stor, när man hela tiden får små och ibland stora bekräftelser på att jag är iallafall inte som dom och jag klarar inte vara som dom riktigt. Hade jag i stället fått en autism diagnos som liten, och förstått att jag är annorlunda så hade jag kunnat vara mig själv mycket mer och sluppit lida så mycket av att försöka vara någon jag inte är.

Idag kan jag vara vaken ett par dygn, utan att få psykos och känna mig lugn och avslappnad och ha kontroll i min djupa fokus.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 6:17:29

Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 6:26:59

Kärlek fungerar på samma sätt, känslorna blir så starka att dom skymmer logiken. Varav man får svårt att tänka rationellt.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 6:50:29

Men logiken fanns där, initialt.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-11 11:00:00

Intense World theory är den vetenskapligt överlägset mest bevisade model av vad Autism och Adhd är. De går inte att bevisa den mer än vad den gör, då den är komplett. De är den vetenskapligt bevisade model som har störst evidens och har överlägset högst kvalité.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-11 22:07:39

Undrar varför ordet förstå, på engelska blir, under står?
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-12 4:15:09

Vi autistiska utvecklar gradvis starkare och starkare känslor i barndomen. De är därför vi måste undvika titta människor i ögonen, för vi ser för djupt in i deras själ. Men om känslorna stiger lite till så kan man få drag av adhd. Stiger känslorna lite lite till når man upp till diagnos adhd. Här känner man enormt mycket. När vi var små så var vi alla väldigt rädda ibland och fick ångest, oavsett hur mycket känslorna stigit. Ju mer känslorna stigit, desto mer glömmer vi hur vi hyper fokuserar. Så vägen för att låsa upp sitt geni är att träna på att hyperfokusera. Ju mer vi gör de desto bättre blir vi på de. När vi var små, även om vi inte mins de så var vår ångest och rädslor så starka att vi varvade upp oss för att omvandla ångesten till positiva känslor för att stå ut med smärtan. Men vissa barn fick ännu mer ångest att dom lyckades inte fly den. Att dom utvecklar add istället. Men eftersom att vår ångest och stress har varit så påtaglig ända från vi är små, så blir de ett normal tillstånd för oss så vi får svårt att känna att den ligger där. Vi vet inte hur de känns i magen och själen att vara så avslappnad i så djup fokus, då vi glömt hur vi fokuserar och hur de går till, i så detaljerad förståelse som möjligt.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-12 17:14:11

Ni som går runt och känner er missförstådda i livet, får då en osäkerhet och ett ångest påslag, så ni tvivlar på er själva för att tillslut övergå till delar av den neurotypiska omgivningens projicerar, för att i någon mening anpassas till flocken. Ni förstår egentligen rätt, så va ödmjuk.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-12 17:34:59

Projiceringar.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-12 17:43:03

Detta gäller alla människor, men bara dom som har riktigt starka känslor och som analyserar detta kan bli medveten om detta, vanliga människor känner också detta men inte lika starkt och nyanserat, så dom får svårare att känna och förstå detta.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-12 18:39:47

.
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Aspigare » 2019-11-14 20:42:57

Jag tackar för min tid här i forumet, de har varit berikande, nu har vi grunden till allt vi behöver, så nu är de färdigskrivet för min del. Önskar oss all lycka, ta hand om er!
Aspigare

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-11-14 21:09:51

Aspigare skrev:Jag tackar för min tid här i forumet, de har varit berikande, nu har vi grunden till allt vi behöver, så nu är de färdigskrivet för min del. Önskar oss all lycka, ta hand om er!
Hur mår du egentligen? Hoppas allt är ok!
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in