Deep thinking

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-05-14 9:18:18

Haha
Ja!

Jag beundrar dig Micke. Du har givit mig mycket. Egentligen har alla texter jag läst, givit mitt medvetande något, som resulterar i tankar som formar mig.

När jag var yngre vågade jag inte tänka på det spirituella, blev nojig och mådde dåligt. Men med tiden har jag blivit mer och mer övertygad och där har du bidragit mycket. Även ditt fina sätt att skriva har jag blivit influerad av. Dom där ödmjuka formuleringarna du så diskret och fint får in. Jag övar fortfarande på de.
Bounce

Anslöt: 2019-01-09

Deep thinking

Inläggav Freedrone » 2019-05-14 11:14:40

Personligen tycker jag det är avkopplande att fundera över vad saker är.
Freedrone

Anslöt: 2018-10-11

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-05-14 13:01:32

Jag inser att jag kan väldigt lite mot enormt många andra människor. Men jag har 3 hyfsade begåvningar. Förmågan att kunna tänka djupt. Vara humoristisk. Och förstå det mänskliga psyket. Det sistnämnda har varit mitt specialintresse i hela mitt liv.
Bounce

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2019-05-14 13:05:31

Bounce skrev:Jag inser att jag kan väldigt lite mot enormt många andra människor. Men jag har 3 hyfsade begåvningar. Förmågan att kunna tänka djupt. Vara humoristisk. Och förstå det mänskliga psyket.

Alldeles utmärkta egenskaper/begåvningar, om du frågar mig :D
Menat på djupaste allvar :wink:
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-05-14 13:08:30

Tack Fabela. Vilka är dina hyfsade begåvningar?
Bounce

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2019-05-14 14:04:38

Oj, hjälp...

Kanske...
- att tänka i frågor eller bara iaktta, hellre än slå fast "sanningar"
- förstå livsvillkoren, bortom art-, lands- och tidsgränser
- humor, inte gränslös men finns alltid där.

Näe, jag vet inte :lol: Har inte analyserat mig själv så värst, brukar ha så mycket annat intressantare att tänka på. :-)Happy
Fabela

Deep thinking

Inläggav aspie92 » 2019-05-14 17:02:30

Hur vet man om man har en begåvning eller om man bara är normalbra på något?
aspie92

Anslöt: 2019-05-04

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-05-15 13:29:27

Det är ju en bra fråga. Man vet ju aldrig. IQ testen är ju inte särskilt tillförlitliga egentligen, man får väl göra någon form av uppskattning av vad man tror.
Bounce

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-05-16 0:03:50

The spectrum of narcissism.

Det narcissistiska spektrumet befinner vi alla oss i mer eller mindre under livet. Tänk dig spektrumet att längst ut till höger har vi den grövsta narcissismen. Längst till vänster har vi empati. Tänk dig spektrumet som ett långt gradvis spektrum. Om vi upplever trauman i barndomen så ignorerar (förnekelse) barn och ungdomar ofta den smärtan, som den dåliga självkänslan präglas av, genom att se sig själv med en fejkad känsla för att kunna komma förbi den dåliga självkänslan. Ju sämre självkänsla, desto större gradvis fejkad självkänsla krävs. Om trauman varit så enormt starka (mycket dålig självkänsla) krävs en enorm fejkad självkänsla att fejka och då blir narcissismen också väldigt stark. Här har man då över tid blåst upp sin självkänsla så högt, att det finns inget utrymme att känna något annat än kärleken till sig själv. Eller med andra ord, det finns inte platts för kärlek till andra (att bry sig om), då självkärleken (självkänsla) är så stark att den är uppbokad helt till en själv, att det inte finns något över till någon annan (bry sig om andra) då kärlek är att man bryr sig om någon annan, mer än sig själv.

Hur gör man då för att inte vandra för högt. Man måste lära sig att sätta ord på den sorg man upplevt, upplever och inte sätta ord på något annat (förnekelse).
Bounce

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2019-05-16 1:20:15

Bounce, du är alltså också inne på att det är en överlevnadsstrategi, i grund och botten? Alltså inte medveten, utan psyket kompenserar på egen hand.
Jag funderar också på bl.a. narcissism, nämligen, och försöker förstå dess "innersta väsen", om man nu kan kalla det så.
Fabela

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-05-16 2:12:43

Ja det tror jag att det är. Den dåliga självkänslan blir ju outhärdlig för en del att leva med. Men förnekelsen är medveten i början. Men sen övertid så är berusningen så stark att förnekelsen då inte längre är medveten.

Därför är Elvanse mediciner och liknande preparat livsfarliga för människor med adhd eller add. Då elvanse boostar upp självkänslan rejält.
Bounce

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-05-16 2:36:01

Psykopaten har dock upplevt ännu starkare trauma så att förnekelsen (omedvetet) var tvungen att inledas redan vid själva traumat för att det lilla barnet skulle kunna överleva.
Bounce

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2019-05-17 12:25:07

Du Bounce, apropå sorg: har du funderat nåt på förlåtelse?

Det är ytterligare ett sånt där projekt jag har just nu, vad gäller att försöka förstå sakers "innersta väsen". (Det var i själva verket via förlåtelse som jag kom in på narcissism, psykopati mm.)

Har själv inget att säga om saken, är inte klar på långa vägar med mina funderingar.
Men läser gärna om nån annan har nåt den vill dela med sig av. :-)Happy
Fabela

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-05-17 17:11:43

Jag tänkte tipsa om en intervju med en person som ska ha upplevt "andra sidan", genom en s k nära-döden upplevelse. Jag tyckte den var sevärd och den verkar till fullo stämma in med min egna tro. Sådana här saker kan ju bidra till djupa funderingar och till att ge lite perspektiv på tillvaron när man behöver det.

https://www.youtube.com/watch?v=1FD5lReqe64
Senast redigerad av Micke 2019-05-17 17:14:40, redigerad totalt 1 gång.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Deep thinking

Inläggav Bounce » 2019-05-17 17:12:35

Fabela

För min egen del har jag lärt mig att förlåtelse och acceptans är det enda sättet att komma över något. Om man inte gör det, så finns sorgen kvar och tynger än via ens förnekelsen.
Bounce

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-05-17 18:29:14

Angående förlåtelse,

Min tro är den att om man skulle ha full förståelse för verkligheten tillsammans med en tillräckligt stor kärleksförmåga/medkänsla, så skulle man också oundvikligen förlåta allt och alla. Och att detta var något som Jesus demonstrerade när han förlät sina bödlar på korset. Med "full förståelse för verkligheten" så syftar jag mer på verklighetens 'struktur' än på att förstå alla detaljer som låg bakom att det som skedde skedde.

Men för oss andra som inte är fullkomliga så är ju det här med förlåtelse ibland ett knepigt ämne.

Man kan förlåta av egna skäl, för att själv må bättre och för att kunna gå vidare.
Man kan förlåta för den andres skull, alltså av medkänsla.
Man kan förlåta för att man pressas till det.
Man kan förlåta för att man, åtminstone till viss del, förstår varför det skedde.
Man kan förlåta för att man ser sin egna del i det hela. (Dock är ju så inte alltid fallet, såvida man inte har den tro som jag själv har, nämligen att vi skapar vårat egna öde genom den 'karma' vi sår.)
Man kan förlåta för att man inser att det inte enbart var av ondo för en själv. (Det kan ju vara t ex om man har min tro på att allt obehagligt man utsätts för är utvecklande för en, inte minst sett ur ett flerlivsperspektiv.)
Man kan förlåta pga att ens tro påbjuder detta. Det kan då vara för att man lärt sig att man skall förlåta. Men det kan också vara mer förankrat i en förståelse, korrekt eller ej, såsom den förståelse som den intervjuade personen i klippet jag länkade till här ovan erhöll genom sina upplevelser (att allt alltid är i sin ordning sett från ett högre plan).

Och sen kan man förstås förlåta av fler än ett skäl.
Micke

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-05-17 19:55:26

Fabela skrev:förlåtelse

Å tilgi er nok å ønske at negativ energi aldri igjen rettes mot et individ med bakgrunn i det man har antatt at individet har skyld i.

Følgende vil vel være eksempler på naturlige konsekvenser og praksisen av å oppnå tilgivelse:
-Man ønsker at ikke hevn rettes mot vedkommende for noe som er tilgitt
-Man ønsker at ikke forakt rettes mot vedkommende for noe som er tilgitt
-Man ønsker at ikke vonde ting skal ramme vedkommende på grunn av noe som er tilgitt
-Man hater ikke en person for noe som er tilgitt
-Man ønsker ikke å sverte, baksnakke, eller drive renkespill mot et individ på grunn av noe som er tilgitt

Jeg tenker også at mennesker som sjelden gjør det jeg har beskrevet i punktene over har mye lettere for å tilgi fordi de ikke må endre så mye av adferden og ikke retter mye negativ energi mot andre i utgangspunktet. Man kan nok ikke tilgi (endre seg selv til det bedre) dersom man ikke i utgangspunktet kjenner at man har rett til å "jevne ut" eller tilbakebetale for noe man mener seg utsatt for. :-)063
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2019-05-17 20:22:35

Okej, nästa då:

Vad är förlåtelsens mekaniker, tänker ni?
Var i en människa kommer förlåtelsen ifrån, var bor den?

Förlåtelse behöver ju inte handla om en person, nånting nån gjort mot en, menar jag. Det kan t.o.m. handla om att förlåta livet självt.

Så vad är själva förlåtelsens innersta väsen?
Fabela

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2019-05-17 20:56:06

Sorry, inlägget ovan blev lite slarvigt.
Tillägg:

Micke, jag lyssnade på det du postade, känner mig rätt tagen och lite skakad av hans berättelse.
Och du är lite inne på det jag skriver i inlägget ovan. Men gå gärna ett par snäpp djupare, om du orkar och har lust. :-)Happy
Fabela

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-05-17 21:01:38

Fabela skrev:Okej, nästa då:

Förlåtelse behöver ju inte handla om en person, nånting nån gjort mot en, menar jag. Det kan t.o.m. handla om att förlåta livet självt.

Jag skulle nog säga att det är att släppa en negativ bindning man har till någon eller något i sitt inre, som baserar sig på något man inte har kunnat acceptera. Och genom denna process så frigör man ju sig själv då från denna (energimässiga) bindning som jag skulle tro enbart dränerar en på livskraft och tar fokus från annat. Vet inte om jag kan förklara bättre än såhär utifrån hur jag ser på saken.

Och var förlåtelsen kommer ifrån inom en, ja antagligen ifrån tankar eller känslor, eller en kombination utav dessa.

Men ska se på en film nu och kanske kommer på mer senare. :-)Happy
Micke

Deep thinking

Inläggav Batte » 2019-05-17 21:04:45

Fabela skrev:Okej, nästa då:

Mekanismene er vel avhengig av ens egen personlighet. Hvordan man fungerer. Hva som driver en. Ens moralske og etiske kompass etc. Nesten hva som helst kan være katalysator for et menneskets utvikling.

Tilgivelsen, å ikke gjøre urett på grunn av urett begått, trenger vel ikke bo et sted i mennesket? Om man tenker på hvor mentale prosesser foregår, så er vel det stort sett i hjernen. Er det det du mener?

Tilgivelsens innerste essens er nok å slutte å gjøre noe negativt fordi en har vært rammet av noe negativt. Personlig utvikling.
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Deep thinking

Inläggav Micke » 2019-05-18 1:33:55

Batte skrev:
Å tilgi er nok å ønske at negativ energi aldri igjen rettes mot et individ med bakgrunn i det man har antatt at individet har skyld i.

Følgende vil vel være eksempler på naturlige konsekvenser og praksisen av å oppnå tilgivelse:
-Man ønsker at ikke hevn rettes mot vedkommende for noe som er tilgitt
-Man ønsker at ikke forakt rettes mot vedkommende for noe som er tilgitt
-Man ønsker at ikke vonde ting skal ramme vedkommende på grunn av noe som er tilgitt
-Man hater ikke en person for noe som er tilgitt
-Man ønsker ikke å sverte, baksnakke, eller drive renkespill mot et individ på grunn av noe som er tilgitt

Det här var en bra beskrivning på vad det i praktiken kan innebära att förlåta någon.

Jeg tenker også at mennesker som sjelden gjør det jeg har beskrevet i punktene over har mye lettere for å tilgi fordi de ikke må endre så mye av adferden og ikke retter mye negativ energi mot andre i utgangspunktet. Man kan nok ikke tilgi (endre seg selv til det bedre) dersom man ikke i utgangspunktet kjenner at man har rett til å "jevne ut" eller tilbakebetale for noe man mener seg utsatt for. :-)063

Ja har man en förlåtande attityd i grunden och den håller i sig från utgångspunkten till tidpunkt 2, så vore ju ett förlåtande vid tidpunkt 2 mer en symbolisk handling för någon annans skull.

Jag hade lite svårt att förstå det här sista först, trots att jag tydligen skall ha 35% norska gener enligt ancestryDNA. :-)005
Micke

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2019-05-18 10:58:04

Batte skrev:Man kan nok ikke tilgi (endre seg selv til det bedre) dersom man ikke i utgangspunktet kjenner at man har rett til å "jevne ut" eller tilbakebetale for noe man mener seg utsatt for. :-)063

Det här förstår jag inte riktigt.
Menar du att en persons mindervärdighetskänsla kan vara ett hinder för hen att förlåta?
Att hen anser sig vara en sån obetydlig person, att hen inte har rätt att "tränga sig på" den andre med sin obetydliga, värdelösa förlåtelse (alltså enl. personen själv, som känner sig obetydlig)?
Eller omvänt: hen kan lika gärna fortsätta hata, känna hämndbegär osv, eftersom hen är obetydlig och saknar värde, och därför inte påverkar andra människor. Alltså enl. sin egen uppfattning.

Låter det där konstigt..? :-)063
Fabela

Deep thinking

Inläggav Fabela » 2019-05-18 11:10:34

Micke skrev:Man kan förlåta av egna skäl, för att själv må bättre och för att kunna gå vidare.
Man kan förlåta för den andres skull, alltså av medkänsla.
Man kan förlåta för att man pressas till det.
Man kan förlåta för att man, åtminstone till viss del, förstår varför det skedde.
Man kan förlåta för att man ser sin egna del i det hela. (Dock är ju så inte alltid fallet, såvida man inte har den tro som jag själv har, nämligen att vi skapar vårat egna öde genom den 'karma' vi sår.)
Man kan förlåta för att man inser att det inte enbart var av ondo för en själv. (Det kan ju vara t ex om man har min tro på att allt obehagligt man utsätts för är utvecklande för en, inte minst sett ur ett flerlivsperspektiv.)
Man kan förlåta pga att ens tro påbjuder detta. Det kan då vara för att man lärt sig att man skall förlåta. Men det kan också vara mer förankrat i en förståelse, korrekt eller ej, såsom den förståelse som den intervjuade personen i klippet jag länkade till här ovan erhöll genom sina upplevelser (att allt alltid är i sin ordning sett från ett högre plan).

De där fetade känner jag att jag instinktivt ryggar tillbaka för.
Det är ju bara som en tom gest då, inget man känner och ger på riktigt.
Alltså så som jag tänker just nu iaf. Det kan väl inte vara förlåtelse om man inte känner det i sig? Om det inte bottnar i en process?

Bara två "instickare" i all hast, ska fundera vidare på det ni skrivit. :-)Happy
Fabela

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in