Bra, KD! (Edit: Om ordning i skolan)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Bra, KD! (Edit: Om ordning i skolan)

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-04 14:05:52

Ja faktiskt. Handlar om ordning & disciplin i skolan.
http://www.expressen.se/nyheter/1.26120 ... -i-klassen

Moderator Alien: Förtydligade rubriken.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Re: Bra, KD!

Inläggav Banzai » 2011-11-04 14:16:30

Håller till min stora förvåning med.
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Wine » 2011-11-04 14:24:23

Här finns hela artikeln från DN debatt undertecknad Göran Hägglund, partiledare för Kristdemokraterna:

http://www.dn.se/debatt/skolan-ska-ha-t ... uppforande

”Skolan ska ha tydliga regler i ordning och uppförande”

Publicerad i dag 00:50

Ny skolpolitik. Förutom att leva upp till kunskapsmålen måste skolan vara karaktärsdanande och ge barn och unga sunda värderingar. Respekten för människors lika värde, jämlikhet, demokrati och kamratskap måste praktiseras i skolans vardag. Det ska ske med hjälp av tydliga uppförande- och ordningsregler. Lärarna måste få beslagta mobiltelefoner, ge skriftliga varningar och utfärda kvarsittning, skriver Göran Hägglund.

Vi människor har inte enbart materiella behov, utan också själsliga och andliga. Vi är sociala och helt beroende av gemenskap och samarbete med andra för att överleva och må bra. Och vi är moraliskt medvetna och ansvariga. Det är mycket vi behöver kunskap om för att fungera som hela människor i alla våra olika roller i samhället.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Fröken Fräken » 2011-11-05 1:01:53

Öhh, är verkligen lärarens rätt att beslagta mobiltelefoner och ge kvarsittning den bästa metoden för att ge barn och unga sunda värderingar? Har Hägglund inga andra konkreta förslag på hur man kan lära eleverna att praktisera respekten för människors lika värde, jämlikhet, demokrati och kamratskap?

Jag tycker absolut att detta är skolans ansvar, men det ska väl inte endast ske genom bestraffningar? Jag har inget emot att man beslagtar mobilen från en störande och okoncentrerad elev, tvärtom. Men jag är inte säker på att det påverkar elevens värderingar vad gäller jämlikhet, demokrati osv. Det måste väl också finnas positiva sätt att praktisera de värderingarna i skolans vardag?
Fröken Fräken

Anslöt: 2011-01-20

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-05 1:07:56

Banzai skrev:Håller till min stora förvåning med.

Samma här, fast jag avskyr KD från djupet av mitt hjärta. Men jag minns högstadietiden som det helvete det var, med förstörda lektioner, lärare som bröt ihop och stökiga elever som drog uppmärksamheten till sig och slösade med lektionstid för oss andra...
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Alien » 2012-05-05 4:26:40

I Världens bästa skitskola talades det ironiskt om att i Sverige tror man att det går att vara en auktoritet utan att vara auktoritär. Det senare var det mest förbjudna, och därför funkar inte någon skoldisciplin. Det ska vara demokratiskt; man ger barnen vad de vill ha, men inte vad de behöver inför framtiden.

http://www.ur.se/varldensbastaskitskola/
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Bra, KD! (Edit: Om skolan)

Inläggav plåtmonster » 2012-05-05 4:35:04

Wine skrev:http://www.dn.se/debatt/skolan-ska-ha-t ... uppforande

”Skolan ska ha tydliga regler i ordning och uppförande”

Vi människor har inte enbart materiella behov, utan också själsliga och andliga. Vi är sociala och helt beroende av gemenskap och samarbete med andra för att överleva och må bra. Och vi är moraliskt medvetna och ansvariga. Det är mycket vi behöver kunskap om för att fungera som hela människor i alla våra olika roller i samhället.

Sociala? - NT
Beroende av gemenskap? - NT
Samarbete? - Med mediokra socialtalibaner utan fokus..

Samhällsrollerna inkluderar säkert inget som är utanför KD:s syn på vad som är lämpligt.

Någon mer som ser potentiella problem?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Bra, KD! (Edit: Om skolan)

Inläggav matterik » 2012-05-05 7:31:37

Klasslärarrollen tror jag mer handlar om ledarskap. För att få ordning behövs en ledare. Pol Pot och Mussolini började sina karriärer som skollärare.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Bra, KD! (Edit: Om skolan)

Inläggav Mamasnest » 2012-05-05 7:57:03

Jag tycker att KD rätt generellt brukar ha en rätt bra familjepolitik.
Den nya skollagen som trädde i kraft förra året är både bra och dålig. Det jag gillar är att skolorna numera är skyldiga att anpassa undervisningen även för högpresterande elever. Säkert ett förslag som KD stöttat.
Mamasnest

Anslöt: 2011-11-09

Inläggav Zombie » 2012-05-05 15:31:39

Det är ju ynkligt att ingen har bättre recept mot det här heller än att gå tillbaka till artonhundratalet. Den som kan sin historia och har urskillning nog att inte tro att allt var lyckat bara för att det man själv har problem med funkade bättre (om det gjorde det) kan ju se att de inte direkt lyckades då heller. Men artonhundratalsvågen är väl en tsunami som ingen står emot.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Krake » 2012-05-05 17:58:13

En idé är väl att ta till sig de metoder som historiskt sett varit effektiva och även metoder som fungerat eller fungerar bra i andra länder. De fakto har kunskaps nivåerna sjunkit de senaste 20-30 åren åtminstone. Vad det beror på kan diskuteras men bör framförallt undersökas.

Sannolikt är det mest effektiva man kan göra att lägga mer resurser på skolan och få in fler lärare så att man kan minska klasstorlekarna.

Idéer om strängare skolmiljöer tror jag inte så mycket på faktiskt. Naturligtvis är det viktigt att ansvarig lärare måste vara den som bestämmer men jag kan av egen erfarenhet säga att det är betydligt lättare om man har en klass på 15-20 elever jämfört med en på 25-30. När elevernas antal når en sorts "critical mass" så förlorar man en del av greppet. Det beror dels på elevernas ökade anonymitet och dels på att de känner att man de är för många för att kunna hålla koll på. När eleverna vet om att de har övertaget är det svårt att undervisa.

Av de auktoritära översittar metoderna är det få som är effektiva. Att beslagta mobiltelefoner fungerar mycket dåligt. Det som faktiskt fungerar är att skicka ut de mest stökiga eleverna från klassrummet och stryka de från närvarolistan. Att sätta exempel av den typen får vanligtvis de kvarvarande att förstå att man menar allvar.

Det bästa är förstås att inte behöva använda sådana metoder alls utan istället hålla ordning genom att göra ämnet intressant och få med sig klassens mest tongivande individer i undervisningen. På så vis blir det inne med skolan, eller i alla fall ämnet i fråga.

Ännu en aspekt angående antalet elever i en klass är att alla är olika. Om man har att göra med en eller två ADHD personer i sin klass är det viktigt att kunna anpassa undervisningen så att de kan delta på ett vettigt sätt. Det går att göra i en liten klass men inte i en stor. Det här är något det ofta pratas om, anpassad undervisning för varje elev. Det finns väldigt lite av detta i verkligheten och det kräver en uppmärksam och skicklig lärare i en inte alltför stor klass.
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav Zombie » 2012-05-05 18:16:56

Krake skrev: "critical mass"

Kritisk massa.

Annars var det uppfriskande att se ett inlägg från en lärare. Fackfolk är ju inte automatiskt vettiga på sitt eget område, men chansen ökar. Den fruktbara konkretionen brukar också bli större.
Senast redigerad av Zombie 2012-05-05 18:18:24, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav Fenren » 2012-05-05 18:17:49

go KD!
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Krake » 2012-05-05 21:23:50

Zombie skrev:
Krake skrev: "critical mass"

Kritisk massa.

Annars var det uppfriskande att se ett inlägg från en lärare. Fackfolk är ju inte automatiskt vettiga på sitt eget område, men chansen ökar. Den fruktbara konkretionen brukar också bli större.

Tack för rättningen då :-)Happy

Jag är väl inte direkt lärare men jag har jobbat som vikarie, så jag har en del koll. Dock har jag ingen lärarutbildning, vilket jag i och för sig inte tror har så stor betydelse. Det finns många dåliga lärare med lärarutblidning och många bra utan (det omvända är naturligtvis också sant).
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav Frimodig » 2012-05-05 21:49:48

Krake skrev:En idé är väl att ta till sig de metoder som historiskt sett varit effektiva och även metoder som fungerat eller fungerar bra i andra länder. De fakto har kunskaps nivåerna sjunkit de senaste 20-30 åren åtminstone. Vad det beror på kan diskuteras men bör framförallt undersökas.

Sannolikt är det mest effektiva man kan göra att lägga mer resurser på skolan och få in fler lärare så att man kan minska klasstorlekarna.

Idéer om strängare skolmiljöer tror jag inte så mycket på faktiskt. Naturligtvis är det viktigt att ansvarig lärare måste vara den som bestämmer men jag kan av egen erfarenhet säga att det är betydligt lättare om man har en klass på 15-20 elever jämfört med en på 25-30. När elevernas antal når en sorts "critical mass" så förlorar man en del av greppet. Det beror dels på elevernas ökade anonymitet och dels på att de känner att man de är för många för att kunna hålla koll på. När eleverna vet om att de har övertaget är det svårt att undervisa.

Av de auktoritära översittar metoderna är det få som är effektiva. Att beslagta mobiltelefoner fungerar mycket dåligt. Det som faktiskt fungerar är att skicka ut de mest stökiga eleverna från klassrummet och stryka de från närvarolistan. Att sätta exempel av den typen får vanligtvis de kvarvarande att förstå att man menar allvar.

Det bästa är förstås att inte behöva använda sådana metoder alls utan istället hålla ordning genom att göra ämnet intressant och få med sig klassens mest tongivande individer i undervisningen. På så vis blir det inne med skolan, eller i alla fall ämnet i fråga.

Ännu en aspekt angående antalet elever i en klass är att alla är olika. Om man har att göra med en eller två ADHD personer i sin klass är det viktigt att kunna anpassa undervisningen så att de kan delta på ett vettigt sätt. Det går att göra i en liten klass men inte i en stor. Det här är något det ofta pratas om, anpassad undervisning för varje elev. Det finns väldigt lite av detta i verkligheten och det kräver en uppmärksam och skicklig lärare i en inte alltför stor klass.

En tydlig struktur är bra. Det inkluderar att beslagta mobiltelefoner som en symbol.

Sen är mätbarhet bra. Utveckla det. T.ex. lärares förmåga att se varje elev, hur fixar man bra mått på det?

Sen mäter man faktisk kunskapsutveckling.

Sen lär man från lyckade exempel. (vilket aldrig händer idag.)

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Miche » 2012-05-05 23:05:41

Frimodig skrev:Det inkluderar att beslagta mobiltelefoner som en symbol.

Om mobiltelefonen stör andra så anser jag att man primärt bör försöka få eleven att ta ett större ansvar innan man beslagtar den. Det finns dock skäl att låta eleverna ha sina mobiler, en del elever (som min dotter) använder MP3-funktionen och lyssnar på musik när hon ska läsa, vilket gör att hon kan koncentrera sig bättre och få en bättre inlärning än om hon inte hade den möjligheten.

Det är helt ok med lärarna i den skolan, givetvis får ingen ha så högt på att det stör.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zombie » 2012-05-05 23:09:46

Krake, har du lust att utveckla varför mobilbeslag är en dålig metod? (Eller kan någon riktig lärare ;) yttra sig om saken?)

Sedan det där om mätbarhet som Frimodig nämnde. Visst, i görlig mån. Men man kan inte låta teoretiserande stå i vägen för vad som fungerar i praktiken, här nästan ännu mindre än i sjukvården. Barn får ingen andra chans, de formas för gott och nästa gång är de för stora. Bara litet tillspetsat uttryckt.
Zombie

Inläggav Frimodig » 2012-05-05 23:21:21

Zombie skrev:Krake, har du lust att utveckla varför mobilbeslag är en dålig metod? (Eller kan någon riktig lärare ;) yttra sig om saken?)

Sedan det där om mätbarhet som Frimodig nämnde. Visst, i görlig mån. Men man kan inte låta teoretiserande stå i vägen för vad som fungerar i praktiken, här nästan ännu mindre än i sjukvården. Barn får ingen andra chans, de formas för gott och nästa gång är de för stora. Bara litet tillspetsat uttryckt.

Det finns ett antal självklarheter.
Om man menar allvar med lärande så beslagtar man mobiltelefoner, i värsta fall.
Om man menar allvar med lärande så försöker man hitta sätt att mäta framsteg.
Man mäter framsteg via kriterier på framsteg. Kära nån. Kriterier på framsteg är att man presterar bättre på test, att man kan lösa problem självständigt, att man gör mätbart bättre på prov. Att man alltid är i skolan. Såna saker och andra. Kära nån.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Zombie » 2012-05-05 23:23:53

Vad då "kära nån"? I all vänlighet, försök komma ihåg att ta det litet lugnt va (och inte utgå från en massa som varken du eller någon annan har skrivit). Du klargjorde inte vad du menade skulle vara mätbart, och i sammanhanget tyckte jag det såg ut som mätbarhet för känsliga och individuella "mjukdata" i stil med elevers "ordning", relation med lärare, disciplinhantering och dylikt.

Vad konkreta åtgärder beträffar tror jag faktiskt det kan vara värt att vänta på folk som faktiskt har stått i katedern. Även om man kan behöva höra fler än en, för de är ju också olika och vad som funkar för en kan vara helt åt helvete för en annan.
Senast redigerad av Zombie 2012-05-05 23:27:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav Frimodig » 2012-05-05 23:27:30

Zombie skrev:Vad då "kära nån"? I all vänlighet, försök komma ihåg att ta det litet lugnt va (och inte utgå från en massa som varken du eller någon annan har skrivit). Du klargjorde inte vad du menade skulle vara mätbart, och i sammanhanget tyckte jag det såg ut som mätbarhet för känsliga och individuella "mjukdata" i stil med elevers "ordning", relation med lärare, disciplinhantering och dylikt.

Ursäkta.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Zombie » 2012-05-05 23:28:14

Godtaget.
Zombie

Inläggav Frimodig » 2012-05-05 23:33:26

Zombie skrev:Godtaget.

Du är obegripligt snabb. Jag blir nervös.

Sen har jag ingen bra koll på mina uttryck. De är rätt oskyldiga för mig, ungefär som en suck. De är mest riktade till mig själv.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Zombie » 2012-05-05 23:37:23

Oj då. Det visste jag inte, och det kan ju förändra bilden. Men problemet är just att det inte är något man begriper, tror jag, utan att du talar om det.

(Snabb – det tycker jag du också kan vara ibland... )
Zombie

Inläggav Moloch » 2012-05-06 1:37:56

Känns som om man är mer intresserade av att lära ungarna bli lydiga små medborgare som vet hur man lyder auktoriteter snarare än att se till att ungarna får de verktyg som de behöver för att verkligen lära sig saker som de får nytta av.

Struktur i alla ära, men det är rätt värdelöst om det bara stannar där. Det går inte att disciplinera eller strukturera bort ett helt genomruttet utbildningssystem. Börjar bli lite småtrött på att borgarna envisas med att hela tiden försöka förändra människors beteende med negativa incitament. Jag är väl naiv men jag tror att man skulle komma mycket längre genom att försöka förstärka och uppmuntra önskvärda beteenden och strävanden i stället för att bara fokusera på att bestraffa bort de oönskade. Men då måste man faktiskt satsa en och annan krona, men det är något som vår kära regering verkar ha någon märklig låsning inför.

I övrigt håller jag med det Miche skrev i sitt inlägg.
Moloch

Anslöt: 2011-12-31

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in