CV

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

CV

Inläggav Grimuald » 2007-02-08 13:15:42

Hej.

När man söker arbete stöter man väldigt ofta på uttryck som "skicka ditt CV till <epost>".

CV är en förkortning av ett uttryck i det latinska språket som betyder "levnadsbeskrivning".

En levnadsbeskrivning är väl närmast att jämföra med en biografi och kan säkert omfatta väldigt mycket beroende på vad man har varit med om i sitt liv.

Dessutom så kan det ju vara så att det finns saker som man inte vill berätta pga integritetsskäl.

Jag undrar om det finns några guidelines för hur man skriver ett CV om man har Aspergers syndrom.

Frågan har dykt upp eftersom jag misstänker att personer med Aspergers syndrom kan ha svårare att skriva ett CV än folk i allmänhet och därmed missa många intressanta uppdrag som kan ge inte bara försörjning utan även högre livskvalitet i form av regelbundna sociala aktiviteter, nya relationer samt nya intryck.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Eyesonly » 2007-02-08 13:22:26

Cv:et är väl inga problem. Däremot tror jag att den personliga ansökan kan bli svår. Cv är ju bara om vilka jobb och utbildningar man haft. Eller har jag helt fattat fel.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Moggy » 2007-02-08 14:30:38

Stämmer väl bra. Ett CV ska omfatta utbildningar, tidigare jobb och erfarenheter och lite personligt, typ intressen och så.

Man behöver inte berätta sitt livs historia och jag ser inget skäl att man behöver nämna AS ifall man inte bedömer det vara relevant.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav nassepuh » 2007-02-08 15:52:11

Man kanske kan beskriva sina positiva karakteristika kopplade till AS utan att gå in på diagnosen?

Svårt dock.

Själv skrev jag på min ansökan in på en folkhögskola under orsak till varför man ville gå, fri citation:

"För att världen är ett jävla pisshål som sorterar ut kreativitet och pissar på den. Av alla usla alternativ är därför ert just nu mest tilldragande. Jag har hört att ni är kristna också... och det mötet låter ju spännande."

Lät nog roligare i mitt huvud än deras antar jag. Jag kom inte in.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Fdisk » 2007-02-08 20:14:19

:lol:
Senast redigerad av Fdisk 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Fdisk
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2006-09-28

Inläggav Grimuald » 2007-02-09 0:43:58

Jo, jag har hört ett CV ska innehålla de jobb och utbildningar som man har haft men det kan ju vara så att man inte villa nämna alla jobb som man har haft av en eller annan anledning. T.ex. om man har blivit mobbad och utfryst på ett arbete därför att man inte befinner sig i mittfåran så blir ju ett sådant jobb inget som man vill berätta om för andra kan jag tänka.

Hur hanterar man en sådan situation ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Anthrax » 2007-02-09 1:15:33

Bra fråga. Jag har haft stora problem med detta själv som gör att det låser sig för mig fullständigt när jag försöker tänka på karriär. Själv så har jag vita hål i mitt CV, tider på flera år där jag levt utanför samhället. Fram till -03 så hade jag inte haft ett enda vettigt arbete. Högskolestudier som inte är avslutade fastän jag försökt i två omgångar, o.s.v... bara jag tänker på att jag skulle få en fråga om dessa saker gör att jag får panikångest-känslor. :(

Har tänkt över en massa alternativ och det verkar som om det inte finns så många vettiga:

1. Blåljuga. Dikta upp att man var utomlands som hjälparbetare eller nåt, reste et.c. Problemet är att jag är skitkass på att ljuga och blir man påkommen så... godnatt.

2. Vara brutalt ärlig. Bara säga rakt upp och ner, "Jag bodde hemma och var drabbad av klinisk depression". Detta skulle kännas rätt bra, personligen, men jag undrar just hur väl det skulle fungera med tanke på hur "väl" t.ex. psykiska problem blir bemötta i samhället av idag.

3. Inte ta med ett dugg utöver studier/arbete som gjorts. Problem: Det blir ett kort CV det... Om man inte vill svara på vad man gjort under tiden så blir man väl ansedd som en konstig typ som har nåt att dölja.

Turligt nog så har jag precis fått fast arbete genom kontakter, för jag tog upp detta som ett stort problem för mig när jag var inlagd inom psykvården. Men varken psykologen, psykiatern, kuratorn eller arbetsterapeuten hade något vidare svar på frågan.
Senast redigerad av Anthrax 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Anthrax
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2007-02-01
Ort: Sörmland

Inläggav Jonte » 2007-02-09 9:15:18

Grimuald skrev:T.ex. om man har blivit mobbad och utfryst på ett arbete därför att man inte befinner sig i mittfåran så blir ju ett sådant jobb inget som man vill berätta om för andra kan jag tänka.


Du behöver inte säga hur det var på jobbet. Bara att du jobbade där och med vilka uppgifter kanske. Ange inte någon på den arbetsplatsen som referensperson bara. Sen finns det ingen anledning att ta med sommarjobbet -89 eller sånt som inte har intresse för arbetsgivaren eller vad det nu är.

Egna åsikter, kan vara helt fel: Skriv inte för mycket om hobbies, åtminstone jag blir misstänksam mot folk med 100 hobbies. Däremot skadar det inte att nämna hemsidor man gjort och artiklar man fått publiserade även om de inte är relaterade till jobbet (om det inte är skumma grejer så klart).

Sen är frågan om hur ärlig man ska vara som Antrax säger. Jag tror så här: vet man att man gör ett underligt intryck eller har hål i CV som man inte kan förklara så är det kanske bättre att vara ärlig. Vet folk varför man har problem med ögonkontakten inbillar jag mig att chansen ökar att de kan se personen bakom. Fast man måste nog då beskriva sig själv rätt noga och reffa till nån vettig nätsida, för läser arbetsgivaren diagnoskriterierna rakt av är det kanske inte så troligt att man får jobb.

"Förstår inte ironi - Bra, inga ledningskritista Dilbert-strippar på dörren
Svårt med sociala kontakter - Bra, sitter inte och fikar hela dagarna
Slår ihjäl grannen - Bra, värsta konkurrenten i grannhuset"

Summa, bättre att vara ärlig om det man inte kan dölja. Annars ska man nog unvika att ge arbetsgivaren en anledning att sortera bort en i grovgallringen.

Så naiv är jag.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Inger » 2007-02-09 9:49:50

Jonte skrev:"Förstår inte ironi - Bra, inga ledningskritiska Dilbert-strippar på dörren
Svårt med sociala kontakter - Bra, sitter inte och fikar hela dagarna
Slår ihjäl grannen - Bra, värsta konkurrenten i grannhuset"


:lol: :lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Grimuald » 2007-02-09 14:47:00

Jag har en idé här (som jag har funderat ut själv! 8) ).

Eftersom misstro och misstanke verkar vara rätt stark ute i samhället, det är inget folk talar och sätter på pränt men den finns där hela tiden, så tänker jag att om man i sitt CV påstår något som saknar underlag så är man ute på hal is.

Dvs, om man påstår att man har arbetat på företag X under tiden A-B så då bör man även ha med en bilaga som styrker det man påstår.

Hur ska annars arbetsgivaren kunna göra en utgallring bland kanske 500 ansökningar?

Tänkte höra om någon här har några erfarenheter av det.

Alltså. är det helt i sin ordning att påstå massa saker i sitt CV utan att kunna styrka det ?

Om det är helt i sin ordning att påstå vadsomhelst då undrar iallafall jag hur urvalsprocessen går till ...
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Jonte » 2007-02-09 15:45:59

Man bör inte ljuga (i CV)! (personlig, naiv åsikt).

Det beror ju lite på vad som kollas. Kortare, okvalificerade jobb t.ex. skulle då inte jag kolla närmare om jag skulle anställa någon. Annars bör man ju kunna styrka vad man gjort om det efterfrågas men inte behöver man skicka med alla intyg i första vändan. Man litar nog mycket på de sökandes uppgifter.

Har man 500 ansökningar så kommer man ju inte att granska alla uppgifter i alla. Man lär börjar med att grovsålla, alla med fel utbildning, utländskt namn eller så åker direkt i benkvarnen (tyvärr).
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

CV

Inläggav Kristofer » 2008-02-07 17:56:29

Skriva CV. *gaaaah* Får ångest av denna uppgift som jag nu måste ro i hamn. Hur skriver man ett fint CV när man har stora luckor i arbetslivet men när man nu vid 27 års ålder börjar få ordning på allt och går mot examen? Jag kan ju inte skriva med AS i det för att förklara mina luckor. Och ett bra CV måste jag ju skriva ihop om jag ska få jobb nu inom det jag utbildar mig till.

Sen så ska man hålla på med referenser och kontakta gamla arbetsgivare och fråga om detta. Fan fobi för sådant socialt nätverkande.

Någon som kan ge mig intressanta infallsvinklar tips och lite pepping? *hoppas*



Moderator Alien:
Slog ihop två trådar med samma namn.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav sssssm » 2008-02-07 18:05:12

Jag löser mina luckor på följande sätt genom att säga att jag haft ströjobb samt irrelevanta kurser/utbildningar undertiden.

Så här ungefär:

(I)intervjuare: Jaha, här ser jag att du inte har gjort något värt på 6 månader, eller har du det?
(J)ag: Njae, jag behövde där en liten period för att besluta vad jag skulle göra, eftersom jag inte gillar att göra saker halvdant. Jag vill ha något jag verkligen trivdes med jobb eller utbildning.
Undertiden så hade jag kortare anställning eller anställningar som bara var några dagar i veckan tex X, Y och Z samt några till. (detta är då en halvsanning, jag har papper på X,Y medan Z inte finns och absolut inte några till. X och Y är heller inte medtagna i CV).
(I): Jaha, var detta det enda du gjorde?
(J): Nej, jag har också läst några strökurser på universitet som jag inte finner relevanta för jobbet, tex matematik och programmering (här är det lite farligare att krydda, men det går om man är modig).
(I): Jaha, vad bra. Jobbet är ditt.

Du kanske vill lösa det redan i CV:t istället för när du har ditt första möte med företaget? Skriv då ungefär samma sak i ditt personliga brev så borde väl det gå igenom.
Detta förslag passar väl bäst om perioderna skedde då du var relativt ung då det är mer försvarbart då, att man tänker på sin framtid och vill göra något som verkligen passar en klingar då också bara bra. Så det kan tom vara så att du vänder något negativt till något positivt.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 10:29:58, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Titti » 2008-02-07 18:11:52

Långresor kan gå bra också. Se till att inte ha varit på alltför märkliga ställen och helst inte där intervjuaren varit. En faster i Kanada kan gå bra kanske?

Ibland är det en fördel att vara kvinna för jag kan hänvisa till att ha varit hemma med barnen en period...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Pemer » 2008-02-07 18:19:26

Det är sjukt att sådana här saker ska vara ett problem. Även arbetsgivare - inte minst arbetsgivare - vet förbannat väl hur arbetsmarknaden ser ut och har sett ut i åratal, ändå ska det vara de som varit utan arbete viss tid som ska behöva be om ursäkt för det, och i normalfallet riskera straffas för det en gång till genom att vara minst önskvärda av alla sökande om de inte ser upp.

Det är visst aldrig så att det kan finnas på kartan i en rekryteringsansvarigs skalle att någon som har varit utan jobb länge, och skaffat sig en relevant utbildning och söker ett jobb är jävligt inspirerad och motiverad att anta nya spännande utmaningar, jämfört med den där andra sökande som i stället automatiskt ligger bättre till, som kommer från en annan anställning och vill ha miljöombyte... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2008-02-07 18:23:43

Ren spekulation men, det kanske kan funka att säga att man t.ex. har svartjobbat på restaurang eller något sådant, men tröttnat på det? De flesta arbetsgivare bryr sig förmodligen inte så mycket om den moraliska aspekten på det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-02-07 18:27:08

Säg att du suttit inne i fängelse och studerat eller liknande, som du skulle gjort i frihet ändå.
Får du inte jobbet, så kan du testa att anmäla dem för diskriminering.

Skulle gjort det själv om jag hade haft nerver till det, eftersom jag har luckor på flera år. Jag har fyllt ut dem under intervjun med ströjobb o plugg som jag har haft i perioder.
Resor är säkert bra, men skulle aldrig kunna ljuga så för jag vet kommer det en sjävklar fråga så drar jag till med något som jag tycker verkar bra och då tas det för givet att man ljuger. Har aldrig varit utanför Nordens gränser. :roll:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kristofer » 2008-02-07 18:37:16

Grejen är det att det nu på senare år börjat gå bra för mig, men jag är rädd att gamla trial and errors ska ställa till det. Med andra ord jag vill att det bara inte ska bli så att det gått bra i skolan utan även att jag får nytta av det i arbetslivet och kan få bra jobb även om jag nu inte är så bra på sociala kontakter och annat som är fördelar i jobbsökeri. Med andra ord jag vill få jobb baserat på vad jag faktiskt kan prestera i nuläget.


Min historia i korthet:
- Studenten 99
- 99-02 Försök att plugga högskola
- sommarjobb på samma ställe varje sommar 96-01
- maj 02- jun 03 jobb på industri
- arbetslös juli 03 till nov 03
- nov 03 till feb 04 jobb i lager
- a-lös feb 04 till aug 04 (här var det lite datortek maj till juli men det vetefan om det är ngt att räkna med)
- aug 04 - jun 05 plugg på folkhögskola
- jun 05 - aug 05 sommarjobb i lager
- aug 05 - jun 08 Universitet (om allt går som det ska examen jun 08, scary men eftertraktat)
- jun 06 - jul 06 lagerjobb
- jun 07 - aug 07 labjobb anknytn. till min utb.

Jag vetefan hur jag ska få detta att se bra ut. Dvs. åren innan 04-05 ser ju ut osm jag bara kastat iväg massa tid som värsta löken.

Åh vad ska man skriva i det personliga brevet. Vad jag gör på min fritid är väl skitsaksamma för dem?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-07 19:32:47

Tycker inte det ser så farligt ut. Du har betydligt mycket mer arbetslivserfarenhet än jag hade ungefär i din ålder. I stället för att skriva arbetslös kan man försöka fylla på med fritidsintressen, speciellt om man haft någon form av uppdrag eller uppgift där man gjort saker för andra, om man hjälpt släktingar med något eller varit ute och rest.

För att göra luckorna mindre synliga kan man stolpa upp arbetslivserfarenhet och studier var för sig så måste de hoppa mellan uppställningarna för att tydligt se luckorna, vilket de i allmänhet är för lata för. Jag har deltagit i rekrytering så jag vet. Det funkar dock inte så bra om man inte har någon som helst arbetserfarenhet som är relevant. Då handlar det om att komma på någon annan form av erfarenhet som är relevant till det arbetet.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Helena » 2008-02-07 19:52:09

Det ser inte ut som om du har kastat bort tid...tycker inte jag iallafall... Du har snart en examen från universitet PLUS att du har tagit sommarjobb sedan yngre tonåren (om jag räknar rätt). Det i sig visar ju vilja och potential. Att man en gång eller två valt fel och ändrat sig det kan hända nästan vem som helst.

Jag vet att arbetsmarknaden ser ut som den gör. Men det behövs ju bara ETT enda jobb för att du ska bli anställd. Tänk inte på hela arbetsmarknaden... koncentrera dig på det jobb som du söker...

/ Tokoptimisten
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 10:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-07 20:27:27

Jag ser inga luckor. Det är ingen människa idag som har ett späckat cv, speciellt inte under ungdomsåren 18-25. Utelämna datorteket, arbetsmarknadspolitiska åtgärder ska man låtsas att man aldrig hunnit hamna i. Skriv inte ordet arbetslös, men det förstår du nog själv :) . Säg dem att du under luckorna pulat med photoshop med specialitet på trattar och inte noterat att du var sysslolös :P .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:30:00, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Jonte » 2008-02-07 20:52:02

cv-t1528.html?

För ett år sen i morgon :shock: Tiden är cyklisk, kosmiske harmar och sånt...
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:30:00, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Re: CV

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-07 21:39:35

Kristofer skrev:Skriva CV. *gaaaah* Får ångest av denna uppgift som jag nu måste ro i hamn. Hur skriver man ett fint CV när man har stora luckor i arbetslivet men när man nu vid 27 års ålder börjar få ordning på allt och går mot examen? Jag kan ju inte skriva med AS i det för att förklara mina luckor. Och ett bra CV måste jag ju skriva ihop om jag ska få jobb nu inom det jag utbildar mig till.

Sen så ska man hålla på med referenser och kontakta gamla arbetsgivare och fråga om detta. Fan fobi för sådant socialt nätverkande.

Någon som kan ge mig intressanta infallsvinklar tips och lite pepping? *hoppas*

Vad gäller "stora luckor i arbetslivet" och din CV. Så kan du ju strategiskt nämna något i stil med att du valde att endast ta med relevanta jobb.
Dvs om du kanske jobbat på ica eller ngt lager arbete så är det alltså något du valt att utelämna i din CV som civil.ekonom. biolog eller vad det nu är du söker. Jag brukar tex inte ta med mina musiker meriter när jag söker mattejobb (vilket jag gör för tillfället). Jag sitter själv nu i veckan och knåpar om min CV inför ett tappert försök att *komma vidare*.
Men gör tusen andra saker samtidigt...

Jag önskar oss lycka till!
:D
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:30:00, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-07 21:45:13

Jonte skrev:http://www.aspergerforum.se/cv-t1528.html?

För ett år sen i morgon :shock: Tiden är cyklisk, kosmiske harmar och sånt...

Z_365 isomorfism Z_5xZ_73.
{0,...,364} <-> {0,1,2,3,4}x{0,1,...,72}
dagen innan.. -1 i Z_365.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:30:00, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in