Deep thinking

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Deep thinking

Inläggav kiddie » 2019-02-05 2:09:27

Bounce skrev:Vägen ur alla psykiska åkommor är genom att analysera sitt egna tänkande. Om du kan definiera dina tankefel så detaljerat att det är exakt förstått. Förens då kan du ta dig ur dina psykiska åkommor.

Men även om man med förnuftet vet saker, betyder det inte att man kan övertyga sina känslor.

Jag vet att svenska spindlar inte är giftiga. Skulle jag vilja gå in i brons spindelnät som bildas varje sommar som har flera tusen spindlar på sig.... NEJ!
kiddie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2013-02-23

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-02-05 13:02:56

Ja fobier går att få bort genom en mental process.
Bounce

Anslöt: 2019-01-09

Re: Deep thinking

Inläggav kiddie » 2019-02-05 14:17:31

Bounce skrev:Ja fobier går att få bort genom en mental process.

Hur då?
kiddie
Frivilligt inaktiverad

Deep thinking

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 15:27:31

kiddie skrev:
Bounce skrev:Ja fobier går att få bort genom en mental process.

Hur då?

Kognitiv terapi? :roll:

Känner till en person som blev ”botad” av KBT, men sedan kom problemen tillbaka. Fast terapeuten trodde ju han lyckats då, eftersom de inte träffades längre när besvären återkom.
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Deep thinking

Inläggav kiddie » 2019-02-06 8:10:50

Är det inte bättre att försöka träna bort fobier än att sitta och tänka på dem eller prata om dem?

Tycker beteendeterapi verkar fallit i total glömska i Sverige. Nu ska man tänka ut allt. Istället för att faktiskt öva.
kiddie
Frivilligt inaktiverad

Deep thinking

Inläggav geocache » 2019-02-06 9:10:23

kiddie skrev:Är det inte bättre att försöka träna bort fobier än att sitta och tänka på dem eller prata om dem?

Tycker beteendeterapi verkar fallit i total glömska i Sverige. Nu ska man tänka ut allt. Istället för att faktiskt öva.

Ja, jag håller med dig. Själv håller jag på att träna bort den fobi jag haft sedan jag var kanske åtta år; fobi för trollsländor, fladdermöss, silverfiskar, skorpioner, kräftor, krabbor och harkrankar :-)060. Jag får stark panikångest när jag ser bilder eller filmer på sådana djur. Och det behöver inte ens vara närbilder :-)Crying...
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-02-12 20:05:43

Att leva med autism är som att lägga ett pussel. Eftersom vår intensiva plötsliga värld i barndommen skapade rädslor. Utrustade vi oss med ett pattern tänk, för att finna ett lugn och njutning. Somliga lägger inte pusslet vidare, utan nöjer sig med ett mindre pussel.
Bounce

Deep thinking

Inläggav sussi83 » 2019-02-12 22:44:11

Trinus skrev:Hur skulle din definition beskriva vad tid är? Om du gör en egen analys och inte Googlar?

Håller med föregående att tid är rörelse och förändring, ville bara tillägga lite tankar då.
Tiden tror jag kan existera utan medvetande, men medvetandet styr hur man uppfattar tiden. I vissa situationer känns tiden kort, som vid stress eller liknande, när något känns avlägset eller om man väntar på att något ska hända blir tiden lång. Men tiden exister ändå, det blir vinter, vår, sommar och höst oberoende om jag existerar eller inte så jordens rörelse är tiden resten är något som bor i vårt eget medvetande. I universum existerar ingen tid, där står praktiskt taget tiden still i ett vakuum. Kanske undantaget hur lång tid det tar för solens strålar att tex nå jorden, vilket kan vara ett mått på på tid, inget vi hinner uppfatta men ändå existerar det.
Ett spädbarn kan med viss precision avgöra om något avviker från mönstret, tidslinjen som spädbarnet ser den, om mamma tar upp barnet vid en senare tidpunkt. Ett spädbarn har dock inte uppfattningen av tiden som en vuxen har som har klockan som hjälpmedet för att samordna tiden. På det sättet kan ju tid upplevas som något ur enbart medvetandet, ur tex ett spädbarns perspektiv. Jag vill nog tro att djur har samma förmåga att ungefär uppskatta tid, men de går kanske mer på specifika händelser då eller husse och mattes sätt att vara, de kan bitvis fårstå när det är tid för något för de utgår från drifter som hunger mm vilket styr deras uppfattning av livet.
sussi83

Anslöt: 2010-10-21

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-02-12 22:52:01

Utan ett medvetande kan ingen uppfatta tid. Tänk om du som läser är den enda medvetandet som existerar. Och allt som ditt medvetande ser och upplever är bara en simulering i ditt medvetande? Det enda sättet att utesluta den tanken är om vi kan uppleva två medvetanden samtidigt.
Bounce

Deep thinking

Inläggav sussi83 » 2019-02-13 0:14:16

Sedan finns det väl sociala konstruktioner av tid, man är ur tid, före i tid, efter i tid. Tid blir ett mått för vad som anses normalt och enligt normen. Biologiska klockan kan också innebära ett mått på tid beroende på hur man ser på det, naturens gång sas kan vara hållpunkter för tid.
sussi83

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-02-13 0:36:01

Jomenvisst. Hoppas det! =)
Bounce

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-02-13 0:37:27

Bounce skrev:Utan ett medvetande kan ingen uppfatta tid. Tänk om du som läser är den enda medvetandet som existerar. Och allt som ditt medvetande ser och upplever är bara en simulering i ditt medvetande? Det enda sättet att utesluta den tanken är om vi kan uppleva två medvetanden samtidigt.
Du har vel en ekstra vid bevissthet du. :-)Happy
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-02-13 0:38:02

Bounce skrev:Jomenvisst. Hoppas det! =)
Svarte du meg?
Batte

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-02-13 0:43:05

Nej Sussi.
Bounce

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-02-13 1:08:30

Två medvetanden i samma medvetande samtidigt, går inte. Då skulle det vara ett medvetande. Vilket talar starkt för simuleringsteorin. Bisarrt? Ja och nej. Jag väljer att se världen utefter mitt egna val. Om det inte finns något sätt under några omständigheter att motbevisa ett påstående så borde påståendet som aldrig går att motbevisa sannolikt vara det troligaste.
Bounce

Deep thinking

Inläggav RSD555 » 2019-02-13 2:42:51

Djupaste tanken är att tänka vad man själv ska tänka. Svårt hitta djupare tanke.
RSD555
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-12-02

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-02-13 8:36:54

Bounce skrev:Två medvetanden i samma medvetande samtidigt, går inte. Då skulle det vara ett medvetande. Vilket talar starkt för simuleringsteorin. Bisarrt? Ja och nej. Jag väljer att se världen utefter mitt egna val. Om det inte finns något sätt under några omständigheter att motbevisa ett påstående så borde påståendet som aldrig går att motbevisa sannolikt vara det troligaste.
Tror du på simuleringsteorien?
Batte

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-02-13 9:13:39

Bounce skrev:Att leva med autism är som att lägga ett pussel. Eftersom vår intensiva plötsliga värld i barndommen skapade rädslor. Utrustade vi oss med ett pattern tänk, för att finna ett lugn och njutning. Somliga lägger inte pusslet vidare, utan nöjer sig med ett mindre pussel.

Det kanske är på det viset.

Fast mitt pussel har lett till uppfattningen att personer med autism är lite äldre själar, d v s att vi har levt lite fler jordeliv än andra (eller ja det går nog inte att påstå att det skulle gälla alla som har någon form utav autism vilket är en bred diagnos, men jag skulle gissa flertalet utav autister och inte minst bland oss med aspergerdiagnos). Det fysiska är då blott en manifestation av något djupare icke-fysiskt, där det då alltså finns en icke-fysisk person som manifesterar sig fysiskt i liv efter liv. Men det är inte ett ständigt upprepande, utan snarare en ständig utveckling. För varje liv så utvecklas man på flera sätt, det kan handla om vissa färdigheter (talanger), human utveckling (moral och nästakärleksförmåga), och/eller att ens sinnen blir skarpare. Och det behöver inte enbart betyda eventuell överkänslighet mot ljud/ljus/lukter/beröring, utan även ett sinne som är känsligare än normalt. Och då fungerar man ju annorlunda.

Och är man annorlunda så är man ofta inte riktigt i fas med omgivningen, vilket i sig kan leda till grubblerier. Liksom att man som en äldre själ ofta har mindre fysisk ork än andra och kanske därför tenderar att sitta och grubbla mer istället för att vara fysiskt aktiv. Men mest beror det nog på en annorlunda konstruerad hjärna som sagt, samtidigt som det inte är meningen att vi skall göra samma erfarenheter i liv efter liv, och då är det ju fördelaktigt om vi själva förändras i grunden över tid, från ett liv till ett annat. Yngre själar, vilka kan sägas vara motsatsen till oss då, är i regel mer för att göra saker än för att grubbla över saker, och kan på så vis vara mer effektiva (men kan sakna konsekvenstänk i varierande grad). Medans vi kanske sitter och planerar saker noga men sen händer det inte så mycket mer. Men att tänka är också utvecklande för själen tror jag. En annan skillnad är att för oss handlar det mer om att förstå, medans dom allra yngsta själarna nöjer sig med att tro och följer gärna auktoriteter.

---

Det är förstås inte så enkelt som att alla autister är äldre själar och alla andra yngre själar. Men jag tror alltså att den mest grundläggande orsaken till de flesta former utav autism har med själslig ålder att göra. Sen finns det säkert mängder utav äldre själar som inte skulle kvalificera för någon diagnos alls. Sedan är det ju även relativt vad som är äldre respektive yngre. Generellt sett så tror jag att den själsliga åldern hos människor i Sverige är högre än i dom flesta andra länder. Samtidigt som det är vanskligt att generalisera, då skillnaderna i fråga om själslig ålder säkerligen varierar mycket inom vart och ett utav alla existerande länder. Men det här är ändå något jag tror att man bör beakta innan man blandar befolkningar för mycket med varandra.

Vad jag förstår så inkarnerar det allt fler äldre själar i våra tider, vilket sammanfaller med att jordklotsväsendet just nu håller på att vakna upp (ja jag tror att jordklotet är ett levande väsen). Den ökade känsligheten i världen är nödvändig i o m att allt det levande på jorden motsvarar jordklotsväsendets fysiska manifestering av dess själsliga liv, och då det vad jag förstår är förutbestämt att jordklotsväsendet för närvarande ska gå i stormsteg (med sin tidsuppfattning) mot sin 'kosmiska invigning' eller 'upplysning'. Och då krävs det alltså samtidigt att en mängd äldre känsligare själar måste inkarnera. Vi är alla viktiga i det stora hela även om vi kanske inte upplever det så själva.

Andra saker som jag tror är ett led i jordklotets uppvaknande är den snabba teknologiska utvecklingen på jorden och då inte minst vårat internet, liksom vetenskapens framsteg. Men även klimatförändringarna. Det finns alldeles säkert en kausalitet mellan människans förehavanden och klimatförändringarna, men jag är övertygad om att allt är enligt planerna. Stora omvälvningar i samband med jordklotets uppvaknande är ofrånkomligt, och jag tror alltså inte att jorden eller mänskligheten i stort är på något sätt hotat av det som nu sker i världen i fråga om klimatet eller något annat. Men för den sakens skull så är det förstås fortfarande av värde att försöka ha ett konstruktivt förhållningssätt till naturen, det är också något vi skall lära oss.

Jag förstår om det här inte enbart förefaller djupt utan också flummigt. Och det kan säkert uppfattas som ett förskönande av autism och baserat på önsketänkande. Men det får jag ta isåfall. :-)Happy
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-02-13 11:38:07

Batte, jag skulle inte bli förvånad om det är en simulering, med tanke på att naturen (människan) utvecklats så långt att vi snart kan simulera virtuella världar så verkliga att dom upplevs som verkliga. Får jag göra en gissning så säger jag i så fall, ja. Vi kan lika gärna vara i en simulering skapat av en annan mycket mer avancerad intelligens.

Micke Jag började läsa din text, fasen det där lät djupt och vackert. Jag ska läsa texten i lugn och ro sen. Trevligt att ni öppnar er.
Bounce

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-02-13 17:17:13

Bounce skrev:Batte, jag skulle inte bli förvånad om det är en simulering, med tanke på att naturen (människan) utvecklats så långt att vi snart kan simulera virtuella världar så verkliga att dom upplevs som verkliga. Får jag göra en gissning så säger jag i så fall, ja. Vi kan lika gärna vara i en simulering skapat av en annan mycket mer avancerad intelligens.
Om vi nu säger att din gissning är rätt, och att din verklighet är en simulerad verklighet. Skulle det enligt dig vara sannolikt att ”tiden” (eller hur du uppfattar tiden) i också är simulerad?
Batte

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-02-13 18:50:24

Ja
Bounce

Deep thinking

Inläggav sussi83 » 2019-02-13 19:15:51

Bounce skrev:Nej Sussi.

Förklara mer hur du tänker.
Jag är väl dålig på att öppna mina funderingar antar jag, men jag lyssnar gärna på vad andra har att säga. Det är intressant och givande att läsa om. :-)Happy
sussi83

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-02-13 22:24:17

sussi83 skrev: I universum existerar ingen tid, där står praktiskt taget tiden still i ett vakuum.

Intressanta tankar, men jag hänger upp mig på den här meningen. Jag undrar varför du drar den slutsatsen. Rörelser och förändringar finns ju överallt i universum. Och årstider vilket du verkar fästa stor vikt vid när det gäller tiden, det har ju även Mars t ex.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav sussi83 » 2019-02-13 23:33:05

Micke skrev:
sussi83 skrev: I universum existerar ingen tid, där står praktiskt taget tiden still i ett vakuum.

Intressanta tankar, men jag hänger upp mig på den här meningen. Jag undrar varför du drar den slutsatsen. Rörelser och förändringar finns ju överallt i universum. Och årstider vilket du verkar fästa stor vikt vid när det gäller tiden, det har ju även Mars t ex.

Jag menade nog att tiden existerar både i medvetandet och oberoende medvetandet, vad gäller mars hade jag ingen aning om att det fanns årstider. Men för att det ska existera tid i medvetandet behöver kanske en person kunna få ett begrepp om förändringarna, därför tog jag upp det om ljuset och tiden det tar för ljuset att nå jorden. Så jag tror att tiden blir ett vakuum.
Men som du säger sker färändringar även i rymden så tid bör även ha förutsättningar att finnas där.
sussi83

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in