Bostadsbidrag om man är över 30 år och utan barn?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bostadsbidrag om man är över 30 år och utan barn?

Inläggav Thurizas » 2011-03-22 17:56:20

Är det någon här som vet om man har rätt till bostadsbidrag när man är är 30 år eller över och utan barn?

Den information jag hittat hos försäkringskassan säger inget om detta.Under 29 år går det att söka om man är ensamstående eller utan barn och studerar.

Jag hade hoppats på att hitta någon info om detta och kanske särskilda villkor när man har en funktionsnedstängning som As men hittar inget alls.

Någon som vet?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav slackern » 2011-03-22 18:00:17

Hej du är nog tyvärr rökt då eller det var så för vet jag att man inte fick bostadsbidrag efter en viss ålder.

Jag vet inte om du jobbar och har lön eller aktivitets eller sjukersättning för då kan du få Bostadstillägg.

Men mitt tips om du är osäker och för att få ett klart besked är att ringa till dom eller skicka iväg ett mail man kan göra med.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Thurizas » 2011-03-22 18:07:49

Inget jobb och är sjukskriven på ovis tid.

Ja det är ju det där med telefoner... *ryser* Direktkontakt är hemskt. Men det är ju det lättaste sättet att gå tillväga på för att få klara besked.

Men man har alltså rätt till bostadsbidrag om man har sjukersättning eller aktivitetsersättning oavsett ålder?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav slackern » 2011-03-22 18:19:07

Thurizas skrev:Inget jobb och är sjukskriven på ovis tid.

Ja det är ju det där med telefoner... *ryser* Direktkontakt är hemskt. Men det är ju det lättaste sättet att gå tillväga på för att få klara besked.

Men man har alltså rätt till bostadsbidrag om man har sjukersättning eller aktivitetsersättning oavsett ålder?


Hej om du har problem med att ringa pröva den här tjänsten.

http://www.forsakringskassan.se/arbetsg ... cka_e-post

När man har sjukersättning heter det bostadstillägg här har du länk så att du kan läsa på om det. Jag har både sjukersättning och bostadstillägg.

Och jag är över 30 år så det gäller nog alla vet att pensionärer får det med.

http://www.forsakringskassan.se/privatp ... adskostnad
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav slackern » 2011-03-22 18:33:19

slackern skrev:
Thurizas skrev:Inget jobb och är sjukskriven på ovis tid.

Ja det är ju det där med telefoner... *ryser* Direktkontakt är hemskt. Men det är ju det lättaste sättet att gå tillväga på för att få klara besked.

Men man har alltså rätt till bostadsbidrag om man har sjukersättning eller aktivitetsersättning oavsett ålder?


Hej om du har problem med att ringa pröva den här tjänsten.

http://www.forsakringskassan.se/arbetsg ... cka_e-post

När man har sjukersättning heter det bostadstillägg här har du länk så att du kan läsa på om det. Jag har både sjukersättning och bostadstillägg.

Och jag är över 30 år så det gäller nog alla vet att pensionärer får det med.

http://www.forsakringskassan.se/privatp ... adskostnad


Oops såg att jag gjorde bort mej går inte att skicka mail som privatperson :oops:
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Thurizas » 2011-03-23 13:19:15

Tack för infon slackern den hade jag inte kunnat hitta själv. :-)122

Önskar dom kunnat haft någon form av tabeller ute på sidan så man kan veta på ett ungefär hur mycket bostadstillägget kan röra sig om. Men så enkelt fick jag det inte förstås.Det finns någon form av tillägg i alla fall.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav slackern » 2011-03-23 13:39:33

Varsågod det var så lite så :)

Jag tror att i broschyrerna som går att ladda hem så står det hur man kan räkna ut hur mycket du kan få i bostadstillägg men du måste ha aktivitets eller sjukersättning för att få det tyvärr verkar inte vanlig sjukskrivning räcka. Men bäst att du pratar med en handläggare så att du får rätt information.

De brukar vara ganska hjälpsamma och de brukar kunna hjälpa till med att räkna ut en preliminär siffra på hur mycket bostadstillägget kan bli.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in