Dags att byta namn på forumet? (Forum för PK och rasism)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2009-02-19 14:17:05

Nej, jag gillar inte diskussioner om hur hemska alla är som inte ställer upp på "accepterade" attityder i samhället. Speciellt som detta är ett av kännetecknen på AS.

Däremot så ogillar jag skarpt när nya medlemmar blir attackerade, kallade för troll och diverse annat. Tror dessutom att jag själv föregått med gott exempel och inte utsatt någon för sådant.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2009-02-19 14:20:42

alfapetsmamma skrev:Däremot får man då acceptera att hålla sig inom lagens råmärken, hets mot folkgrupp och diskriminering pga hudfärg eller religion är inte okej, lika lite som det är okej pga sexuella preferens eller funktionshinder.
Det räcker med att en person känner sig kränkt för att det skall räcka till åtal.
Och då är det varken admin eller moderatorer som avgör om det är ok.

Själv är jag inte så säker på att as-forum går säker i alla dessa trådar om invandring.

Men jag håller med dig i sak, det vore trevligt om det gick att diskutera i forumet.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Inger » 2009-02-19 14:46:27

rdos skrev:Nej, jag gillar inte diskussioner om hur hemska alla är som inte ställer upp på "accepterade" attityder i samhället. Speciellt som detta är ett av kännetecknen på AS.

På 30-talet var det lika "PK" att skylla allt på en viss grupp människor. Att vi lärt oss så pass mycket av historien att majoriteten idag har en mer humanitär inställning till sina medmänniskor tycker jag är känns bättre än alternativet. För om vinden än en gång skulle svänga tillbaka så kan du vara säker på att det även skulle drabba NPF:are, precis som det gjorde förra gången, och du skulle finna dig vara minoritet i betydligt otrevligare omständigheter och riskera livet varje gång du gav uttryck för avvikande åsikt.

I övrigt är väl ingen som startar diskussioner om "hur hemska alla är som..."? Det är snarare ni SD-anhängarnes spammande med era uttjatade åsikter i var och varannan tråd som leder till att somliga ser sig nödgade att markera att det finns andra åsikter, så att inte nybörjare och andra ska få uppfattningen att aspergare överlag är främlingsfientliga.

Sen får du lägga av med att kalla alla för "PK-maffian" som har annan åsikt än du själv i just den frågan, eller finna dig anmäld varje gång.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-02-19 14:56:47

Inger skrev:På 30-talet var det lika "PK" att skylla allt på en viss grupp människor. Att vi lärt oss så pass mycket av historien att majoriteten idag har en mer humanitär inställning till sina medmänniskor tycker jag är känns bättre än alternativet.


Håller inte med om den attityden. På 30-talet hade de flesta som idag får npf-diagnos möjlighet att fungera i samhället. Idag ska denna grupp istället medikaliseras och diagnosticeras. En liten klick ifrån npf-gruppen hamnade utanför samhället även då, vilket väl ungefär var de som idag ingår i LFA-gruppen.

Inger skrev:För om vinden än en gång skulle svänga tillbaka så kan du vara säker på att det även skulle drabba NPF:are, precis som det gjorde förra gången, och du skulle finna dig vara minoritet i betydligt otrevligare omständigheter och riskera livet varje gång du gav uttryck för avvikande åsikt.


Må hända, fast det var nog inte värre att lära sig att hålla käft inför överhögheten än att lära sig uppföra sig som en NT. Skulle nästan tro att det är enklare att lära sig att hålla käft än bli NT.

Inger skrev:Sen får du lägga av med att kalla alla för "PK-maffian" som har annan åsikt än du själv i just den frågan, eller finna dig anmäld varje gång.


Har PK-maffia blivit ett personangrepp oxå? :shock:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-02-19 15:09:23

rdos skrev:
Inger skrev:På 30-talet var det lika "PK" att skylla allt på en viss grupp människor. Att vi lärt oss så pass mycket av historien att majoriteten idag har en mer humanitär inställning till sina medmänniskor tycker jag är känns bättre än alternativet.

Håller inte med om den attityden. På 30-talet hade de flesta som idag får npf-diagnos möjlighet att fungera i samhället. Idag ska denna grupp istället medikaliseras och diagnosticeras. En liten klick ifrån npf-gruppen hamnade utanför samhället även då, vilket väl ungefär var de som idag ingår i LFA-gruppen.

Snälla, läs lite historia! LFA-personer och psykiskt sjuka avrättades faktiskt. (Och det redan på 10-talet innan nazisterna kom till makten, eftersom det var den rådande åsikten att sådana personer inte hade rätt att ligga samhället till last.) Övriga som inte klarade av att jobba gullades det inte precis med...

Inger skrev:För om vinden än en gång skulle svänga tillbaka så kan du vara säker på att det även skulle drabba NPF:are, precis som det gjorde förra gången, och du skulle finna dig vara minoritet i betydligt otrevligare omständigheter och riskera livet varje gång du gav uttryck för avvikande åsikt.

Må hända, fast det var nog inte värre att lära sig att hålla käft inför överhögheten än att lära sig uppföra sig som en NT. Skulle nästan tro att det är enklare att lära sig att hålla käft än bli NT.

Just att lära sig hålla käft tror jag skulle blivit ett svårt problem för oss faktiskt. ;)

Men du verkar inte riktigt ta det här på allvar. Verkar som om du hellre levde i en "arisk" diktatur än i en demokrati som är så tolerant att du kan sitta trygg bakom din skärm och nöjestjafsa om saker som gäller andra människors liv.

Inger skrev:Sen får du lägga av med att kalla alla för "PK-maffian" som har annan åsikt än du själv i just den frågan, eller finna dig anmäld varje gång.

Har PK-maffia blivit ett personangrepp oxå? :shock:

Jepp. Kollektivt personangrepp på en av dig definierad grupp.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-19 15:17:39

rdos skrev: På 30-talet hade de flesta som idag får npf-diagnos möjlighet att fungera i samhället. Idag ska denna grupp istället medikaliseras och diagnosticeras. En liten klick ifrån npf-gruppen hamnade utanför samhället även då, vilket väl ungefär var de som idag ingår i LFA-gruppen.


Det där tror jag är historieförfalskning. Skulle tro att väldigt många satt på hospital och liknande, eller i finkan (efter nåt bråk kring ett missförstånd) eller bodde på nåder hos nån släkting, men inte fan var de flesta med npf inne i samhället.

Möjligtvis att många som inte var skarpaste kniven i lådan kunde sköta en del jobb som inte finns längre (precis som IQ-fiskmås-människor alltid kunde få jobb på fabriken, när jag växte upp), men det du säger tror jag är en grov idealisering av verkligheten.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2009-02-19 15:24:25

Inger skrev:
rdos skrev:
Inger skrev:På 30-talet var det lika "PK" att skylla allt på en viss grupp människor. Att vi lärt oss så pass mycket av historien att majoriteten idag har en mer humanitär inställning till sina medmänniskor tycker jag är känns bättre än alternativet.

Håller inte med om den attityden. På 30-talet hade de flesta som idag får npf-diagnos möjlighet att fungera i samhället. Idag ska denna grupp istället medikaliseras och diagnosticeras. En liten klick ifrån npf-gruppen hamnade utanför samhället även då, vilket väl ungefär var de som idag ingår i LFA-gruppen.

Snälla, läs lite historia! LFA-personer och psykiskt sjuka avrättades faktiskt. (Och det redan på 10-talet innan nazisterna kom till makten, eftersom det var den rådande åsikten att sådana personer inte hade rätt att ligga samhället till last.) Övriga som inte klarade av att jobba gullades det inte precis med...

Folk som de styrande inte ansåg PK avrättades också. Eller trakasserades, internerades och lönnmördades. Liksom HF-NPF:are som inte kunde jobba (likt de flesta här på forumet, skulle jag tro) och HBT:are.

Inger skrev:
rdos skrev:
Inger skrev:Sen får du lägga av med att kalla alla för "PK-maffian" som har annan åsikt än du själv i just den frågan, eller finna dig anmäld varje gång.

Har PK-maffia blivit ett personangrepp oxå? :shock:

Jepp. Kollektivt personangrepp på en av dig definierad grupp.

Jepp.

Det var ett personangrepp redan från början. Eller vad säger man annars om en svepande alltiettbeskyllning utan angiven saklig grund för att inte tänka själv, räddhågat följa flocken, vara kriminellt ansvarslös osv.?

Antagligen var det ändå för milt för att omfattas av forumets regler, men det finns gränser för tidslängd, omfattning och intensitet. För att inte tala om att slänga ur sig den i rent uppenbart provokativt syfte, som du gjorde mot mig på förra sidan. Till det kommer trollnings- och spamningsaspekterna.



Inger tog upp saker av yttersta vikt i övrigt också. Men tyvärr kommer ju de som bäst behöver begrunda det hon skrev inte att göra det.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2009-02-19 15:26:11

Inger skrev:Snälla, läs lite historia! LFA-personer och psykiskt sjuka avrättades faktiskt. (Och det redan på 10-talet innan nazisterna kom till makten, eftersom det var den rådande åsikten att sådana personer inte hade rätt att ligga samhället till last.) Övriga som inte klarade av att jobba gullades det inte precis med...


Vet inte om det generellt stämmer. Många av dessa personer bodde ute på landet utan vidare insyn ifrån samhället. De enda som hade någon koll var kyrkan. Under förutsättning att familjen hade det någorlunda bra ställt så tvivlar jag på att det var ett stort problem att vara LFA. Arbetsföra var det många fler som var då än idag, speciellt som det inte var ett krav att kunna kommunicera ö.h.t. för att kunna arbeta.

Inger skrev:Just att lära sig hålla käft tror jag skulle blivit ett svårt problem för oss faktiskt. ;)


Jag kan hålla käft när det krävs. :D

Inger skrev:Men du verkar inte riktigt ta det här på allvar. Verkar som om du hellre levde i en "arisk" diktatur än i en demokrati som är så tolerant att du kan sitta trygg bakom din skärm och nöjestjafsa om saker som gäller andra människors liv.


Njäe, jag är nog bekymrad för framtiden av helt andra skäl än du är. Visst är det bra att vi lever i en demokrati, men det är långt ifrån det viktigaste. Jag ser ju framför mig hur vår levnadsstandard faktiskt kommer att sjunka inom en snar framtid. Det beror inte enbart på invandring, utan betydligt mer på att vi just nu lever skyhögt över det som är hållbart i längden. När tiderna blir sämre så får bidragstagare det sämre, oavsett om det är demokrati eller inte. Den första gruppen som får "ättestupan" blir bidragstagare.

Inger skrev:Jepp. Kollektivt personangrepp på en av dig definierad grupp.


Jag har ju inte ens definerat exakt vem som är med där. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-02-19 15:34:53

alfapetsmamma skrev:Det där tror jag är historieförfalskning. Skulle tro att väldigt många satt på hospital och liknande, eller i finkan (efter nåt bråk kring ett missförstånd) eller bodde på nåder hos nån släkting, men inte fan var de flesta med npf inne i samhället.


Om det är npf-gruppen vi talar om, så tror jag nästan hela den gruppen var inne i samhället. Är det LFA-gruppen, så var det nog många som var på hospital, institutioner eller liknande i början av 1900-talet. Ännu tidigare så fanns knappt sånt alls, så då fick de klara sig bäst det gick.

alfapetsmamma skrev:Möjligtvis att många som inte var skarpaste kniven i lådan kunde sköta en del jobb som inte finns längre (precis som IQ-fiskmås-människor alltid kunde få jobb på fabriken, när jag växte upp), men det du säger tror jag är en grov idealisering av verkligheten.


Eller inom lantbruket. Som dräng eller piga behövde man i stort sett bara kunna klara av fysiskt arbete, och det kan majoriteten i npf-gruppen än idag. Det var t.o.m. ett ideal fram till i början av 1900-talet att kunna jobba hårt, något som många aspiesar är väldigt bra på.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-02-19 15:45:11

Allt det där är bara dina gissningar, spekulationer och önsketänkande. Om du menar att vi hade haft det bättre i nazi-tyskland än vi har idag så har du nog en förvrängd bild av historien.

Mycket möjligt att några hade klarat sig bra, om de hade jobb som passade och make/maka som skötte det de inte klarade själva och i övrigt förmådde smälta in och hålla käften.

De som inte hade något socialt skyddsnät i form av förstående och omhändertagande familj gick det nog betydligt sämre för än för motsvarande personer här och nu.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-02-19 16:31:27

Nej, det är inte önsketänkande. Jag baserar det på min egen släktforskning. De flesta i min släkt, på båda sidor, verkar ha fungerat alldeles utmärkt, trots att npf går på båda sidor i släkten.

Skyddsnäten fungerande inte heller på samma sätt i 1800-talets bondesamhälle som idag. Många föddes, levde och dog i samma bygd. Det var ingen i min släkt som hade omfattande, socialt umgänge på den tiden. Det lär öht inte ha märkts (eller varit till nackdel) att de hade npf. En del udda saker står antecknade i kyrkböckerna, men det mesta av detta hade ingen betydelse.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2009-02-19 17:10:44

rdos skrev:Jag kan hålla käft när det krävs. :D
Med tanke på att topic handlar om Är detta ett aspegerforum numera? och tråden handlar mer om den historiska välfärden. så säger jag bara
1: Nej du kan inte hålla käft.
eller
2: Du skiter i att hålla dig topic i ett forum.

Övriga offtopic skribenter kan också känna sig träffade.
Nu vill jag fortsätta läsa om diskussioner som försvarar vitsen med politik på ett forum som det här. För det här skulle kunna vara intressant
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav underjord » 2009-02-19 21:53:52

@Inger & rdos:
Sluta mata varandra ;)

Politik och religion är ju klassiska ämnen som får folk att bli osams och ryka ihop. Frågan är om vi vill undvika detta? Kanske kan man flytta alla sådana diskussioner till NFD och hålla övriga forumet fritt från dem!?
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 17:14:49, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Inger » 2009-02-20 3:39:44

underjord skrev:@Inger & rdos:
Sluta mata varandra ;)

Jojo, jag föll för frestelsen igen. :roll:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in