Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Firkraag » 2015-11-30 0:38:37

Då förstår jag mycket bättre, tack igen. Turen gäller uppenbarligen även här på AF. :-)Hug
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LadyE » 2015-11-30 6:02:03

Concerta borde förbjudas, höll på att förstöra mitt liv,...
LadyE
Inaktiv
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-10-28
Ort: Norrköping

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tantaly » 2015-11-30 11:39:57

LadyE skrev:Concerta borde förbjudas, höll på att förstöra mitt liv,...


Man reagerar olika på mediciner. Många med ADHD blir otroligt hjälpta av concerta och metylfenidat i allmänhet. De kan få ett fungerade liv och biverkningarna kan vara uthärdliga.

Får man fråga vad som hände och varför du inte slutade direkt med den? Utvecklade du en psykos/mani?
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LadyE » 2015-11-30 14:25:30

Tantaly skrev:
LadyE skrev:Concerta borde förbjudas, höll på att förstöra mitt liv,...


Man reagerar olika på mediciner. Många med ADHD blir otroligt hjälpta av concerta och metylfenidat i allmänhet. De kan få ett fungerade liv och biverkningarna kan vara uthärdliga.

Får man fråga vad som hände och varför du inte slutade direkt med den? Utvecklade du en psykos/mani?


Jag tvärslutade, tro mig.
Jag kände mig "flummig", det kändes som att det kröp i huvudet på mig (svårt att beskriva). Fick overklighetskänslor och det gjorde att mina panikattacker blev mycket värre. Jag har ADHD, men det blev mer adhd med än utan medicinen
LadyE
Inaktiv
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-10-28
Ort: Norrköping

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tantaly » 2015-11-30 15:22:41

LadyE skrev:
Tantaly skrev:
LadyE skrev:Concerta borde förbjudas, höll på att förstöra mitt liv,...


Man reagerar olika på mediciner. Många med ADHD blir otroligt hjälpta av concerta och metylfenidat i allmänhet. De kan få ett fungerade liv och biverkningarna kan vara uthärdliga.

Får man fråga vad som hände och varför du inte slutade direkt med den? Utvecklade du en psykos/mani?


Jag tvärslutade, tro mig.
Jag kände mig "flummig", det kändes som att det kröp i huvudet på mig (svårt att beskriva). Fick overklighetskänslor och det gjorde att mina panikattacker blev mycket värre. Jag har ADHD, men det blev mer adhd med än utan medicinen


Okej. Metylfenidat och stimulanter över lag skall användas med försiktighet vid komorbida störningar, såsom panikångest eller andra ångestsymtom. Dessa kan då förstärkas om man har otur, speciellt med concerta. Finns även en risk att man utvecklar mani med de symtom du beskriver som overklighetskänslor.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Puzzle » 2015-12-02 12:09:40

Moderator:

Ett antal inlägg flyttades hit. Samma diskussion behöver inte hållas i två trådar.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Alli6767 » 2016-01-17 9:19:29

Ang ritalin..

Har stått på ritalin direktvarkande under flera år, men gjorde ett avbrott under min graviditet. Så jag har inte ätit ritalin på minst 1,5 år. Har nu återgått till ritalin och trappat upp....men känner bara att dosen e för låg hela tiden. Härom dagen prövade jag 150 mg och ingen in kickande el igångsättande alls..förut var den som en väckar klocka och man vaknade till, nu händer inget alls mer än lite hjärtklappning, det har alltid verkat som att jag har hög metabolism då jag behöver så höga doser, men tänkte ett sådant långt uppehåll kanske kunde hjälpa till att inte dosen behöver vara så hög, för jag har märkt viss tillvänjing efter något år. Drivet och kom i gång effekt träder aldrig in.....däremot mer ångest i skarvarna. Vad tror ni ?
Alli6767
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2016-01-08

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-01-17 20:08:50

Kanske är det bara fel preparat för dig. 150 mg låter för högt. Jag skulle vara lite försiktig där. Personligen har jag också haft relativ dålig effekt av Ritalin och Concerta, däremot väldigt bra effekt av Metamina och Attentin. Numera har jag bara 15 mg om dagen och har bra effekt. Jag skulle rekommendera att prova Attentin. Det behöver du ingen licens till heller.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LiteAnnars » 2016-01-29 15:18:38

Kan bara hålla med om att 150mg låter som en hög dos. Men inte fruktansvärt hög. ~1mg/kg och dygn är trots allt genomsnittlig optimal dos mfh för vuxna med ADHD.

Ifall du ligger under 100kg skulle jag nog ändå höra mig för med förskrivaren ifall det inte kan vara vettigt att i vart fall pröva amfetamin istället. Det är ju trots allt så att risken för biverkningar ökar med större doser.
LiteAnnars
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-01-28

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-01-30 12:21:25

Man räknar inte dos efter vikt längre. Det har visat sig att det inte hänger så mycket på det. Ibland kan man t.o.m. ha en mindre dos som vuxen än vad man hade som barn. Men man ska förstås vara lite försiktigt med doserna ändå när det gäller barn.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LiteAnnars » 2016-01-30 18:11:27

Toblerone skrev:Man räknar inte dos efter vikt längre. Det har visat sig att det inte hänger så mycket på det. Ibland kan man t.o.m. ha en mindre dos som vuxen än vad man hade som barn. Men man ska förstås vara lite försiktigt med doserna ändå när det gäller barn.


Stämmer relativt dåligt överrens med de studier jag kikat på hitintills. Dessvärre paywallade så att jag inte på rak arm kan länka till dem idag. (ifall intresse finns kan jag fixa fram lite på sikt)

Det jag särskillt minns var konstaterandet i en studie, där man försökt fastställa optimal dos för vuxna, att 100% av dem i studien (ett antal hundra personer, ingen 20 personers ministudie) som hade uppskattad optimal dos över en viss nivå (tror det var 140mg Adderall) vägde över 200lb. (Ca 90kg)

Att det inte är den enda faktorn och att individuell varians oavsett är stor är såklart sant, men man gör sig en stor otjänst som lite längre och/eller tyngre ifall man tror att doseringsresultat från studier där snittvikt och längd ligger på 70-75kg och 170cm skall ge duglig vägledning om vad man kan förvänta sig. Och man gör sig en extra stor otjänst ifall man undviker högre doser för att de ser höga ut ifall de alls inte ser höga ut ifall man multiplicerar dosen med 75/vikt.
LiteAnnars
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-01-28

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav TrippingTrull » 2016-01-30 19:53:56

LiteAnnars skrev:
Toblerone skrev:Man räknar inte dos efter vikt längre. Det har visat sig att det inte hänger så mycket på det. Ibland kan man t.o.m. ha en mindre dos som vuxen än vad man hade som barn. Men man ska förstås vara lite försiktigt med doserna ändå när det gäller barn.


Stämmer relativt dåligt överrens med de studier jag kikat på hitintills. Dessvärre paywallade så att jag inte på rak arm kan länka till dem idag. (ifall intresse finns kan jag fixa fram lite på sikt)



Först av allt så skulle jag rekommndera att kolla på någon av dom centrala institutionerna om du tänkt köpa ett medlemskap, jag brukade köpa det för varje individuell databas tills några år sedan då vissa (flesta) av dom introducerade samarbeten med lite alla möjliga andra ställen, och om du tittar noggrant nog kan man rätt lätt hitta väldigt billiga erbjudanden för ganska extensiv tillgång, det hjälpte mig oerhört.

Nu just för dosering gällandes vikt så skulle det inte riktigt vara sant att säga det är irrelevant, men det skulle varit nära, viktbaserad dosering har inte applicerats till metylfenidat på en ganska lång period (i länder som tar området seriöst självklart och i relation till hur länge det forskats i området igen självklart).

Metylfenidat metaboliseras genom levern efter absorption vilket resulterar att det enda vikt egentligen har effekt på är färden till levern, och effekten vikt har på det är oerhört lite. Vad som definierar olika attributen av metylfenidat, så är olika saker ansvariga för olika saker, t.ex. just hur länge det varar varierar baserat på hur effektiv din kropps metabolisering är (detta är en extrem generalisering) samt mindre variation av ett par små faktorer, som hur mycket c-vitamin man fått i sig nyligen, om man ätit/druckit starkt sura saker (läsk t.ex.) etc etc.

Dock så är det baserat på så oerhört många olika saker som alla har effekt på varandra att det enda praktiskt användbara sättet att få korrekt dosering är det som rekommenderas till (och till större delen används av) hälsovården nu, att helt enkelt testa sig fram.

Personligen t.ex. så började jag precis prova ritalin kapslar efter ett antal år av lyckat concerta användande, och en ritalin kapsel som ska bara i medel 5-7 timmar behövar jag fortfarande ta tre stycken av och ändå ha rätt rejäl tid utan effekt, kapslarna verkar bara i cirka 3-4 timmar för mig just för att jag bryter ner dem väldigt snabbt.

Alli6767 skrev:Ang ritalin..

Har stått på ritalin direktvarkande under flera år, men gjorde ett avbrott under min graviditet. Så jag har inte ätit ritalin på minst 1,5 år. Har nu återgått till ritalin och trappat upp....men känner bara att dosen e för låg hela tiden.


Först av allt, sluta omedelbart. Det har visats vid ett antal undersökningar att graviditet kan ha relativt stor effekt på kroppen, och ovanpå det kan också kroppen förändras som resultat av att den vänjer sig vid en medicin som sen tas bort. Du har i princip startat om i att hitta rätt dosering. Viktigaste saken är bara helt enkelt att du inte bara chansar att du hittar korrekt igen, att bara starta upp igen som inget hänt är inte ens i närheten av en möjlighet, du bör oerhört definitivt komma i kontakt antingen med läkaren du haft innan eller en ny läkare, att bara vilt chansa efter en så signifikant sak som att sluta i 1,5 år är väldigt farligt.
TrippingTrull
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2016-01-30

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LiteAnnars » 2016-01-31 0:38:58

TrippingTrull skrev:Nu just för dosering gällandes vikt så skulle det inte riktigt vara sant att säga det är irrelevant, men det skulle varit nära, viktbaserad dosering har inte applicerats till metylfenidat på en ganska lång period (i länder som tar området seriöst självklart och i relation till hur länge det forskats i området igen självklart).

Metylfenidat metaboliseras genom levern efter absorption vilket resulterar att det enda vikt egentligen har effekt på är färden till levern, och effekten vikt har på det är oerhört lite.


Något som i högsta grad påverkas av vikt (dock ickelinjärt i fråga om övervikt vilket gör mg/kg till en ganska kass förenkling) är blodmängd. Elsa 46kg 160cm och Arne 110kg 190cm kommer ha olika konsentrationer i blodet efter samma nominella dos.

Lite halft på skämt: Det finns en annan substans som metaboliseras via levern man kan testa att ge dessa två samma dos av och förundras över att resultaten inte blir helt lika. :twisted:
LiteAnnars
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-01-28

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LiteAnnars » 2016-02-02 5:53:02

Som vanligt så framstår jag som arrogantare än arrogant. Ber om ursäkt.

Ifall det faktiskt finns forskning som indikerar att det jag läst hitintills alls inte stämmer är jag väldigt intresserad.

Utifrån vad jag läst än så länge har min uppfattning blivit:

1) Variansen individer emellan vad gäller centralstimulerande ADHD mediciner är, i förhållande till de flesta andra preparat, stor.

2) De faktorer som tycks ha tydlig korrelation bland vuxna:
a) Tidigare missbruk av CS.
b) Blodvolym (eller omvänt, konsentration)
c) Ålder. (Framförallt gällande metabolism)

(PH-värden och vissa genetiska specialfall exkluderade då det antingen kan påverkas eller är just specialfall snarare än allmäna variabler)

Ifall blodvolym/koncentration inte är särskilt relevant men istället mängd är det skulle det förändra min syn radikalt. Detta är inte första gången jag läst detta påstående, men eftersom jag bara sett det skrivet i texter helt utan källor har jag mer eller mindre avfärdat det helt. Ifall det faktiskt finns studier som visar att dosen har större förklaringsvärde än exempelvis Cmax eller AUC värden är jag mer än öppen för att lära mig.
LiteAnnars
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-01-28

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-02-04 15:02:39

Jag läser inte bakåt utan frågar bara. Hoppas det är OK.

Min läkare påstår att Ritalin med modifierad frisättning är jätteolik Concerta depot.

Denna läkare älskar dessa depåtabletter och tvingade mig ha Xanor depot fast jag FICK byta sen och Efexor depot som funkade mycket sämre än de vanliga (fick inte byta). Verkar som min kropp inte alls fattar detta depotsystem, det blir helt enkelt inte bra. Xanor funkade inte alls! Och de andra depottabletterna gick rakt upp i hjärnan direkt, värre än tabletterna. Gräsligt.

Concertas minsta kapsel är 18 mg. Tyckte att ritalinkapseln på 10 var för mycket, fick inte sova i tid. Tablett tog jag en halv 10 på morgonen och en fjärdedel på dagen. Även om jag tog en halv 10 på dagen så fick jag sova bra!

Nu när jag kanske ska få tillbaka Ritalin så blir det i en form som inte är bra för mig. :(

Hon tramsar och säger det är bäst för JAG mår bäst av en jämn ström meds men det känns faan inte jämn! Lätt för henne att säga!

Så hur är modierad Ritalin så himla annorlunda Concerta?

Sen började hon hota med rena amfetaminpreparat. NEEJ faan att jag tar sånt!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-02-04 18:53:06

Vad har du emot amfetaminpreparat?? Det är ju inte farligare än Ritalin. Generellt skulle jag alltid föredra amfetamin eller dexamfetamin (Metamina, Elvanse, Attentin. Bättre effekt och mindre biverkningar.

Jag vet inte exakt vad skillnaden mellan Ritalin och Concerta är, men folk verkar reagera ganska olika på dem. Och det kan mycket väl vara så att doserna kan vara olika.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-02-04 22:07:59

Jag vill inte ta amfetaminer. Sedan har jag redan testat ett sådant preparat inofficiellt och det gav inte ökat fokus och ork hos mig utan blev bara stissig och spattig och tramsig. Plus att jag oxo fick VÄRLDENS migrän. DET är väl bra att det funkar för vissa men NOLL bra effekt på mig.

Ritalintab funkar bäst på mig men det som funkar ska tydligen man aldrig ta?

Fattar inte varför det är en "dålig" med? Den är perfekt för mig jue!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-02-04 22:10:42

Funkar det inte, så ska man förstås inte ta det. Jag ville bara säga att man inte behöver vara rädd för namnet amfetamin. I början fanns inte ens Ritalin i Sverige och alla barn fick amfetamin.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-02-04 22:29:32

Antar att är det det jag får får jag öppna kapselhelvetet och dela på innanmätet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2016-02-07 21:29:21

kiddie skrev:Jag läser inte bakåt utan frågar bara. Hoppas det är OK.

Min läkare påstår att Ritalin med modifierad frisättning är jätteolik Concerta depot.

Denna läkare älskar dessa depåtabletter och tvingade mig ha Xanor depot fast jag FICK byta sen och Efexor depot som funkade mycket sämre än de vanliga (fick inte byta). Verkar som min kropp inte alls fattar detta depotsystem, det blir helt enkelt inte bra. Xanor funkade inte alls! Och de andra depottabletterna gick rakt upp i hjärnan direkt, värre än tabletterna. Gräsligt.

Concertas minsta kapsel är 18 mg. Tyckte att ritalinkapseln på 10 var för mycket, fick inte sova i tid. Tablett tog jag en halv 10 på morgonen och en fjärdedel på dagen. Även om jag tog en halv 10 på dagen så fick jag sova bra!

Nu när jag kanske ska få tillbaka Ritalin så blir det i en form som inte är bra för mig. :(

Hon tramsar och säger det är bäst för JAG mår bäst av en jämn ström meds men det känns faan inte jämn! Lätt för henne att säga!

Så hur är modierad Ritalin så himla annorlunda Concerta?

Sen började hon hota med rena amfetaminpreparat. NEEJ faan att jag tar sånt!


Ritalin depot släpper ut 50% inom 1-2 timmar och 50% över tid, Concerta depot släpper ut 20% inom 1-2 timmar och resten över tid.
https://munderbar.wordpress.com/2013/07 ... medikinet/

Min kropp gillar inte heller depottabletter/kapslar. Nu har jag Elvanse som finns enbart i depot men men.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-02-07 23:40:13

Usch, då blir Concerta ännu värre. Ett problem med depå Ritalin var att jag var för lite skärpt på "morgonen" och jättejättepigg på kvällen, kunde inte sova.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-02-07 23:54:51

Zima33 skrev:
Min kropp gillar inte heller depottabletter/kapslar. Nu har jag Elvanse som finns enbart i depot men men.


Det finns Attentin som inte är depot. Båda är dexamfetamin, men det finns en liten skillnad, tror jag. Men det kan vara värd att prova Attentin. Jag tålde det bättre än Elvanse.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Selma » 2016-02-07 23:56:30

kiddie skrev:Concertas minsta kapsel är 18 mg. Tyckte att ritalinkapseln på 10 var för mycket, fick inte sova i tid. Tablett tog jag en halv 10 på morgonen och en fjärdedel på dagen. Även om jag tog en halv 10 på dagen så fick jag sova bra!

Halv 10 på morgonen? Då har ju halva förmiddagen gått.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-02-08 1:33:38

En halv 10 mg tablett.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in