Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-01 15:22:52

-Jovisst...och sälj tallium på ICA.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Zima33 » 2016-04-01 16:10:49

"Bakgrunden till insatsen är ett tipssom vi har fått in, vi har inte mätt upp någon strålning i området."

Någon tipsare skämta aprillo?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav slackern » 2016-04-01 16:31:56

Flatline skrev:
KrigarSjäl skrev:Jaha, nya stolleprov...


Finns det inga kurser i omdöme man kan skicka folk till?


Tycker snarare att man borde skicka tjänstemännen som slår på stora trumman för småsaker på kurs så att dom lär sig att inte bestraffa folk för syn nyfikenhet och experimentlusta.
Hur hade det sett ut om man satt Curie, Edison, Einstein eller Tesla på kåken?


Nu är det ju såhär att dom vetenskapsmännen du tänker på hade som arbete att forska om det, i och för sig arbetade ju inte Curie under särskilt "säkra" förhållanden.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2016-04-01 16:32:20

KrigarSjäl skrev:-Jovisst...och sälj tallium på ICA.


Haha jag förstår din tanke men det blir ganska så lustigt iom att tallium är ganska så vanligt i tex råttgift och liknande produkter.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav slackern » 2016-04-01 16:35:08

Flatline skrev:
KrigarSjäl skrev:-Jovisst...och sälj tallium på ICA.


Haha jag förstår din tanke men det blir ganska så lustigt iom att tallium är ganska så vanligt i tex råttgift och liknande produkter.


Hur lätt är det som privatperson att köpa råttgift?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2016-04-01 16:36:05

slackern skrev:
Flatline skrev:
KrigarSjäl skrev:Jaha, nya stolleprov...


Finns det inga kurser i omdöme man kan skicka folk till?


Tycker snarare att man borde skicka tjänstemännen som slår på stora trumman för småsaker på kurs så att dom lär sig att inte bestraffa folk för syn nyfikenhet och experimentlusta.
Hur hade det sett ut om man satt Curie, Edison, Einstein eller Tesla på kåken?


Nu är det ju såhär att dom vetenskapsmännen du tänker på hade som arbete att forska om det, i och för sig arbetade ju inte Curie under särskilt "säkra" förhållanden.



Med undantag för Einstein var väl de andra glada experimenterare som lyckades ragga investerare med hjälp av lyckade projekt, experimentlustan kom först och sedan investering och företagande.
Inga mossiga gubbar instängda i universitetskällare utan expansiva hemmapysslare
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav slackern » 2016-04-01 16:39:18

Flatline skrev:
slackern skrev:
Flatline skrev:
Tycker snarare att man borde skicka tjänstemännen som slår på stora trumman för småsaker på kurs så att dom lär sig att inte bestraffa folk för syn nyfikenhet och experimentlusta.
Hur hade det sett ut om man satt Curie, Edison, Einstein eller Tesla på kåken?


Nu är det ju såhär att dom vetenskapsmännen du tänker på hade som arbete att forska om det, i och för sig arbetade ju inte Curie under särskilt "säkra" förhållanden.



Med undantag för Einstein var väl de andra glada experimenterare som lyckades ragga investerare med hjälp av lyckade projekt, experimentlustan kom först och sedan investering och företagande.
Inga mossiga gubbar instängda i universitetskällare utan expansiva hemmapysslare


Edison ägde väl ett stort företag? Tesla drev ju egna företag och forskade var ju med i "strömkriget". Finns en liten anekdot om han och Edison och den elektriskastolen. :lol:
Senast redigerad av slackern 2016-04-01 16:43:22, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav antonius » 2016-04-01 16:42:50

Flatline skrev:
KrigarSjäl skrev:Jaha, nya stolleprov...


Finns det inga kurser i omdöme man kan skicka folk till?


Tycker snarare att man borde skicka tjänstemännen som slår på stora trumman för småsaker på kurs så att dom lär sig att inte bestraffa folk för syn nyfikenhet och experimentlusta.
Hur hade det sett ut om man satt Curie, Edison, Einstein eller Tesla på kåken?


Marie Curie dog väl av strålningsrelaterade sjukdomar ?
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2016-04-01 16:50:39

antonius skrev:
Flatline skrev:
KrigarSjäl skrev:Jaha, nya stolleprov...


Finns det inga kurser i omdöme man kan skicka folk till?


Tycker snarare att man borde skicka tjänstemännen som slår på stora trumman för småsaker på kurs så att dom lär sig att inte bestraffa folk för syn nyfikenhet och experimentlusta.
Hur hade det sett ut om man satt Curie, Edison, Einstein eller Tesla på kåken?


Marie Curie dog väl av strålningsrelaterade sjukdomar ?


Det stämmer bra men hon fick mycket gjort och det var ju innan man ens visste vad det riktigt handlade om, fanns ju inga försiktighetsåtgärder att vidta för henne men tack vare det kom man ju på en massa käcka prylar för att folk inte skulle behöva utsätta sig för samma risker.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2016-04-01 16:53:34

slackern skrev:
Flatline skrev:
slackern skrev:
Nu är det ju såhär att dom vetenskapsmännen du tänker på hade som arbete att forska om det, i och för sig arbetade ju inte Curie under särskilt "säkra" förhållanden.



Med undantag för Einstein var väl de andra glada experimenterare som lyckades ragga investerare med hjälp av lyckade projekt, experimentlustan kom först och sedan investering och företagande.
Inga mossiga gubbar instängda i universitetskällare utan expansiva hemmapysslare


Edison ägde väl ett stort företag? Tesla drev ju egna företag och forskade var ju med i "strömkriget". Finns en liten anekdot om han och Edison och den elektriskastolen. :lol:


Stämmer bra men det är ju i toppen av deras karriärer.
Vad jag ville få fram var att de flesta börjar som småfifflare med en idé.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Richard » 2016-04-01 16:57:28

Det är inget aprilskämt.

Det jag vet, är att igår när jag cyklade till Spiran (min dagliga verksamhet), så stod polisen där o plockade in mig. Jag blev förd till polishuset här i Ängelholm o de sa att de hade fått ett tips om att jag bryter mot strålskyddslagen.

Jag tänkte då att det gällde mina glas som är färgade med uran. Ok, jag erkände att jag hade lite uranglas. Men jag fick inte åka hem, utan fick sova hos min mamma. Idag kom jag ner till avspärrningarna, väntade nån timme, o sen fick jag tillbaka mina nycklar. Vad jag vet, så har de inte tagit något förutom min dator.

Att bombgruppen var där, trodde jag berodde på mina handgranatsattrapper, som de har tagit innan. Men det stod kvar.

Vad jag vet så har de inte tagit något förutom datorn.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav slackern » 2016-04-01 17:08:00

Flatline skrev:
slackern skrev:
Flatline skrev:

Med undantag för Einstein var väl de andra glada experimenterare som lyckades ragga investerare med hjälp av lyckade projekt, experimentlustan kom först och sedan investering och företagande.
Inga mossiga gubbar instängda i universitetskällare utan expansiva hemmapysslare


Edison ägde väl ett stort företag? Tesla drev ju egna företag och forskade var ju med i "strömkriget". Finns en liten anekdot om han och Edison och den elektriskastolen. :lol:


Stämmer bra men det är ju i toppen av deras karriärer.
Vad jag ville få fram var att de flesta börjar som småfifflare med en idé.


Fast så är det väl fortfarande med uppfinnare? OK nuförtiden vet vi ju hur pass farligt det är med radioaktiva ämnen så dom är ju hårt reglerade men för att fiffla med el behövs ju bara en allmänbehörighet här i Sverige så är det väl rätt fritt fram att experimentera på ett säkert sätt?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav slackern » 2016-04-01 17:09:58

Richard skrev:Det är inget aprilskämt.

Det jag vet, är att igår när jag cyklade till Spiran (min dagliga verksamhet), så stod polisen där o plockade in mig. Jag blev förd till polishuset här i Ängelholm o de sa att de hade fått ett tips om att jag bryter mot strålskyddslagen.

Jag tänkte då att det gällde mina glas som är färgade med uran. Ok, jag erkände att jag hade lite uranglas. Men jag fick inte åka hem, utan fick sova hos min mamma. Idag kom jag ner till avspärrningarna, väntade nån timme, o sen fick jag tillbaka mina nycklar. Vad jag vet, så har de inte tagit något förutom min dator.

Att bombgruppen var där, trodde jag berodde på mina handgranatsattrapper, som de har tagit innan. Men det stod kvar.

Vad jag vet så har de inte tagit något förutom datorn.


Hoppas att inte din värld tror att du har värsta bombverkstaden hemma och vräker dig. Fast skönt för dig att du fick sova hemma hos din mamma och inte på häktet. Men kan förstå dig om du är lite skärrad och förbannad.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Xzirie » 2016-04-01 18:35:13

Och som vanligt slår Richard alla aprilskämt som någon kunnat komma på genom sin blotta existens.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav antonius » 2016-04-01 18:44:54

Wow, Richard, hoppas du är ok och allt är bra med dig... :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Savanten Svante » 2016-04-01 19:00:20

http://www.metro.se/nyheter/inget-radio ... TUh2JcH7g/


– Vi fann ingenting som styrker brott mot strålskyddslagen, men har tagit hans dator i beslag, säger lokalpolisområdeschef Karim Ottosson till TT.

Mannen hämtades till förhör efter att polisen fått in uppgifter som ledde till misstankar om strålskyddsbrott, men släpptes sedan på fri fot. Husrannsakan i hans hem genomfördes av det nationella bomskyddet i närvaro av både räddningstjänsten och personal från Strålsäkerhetsmyndigheten.

– Det enda radioaktiva jag har är glas som är färgat med uran. Det kan man köpa på varenda loppmarknad, säger mannen till SVT Nyheter.

Det handlar om samma person som för snart två år sedan dömdes för att ha försökt bygga en kärnreaktor i köket. Det blev en världsnyhet när historien om ängelholmaren som utvunnit radioaktivt material från brandvarnare och klockor rullades ut. Hans förhoppning var att kunna skapa en kärnreaktion i miniformat hemma i köket.

Mannen dömdes 2014 till dagsböter för brott mot strålskyddslagen samt otillåten miljöverksamhet.




http://www.sydsvenskan.se/skane/just-nu ... avsparrad/

Avspärrningarna på Storgatan hävdes på eftermiddagen. Men misstankarna kvarstår mot den nu 37-årige Ängelholmaren.

Han heter Richard Handl. Vi har intervjuat honom förut. Hans försök att bygga en kärnkraftsreaktor hemma i köket 2011 sedan väckte stor uppmärksamhet, även internationellt. 2014 dömdes han i tingsrätten till böter för brott mot strålskyddslagen och samt otillåten miljöverksamhet.
Han säger att han är helt överraskad av polisens aktion:
– De letar väl efter radioaktiva grejer. Men det enda jag har är ett uranfärgat glas, och sådana kan man köpa på vilken loppmarknad som helst. Jag har ingen aning om vad det är för tips de har fått.

644x0(ByContainerAndImageFill_CutTopBottom_Transparent_True_False_Undefined)-4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Savanten Svante 2016-04-01 19:05:58, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Richard » 2016-04-01 19:04:41

antonius skrev:Wow, Richard, hoppas du är ok och allt är bra med dig... :-)Hug

Tack!

Jodå, jag är ok, men sitter o super ner mig. Blir bara så less på våran polismakt. Spärra av gatan, tillkalla bombgrupp o sånt. O på medierna ser man folk i värsta skyddsdräkterna i min lägenhet. Som jag förstått så hittades ingenting.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Savanten Svante » 2016-04-01 19:06:33

Är du okej med att sydsvenskan skriver ut hela ditt namn?



Fast du har BÄST hemmahosbilder någonsin iaf :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav DIProgan » 2016-04-01 19:37:32

"När du får oväntat besök." Dags för någon att photoshoppa in lite Gevalia.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav dasunbedingte » 2016-04-01 20:03:56

Igen? Hur lyckades du egentligen? Trodde först det var ett första Aprilskämt som gått fel, men sen hörde jag "Ängelholm", så då trillade poletten ned.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Richard » 2016-04-01 20:07:10

Savanten Svante skrev:Är du okej med att sydsvenskan skriver ut hela ditt namn?

Jag struntar i det, Ängelholm är en liten stad där alla känner alla, så det kommer ändå ut.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav kiddie » 2016-04-01 21:10:22

Såg det just på TV. Fan såg dramatiskt ut med avspärrning och copsen och det.

Först tänkte jag Vad har han gjort NU?

Men sen så var det lixom inget???

Är fan typiskt när man sköter sig så blir man "straffad"...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav nallen » 2016-04-01 21:26:01

Jag hoppas det går bra den här gången Richard. Som det ser ut just nu kan förundersökningen bli riktigt underhållande läsning (om än också bedrövande). Jag har för mig att du la ut den förra och hoppas på nåt liknande nu.
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav kiddie » 2016-04-02 1:17:07

Tror nog det går bra... men, det bevisar ju att man alltid är skyldig sålänge man lever, även om man straffats klart. I dessa tider med bombhot så blir det nog gärna en sjuk överdrift. Spärra av hela gatan lixom... Sedan så, vet "alla" vem man är, och man kanske inte känner till alla sina nätkontakter så finns det nog hyfsat med folk som sitter bakom sin äckliga anomymitet och ringer copsen "på kul"...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in