Börjat studera på Komvux, men inga pengar???

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Börjat studera på Komvux, men inga pengar???

Inläggav .:exLainMaile:. » 2010-01-31 2:49:59

Har börjat studera några få ämnen i via Komvux. Vad jag vet är det så få, så att det inte ens kan klassas som halvtid. Men är ungefär så mycket som jag klarar av att studera för tillfället

CSN kräver studier minst 50% för att få det och socialen som jag får pengar via nu gillar tydligen inte att man studerar öht och framförallt verkar dom inte vilja bevilja extra pengar för studiematerial.

Mao, jag har äntligen fått tummen ur baken och försökt studera några få ämnen för att se hur mycket jag öht lyckas få ordning på. När man äntligen gort detta så visar det sig att man inte har råd till kursmaterial p.g.a man börjat så plötsligt och omgående och dessutom riskerar att bli av med inkomst helt!

Vad kan man göra egentligen? =/ Lite svårt att studera något öht utan både pengar och material.

Känns sjukt när man får ihop det om man gör absolut ingenting om dagarna, eller går lite på nå dagaktivets ställe däremot när man plötsligt vill göra något som kanske kan ge en lite mer i långa loppet och börjar försöka lite smått så får man f-n för det! :evil:

För dom som e lite intresserad av vad det är jag studerar så är det Svenska A, Engelska A, Matte A och Skapande Verksamhet. Är kärnämnena för gymnasiet jag ska försöka beta av sakta men säkert till att börja med.
Senast redigerad av .:exLainMaile:. 2011-05-05 0:15:02, redigerad totalt 2 gånger.
.:exLainMaile:.
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2009-12-22

Inläggav carl » 2010-01-31 2:52:09

Sättet de flesta löser det på är att läsa fler kurser än man behöver och/eller jobba på sidan resten av procenten.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:15:02, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav .:exLainMaile:. » 2010-01-31 2:55:32

carl skrev:Sättet de flesta löser det på är att läsa fler kurser än man behöver och/eller jobba på sidan resten av procenten.


Lite svårt att läsa fler kurser nu då dom flesta redan dragit igång. Dessutom har jag redan fallit platt när jag försökt studera på gymnasiet tidigare eller försökt gå praktik någonstans. E inte direkt sugen på att fläska på med mer än man behöver, vill inte riskera att det blir som det blivit tidigare när man försökt sig på studier fast då vid gymnasium.
Senast redigerad av .:exLainMaile:. 2011-05-05 0:15:02, redigerad totalt 1 gång.
.:exLainMaile:.
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2009-12-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-01-31 10:50:54

Har du fått ett formellt avslag på försörjningsstödet eller har de bara pratat med dig än så länge?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 0:15:02, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav andypandy » 2010-01-31 12:54:07

Vad du gör på din fritid har inte socialen med att göra. Man kan studera och samtidigt få försörjningsstöd, så länge som man söker det antal jobb som krävs. Jag studerar själv vid Mittuniversitetet samtidigt som jag får försörjningsstöd.
Senast redigerad av andypandy 2011-05-05 0:15:02, redigerad totalt 1 gång.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Parvlon » 2010-01-31 12:59:02

.:exLainMaile:. skrev:
carl skrev:Sättet de flesta löser det på är att läsa fler kurser än man behöver och/eller jobba på sidan resten av procenten.


Lite svårt att läsa fler kurser nu då dom flesta redan dragit igång. Dessutom har jag redan fallit platt när jag försökt studera på gymnasiet tidigare eller försökt gå praktik någonstans. E inte direkt sugen på att fläska på med mer än man behöver, vill inte riskera att det blir som det blivit tidigare när man försökt sig på studier fast då vid gymnasium.
De kan inte tvinga dig att få godkänt.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:15:02, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-31 13:05:35

Jag läste ett ämne som jag bara "flöt med på" för att få ersättningen. Alltså jag fick underkänt och skolkade de lektioner som gick utan att få neddrag i ersättning.

Angående vad man får göra på sin fritid, så är det en sanning med stor modifikation. Enligt FK får man ju inte studera (högskola) om man är sjuk, trots att man får göra vad man vill på sin fritid. Där finns stort utrymme för FK's kända godtycke. Man kan ju vara för sjuk för allt kroppsarbete men ändå klara att läsa i en bok och skriva prov. (Det är väl ändrat nu kanske, nu ska man väl söka jobb som sängprovare om man kan ligga.) Säkert samma med andra instanser.

Enligt FK så fick man arbeta som volontärarbetare i en verkstad, eller utbilda sig till hundkursledare, men ICKE studera på högskola eftersom det ansågs leda till något. Ja för herre jävlar, om man kan studera sig ur sjukpenning, så måste det stoppas. O_o eller hur *ironi* Men eftersom hundkursledare inte är högskola, så får man läsa till det. Det anses inte leda till något då, även om man gör det för att arbeta med det. Samma med att lära sig pianoteknikeryrket som gratisarbetande lärling. Det går bra.

Eller GICK BRA ska jag säga, det är ju hårdare nu. Nu är det jobba eller dö som gäller.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:15:02, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav A » 2010-01-31 13:51:43

Vad du kan och vad du får och vilka möjligheter som finns beror på bl a hur gammal du är, när "slutade" du skolan och med vilket resultat, har du nån diagnos eller är du på väg att skaffa en.

Beroende på dessa frågors svar så kan man hitta argument för dina studier. Och hur du ska försörja dig under tiden. Men så länge vi inte vet nåt om det så blir råden du får ganska allmänna.
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:15:02, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav .:exLainMaile:. » 2010-02-06 14:59:39

Verkar som om det kommer lösa sig trots allt på ett eller annat vis. Böckerna har löst sig iaf tack vare en mor som ställer upp. :) *pust*
.:exLainMaile:.
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2009-12-22

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in