Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt!

Inläggav marcooleo » 2011-09-08 10:17:10

Har precis tagit min första kapsel 30 mg Cymbalta enligt doktorns ordination.
Jag läser på olika sidor att alla har sömnproblem pga den, samt att alla män får minskad libido och i många fall omöjlighet att få orgasm :(, Därmed vad gäller kvinnor så verkar det ha motsatt effekt, ökad libido.
Vad är detta för medicin egentligen, när jag läser såna historier så vill jag sluta ta Cymbalta direkt, nyförlovad som jag är också så vill jag inte leva som en impotent :(
Snälla ni som äter Cymbalta berätta om era erfarenheter av medicinen.
Ska man bli impotent av den så slutar jag genast med medicinen
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Thurizas » 2011-09-08 11:39:48

Först och främst att alla män skulle få minskad libido? Nej. Som med alla dessa prepparat så kan det hända några men alla är verkligen att ta i.

Jag åt Cymbalta i över ett år och fick inte heller den motsatta verkan som du skrev där.Ökad libido. Sömnproblem fick jag inte,snarare det motsatta så länge cymbaltan fungerade för mig.

Du har fått Cymbalta av en anledning och som med alla dessa mediciner så krävs det en inkörningsperiod innan den funkar som den ska.

Det enda jag egentligen märkte av med Cymbalta var att jag blev lite manisk där i början. Jag bakade så det stod härliga till i någon vecka eller två.


Gå in på http://www.fass.se och läs om biverkningarna.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav LostInAForest » 2011-09-08 12:30:32

hej hej, jag står på cymbalta 2x60mg/dygn.

när jag satte in den fick jag extremt svårt att sova, jag lider av rls och cymbaltan verkade få den att gasa på till oanade höjder. men det gick över på kanske en vecka. återkom iofs vid varje dosökning, men eftersom jag då visste att det skulle gå över kändes det inte lika hopplöst att inte få sova.

jag blir väldigt torr i munnen och ögonen, sockerfritt tuggummi är en räddare i nöden, liksom ögondroppar då jag periodvis är linsbärare.

libidon är tyvärr inte vad den borde (och jag är kvinna), men å andra sidan var jag väldigt depressions- och ångestsjuk en lång period innan jag började med cymbalta och det är juh inget afrodisiakum (-aka?) direkt. har inte fått återhämta mig tillräckligt länge för att kunna utvärdera tycker jag.

det mest tröttsamma är att jag skall äta den morgon och kväll, och jag har lite oregelbundna tider så det kan ibland bli knas med missade doser och då blir jag jätte-jätte-dålig! illamående och typ "elstötar" i huvudet. samma symtom som då jag satt ut ett flertal andra antidepp. men jag är väldigt känslig just med utsättningssymtom och den dos jag äter är juh dessutom den högsta rekommenderade (om jag minns rätt) så det behöver verkligen inte bli så för dig.

avslutningsvis så vill jag säga att jag ätit dem sen januari i år och de HJÄLPER mig verkligen!
jag gillar inte att behöva stoppa i mig massa skumt som påverkar hjärnan på gud vet vilket vis, men om alternativet är att inte komma ur sängen och inte ens orka gråta längre så väljer jag medicinen. tänker att om jag skulle bli sjuk/på annat sätt påverkad av den senare så har jag iaf levt ett värdigt liv nu.

jag önskar dig all lycka till och hoppas du väljer det som känns rätt för just dig.

stora kramar
//LIAF
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-08 13:42:22

Är det inte värt då att må bättre och få minskad sexlust?
Sen funkar ju alla mediciner olika på alla så just det behöver ju inte hända med dig.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Lakrits » 2011-09-08 13:57:03

För mig fungerar Cymbalta utmärkt. Biverkningar har jag, men det beror på att jag äter stora doser av lite av varje, så vad som beror på Cymbalta vet jag inte. Men det viktiga är att den hjälper mot min kroniska och svåra depression. Så: Deprimerad och suicidal eller torr i munnen och inte lika vrålkåt? Ack, dessa val vi måste göra.

Läs bipacksedeln och ställ alla frågor du kan komma på till din läkare. Och kom ihåg att en irrationell och överdriven rädsla aldrig gör dig något gott, oavsett om det gäller mediciner, samtalsterapi eller att inte ha tillgång till dessa.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav marcooleo » 2011-09-08 15:39:58

Nu riktar jag denna fråga främst till män, jag vet inte vilka av er som är män.
Kaosprinsessa: Nej men det är inte roligt att inte kunna ha något sexliv alls pga impotens av den medicinen, inte bra för förhållandet.
Cipralex är det inga problem med. Men som sagt när jag läser om män som tar cymbalta så finns det inget positivt att läsa, i princip alla får erektil dysfunktion eller utebliven orgasm
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-08 15:45:25

Du kanske kan testa? Alla får inte biverkningar, och den SSRI jag inte fick biverkningar av, har andra fått sexuella biverkningar av (jag har fått sådana biverkningar av alla andra SSRI).

Vad jag minns, så kom den sexuella förmågan tillbaka rätt fort efter att jag satte ut medicinerna. Jag är dock kvinna, men har upplevt rejäl oförmåga (anorgasm heter det väl det som jag fick) av diverse SSRI. Då ökade jag iofs dosen alldeles för fort, förstod inte hur jag skulle analysera hur jag mådde (jag är mycket långsammare på det än andra, jag behöver tid och perspektiv).

Så det kan vara något att tänka på: öka saaakta, analysera och få måendet i perspektiv innan du höjer. Annars riskerar man att om man har svårt att avläsa sitt mående, så ökar man för fort, och märker till slut bara biverkningar.

Och som sagt, sexförmågan kom tillbaka fort när jag satte ut medicinerna. Det borde väl kunna vara ok att du testar, och fungerar det inte, så sätter du ut igen. Då bör det bara handla om några veckor.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Lakrits » 2011-09-08 15:53:18

marcooleo skrev:Nu riktar jag denna fråga främst till män, jag vet inte vilka av er som är män.

Jag vet inte heller om jag är man. Men jag har snopp, så jag tror att jag är det.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav marcooleo » 2011-09-08 16:35:59

Nej jag tar inte denna medicin mer, tål inte SNRI, denna är nästan lika jävlig som Efexor i biverkningar så jag får hålla mig till Cipralex istället.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Moggy » 2011-09-08 17:04:00

Bror Duktig skrev:Och som sagt, sexförmågan kom tillbaka fort när jag satte ut medicinerna. Det borde väl kunna vara ok att du testar, och fungerar det inte, så sätter du ut igen. Då bör det bara handla om några veckor.



Fast för vissa kommer den visst inte tillbaka alls och man blir drabbas för resten av livet efter att ha ätit sån här medicin...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Lakrits » 2011-09-08 17:05:01

marcooleo skrev:[…] denna är nästan lika jävlig som Efexor i biverkningar så jag får hålla mig till Cipralex istället.

Lika djävlig med avseende på biverkningar som du faktiskt upplever eller lika djävlig med avseende på biverkningar som finns angivna i bipacksedeln?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-08 21:33:14

Moggy skrev:
Bror Duktig skrev:Och som sagt, sexförmågan kom tillbaka fort när jag satte ut medicinerna. Det borde väl kunna vara ok att du testar, och fungerar det inte, så sätter du ut igen. Då bör det bara handla om några veckor.


Fast för vissa kommer den visst inte tillbaka alls och man blir drabbas för resten av livet efter att ha ätit sån här medicin...

Öh, det låter ju inget vidare. Var har du läst/hört det?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav marcooleo » 2011-09-08 22:44:19

Lakrits skrev:
marcooleo skrev:[…] denna är nästan lika jävlig som Efexor i biverkningar så jag får hålla mig till Cipralex istället.

Lika djävlig med avseende på biverkningar som du faktiskt upplever eller lika djävlig med avseende på biverkningar som finns angivna i bipacksedeln?

Som jag faktiskt upplever såklart
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Moggy » 2011-09-08 22:53:35

Bror Duktig skrev:
Moggy skrev:
Bror Duktig skrev:Och som sagt, sexförmågan kom tillbaka fort när jag satte ut medicinerna. Det borde väl kunna vara ok att du testar, och fungerar det inte, så sätter du ut igen. Då bör det bara handla om några veckor.


Fast för vissa kommer den visst inte tillbaka alls och man blir drabbas för resten av livet efter att ha ätit sån här medicin...

Öh, det låter ju inget vidare. Var har du läst/hört det?



Finns diverse om det på internet... Men jag har inte några bättre källor än så...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Lakrits » 2011-09-08 22:54:52

marcooleo skrev:Som jag faktiskt upplever såklart

Med tanke på hur nojig du framstod i dina första inlägg i tråden, så var det inte alldeles självklart.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav marcooleo » 2011-09-09 10:11:01

Lakrits skrev:
marcooleo skrev:Som jag faktiskt upplever såklart

Med tanke på hur nojig du framstod i dina första inlägg i tråden, så var det inte alldeles självklart.

Jag är extremt biverkningskänslig och får för det mesta även ovanliga och ibland sällsynta biverkningar
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-09 13:30:13

marcooleo skrev:Jag är extremt biverkningskänslig och får för det mesta även ovanliga och ibland sällsynta biverkningar

Det är jag med och har fått udda biverkningar på alla mediciner jag testat utom två... Theralen (mot ångest och sömnproblem) - den blir jag bara lite seg den första halvtimmen efter jag vaknat när jag tar den på dagen för ångest så får jag inga biverkningar alls, och Voxra (antidepp som även lindrar mina adhd-relaterade problem) och där hade jag bara biverkningar första veckan i form av yrsel illamående och huvudvärk... har iof gått ner 13 kg (på ca 30 dagar) av den men det är ju inget som skadar mig, verkar fortfarande gå ner av den (är inne på den femte veckan nu). Båda de har faktiskt hjälpt mig också. Kanske nått som skulle funka för dig med?
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Lakrits » 2011-09-09 13:37:23

marcooleo skrev:Jag är extremt biverkningskänslig och får för det mesta även ovanliga och ibland sällsynta biverkningar

Det hade varit relevant information att få redan från början.

Själv är jag oerhört okänslig, inte mot biverkningar, men mot effekten på medicinerna. Jag äter därför mycket höga doser av allt och får därför alla biverkningar som ett brev på posten. Men eftersom det är att föredra framför depression, så kan jag ta det. Jag är dessutom källkritisk och tar därför den typen av Internetinformation som du hänvisar till med en grabbanäve salt.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav marcooleo » 2011-09-09 14:20:02

KaosPrinsessa skrev:
marcooleo skrev:Jag är extremt biverkningskänslig och får för det mesta även ovanliga och ibland sällsynta biverkningar

Det är jag med och har fått udda biverkningar på alla mediciner jag testat utom två... Theralen (mot ångest och sömnproblem) - den blir jag bara lite seg den första halvtimmen efter jag vaknat när jag tar den på dagen för ångest så får jag inga biverkningar alls, och Voxra (antidepp som även lindrar mina adhd-relaterade problem) och där hade jag bara biverkningar första veckan i form av yrsel illamående och huvudvärk... har iof gått ner 13 kg (på ca 30 dagar) av den men det är ju inget som skadar mig, verkar fortfarande gå ner av den (är inne på den femte veckan nu). Båda de har faktiskt hjälpt mig också. Kanske nått som skulle funka för dig med?

Tack, VOXRA låter intressant, ska ta upp det med min läkare
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav marcooleo » 2011-09-09 14:21:36

Lakrits skrev:
marcooleo skrev:Jag är extremt biverkningskänslig och får för det mesta även ovanliga och ibland sällsynta biverkningar

Det hade varit relevant information att få redan från början.

Själv är jag oerhört okänslig, inte mot biverkningar, men mot effekten på medicinerna. Jag äter därför mycket höga doser av allt och får därför alla biverkningar som ett brev på posten. Men eftersom det är att föredra framför depression, så kan jag ta det. Jag är dessutom källkritisk och tar därför den typen av Internetinformation som du hänvisar till med en grabbanäve salt.

Det är väl rätt underförstått att biverkningarna handlar om mig och inte vad som står i FASS?!
Så jag förstår inte riktigt vad du hakar upp dig på
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Lakrits » 2011-09-09 14:23:04

marcooleo skrev:Det är väl rätt underförstått att biverkningarna handlar om mig och inte vad som står i FASS?!
Så jag förstår inte riktigt vad du hakar upp dig på

Ingenting, faktiskt. Men för formens skull: Aspergers syndrom + underförstådda betydelser = Vadförslag?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav marcooleo » 2011-09-09 14:28:31

Lakrits skrev:
marcooleo skrev:Det är väl rätt underförstått att biverkningarna handlar om mig och inte vad som står i FASS?!
Så jag förstår inte riktigt vad du hakar upp dig på

Ingenting, faktiskt. Men för formens skull: Aspergers syndrom + underförstådda betydelser = Vadförslag?

Inte FASS utan mina biverkningar ;)
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Lakrits » 2011-09-09 14:33:05

marcooleo skrev:Inte FASS utan mina biverkningar ;)

Ett tips i sådana fall. Nästa gång du menar dina egna upplevelser, börja inte tråden med:

marcooleo skrev:Jag läser på olika sidor att […].
Vad är detta för medicin egentligen, när jag läser såna historier så vill jag sluta ta Cymbalta direkt

När du sedan skriver att du slutar p.g.a. biverkningarna, så är det naturligt att anta, att du refererar till det du skrivit tidigare. När nu inte gör det (som nu), så är det lätt att bli konfys. Tydlighet är en dygd (som jag själv inte lever efter, visserligen)!
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav Abbreviation » 2011-09-09 15:08:43

marcooleo skrev:Nej jag tar inte denna medicin mer, tål inte SNRI, denna är nästan lika jävlig som Efexor i biverkningar så jag får hålla mig till Cipralex istället.

Jag finner det ytterst osannolikt att du upplevt biverkningar 6 timmar efter att du tagit din första dos. Man kan inte utgå från listan på biverkningar som finns i FASS och anta att man kommer få alla - eller några alls. Listan på biverkningar i FASS kan vara jättelång - individuella patienter är ändå helt biverkningsfria. Det är i princip omöjligt att i förväg veta vilka biverkningar du kommer få. Det rimliga är att du tar medicinen under en period och sedan avgör om du fått biverkningar eller inte och om dessa är värda den effekt du får av medicinen.

Det är bra att vara medveten om vilka biverkningar som kan uppstå när man väljer vilken medicin man ska ta. Dock är det vanligt att människor som läser listor över biverkningar letar efter fel och upplever biverkningar som egentligen inte finns. Det är lätt att inbilla sig saker. Om man inte är insatt i medicin är det vettigaste oftast att inte läsa listan över biverkningar utan istället notera sådant allt eftersom och kolla upp symtom i biverkningslistan efter att man fått dem. Annars kan de lika gärna vara inbillningssymtom.

Har du fått biverkningar efter en enda dos är det sannolikt att dessa 1) är temporära (alla antidepressiva har en insättningsfas under vilken man kan uppleva vissa biverkningar som inte upplevs senare), eller 2) att du inbillar dig.

Får man fråga vad det är för biverkningar du upplever?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in