Dags att spamma forumet (för att få inlägg nog)?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav JOR » 2008-03-18 21:14:29

Öm!

Vad ni gnäller då...

Vad sägs om detta då:

1. Tillgång att skriva till alla utom FF och NFD först efter två veckor.
2. Tillgång till FF kräver punkt 1 + registrering
3. Tillgång till NFD kräver punkt 1 + registrering + registrering.

FF= Föräldraforum
NFD = Nya Fri diskussion

Så här resonerar jag:
Punkt 1:
För att folk inte skall regga sig och rakt av börja haspla ur sig en massa
konstigt i fel avdelning och orelevanta yttringar så tvingas de till att
åtminstone läsa lite innan. Kanske hinner de få läst regler och viktigt-
texterna.

Punkt 2:
FF ÄR särskilt hårt modererat ty föräldrar är lättkränkta. Och det blir lite
mildare att bara bli utkastad ifrån FF.

Punkt 3:
NFD är en särskild avdelning där folk kan raljera mer okontrollerat, där
de själva får hjälpa varandra att "moderera" andra användare. Detta
forum är att betraktas som helt oövervakat och ageranden sker endast
när någon anmäler. Och då är det givetvist svensk lag som gäller och
inget annat.
Hit hamnar också de som inte kan sköta sig i de vanliga avdelningarna.
Och skulle de dra på sig ytterligare två varning här inne ackumulerat
med de som de redan dragit på sig (upptill tre) innebär att de kastas UT
ur forumet.

Vad säger ni?
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Mardröm » 2008-03-18 21:22:24

1. Tillgång att skriva till alla utom FF och NFD först efter två veckor.
Jepp,låter desssutom enklast för dig att administera

Punkt 2:
FF ÄR särskilt hårt modererat ty föräldrar är lättkränkta. Och det blir lite
mildare att bara bli utkastad ifrån FF.
Jag håller med. Men.... Moderering behöver inte betyda utkastning. Är det extemt så..

Men man kan ju bli uthivad från allt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-18 21:26:20

Ja, föräldrar är kanske mer lättkränkta, men hittar de hit vill de förmodligen ha snabba svar!

Om de söker svaret på frågan "min son/dotter gör X, är det aschbergers?" så kommer de INTE att stanna två veckor i väntan på skrivrättigheter.

Förutom Sylerpuckot, har vi HAFT några riktiga trollattacker här som motiverar de där reglerna?

NFD är helt okej med hårdare inträdeskrav, då får man medvetet gå in i ett (kanske) hårdare debattklimat.

Jag tycker det är olyckligt med hårda krav på föräldraforumet.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Mardröm » 2008-03-18 21:34:07

Sen startade ju UFO ADHD forum, nu när vi ser saker i NPF spektrum finns det en rad möjligheter. Likaså artiklar, du kan göra en fristående NPF-sida, medicin och behandling kan vara ett förslag på forum, ett annat forum som jag inte vet riktigt hur man ska utforma kunde behandla de psykiska problem vi får utöver AS/adhd diagnosen, som ångest, sömnsvårigheter, depression, mani etc.

Du får tänka på att lägga servern i USA också kan du ta in reklam. Tänk på att publiken är 30 % av folket .
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-18 21:47:41

Mardröm skrev: du kan göra en fristående NPF-sda,


:)

Klicka på min WWW-knapp! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Mardröm » 2008-03-18 21:49:45

Precis svante, men när de sprids ut så hittar ju ingen.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-18 21:51:25

Nu förstod jag inte.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav JOR » 2008-03-18 21:53:32

Tackar för åsikterna, vill ha mer...
Mardröm skrev:Jag håller med. Men.... Moderering behöver inte betyda utkastning. Är det extemt så..

Kastas ut ur FF innebär inte ut ur forumet. Tre varningar = Ut ur FF din buse.

Savanten Svante skrev:Om de söker svaret på frågan "min son/dotter gör X, är det aschbergers?" så kommer de INTE att stanna två veckor i väntan på skrivrättigheter.

Tja!
Om de har så bråttom att fråga, vad får dig att tro att de kommer att regga sig så att de kan posta i rätt avdelning?

Savanten Svante skrev:Förutom Sylerpuckot, har vi HAFT några riktiga trollattacker här som motiverar de där reglerna?

Tja, igen!
Kan väl inte hävda att vi blivit översvämmade av trolls. Nog för att ni duktigt skrika troll kan. Men, man kan väl göra ett litet försök att minimera risken att bli utsatt för sådana?

Savanten Svante skrev:Jag tycker det är olyckligt med hårda krav på föräldraforumet.

Panikas tillökning detta. Eftersom hon och flera andra "krävde" hårdare modereringar. Och eftersom hon då ställde upp som moderator för "sin" avdelning så skapade Admin avdelningen.
Så nu har den fått hänga med ett bra tag.

@Mardröm.
Jag väntar mycket hellre med att utöka forumet med en massa nya avdelningar tills vi kan hantera utökningarna, vilket jag idag inte riktigt mäktar.

Ps!

Flyttar tråden till rätt avdelning, om ca en timme...
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-18 21:59:06

JOR skrev:Tja!
Om de har så bråttom att fråga, vad får dig att tro att de kommer att regga sig så att de kan posta i rätt avdelning?


Om de reggar sig så har de ju ingen möjlighet att posta i rätt avdelning... Om de inte reggar sig så sköter de sig väl som reglerna var tänkta att funka... de läser på först.. dvs reglerna funkar på fel personer.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav ufo » 2008-03-18 22:03:00

Mardröm skrev:sen startade ju UFO ADHD forum, nu när vi ser saker i NPF spektrum finns det en rad möjligheter. Likaså artiklar, du kan göra en fristående NPF-sda, medicin och behadling kan vara ett förslag på forum, ett annat forum som jag inte vet riktigt hur man ska utforma kunde behadla de psykiska problem vi får utöver AS/adhd diagnosen, som ångest, sömnsvårigheter, depression, mani etc.

Du får tänka på att ägga servern i USa också kan du ta in reklam.Tänk på att publiken är 30 % av folket .

Rättelse. Jag har inte startat adhdforum. Jag agerar bara moderator där.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav jonsch » 2008-03-18 22:16:02

Ett kanske väl avancerat förslag:

De som lyckats behålla tillgång till ett forum en viss tid får en begränsad modereringsmöjlighet i det forumet, nämligen möjligheten att vilken nykomling som helst i karantän d.v.s. förvisa den till att endast kunna skriva i ett särskilt karantänforum, tills en moderator eller du, JOR, hunnit titta till fallet. Den som skickar folk i karantän utan, enligt dig och moderatorerna, giltiga skäl, blir själv varnad och sedan bannad.

Nykomling skulle man räknas som tills man själv lyckats behålla tillgång till ett forum tillräckligt länge för att få den begränsade modereringsmöjligheten. Denna tidsrymd kan sättas olika lång i olika forum.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-18 22:21:05

jonsch skrev:Ett kanske väl avancerat förslag:
---


Du har rätt det ÄR ett väl avancerat förslag som är som är svåröverskådligt och som skapat för krångel. Sågas!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Mardröm » 2008-03-18 22:30:35

JOR skrev:Kastas ut ur FF innebär inte ut ur forumet. Tre varningar = Ut ur FF din buse.


JOR skrev:Tja, igen!
Kan väl inte hävda att vi blivit översvämmade av trolls. Nog för att ni duktigt skrika troll kan. Men, man kan väl göra ett litet försök att minimera risken att bli utsatt för sådana?


Put-put-put -put
JOR skrev:@Mardröm.
Jag väntar mycket hellre med att utöka forumet med en massa nya avdelningar tills vi kan hantera utökningarna, vilket jag idag inte riktigt mäktar.

Jo, men tänk...15% har npf.....de ha två föräldrar och ett syskon som kollar....det är 60%. Reklamen kan ta in pengarna, på US sidor är det fullt av antidep, CS, Bz osv reklam.
Vet att det äär lite att sälja själen, men det är en pengafixerad värld.

JOR skrev:Ps!

Flyttar tråden till rätt avdelning, om ca en timme...
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav ufo » 2008-03-18 22:35:31

Bjäbbmonstret skrev:
jonsch skrev:Ett kanske väl avancerat förslag:
---


Du har rätt det ÄR ett väl avancerat förslag som är som är svåröverskådligt och som skapat för krångel. Sågas!

Men å andra sidan så är ju nuvarande regler ungefär detsamma.
Först skall man registrera sig för att kunna skriva men bara efter att du på nytt har registrerat dig och har skrivit 20 inlägg eller 40 beroende på karaktär men det är inget som det står något om i forumsreglerna.

Jag är helt övertygad om att det som det ser ut idag stoppar många seriösa från att ge sig in i diskussionerna.

Jag översätter nu reglerna till ren svenska.
Endast öppen för redan väl etablerade och insatta proffs/medlemmar
Obehöriga äga ej tillträde.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-18 22:38:34

Mardröm skrev: Jo, men tänk...15% har npf.....de ha två föräldrar och ett syskon som kollar....det är 60%. Reklamen kan ta in pengarna, på US sidor är det fullt av antidep, CS, Bz osv reklam.
Vet att det äär lite att sälja själen, me det är en pengafixerad värld.


Då får det allt vara engelskspråkigt. Och seriöst... jag tror ingen tjänar pengar på någon svensk npf-site.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:56:29, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Mardröm » 2008-03-18 22:40:55

ufo skrev:Rättelse. Jag har inte startat adhdforum. Jag agerar bara moderator där.


OK, men inom psykiatrin talas det mindre och mindre om avgränsad adhd-as det är en npf-störning med oklara gränser..

Ungefär som neuros, isf de uppdelade ångestsjukdomar vi har idag.

Men vi får ju de gamla diganoserna ännu.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:56:31, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav JOR » 2008-03-18 23:04:07

Jonsch skrev:Ett kanske väl avancerat förslag:

Sant, ett avancerat förslag. Får tankegångar här... Gillar.

Flyttar tråden och kontemplerar med mig själv under eftermiddan imorgon...

Tackar för ytterligare yttringar.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 11:56:31, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-18 23:27:08

Mardröm skrev:
ufo skrev:Rättelse. Jag har inte startat adhdforum. Jag agerar bara moderator där.


OK, men inom psykiatrin talas det mindre och mindre om avgränsad adhd-as det är en npf-störning med oklara gränser..

Ungefär som neuros, isf de uppdelade ångestsjukdomar vi har idag.

Men vi får ju de gamla diganoserna ännu.


Själv tycker jag det är STOR skillnad på adhd och asperger.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:56:31, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-18 23:32:23

JOR skrev:
Jonsch skrev:Ett kanske väl avancerat förslag:

Sant, ett avancerat förslag. Får tankegångar här... Gillar.

Flyttar tråden och kontemplerar med mig själv under eftermiddan imorgon...

Tackar för ytterligare yttringar.


De regler vi redan har är mer avancerade än nytillkomna vill/kan ta till sig. Det finns tusen forum ute på nätet och med tusen varianter på reglerna så blir de mer kreativa reglerna bara de mest brutna, eller helt enkelt det mest övergivna forumet för just den gruppen.

Vi vill väl ha in nya oxå?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:56:31, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Sam » 2008-03-19 0:14:26

Jag tycker att det är viktigt att vi får in nya medlemmar. Därför är det viktigt att det ska vara lätt att posta i de olika forumet. Så få regler som möjligt.

Kanske kan det räcka med en viss tid på forummet eller ett visst antal inlägg för att skriva i NFD. Och bara ha denna avdelning som låst.

Kan inte de andra vara öppna, med ett litet undantag för FF där man måste regga sig, för att kunna skriva, men ingen karenstid.
Om någon missköter sig i FF, kan man inte då istället spärra denna person, efter 1 till 2 varningar för vidare aktivitet i FF.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 11:56:31, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav ufo » 2008-03-19 0:36:58

Vad är det som är så trevligt med dunkla regler som få klarar av att förstå?

Mina erfarenheter på forumdelen säger att aspergerforum inte vill fortsätta fungera.

Vi har här forumsregler "allmänna" och speciella för vissa avdelningar som kallas forum. Så för att få skriva i ett forum måste du redan ha skrivit 20-40 inlägg i forumet.

Att vi som har varit här har koll på hur reglerna ser ut(vissa av oss) är inte tillräckligt. Det måste vara enkla klara regler för nykomlingar annars tror jag att detta forum kommer att självdö.

Karenstid är vanligt förekommande(men tveksamt om bra) det brukar röra sig om 3-4 dagar.

Jag brukade vara aktiv admin på diverse klanforum och vi löste det så enkelt att alla kunde skriva i en "karensavdelning" från start. Därefter så kunde admin/moderatorer godkänna personen ge behörigheter att läsa och skriva samt flyttade in tråden i rätt rum så att karensrummet förblev tomt. Samma system skulle kunna appliceras här, för trots allt så tror jag att de flesta tycker det är viktigt att nykomlingar som inte vet/kan det här om asperger skall få möjlighet att ventilera sina funderingar.

---

Är det inte så enkelt att de som styr och håller i det här forumet bara har blivit lite överarbetade. Om nu exadmin fått nytt jobb som gör att han inte har tid här så blir ju stoppande av nya medlemmar en enkel lösning, men långt ifrån bra.

Var hårdare i modereringarna istället. Släng ut patrasket snabbare istället för att låta det gå en lång tid och sedan banna någon för vad denna skrivit retoraktivt ett halvår bakåt.

Stäng av medlemmarna snabbare och under kortare tider.

---

Själv har jag vandrat vidare till nya platser och nytt nick. Men tittar in ibland när jag får medelanden på MSN som med denna tråd.
Jag tjafsar gärna med medlemmarna här men skall man känna att man vill tjafsa med admin/moderatorer om hur felaktiga reglerna är så är det fel plats helt enkelt.




På återseende därute.............
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:56:31, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Ganesh » 2008-03-19 0:49:32

Det var bra som det var.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:56:31, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Mats » 2008-03-19 8:21:18

Jag tycker det var en förbättring att man måste anmäla sig till Fri Diskussion.

20/40-reglerna måste ha kommit till av en anledning. Ingen hittar på nya regler utan att det finns ett problem man försöker lösa. Vad jag förstår var problemet att många trådar startades i fel avdelning av nya medlemmar. Om det var problemet föreslår jag:

- Behåll registreringen till FöräldraForum och Fri Diskussion.
- Nya medlemmar får omedelbart rätt att svara i befintliga trådar i samtliga avdelningar.
- Nya medlemmar kan omedelbart starta nya trådar i Allt om Asperger, FöräldraForum, Synpunkter på AspergerForum och Träffar. (Samma regler som idag men med tillägg för Träffar.)
- Eventuellt en begränsning att man får starta högst fyra trådar (totalt på forumet) på sina 20 första inlägg.

Förslaget om 14 dagars karens innan man över huvud taget får börja posta tycker jag är sämre än dagens 20/40-regler.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:56:31, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Titti » 2008-03-19 15:00:47

Moderator:
Flyttade fyra irrelevanta inlägg.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:56:31, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in