Conexi och Ikea

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Conexi och Ikea

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-26 2:35:58

http://www.conexi.se/

Vad får ni för uppfattning om plejset?
Vilken bild av AS är det som framställs?
Synpunkter, idéer, tankar? Ös på bara.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:47:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-26 2:54:19

Mitt initiala intryck är att det riktar sig i första hand till mindre självständiga AS individer, med större hinder. Medan LiR verkar betona en högre grad av frihet och självständighet. Det är i varjefall mitt intryck.

Naturligtvis kan det ju vara bra för de Aspergare som behöver en sådan trygghet, vägledning. Problemet är väl delvis också att det riktar sig både till Autism och Asperger, en sådan grov sammanslagning talar lite för att det rör sig om individer med större svårigheter. LiR däremot ger mig intrycket av att betona styrkorna och sätta upp ambitioner. Som sagt det är bara mitt intryck. (hmm Jag inser att det här inlägget börjar få strukturen av en dålig låttext. Kanske en refräng skulle sitta bra... :) )

Skulle återigen vilja se fler LiR grejer där man betonar olika typer av styrkor som sagt. Det finns ett brett spektrum av expertis och intresseområden förrutom IT att utveckla. Men som sagt det är ju kanske bra att ge de, för vilket just detta nu passsar, en chans.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:47:58, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Parvlon » 2008-02-26 4:04:05

Jo, med tanke på att man skulle ha med sitt kontaktnät
(som tydligen är: god man, kontaktpersoner och LSS-handläggare)
i intresseanmälan, så verkade det inte som att det är riktat mot de mer självständiga individerna.

Lite 'skyddad verkstad' stil, fast ser det som ett plus ifall de lyckas ge någon som inte har det redan, en meningsfull vardag tex.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-02-26 4:20:07

Jag tycker "conexi" låter som en diagnos. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sommar » 2008-02-26 11:47:25

En bra möjlighet för de med AS. som inte klarar av ett lönebidragsjobb eller jobb hos företag anpassade för AS. o. som "komplement" till daglig versamhet (detta lär nog vara bättre än d. verksamhet) eller istället för 100%syssolöshet. Dock lite mkt. skyddad verkstad verkar det som + att de säkert inte får särskilt mkt. betalt. Det är inte bra att hela livet få allting exakt tillrättalagt trots att man har ett funktionshinder. Så för de som ska göra det bör det vara lite mindre tillrättalagt om det funkar för individen i fråga, så den utvecklas även på det planet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:47:58, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kristofer » 2008-02-26 18:31:13

För egen del helt ointressant.

Det känns som om det är mycket nödvändigt att påpeka att alla med As inte är i behov av det som Conexi erbjuder. Jag tror det behöver påpekas då Conexi nämns för gemene man som, av naturliga skäl, inte alltid är insatt i eller intresserad av AS.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-26 19:25:36

Conexi är lika med låtsasjobb. Känns som en skrivbordsprodukt skapat av välmenande myndighetspersoner. Sen gillar jag inte det sätt aspergarna presenteras på. Nedlåtande är bara förnamnet! Vad fan, Samhall finns redan, ge oss riktiga jobb istället!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:47:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Garum » 2008-02-26 21:05:35

KrigarSjäl skrev:Conexi är lika med låtsasjobb. Känns som en skrivbordsprodukt skapat av välmenande myndighetspersoner. Sen gillar jag inte det sätt aspergarna presenteras på. Nedlåtande är bara förnamnet! Vad fan, Samhall finns redan, ge oss riktiga jobb istället!


Kunde inte sagt det bättre själv :idea:
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

IKEA och Aspergers

Inläggav Apophis » 2008-09-25 9:47:08

Jag hade ett möte med min socialsekreterare igår, och jag nämnde då att jag har en tid på Team Autism på tisdag nästa vecka. Hon började då att tipsa om platser som skulle vara intressanta för mig, och som Team Autism skulle kunna hjälpa mig att ta en närmare titt på.

Bland annat Left Is Right, som jag inte tycker det är någon mening att kontakta, då dem bara anställer personer med högskolestudier inom IT-sektorn. Vilket jag inte har.

Hon sa då att IKEA är positivt inställda till att anställa personer med Aspergers Syndrom.
Detta var något helt nytt för mig. Jag undrar därför om någon på detta forum kan verifiera det här.
Och isåfall, vilka arbetsuppgifter skulle då bli aktuella? Skulle en person med Aspergers trivas där? Ett mardrömsscenario skulle vara om arbetsuppgifter skulle innebära att sortera skruvar eller något dylikt, vilket onekligen påminner en hel del om Samhall.


Alien: Slog ihop två trådar om Conexi och Ikea.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav tahlia » 2008-09-25 9:59:41

Det lilla jag vet om att arbeta på IKEA har jag fått reda på av en f.d arbetskompis som anställdes där efter företaget vi jobbade på lade ned.

Om det är lika på andra IKEA-varuhus som det var där, är det inte för någon med min gren av AS iaf.
Enligt honom så var arbetsuppgifterna helt ok. Däremot var det lite "sektkänsla" över arbetsteamet. Det var samlingar lite hit och dit där man prisade IKEA och Kamprad.
Jo, jag vet, det låter helt otroligt, men jag har träffat andra som även de fått det intrycket när de arbetat där.
(Sedan kan det ju vara så att de anställda bara blir sådär fnoskiga i mörka norrland) ;)

Men förlåt att jag vinglar iväg.
Jo, det sägs att IKEA är positiva till människor med olika "handikapp". Problemet är väl då att de just ser det som ett "handikapp".
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Nilale » 2008-09-25 10:07:48

Har ingen direkt info om IKEA, men vill bara säga att du hört fel om Left is Right. De anställer definitivt inte bara personer med högskoleutbildning inom IT, så om du är intresserad tycker jag absolut att du ska kontakta dem.
Fast du kanske menade att det bara är det de söker just nu på LiR-kontoret som ligger närmast dig. Är det så du menade, så bara kontakta dem ändå, om du är intresserad för nya platser kan dyka upp.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav earlydayminer » 2008-09-25 10:24:36

IKEA? Icke ja'!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav barracuber » 2008-09-25 10:33:44

Som jag fattat har IKEA en särskild gren för detta: http://www.conexi.se/

Min lista (inte uppdaterad på ett tag) över AS/HFA/NPF-vänliga företag: http://minosa.wordpress.com/foretag/

Apophis skrev:Bland annat Left Is Right, som jag inte tycker det är någon mening att kontakta, då dem bara anställer personer med högskolestudier inom IT-sektorn. Vilket jag inte har.


Var har du hört/läst det, Apophis? Gå till <a target="_blank" href="http://www.leftisright.se/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=30">hemsidan</a> och klicka på någon av orterna.

LiR-sidan skrev:Du som söker måste ha dokumenterad diagnos inom Aspergers syndrom/Högfungerande autism och vara 19 år eller äldre. Du är noggrann, logisk, uthållig och har ett sinne för detaljer- mer info. Left is Right erbjuder en arbetsmiljö anpassad efter personer med Aspergers syndrom/Högfungerande autism. Vi jobbar i små grupper med två coacher som ledare och arbetet bedrivs i egna lokaler. Du får marknadsmässig lön och tjänsterna gäller hel- eller deltidsanställning.

Exempel på arbetsuppgifter är:

testning
kontroll
bevakning
konvertering


/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 12:03:09

Men hur är det nu om man ska lite djupare. Är dom villiga att betala normala löner som vem som helst eller är det då med lönebidrag?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Alien » 2008-09-25 12:33:34

Det är lite oklart när man läser på hemsidan. På Ikea får de "arbetsträning med dagligt stöd av utbildad handledare" och då får de säkert ingen lön. Därifrån ska de sedan gå till "utslussning på arbetsmarknaden med fortsatt stöd". Jag tolkar det som att de kan arbeta vidare på något Ikea-varuhus el annanstans men då med lönebidrag.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 12:40:07

Och då får i alla fall jag en sån där kluven känsla om det i grunden är bra eller inte? Odlar man inte vidare då på fördomar om att man måste ha stöd när man har AS och behöver arbeta!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Alien » 2008-09-25 12:46:16

Ja, men många behöver just stöd. Sen är frågan varför de behöver stöd. Man kan se det som svaghet hos dem. Eller oförståelse hos majoritetssamhället. Arbetslivet är anpassat för NT och för att det ska funka för alla måste särskild anpassning till. T ex hissar, ramper och handikapptoaletter för rullstolsbundna. Och särskilda rutiner och "omhändertagande" för aspergare (utom för de mest högfungerande).

"Kristina får tydliga instruktioner" står det om en av de arbetstränande. Tänk om "tydliga instruktioner" vore självklart för alla från början.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 12:50:26

Alien skrev:Ja, men många behöver just stöd. Sen är frågan varför de behöver stöd. Man kan se det som svaghet hos dem. Eller oförståelse hos majoritetssamhället. Arbetslivet är anpassat för NT och för att det ska funka för alla måste särskild anpassning till. T ex hissar, ramper och handikapptoaletter för rullstolsbundna. Och särskilda rutiner och "omhändertagande" för aspergare (utom för de mest högfungerande).

"Kristina får tydliga instruktioner" står det om en av de arbetstränande. Tänk om "tydliga instruktioner" vore självklart för alla från början.


Men det är ju det som jag menar att stöd till att göra det dom kan och var är bekvämligheten att låta någon annan betala denna arbetskraft kontra att det faktiskt inte går ihop med utfört arbete och kostnad. En sån analys av utfört arbete och kostnad är ingen större ekvation och jag är bara riktigt intresserad av hur många som gör arbete precis som andra med lönebidrag och det har gått slentrian i att kunna få stöd i just den här gruppen som vi tala om nu och det finns fler!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Alien » 2008-09-25 14:26:36

Ja, även om arbetsgivaren tvingas investera i hjälpmedel för att den synskadade, hörselskadade, rullstolsbundna etc ska kunna jobba där, så låter de inte personerna s a s betala för detta genom att företaget bara betalar en del av lönen och resten får gå på skatten genom lönebidrag. Eller gör de det?

Men om en aspergare behöver extra stöd, tydlighet etc, så ska h*n betala för det genom att bara få jobb med lönebidrag.

Att de inte får lön under arbetsträningen kan ses som rimligt, iom att det är då som de behöver handledare och man ska utreda vad de kan jobba med. Men varför får de inte gå vidare till vanligt lönearbete sedan? Kanske ses de som lågfungerande, som inte klarar att jobba lika snabbt och effektivt som arbetsgivaren egentligen kräver. Och därför måste arbetsgivaren kompenseras.

Om aspergarna ifråga krävde samma lön som alla andra misstänker jag att det blev tack och adjö. Utan mutor i form av lönebidrag = inga jobb.

Vill man få jobb på samma villkor som alla andra får man inte visa att man har något NPF el kräva någon som helst anpassning.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 14:29:31

Jag säger varken eller utan tror jag startar en ny tråd där vi får fråga berörda personer som känner att dom vill svara.

Ny tråd lonebidrag-t4889-72.html
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-25 15:15:50

I Spanien så skall lönekostnaderna visst vara lägre, vilket gör att det finns en riktig arbetssektor för lågpresterande.

Glöm aldrig bort att även om man så anställer en person med mångdubbla examina, lång arbetslivserfarenhet och goda vitsord så finns det alltid en "opportunity cost" - en kostnad som alltid ligger hos arbetsgivaren. Och den stiger alltid med lönekostnaden. Alltid.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 17:28:38

Proffe Slimp skrev:Glöm aldrig bort att även om man så anställer en person med mångdubbla examina, lång arbetslivserfarenhet och goda vitsord så finns det alltid en "opportunity cost" - en kostnad som alltid ligger hos arbetsgivaren. Och den stiger alltid med lönekostnaden. Alltid.


Vad i lönekostnadsdelen är det du syftar på?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Apophis » 2008-09-26 9:34:38

barracuber skrev:
Apophis skrev:Bland annat Left Is Right, som jag inte tycker det är någon mening att kontakta, då dem bara anställer personer med högskolestudier inom IT-sektorn. Vilket jag inte har.


Var har du hört/läst det, Apophis? Gå till <a target="_blank" href="http://www.leftisright.se/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=30">hemsidan</a> och klicka på någon av orterna.


/Barracuber



Jag läste ett inlägg i denna tråd post106710.html#p106710 av "Lime":
post106710.html#p106710


Och sen ett inlägg av "alfapetsmamma" 15/8 2008 11:12:19 i denna tråd:

jobb-for-aspergare-t5696.html

Efter att ha läst detta gjorde jag en bedömning att jag med enbart gymnasieutbildning var "persona non grata" på det företaget. Men jag kanske hade fel. Jag skulle gärna ha fel. Jag vill ju gärna ha ett jobb på ett ställe jag skulle trivas.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 11:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-26 13:57:34

Apophis, sen jag tror nästan 15 år tillbaka så är IKEA drömarbetsplatsen för många som slutar skolan att arbeta på bl a IKEA. Dels för att det är lätt om man vill lära sig mer vidareutveckla sig inom företaget och det är en bra organisation i sin helhet helt enkelt en stabil arbetsplats ifrån den synvinkeln. Sen kan man göra karriär vidare ut i hela världen och det är många som börjat som sommarjobbare.

Mina inlägg i tråden är enbart för jag vill att man ska vara både öppen men också lite undrande om det är av godo att slussas in och vilken attityd det är inom IKEA inför dessa personer som kommer den vägen.

Jag vill gärna tro att det är seriöst och kompetent!

Vad kan hända om du försöker? Prova och det går att gå vidare om det inte fungerar och det är inte ett misslyckande utan en erfarenhet.

Den här IKEA-andan som blir på ett företag som detta tilltalar vissa och inte andra men i grunden är det med en vilja att alla ska kunna känna att man är delaktig i sin arbetsplats med inflytande. Det är vanligt i stora industiföretag som SCANIA, ASTRA, VOLVO osv att man har ett litet samhälle i företaget. Med så många anställda så har man en uppbyggd även social del med t o m semesterresor, idrott och annat tillsammans.

Jag tror det började med att det kom på 60-talet många arbetskraftinvandrade och för att få alla att känna sig hemma och må bra så byggdes detta upp. Alla dessa företag ovan är Wallenbergsföretag så man kopierade konceptet i alla sina företag för att få alla att producera visst men en frisk och glad person arbetar bättre.

Det har sedan vidarutvecklats för på arbetsplatser som dessa händer också allt. En del blir sjuka, stöd vid missbruk, nära anhöriga som har problem som påverkar personen som går till arbetet ja att finnas där för personer när det händer något i livet.

Lycka till!
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in