CSN - Återbetalning och nedsättning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

CSN - Återbetalning och nedsättning

Inläggav pH » 2009-04-06 11:37:22

Jag vet att många här har studieskulder och någon form av sjukskrivning.
Det kan bli stora hål i kassan av att betala tillbaka på sin skuld.

Det finns någon regel som gör att man kan få summan sänkt om man har låg inkomst. Då beräknas återbetalningen utifrån inkomsten. Det finns också en möjlighet att få nedsättning på grund av synnerliga skäl.

MEN:

Det finns ytterligare en regel, som få känner till och som CSN är mycket dåliga på att upplysa om, även när man frågar rakt ut. Jag vet inte exakt hur de räknar, men något i stil med följande:
De sammanväger den låga inkomsten vid hel sjukskrivning (skall understiga 2,5 prisbasbelopp tror jag) och termen synnerliga skäl (heltidssjukskriven) och återbetalningsskyldigheten per år blir under denna tid 0 kr.

Om man både åberopar låg inkomst och synnerliga skäl görs således en mer generös bedömning än om man bara ansöker om nedsättning på en av dessa grunder.

Allt måste kunna styrkas med intyg. Ny ansökan måste göras varje år. Man kan inte få tillbaka det man redan betalat under året även om man har rätt till nedsättning. Det är tydligen också helt hopplöst om en brytperiod för omprövning av sjukskrivning inträffar mitt under ett kalenderår.

Mycket klurigt, och de är synnerligt dåliga på att upplysa om detta eller hjälpa till vid frågor. Därför tänkte jag att det kan vara värt att ta upp det här. Några hundralappar till i plånboken varje månad kan göra underverk när marginalerna är små.

Jag hoppas att någon kan fylla på med information om hur regeln mer konkret ser ut och tillämpas, men jag ville i alla fall ta upp detta så att fler känner till det och har möjlighet att få den bedömning de har rätt till enligt gällande regler.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:47:43, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-06 15:32:56

Jag sökte först nedsättning. Eftersom jag inte längre har soc-pengar så fick jag nej. Jag talade med dem igen och sa att jag inte får så mycket mer nu än jag fick när jag hade soc. De avslog min ansökan. Det märkliga, som jag måste reda ut, är hur de kan be mig betala långt mycket mer än skillnaden på det jag får nu och det jag hade när jag gick på soc. Alltså, om jag fick sextusen av soc och har sju nu, hur kan de ändå tycka att jag ska betal mer än en tusenlapp per månad? När jag hade sluppit helt om jag haft soc? Det hänger verkligen inte ihop.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:47:43, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav ferocactus » 2009-04-06 15:41:38

hej har nyss sökt permanent nedsättning pgav synnerliga skäl men blev nekad det pgav tidsbegränsad sjukersättning enligt dem måste nedsättningen vara permanent eller mörkar dom med reglerna (troligt)
vill väl inte ha in ansökningar i parti.
det finns något som heter samordning av lån 5% av årsinkomsten ungefär det kanske inte alla kan få (lån före och efter 89).
vet inte om de nya annuitetslånen faller inom ramen.
ferocactus
Senast redigerad av ferocactus 2011-05-04 18:47:43, redigerad totalt 1 gång.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav DodeN » 2009-04-06 15:48:36

vi håller på att ansöka om nedsättning var 3:e månad, är ett helvete. För först ska man ha ork och komma ihåg att be om papper från csn, sen ska dessa till soc som stämplar och skriver på och så ska allt skicka tillbaka.

Så får vi slippa betala i 3 månader till, fast de lägger ju på kostnaden så när vi väl förhoppningsvis snart kan betala kommer det bli väldigt mycket.
Vet inte ens om jag kommer bli frisk nog att jobba alls. Fast jag hoppas ju.

Men varje gång jag hör av mig om vad som gäller så får jag nya besked. En gån blev det förmycket så en vän fick ringa och då sa man helt plötsligt en helt annan sak till henne. Bad om tydliga besked om villka intyg som behövs och itne men får olika svar varje gång.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:47:43, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Alexandra » 2009-04-06 18:31:07

Hmm. För några år sedan (typ 5-6) levde jag på bidrag från soc, och bad då om nedsatt belopp, vilket genast beviljades. Under den tid jag levde på socialbidrag, så betalade jag inte en enda krona till CSN.

Klimatet har onekligen hårdnat, verkar det som... :-( Visserligen är ju ett CSN-lån nåt man själv dragit på sig frivilligt, men hur i hela h-vete är det tänkt att människor ska orka komma tillbaka till arbetslivet - eller komma in i det, om man aldrig ens varit där - från en period av psykisk ohälsa, efter att ha levt under så pressande villkor?
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:47:43, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Garum » 2009-04-06 21:05:34

CSN är landets absolut hårdaste fodringsägare av alla kategorier, kanske på försikommen anledning så studielånet inte är första prioritet när man har det skralt i kassan :roll:
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Alexandra » 2009-04-06 21:09:18

Jo, det är - uppenbarligen - på förekommen anledning, förvisso...men ett tillfälligt uppskov borde de kunna kosta på.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 2 gånger.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav pH » 2009-04-06 21:10:36

Jag menar på intet vis att man skall försöka utnyttja systemet. Men man skall ha möjligheten att få del av gällande regler. Det är en fråga om rättssäkerhet och jämlikhet.

Att man skall behöva vara smart, driven, verbal och med ett gott socialt nätverk för att få del av trygghetssystem och rättigheter är inte acceptabelt. Sådant gör mig förbannad! Ärligare då att avrusta systemet, än att göra det så snårigt att de som har störst behov har minst möjlighet att få tillgång. :evil:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Pemer » 2009-04-07 3:06:26

Det är ju tyvärr våra trygghetssystem och rättigheter i ett nötskal i det här landet. Att man måste snubbla över alla rättigheter själv.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lime » 2009-04-07 17:22:28

Pemer skrev:Det är ju tyvärr våra trygghetssystem och rättigheter i ett nötskal i det här landet. Att man måste snubbla över alla rättigheter själv.


Nog inte bara i detta land, snarare är det nog så att det är lättare att få reda på och uttnyttja sina rättigheter (de är dessutom är fler) i de flesta andra länder, men det är svårt nog ändå..tyvärr.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-04-08 0:28:36

alfapetsmamma skrev: ansökan. Det märkliga, som jag måste reda ut, är hur de kan be mig betala långt mycket mer än skillnaden på det jag får nu och det jag hade när jag gick på soc. .


Kan det möjligen bero på att CSn inte räknar ut ditt existensminimum? Så snart det inte är klarlagt att du ligger på existensminimum vilket kan variera beroende på vilka typer av godkända utgifter du har så bryr de sig bara om att räkna på din inkomst.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav DodeN » 2009-04-08 17:59:57

Fick svar nu från csn hur vi ska göra med nedsnätning. Vi fick nedsättning för 3 månader och förra året skulle vi en period gör en ny ansökan och nästa gång vi pratade med de så räckte det att vi skickade in intyg

Nu fick jag svar att sambon som har kvartalsbetalning ska skicka in intyg varje kvartal jag som tydligen står som månadsbetalning ska skicka in nyt intyg varje månad. *suck* varför kan de inte förklara det här? JAg har i varje kontakt förklarat att jag har kongnitiva nesättningar, som blir värre av min nuvarande sjukdom och att jag behöver klara svar. Men icke...

Nu fick jag i alla fall tipset om att göra om mina inbetalningar till kvartal så jag bara behöver nyt intyg varje kvartal. För 3 år sedn när de strulade massor och jag inte fick svar så gick det tillkronofogde och jag fick en prick. Jag satt och väntade på svar från handläggaren som jag blivit lovad men det kom inget och jag glömde bort tiden...

Vill inte att det ska bli så igen.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav aspiemelly » 2009-04-08 18:17:24

Jag hade under soc-tiden nedskrivning, intyg skulle in var 3e mån. Efter ett tag räckte det med intyg varje år. Sen när jag fick sjukersättning ville dom ha pengar igen, sökte med hjälp av LSS/brukarstöd (fristående stödenhet) om nedskrivning (vilket måste göras först) och sen direkt om avskrivning. Det hade då gått ca 10-12 år sedan skulden uppkom. Bevilljades i andra försöket, då jag glömt nedskrivningspappret vid första försöket. Efter 8 år på soc, 2 år tidsbestämd sjukersättning, och numera "tills vidare(dom säger tydligen inte permanent längre enl handläggaren)" insåg väl CSN att det var hopplöst att få in sina pengar och gav upp. Sen det lilla ordet "hjärnskada" i mitt läkarintyg gjorde nog sitt med.

Hade aldrig kunnat betala tillbaka den helt enorma skulden, så det är hur skönt som helst att slippa den.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Hjälp!

Inläggav Majan » 2009-04-22 12:04:42

Jag har hamnat med en skuld på nästan 30000 för en termins misslyckade studier :(

Jag var djupt deprimerad och skulle egentligen aldrig ha börjat studera då. Men jag vågade inte sluta, och hade ingen att anförtro mig till. Jag tänkte varje dag på att sluta, men hade aldrig mod till att göra det. Nu börjar räkningarna att komma, men jag har aktivitetsersättning och behöver mina pengar.

Tyvärr tackade jag nej till sjukskrivning när jag blev erbjuden det mitt under terminen, för jag var orolig över att förlora min plats på programmet och att min klass skulle tro att jag hade hoppat av. Jag tog slutligen studieuppehåll i januari 2008, och sjukskrevs en månad i februari. Men, jag fick aldrig några pengar från f-kassan. Till slut fick jag a-ersättning från maj 2008 till sept 2009.

Finns det något sätt att slippa denna enorma börda? Jag kan inte skriva mer om det här nu, blir för ledsen...
Senast redigerad av Majan 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Majan
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2009-03-08

Inläggav Hemlig » 2009-04-22 12:15:06

Kontakta God man eller en kurator, de ska kunna hjälpa dig med skulder. Du kan få dem avskrivna för ett tag framåt.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2008-06-24
Ort: Skövde

Inläggav Majan » 2009-04-22 12:21:23

Hemlig skrev:Kontakta God man eller en kurator, de ska kunna hjälpa dig med skulder. Du kan få dem avskrivna för ett tag framåt.


Tack för svaret.

En god man är bara för funktionshindrade, om jag förstod rätt? Jag har ingen diagnos och inte rätt till några LSS-åtgärder. Jag var i kontakt med en kurator på vårdcentralen för inte länge sen, men det gick så dåligt då att jag inte vet om jag ska gå dit igen. Finns det kuratorer utanför vården som man kan kontakta?
Senast redigerad av Majan 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Majan
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2009-03-08

Inläggav DodeN » 2009-04-24 12:53:05

Majan: ja god man är för funktionshindrade men man behöver ingen diagnos så känner du ett behov av godman kan du ansöka om det. Så det är behovet som styr och inte diagnosen som det är i LSS, även om behovet ska styra lite där med. Jag har inte LSS och inte diagnos på alla mina svårigheter men vi har stort behov av godman så vi är mitt uppe i ansökningsprocessen nu.

Du behöver ingen kurator för att söka god man utan prata direkt med överförmyndaren i din komun så ska de hjälpa dig att söka också.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav milagro » 2009-05-10 19:29:25

Min erfarenhet av CSN är att det är relativt enkelt att få nedsättning av årsbelopp för återbetalning av studieskulder under tid (kvartalsvis) man har försörjningsstöd eller liknande låga inkomster.

Sedan håller jag med de flesta om att CSN har ett snårigt regelverk, måste till mycket möda och besvär för att sätta sig in i vilka möjligheter man har att ansöka om nedsättningar årsbelopp när det gäller återbetalning studieskulder men även avskrivningar av skulder. Avskrivning kan väl vara ett bra alternativ men verkar också gälla olika regler om vilka skäl man kan anföra beroende på vad för slags studieskulder man har, studiemedel (lån tagna före 1989), studielån (lån tagna 1 januari 1989-30 juni 2001) och studielån (lån tagna efter 30 juni 2001), därtill att nämnda studiemedel och lån kan omvandlas av CSN till annuitetslån och heter då på pappret ”annuitetslån (lån tagna efter 30 juni 2001)” oavsett om lånen var tagna före 1989. Knepigt!

Jag försökte söka efter information online (juridisk webbtjänst) där man kan ta del av knepiga fall där personer ansökt om nedsättningar och avskrivningar och fått avslag eller betungande svar från CSN, och senare överklagat ända upp till länsrätten och kammarrätten. Bland dessa ärenden (avskrivning) hittade jag bland annat följande fall:

Bara att återbetala till CSN//2008.11.18
Kammarrätt: Att tjäna precis över beloppsgränsen i kombination med att inte kunna utnyttja sin utbildning utgör inte synnerliga skäl för att få skulden till CSN avskriven.


Psykiskt sjuk man nekas avskrivning av studielån//2008.06.03
Kammarrätt: Mannen drog på sig stora studieskulder genom många års studier på högskola. Han dömdes sedan för flera brott till rättspsykiatrisk vård och får sedan flera år sluten vård. Kammarrätten slår fast att det saknas skäl att skriva av mannens studielån.


Överklagandeförbud ska respekteras//2006.10.31
Kammarrätt: CSN:s återkrav av studiestöd får inte överklagas, står det i studiestödsförordningen. Ett förbud som bör respekteras av förvaltningsdomstolarna. Rätten till domstolsprövning tillgodoses genom de allmänna domstolarnas behörighet att pröva frågan om betalningsskyldighet, anser kammarrätten.


CSN:s återkravsbeslut kan inte överklagas//2006.09.27
Kammarrätt: Europakonventionen ger inte en enskild rätt att överklaga CSN:s beslut att återkräva utbetalda studiemedel i förvaltningsdomstol. Eftersom betalningsskyldigheten kan prövas av allmän domstol finns ingen anledning att med stöd av konventionen åsidosätta överklagandeförbudet i studiestödsförordningen.


CSN:s återkrav kan inte rättsprövas//2006.02.21
Kammarrätt: Ett beslut om återbetalningsskyldighet av studiemedel är visserligen betungande, men detta anses underordnat studiestödsystemets förmånskaraktär. Därför kan återkravsbeslutet inte rättsprövas, finner kammarrätten.


Beslut om återkrav av studiemedel var inte överklagbart//2006.02.21
Kammarrätt: Enligt studiestödsförordningen går det inte att överklaga ett beslut om återkrav av studiemedel för den som uppgett en för hög inkomst. Det överklagandeförbudet ska gälla, oavsett Europakonventionens bestämmelser om rätt till domstolsprövning.


Psykiska problem gav inte avskrivning av studielån//2005.08.16
En man som sedan flera år lidit av allvarliga psykiska problem anses av kammarrätten inte med tillräckligt stor säkerhet ha en bestående arbetsoförmåga som innebär att hans förmåga att återbetala sina studieskulder är varaktigt nedsatt. CSN:s avslag på mannens avskrivningsansökan står därmed fast.


Jag har själv relativt stora skulder hos CSN, som består av studiemedel och studielån (omvandlade till annuitetslån) samt en återkravsskuld som avser enligt CSN felaktigt eller för mycket utbetalt studielån för 12 år sedan (jag avbröt studierna). Har en avbetalningsplan på återkravsskulden och betalar varje månad ett belopp som egentligen bara eller inte ens täcker CSN:s godtyckliga avgifter (expeditionsavgift, påminnelseavgift och så vidare). Har nyligen gått igenom alla papper jag samlat på mig från CSN och ska försöka ta mig besväret att ansöka om avskrivning. Vet inte hur det kommer att gå, gäller väl att dra i rätt trådar. Jag har visserligen intyg på diagnosen AS men går inte på sjukersättning. Kanske är en idé att åberopa AS som orsak till avbrutna studier och därmed få återkravet omvandlat till vanlig studieskuld, därefter ansöka om avskrivning på (stor) del av de sammanlagda studieskulderna.

Har full förståelse för dem som tycker det är jättejobbigt att ha att göra med CSN, att ringa dem är jobbigt, ett 0771 nummer, lång väntetid, olika handläggare som svarar på numret var gång man ringer och ingen verkar exakt veta vad deras kollega sagt eller lovat i tidigare samtal, har för mig att de struntar i att föra i loggar vad man pratat om så det är omöjligt att hänvisa till ett tidigare telefonsamtal. CSN kan ju vara väldigt intensiva när det gäller att få tillbaka deras pengar, har man riktigt otur, och det kan vara lätthänt, så kan ens CSN ärenden hamna hos kronofogdemyndigheten, väl där så är det åter igen möda och besvär att få sådana ärenden återkallade och raderade från kronofogdens register.

Får väl återkomma med foruminlägg hur det går eller gick med min begärelse och ansökan till CSN om att få till en avskrivning.

Lycka till alla ni andra som befinner er i liknande situation!! Tack för ordet!
Senast redigerad av milagro 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
milagro
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-05-10

Re: Hjälp!

Inläggav milagro » 2009-05-10 23:40:33

Majan skrev:Jag har hamnat med en skuld på nästan 30000 för en termins misslyckade studier (---) Nu börjar räkningarna att komma, men jag har aktivitetsersättning och behöver mina pengar.

Finns det något sätt att slippa denna enorma börda? Jag kan inte skriva mer om det här nu, blir för ledsen...


Är det återbetalning studieskuld med årsbelopp eller återkrav som avses? Gäller det återbetalning av studieskuld så kan du väl ansöka om nedsättning av årsbelopp genom att åberopa synnerliga skäl som låg årsinkomst (kanske har du sjukvårdsrelaterade merutgifter varje månad som du i sådant fall kan styrka genom läkarintyg) samt tidigare sjukdom (bifoga eventuellt läkarintyg från feb 2008). I övrigt som redan sagts tidigare av andra postare så kan det vara en god idé att kontakta rådgivare inom kommunen för hjälp och råd med blanketter och byråkrati. Lycka till!
Senast redigerad av milagro 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
milagro
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-05-10

Inläggav ragnevi » 2009-05-10 23:59:51

DodeN skrev:vi håller på att ansöka om nedsättning var 3:e månad, är ett helvete. För först ska man ha ork och komma ihåg att be om papper från csn, sen ska dessa till soc som stämplar och skriver på och så ska allt skicka tillbaka.

Så får vi slippa betala i 3 månader till, fast de lägger ju på kostnaden så när vi väl förhoppningsvis snart kan betala kommer det bli väldigt mycket.
Vet inte ens om jag kommer bli frisk nog att jobba alls. Fast jag hoppas ju.

Men varje gång jag hör av mig om vad som gäller så får jag nya besked. En gång blev det förmycket så en vän fick ringa och då sa man helt plötsligt en helt annan sak till henne. Bad om tydliga besked om vilka intyg som behövs och inte men får olika svar varje gång.


Det var så jag åkte på en betalningsanmärkning. Jag ansökte om nedsättning en gång, men Försäkringskassan tog 243 dagar på sig att handlägga ärendet om ny aktivitetsersättning. Och jag orkade inte skicka in nya papper varje månad då jag fick tillfälligt förlängt från FK.
Så jag skickad in ett papper som gav dem fullmakt att hämta alla uppgifter som de ville från Försäkringskassan och att de skulle sluta trakassera mig utan skicka allt till mitt personliga ombud, annars skulle jag polisanmäla dem för trakasserier.

Naturligtvis ville CSN inte hämta in några uppgifter själva. Det ingick tydligen inte i deras rutiner. Nä, det ingick inte i mina rutiner heller svarade jag dem...

Tydligen skickar CSN direkt till kronofogden och man får inte någon varning utan man åker på en prick direkt.

Sedan fick jag också nedsättning när Försäkringskassan godkände mitt ärende. Och CSN drog tillbaks skulden från Kronofogden. Men betalningsanmärkningen finns kvar…
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 18:47:48, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav milagro » 2009-05-11 13:59:44

ragnevi skrev:Det var så jag åkte på en betalningsanmärkning. Jag ansökte om nedsättning en gång (---)

Sedan fick jag också nedsättning när Försäkringskassan godkände mitt ärende. Och CSN drog tillbaks skulden från Kronofogden. Men betalningsanmärkningen finns kvar…


Hej Ragnevi,

Jag tycker du ska kontakta Kronofogdemyndigheten Rättelseavdelningen Visby kontoret (deras adress är Kronofogden, Rättelser, Box 1074, 621 21 Visby) och begära prövning/borttagning av uppgifter i Kronofogdens utsöknings- och indrivningsdatabas. Förklara situationen (undvik fula ord) och det faktum att CSN återkallat skulden från Kronofogden. Kronofogden KAN faktiskt radera betalningsanmärkningar i sådana ärenden liknande ditt.

Good luck!!
milagro
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-05-10

CSN - Återbetalning och nedsättning

Inläggav bilbauer » 2016-12-20 11:33:20

Hej! Undrar om ngn vet hur det ligger till. Tycker det är snurrigt.

Lever man på försörjningsstöd till 100% behöver man inte betala till CSN öht? Beloppen skjuts upp.

Får man exv. sjukpenning och betalar av så man hamnar under existensminimum vad händer då? Sänker CSN beloppet eller skall man söka socialbidrag för att betala av till CSN?
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

CSN - Återbetalning och nedsättning

Inläggav nisse » 2016-12-22 18:59:02

bilbauer skrev:Får man exv. sjukpenning och betalar av så man hamnar under existensminimum vad händer då? Sänker CSN beloppet eller skall man söka socialbidrag för att betala av till CSN?


Du får informera vampyrerna på CSN om hur mycket du får i sjukpenning. Återbetalningskravet anpassas efter detta. Själv hade jag sådan låg sjukersättning varpå jag inte behövde betala tillbaks något alls.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

CSN - Återbetalning och nedsättning

Inläggav nescio » 2016-12-22 20:24:35

Jag har inte betalat av något på min CSN-skuld på 15 år.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in