Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Batman » 2013-11-15 11:38:35

http://kurera.se/sa-blev-jag-fri-fran-adhd/
Hon hade diagnoserna adhd och atypisk autism, men blev tydligen frisk efter att ha ätit fiskleverolja en längre period och har nu inga diagnoser längre.
Visst att man kan uppleva förbättringar beroende på mat, tillskott osv, men går det verkligen att bli "frisk" (fri från syndromen, funktionsnedsättningarna)? Eller rör det sig om att hon kanske fått fel diagnoser från första början?
Någon som själv blivit "botad"?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-15 11:56:45

Den typen av mat gör iaf att hjärnan får lättare att skapa nya nervkluster vilket underlättar hantering av allt möjligt.

Det kan också vara en brist som korrigerats. Lite som huvudvärk. Det kan ha många orsaker men ge samma symptom.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-15 12:09:09

Det där är ganska vanligt i USA, men är väl inte så konstigt egentligen. Finns många exempel på autistiska barn som lär sig prata perfekt "över natten" från att ha varit helt instängda (eller kommunicerat på ett vis som föräldrarna inte förstått). Om detta sker i samband med att föräldrarna har gett fiskolja, handpåläggning eller annat hokuspokus kommer föräldrarna givetvis sätta detta i samband med sin "metod", inte att de har fantastiskt smarta ungar...

Intressant i sammanhanget är att tidningen Kurera.se, som nämner fiskolja i var och varannan artikel, ägs av ett bolag som även säljer... fiskolja.

Jag misstänker att Sofie helt enkelt har hittat strategier för att hantera vardagen, men att hon tillskriver sin förbättrade livskvalitet till oljan.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav barracuber » 2013-11-15 12:16:50

Jag tror det ligger mycket i kosten och miljön. Mer än vad svenska aspergare brukar tro. Vi vill gärna förfasa oss över "så tycker USA", "så tycker Fransmännen" osv vilket faktiskt är övergeneraliserande.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-15 12:38:09

Kan mycket väl vara så att fiskolja har en positiv inverkan på koncentrationen. Och därmed göra det lättare att tillägna sig de strategier man behöver, kunna koncentrera sig på att läsa ansikten osv. Vet inte om jag skulle kalla det "tillfrisknande", men om det funkar för er: :-)115

Andra botemedel för att bli "frisk" från autism är cannabis och alkohol. Effekten är tillfällig...

Synen på autism som någonting sjukligt som ska botas är farlig i sig, och jag tycker inte att vi behöver några naturmedicinflummare att berätta för oss vad vi behöver.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav slackern » 2013-11-15 13:10:28

Jag tror inte att det är maten som har botat henne. För om den har botat henne så behöver hon inte äta maten längre. OK för att Omega 3 kan lindra ADHD symptomen men aldrig bota.

ADHD kan ju trotts allt växa bort. Hjärnan mognar fram tills 25-30 års ålder. Så hon har troligtvis haft tur att hennes hjärna har mognat ifrån ADHD. Hur det ligger till med autism vågar jag inte uttala mig om.

Prognos

Långtidsuppföljningar visar att minst hälften, kanske två tredjedelar av dem med adhd i barnaåldern har kvar betydande uppmärksamhetsproblem som unga vuxna, även om de inte alltid fullt ut uppfyller diagnoskriterierna för adhd.


http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Info ... ppdaterat/
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav kullan » 2013-11-15 13:28:01

Jag testar att skriva på mobilen då det inte gick att posta inlägg via datorn.

Ingen ska lura mig att tro att jag kan bli frisk från min asperger. Däremot kan kosten ha en positiv påverkan så att jsg känner av mins ev problem mindre. Man tål mer innan man ramlar ihop- om ni förstår vad jag menar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Chrilleb » 2013-11-15 13:57:34

Jag tror inte det går att bota funktionsnedsättningen, men anpassa så man kan leva ett bra liv ändå fast med en funktionsnedsättning.
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-15 13:59:18

Hjärnan är väldigt plastisk och om man får i sig högvärdiga fetter och tränar förmågor samtidigt. Särskilt i tidig ålder borde det vara möjligt att bygga strukturer som kan ersätta de som naturligt saknas.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav gadas » 2013-11-15 15:49:26

Asperger ligger i kärnan av personligheten, så det ska inte botas.

Nackdelarna med det däremot kanske kan botas - även om det verkar omöjligt i dag så är det inte uteslutet i framtiden.

Vissa saker har väl inte ens försökts. Emotionell kommunikation t ex, hur mycket har man forskat och övat på det?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-15 16:21:54

Jag vill ha Google glasses med en social HUD...
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-15 17:00:13

Det lär nog skapas så fort tekniken tillåter. Det finns ett antal duktiga programmerare med asperger..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Plasticfck » 2013-11-15 18:05:04

Jag blev rekommenderad av en på ett annat forum att testa fiskolja med hög koncentration av fettsyran EPA - vilket ska vara vad som kan hjälpa vid ex. ADHD.

Köpte ett paket för 3 månader, som kostade mig över 500 kr - och testade ....
Jag måste säga att jag blev besviken... Både på priset, och på att effekten säkert tar längre tid att få.
Jag kände alltså inte att mina besvär blev lindrade under de 3 månaderna som jag tog tabletterna - och hade inte ekonomin att slänga ut 500 kr på en ny förpackning.

Kanske hade jag blivit hjälpt om jag bara hade använt fiskoljan längre?

Jag blir frustrerad av hur de formulerar såna nyheter ibland ... "xx blev av med sin funktionsnedsättning", typ. JAG VILL OCKSÅ BLI AV MED MINA, HALLÅ ....
Funderar på att testa igen, och typ hålla på ett halvår innan jag utvärderar om det fungerar eller ej... :-|
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-15 18:35:34

Botad? Nej. Viss förbättring? Ja, beroende på hur funktionsnedsättningen yttrar sig på individen.

De studier som brukar refereras till är bland annat denna från 2009, som egentligen är en sammanfattning och generell tolkning av flera studier där alternativa metoder har använts:

In summary, this systematic review identified one randomized controlled trial, four uncontrolled studies, and one case report examining the efficacy of omega-3 fatty acids for the treatment of ASD. Overall, there is insufficient scientific evidence to determine if omega-3 fatty acids are beneficial for symptoms of ASD (Evidence Rating = “I” or Insufficient).
Although there is very limited evidence regarding the efficacy of this therapy, future studies are indicated based on the high prevalence of use, the favorable initial safety profile and low cost, and the lack of studies with sufficient size to identify clinically important benefits.

Since the one randomized controlled trial found the largest trend suggesting a possible benefit for improving hyperactivity, future studies should target this symptom area as the primary outcome measure.
Measurement of free fatty acid levels during the course of future studies has the potential to identify subsets of patients who might benefit from this therapy. Future studies would also benefit from larger sample sizes with sufficient power to detect clinically important benefits, a longer duration to examine the time-course of treatment effects, a careful assessment of side effects and safety, and a determination of the adequacy of blinding.
These recommendations are consistent with the widely accepted guidelines for the conduct and reporting of clinical trials (CONSORT Statement; Altman et al. 2001).
//
Acknowledgments
This work was supported by grants from Autism Speaks, the Higgins Family Foundation, The Hellman Family Foundation, and the Emch Foundation (Dr. Bent).


Sammanfattningen fick ekonomiskt stöd från bland annat organisationer som förespråkar att AST och ADD/ADHD är en sjukdom som orsakas av bland annat vaccinationer. De anser bland annat att lämpliga behandlingsmetoder är kelatterapi, simma med delfiner och utesluta kasein, laktos-, margarin-, gluten -och glutamater (men bara från syntetiska källor, även om det är samma substans i valnötter, tomater...). Kvacksalveri, inte vetenskapligt förankrat med anledning av bristande bevisning.

En annan studie (för mer noggrann läsning... om ni inte har reg.konto, går studierna att beställa via ens bibliotek, det kan kosta, de kan finnas uppe på nätet med...), ytterst begränsad, och resultat som övertolkats (finansierats av personer med anknytning till ovan nämnda organisationer och liknande) används gärna också som att bot är möjligt:

CONCLUSIONS
Omega-3 fatty acids appear to be safe and might be helpful for children suffering from ASD. Further study is needed with a larger number of children in a double-blind design and with various doses of omega-3 fatty acids.


En annan studie angående ADHD och omega-3 tillskott:

CONCLUSIONS
A subgroup of children with ADHD who used n-3 PUFA supplements achieved and maintained symptom control. The data of the present study also supported n-3 PUFA safety and tolerability, but limited changes were noted in the FA profile in French Canadians with ADHD.


Jag äter tillräckligt med omega-3/6 - upplever inga förbättringar om en är mer nitisk med dessa planera kosten till detalj eller använda tillskott. Linfröolja, tillskott vid behov, är tillräckligt - baserar mitt påstående på SLV's rekommendationer:

Kvoten mellan omega-6 och omega-3
Kvoten mellan omega-6- och omega-3-fettsyror i kosten har förts fram som en möjlig faktor för risken att utveckla olika sjukdomar som t.ex. hjärt-kärlsjukdomar och inflammatoriska tillstånd. En hög kvot, i storleksordningen 10:1 eller över, skulle vara förenad med ökad risk, medan kvoter omkring 5:1 eller lägre skulle vara förenad med minskad risk.

Betydelsen av förhållandet mellan omega-6- och omega-3-fettsyror för sjukdomsrisk är dock kontroversiell. Dels är det inte alltid klart vilka fettsyror som ska räknas in i kvoten och dels är det oklart i vilken utsträckning det absoluta intaget av de olika fettsyrorna påverkar omsättning och inlagring i vävnaderna. Djurstudier visar att kvoten mellan linol- och alfa-linolensyra i dieten påverkar omvandlingen till långa fettsyror även om det absoluta intaget varierar. Kontrollerade försök på människa har inte kunnat påvisa detta, utan pekar på att det absoluta intaget är av större betydelse än kvoten. Tolkningen av sådana studier försvåras dock av att försökspersonernas intag av fettsyrorna före studien avspeglas i kroppens fettreserver och cellmembran och därmed påverkar resultaten.

I en kohortstudie av manlig hälsopersonal i USA påvisades att ett ökat intag av alfa-linolensyra var kopplat till en minskad risk för hjärt-kärlsjukdom oavsett om intaget av linolsyra var lågt eller högt. För alfa-linolensyra var sambandet tydligast vid låga intag av EPA och DHA. Ett högt intag av och långa omega-3-fettsyror (EPA och DHA) var kopplat till en minskad risk för plötslig död oavsett intag av linolsyra.

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör kvoten mellan omega-6 och omega-3-fettsyror ligga mellan 3:1 och 9:1, men det vetenskapliga underlaget för att fastställa en exakt kvot är förhållandevis svagt.

Resultat från kostundersökningar på barn och vuxna i Sverige visar att denna kvot är i genomsnitt omkring 4:1 eller 5:1 (4, 5). Analyser av matkorgar insamlade i fyra städer under 2005 visar att den genomsnittliga kvoten mellan omega-6- omega-3-fettsyror är under 4:1. Matkorgarna innehöll cirka 120 livsmedel och baseras på Jordbruksverkets statistik över livsmedelskonsumtionen.

Beräkningar har också gjorts av kostdata insamlade i slutet av 1800-talet bland akademiker och arbetare. Dessa skattningar tyder på att omega-6/omega-3 kvoten var i storleksordningen 3:1 och att andelen fleromättade fettsyror var något lägre än idag.

En del forskare hävdar att det finns data som tyder på att människan under evolutionen levde på en kost där kvoten var i storleksordningen 1:1. I amerikansk litteratur förekommer uppgifter om att kvoten i dagens västerländska kost är hög, och kvoter på 15:1-17:1 och till och med upp till 25:1 har nämnts (6, 7). Det är dock oklart vad dessa uppgifter baseras på. Enligt nationella kostdata från t.ex. USA är kvoten i genomsnitt omkring 9:1 (1). Data från kostundersökningar i Europa visar att kvoten som regel är mellan 3:1 och 8:1 (3, 9, 10)

En genomgång av det vetenskapliga underlaget drar dock slutsatsen att förhållandet mellan omega-6- och omega-3-fettsyror i maten saknar vetenskaplig grund för att bedöma risken för hjärt- och kärlsjukdomar (11). Slutsatserna baseras på en genomgång av resultat från interventionsstudier där man varierat kvoten på olika sätt och översikter av epidemiologiska och experimentella undersökningar avseende riskfaktorer som blodfetter, blodtryck, inflammation, blodsocker- och insulinomsättning mm.

Omega-3- och omega-6 fettsyror i kosten
Huvudkällor för omega-3-fettsyror i den svenska kosten är rapsoljebaserade matfetter, t.ex. flytande margarin (innehåller alfa-linolensyra) samt fisk (innehåller bl.a. de långkedjiga EPA och DHA).

Rapsolja och sojaolja innehåller relativt mycket av omega-3-fettsyran alfa-linolensyra. Även vissa nötter, t.ex. valnötter ger en del. Olivolja innehåller små mängder omega-3-fettsyror, liksom majs- och solrosolja. Fisk, speciellt fet, är rik på bl.a. EPA och DHA.

Källor till omega-6-fettsyror (linolsyra) är mjuka matfetter (lätt- och bordsmargariner) och vegetabila oljor, t.ex. majsolja, rapsolja och solrosolja.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-15 21:38:01

Oj, tack för sammanfattningen!
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-15 22:11:43

Kollektivet skrev:Oj, tack för sammanfattningen!


Ironi? =P

Kost -och motion mår vi alla bra av (efter våra förutsättningar givetvis) - det kan en dra som slutsats över de studier gällande kostens påverkan på AST och övriga npf. Utöver dha/epa, så bör en rikta in sig på...

Vitamin D, som det finns tydliga indikationer på att många svenskar har för lite av, kan leda till depressioner - oftast säsongsbundna. Solarium och utevistelse (15/9-15/4) är inte tillräckligt för genomsnittliga svensken - ett tillskott, 10-20mg, delat på två tillfällen och tillsammans med varierad kost - ökar chansen för bra värden. En behöver dock inte slaviskt ta D-vitamin varenda dag om en har goda värden i dagsläget (undantag (OBS: generellt rekommenderat, kan länka till studier om någon begär) mörkhyade människor och rödhåriga människor).

Vitamin B12, oerhört viktigt att en får i sig. Speciellt bör människor med monotona kostvanor, störningar/sjukdomar i mag-tarmkanal, GBP-opererade, underviktiga, de som äter växtbaserad kost (finns även indikationer att de som äter all sorts kost, bör ta B12-tillskott emellanåt, då inälvsmat numera är ingen säker källa). En kan inte få i sig för mycket av vitamin B12 - det lagras i kroppen, SLV:s rekommendationer på 1-2mg per dag är alldeles för lite - sikta istället på 5mg.

Motion, 60 minuters promenad varje dag - lägg till vardagsmotion i form av promenader -och/eller cykling så mycket en kan och orkar (behöver inte vara i högt tempo).

Dr Greger sammanfattar en hel del här, dock så är jag skeptisk till hur NutritionFacts/Dr Greger tolkar studierna angående kaseinmorfin och motorisk utveckling och muskeltillväxt hos barn - studierna är visserligen relevanta i sitt sammanhang, dock med observandum (studierna finns via hemsidan):

Cow’s Milk Casomorphin and Autism
In terms of autism risk… whereas the human casomorphins, found exclusively in the breast milk of women who don’t drink cow’s milk, are associated with normal psychomotor development and muscle tone. In contrast, elevated levels of bovine casomorphin found in cow’s milk based formula-fed infants was associated with a delay in psychomotor development and muscle spasticity. This evidence suggests that the inability of some infants to adequately eliminate bovine casomorphin may be a risk factor for delay in psychomotor development and other diseases such as autism.


Optimum Nutrition Recommendations
Attention should also be paid to these nutrients:

Vitamin B12 (see also Which type of vitamin B12 is best)

At least 2,500 mcg (µg) cyanocobalamin once each week, ideally as a chewable, sublingual, or liquid supplement
or at least 250 mcg daily of supplemental cyanocobalamin (you needn’t worry about taking too much)
or servings of B12-fortified foods three times a day, each containing at least 25% U.S. “Daily Value” on its label
Those over 65 years of age should take at least 1,000 mcg (µg) cyanocobalamin every day.
Tip: If experiencing deficiency symptoms, the best test is a urine MMA level (not serum B12 level)

Omega-3 Fatty Acids

250 to 500 mg daily of yeast- or algae-derived DHA and/or EPA

Vitamin D (daily recommendations for those in the Northern Hemisphere; D3 from animal or plant sources may be preferable to the D2 sourced from fungi)

Below approximately 30°latitude (south of Los Angeles/Dallas/Atlanta/Cairo)
15-30 minutes of midday sun (15 for those with lighter skin; 30 for those with darker skin)
or 2,000 IU supplemental vitamin D

Between 30° latitude (sample cities above) & 40°latitude (Portland/Chicago/Boston/Rome/Beijing)
From February through November
15-30 minutes of midday sun (15 for those with lighter skin; 30 for those with darker skin)
or 2,000 IU supplemental vitamin D
From December through January
2,000 IU supplemental vitamin D

Between 40° latitude (sample cities above) & 50°latitude (Edmonton/London/Berlin/Moscow)
From March through October
15-30 minutes of midday sun (15 for those with lighter skin; 30 for those with darker skin)
or 2,000 IU supplemental vitamin D
From November through February
2,000 IU supplemental vitamin D
Above approximately 50°latitude (north of Edmonton/London/Berlin/Moscow)
From April through September (or even briefer above 60°latitude (Anchorage/Stockholm))
15-30 minutes of midday sun (15 for those with lighter skin; 30 for those with darker skin)
or 2,000 IU supplemental vitamin D
From October through March (or even longer above 60°latitude (Anchorage/Stockholm))
2,000 IU supplemental vitamin D

Calcium

At least 600 mg daily via calcium-rich plant foods—preferably low-oxalate dark green leafy vegetables, which includes all greens except spinach, chard, and beet greens (all very healthy foods, but not good calcium sources due to their oxalate content).

Iodine

For those who don’t eat seaweed or use iodized salt, a 150 mcg daily supplement
The sea vegetable hijiki (hiziki) should not be eaten due to high arsenic levels
Kelp should be avoided as it tends to have too much iodine

Iron

All menstruating women should increase their absorption by combining foods rich in iron and vitamin C at meals and should get checked for iron-deficiency anemia every few years
Men should be checked for an iron overload disease before any attempt to increase intake

Selenium


Northern Europeans may need to take a supplement or eat a daily Brazil nut
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-15 22:13:17

Nej, inte ironi. Jag läste igenom lite papper idag men trevligt med någon som sammanfattar forskningsläget.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Intressant » 2013-11-15 22:25:12

Botad, asså. Jag vet inte jag har haft perioder i livet som har fungerat väldigt bra. Jag fick inte veta förens jag var 32 att jag ev har diagnos. Jag tror att det går att jobba med en del problem. Men vad som löser många problem för mig, vill jag hålla hemligt. Det är privat. Jag kan tala om att jag gjort ganska stora framsteg inom 3 yrkeskategorier. Jag får ofta väldigt mycket ansvar på mina arbetsplatser. Men när jag ska chefa över folk, så bli ja helt apatisk. Just nu är jag ganska sjukskriven, men har stora planer på att studera efter att jag fått diagnos, så vill jag ge det ytterligare en chans. Jag tror att jag kan leva ett bra liv, om saker bara faller på plats.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-15 22:28:50

Det som funkar bäst för mig är att be folk vara tydliga och konkreta. Sen ta bort en massa distraktioner som stör mina rutiner. Inte svara i telefon, utan ta det på sms när det passar mig. Droger funkade fint det också men fick sluta med det av naturliga skäl. Samma med alkohol.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Intressant » 2013-11-15 22:33:30

Kollektivet skrev:Det som funkar bäst för mig är att be folk vara tydliga och konkreta. Sen ta bort en massa distraktioner som stör mina rutiner. Inte svara i telefon, utan ta det på sms när det passar mig. Droger funkade fint det också men fick sluta med det av naturliga skäl. Samma med alkohol.


Önskar jag kunde säga åt mina vänner det. Men de är ganska elitistiska "vänner" jag vet inte om de köper att de måste ändra sig för min skulle. Det är jag som får passa in i deras värld. Allt jag kan be dem om är att försöka att inte bli irriterade på mig. Jag vill att folk går någon "ticks" likande grej när jag börjar sväva ur, så jag förstår.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-15 22:42:03

Byt vänner...

Nja, om de är elitistiska kanske du ska lägga upp det på det sättet. "Jag sitter och löser världsproblemen samtidigt som jag försöker lyssna på ditt gaggande, kan du vara snäll och säga vad du menar"...

För mig brukar det funka att bara påpeka att jag inte kan läsa tankar. Men många av mina vänner är vana vid aspisar från andra sammanhang.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-16 2:59:17

Kollektivet skrev:ag sitter och löser världsproblemen samtidigt som jag försöker lyssna på ditt gaggande

Eller så kan man be att de kommer till saken direkt utan inlindande omskrivningar och menlösa fraspålägg. ;)
Vill man vara elak så säger man till personen att bara uttala sig om saker som kräver doktorsexamen eller annan kvalificerande faktor :P (med risk att det blir en vän mindre ..)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav kiddie » 2013-11-16 8:04:02

Har man väldigt lite omega 3 så att hjärnan inte kan bygga myelin ordentligt så impulser tappas bort hela tiden så kanske man kan bli mycket bättre. I något enstaka fall har något blivit fri från depression på detta sätt trots att inget annat hjälpt.

Att ha denna extrema brist tror jag inte är den vanliga orsaken till kognitiva problem. Men alla bör nog äta mer omega 3 iallafall för vi får ofta för lite.

Jag har testat utan skillnad. Sådana som oss har nog inga myelinproblem utan det är annat som spökar. Och vi är nog över 90 %. Dock tror jag att för att fungera optimalt måste man äta bra. Det går inte att bara äta nudlar och tro att hjärnan och kroppen ska må bra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Botad från sin funktionsnedsättning, går det verkligen?

Inläggav gadas » 2013-11-17 19:19:12

Att bota AS tror jag som sagt inte på, men däremot att vi med AS kan må mycket bättre, t ex slippa det så vanliga "tilläggsproblemet" depression.

Jag upplevde stor förbättring några månader efter att jag börjat med DHA i hög dos och EPA i betydligt lägre dos. Så fick jag läsa att det är bara om dosen EPA är betydligt högre än dosen DHA som det har effekt mot depression. Så jag sökte med ljus och lykta efter algtillskott med ren EPA och till sist kunde jag prova det. Jag upplevde ingen förbättring!

Det finns något som kallas "hjärnans fettsyraparadox" och består i att hjärnan har betydligt mer DHA än EPA men ändå behöver större tillskott av EPA än av DHA. Jag börjar fundera på om den naturliga förklaringen kanske är att det inte stämmer - hjärnan kanske behöver mer DHA.

Det är betydligt lättare för kroppen att omvandla linolensyra från t ex valnötter till EPA än till DHA. Den som inte äter havsmat minst tre gånger i veckan får garanterat brist på DHA. Problemet med EPA från linolensyra är att man aldrig vet hur mycket det blir - det kan täcka hela dagsbehovet eller det kan bli försumbart. Det verkar dock bli mer om man har en 'sund' livsstil.

Det här sätter fingret på detta med vetenskaplig bevisning. A är bevisat, inte B - men B kan ha mycket starkare effekt än A, det är inte motbevisat!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in